181228 Rögle-Djurgården

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sv: 181228 Rögle-Djurgården

Inlägg av Henrik i fre dec 28 2018, 21:52

Störigt att baklängesmålet slank in. Men gött med första övertidssegern! Fina avslut av Bristedt! Härligt att gå segrande ur hård och jämn strid och få en hemmaseger! Gedigen laginsats tycker jag. För övrigt var även Josefsson nöjd med DIFs insats, men fick dra det kortaste strået iaf. Talande i en svinjämn serie! Tabellen blev ännu jämnare idag. Nu vill vi ha andra raka segern i Göteborg på lördag och haka på uppåt!

Henrik

Antal inlägg : 688
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Ogilthorpe i fre dec 28 2018, 22:01

Sevärd match och äntligen en ot!

Hur många täckta skott? Grymt krig!

Bäst:

Bristedt - skönt att det lossnade
Sjöa - så bra redan, kommer bli enormt viktig
Pogge - synd på raggarmålet, felfri annars och grym i sina nya skydd
Ahne - felfri och rejäl. Bästa insatsen hittills
Stämningen - Lindab som bäst, fick gåshud där ett tag, magiskt!

Lillplus
Liss - så man inte ett litet uppvaknande idag?
Bertov - studsade tillbaka direkt, bättre idag
Backsidan - tycker samtliga gör det bra idag
Matchningen - lugnt fint och bra taktiskt
14 - skulle förvåna mig om inte man skriver längre, tar sig allt mer.

Synd på Sandin, men bra att Nisse tog hans plats, mkt bättre kemi med Sjöa och 14.

Minus
Forwardsidan känns väldigt väldigt klen och sårbar.
PP måste upp ett snäpp till, tycker man lägger för lite på mål.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 332
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i fre dec 28 2018, 22:14

Ja publiken är värd en eloge, till och med min halvdöve far reagerade över trycket där framför TV´n.

Josefson var lite lack på domarna i intervjun efteråt och tyckte nog att de påverkades av publiktrycket. Det är inte bara på Hovet som det är ett jävla publiktryck Josefson...

Sjöa ja, hur kunde jag glömma honom. Magnifik långa stunder idag.

Backsidan gör det bra men jag förväntar mig mer av Schira, jag har klart högre krav på honom än de flesta av backarna och i de här två matcherna så har han definitivt inte kommit upp i den klass man förväntar sig av honom. Tankarna på KHL/NLA redan?

Tyckte jag såg ett lite annat tankesätt i PP, mer försök till crosspass för att öppna upp boxen än vad vi sett tidigare. Saknar dock Curran i den spelformen.

Mingnoia bör de givetvis knyta till sig säsongen ut, vi kan skicka Bengtsson i byte för att han ska få spela lite och känna på målgörande igen.

En jävligt underhållande match, DIF bjöd verkligen upp och det var kamp om varenda centimeter av is därute - härlig hockey!

Flying Farang

Antal inlägg : 246
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre dec 28 2018, 22:16

Mycket bra insats och man har en himla oflyt för tillfället gällande poäng. Man kunde lika gärna tagit 9 på de 3 senaste.

Äääntligen kunde man känna igen trycket i ladan. Grymt jobbat!!

Tuborg

Antal inlägg : 337

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre dec 28 2018, 22:18

Josefsson borde klaga på varför det inte blev fler RBK utv. Var tvunget att det skulle bli 4 solklara utv för att det skulle bli en.

Domarna kunde avgjort igen.

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre dec 28 2018, 22:28

Fortsätt nu på den inslagna vägen. Bengtsson petad. Minimalt med speltid för Bibic och JW. Precis som det ska vara.
Mingoia är jag förtjust i, han skapar konstant någonting framåt.

Förstakedjan gör mål igen. Vi är dock utanför slutspel och playin fortfarande. Så kämpaglöd och dylikt i all ära - Vinst mot Frölunda är ett måste.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 888
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre dec 28 2018, 22:31

Hade Zaar varit så bra som vissa här inne tycker hade han gjort 20 mål redan. Nu har han väl gjort 4. Pinsamt dåligt!!

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre dec 28 2018, 22:38

Tuborg skrev:Hade Zaar varit så bra som vissa här inne tycker hade han gjort 20 mål redan. Nu har han väl gjort 4. Pinsamt dåligt!!

Liss,Zaar,Bengtsson,Widing,Andersson, Matson you name it. Vi har inte en enda spelare i hela laget som är en renodlad målskytt. Händer bara något när trollkarlarna Höglander och Bristedt alternativt backarna blixtar till. Därför ligger vi där vi gör.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av andersson i lör dec 29 2018, 11:08

Jag är med er som tycker att Bengtsson varit en besvikelse denna säsongen. Tycker att han haft en negativ trend efter en hyfsad start.
Men i mina ögon har han alltid underordnat sig laget och gjort jobbet trots att produktionen uteblivit. Det gör att jag tycker att det är lite märkligt att man sätter honom på läktaren. I alla fall när man ser vilka som får spela istället.
Min tanke är att en spelare som ”gör jobbet” och har poängegenskaper bör gå före en spelare som ”gör jobbet” men inte har poängegenskaper. Framför allt med tanke på att laget saknar målskyttar och att effektiviteten framåt är ett problem.

Sent from Topic'it App
andersson

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 18-12-29

Användarens profil

Inlägg av Macke i lör dec 29 2018, 12:03

Så, då har man kollat igenom matchen i efterhand och kan konstatera att Ahnelöv var bästa back igen... Bra jobbat av en som enligt vissa är en enormt överbetald hockeyallsvensk back

Skönt att Bristedt fick näta, 2-1 målet har jag sett cirka 20 ggr nu, älskar den typen av mål!

Macke

Antal inlägg : 44
Registreringsdatum : 18-10-17

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 14:56

Macke skrev:Så, då har man kollat igenom matchen i efterhand och kan konstatera att Ahnelöv var bästa back igen... Bra jobbat av en som enligt vissa är en enormt överbetald hockeyallsvensk back

Skönt att Bristedt fick näta, 2-1 målet har jag sett cirka 20 ggr nu, älskar den typen av mål!
Ahnelöv behöver dominera för att betala av sin feta lön och det har han knappast gjort och kommer ej att göra. Summerar man hösten så har Bertov inte varit sämre för 1/5 av pengarna, så mitt påstående är fullständigt korrekt. Säger inte att Ahnelöv är dålig, han duger och höjer nivån, men han är en enorm besvikelse sett till prislapp och prestation.
Mike
Admin

Antal inlägg : 806
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 15:00

andersson skrev:Jag är med er som tycker att Bengtsson varit en besvikelse denna säsongen. Tycker att han haft en negativ trend efter en hyfsad start.
Men i mina ögon har han alltid underordnat sig laget och gjort jobbet trots att produktionen uteblivit. Det gör att jag tycker att det är lite märkligt att man sätter honom på läktaren. I alla fall när man ser vilka som får spela istället.
Min tanke är att en spelare som ”gör jobbet” och har poängegenskaper bör gå före en spelare som ”gör jobbet” men inte har poängegenskaper. Framför allt med tanke på att laget saknar målskyttar och att effektiviteten framåt är ett problem.
Klokt skrivet! Håller fullständigt med i det fetstilade. Bengtsson kan göra Wennströms jobb och har en offensiv uppsida. Vem tror att Wennström hade gjort 23 mål och 25 assist om man hade slängt in honom i HA och SSK? Han hade på sin höjd gjort 3+7.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör dec 29 2018, 15:16

Mike skrev:
Klokt skrivet! Håller fullständigt med i det fetstilade. Bengtsson kan göra Wennströms jobb och har en offensiv uppsida. Vem tror att Wennström hade gjort 23 mål och 25 assist om man hade slängt in honom i HA och SSK? Han hade på sin höjd gjort 3+7.

Så vad har Rögle för nytta utav att Bengtsson gjorde 100 poäng förra året i Allsvenskan? Fullkomligt irrelevant information som inte spelar någon som helst roll. Det finns tusentals spelare som man plockat upp ifrån HA till SHL som tokfloppat.
Tror du exempelvis att Sebastian Dyk eller Nicolai Meyer hade dominerat i SHL bara för att dom gör en massa poäng i HA?

Bengtson är 25 år och har gjort EN ENDA bra säsong i sin karriär och det var den förra året. Han har i år sex poäng på kontot och -6
Man kan inte enbart stirra sig blind på statistiken förvisso men han uträttar ju INGENTING. Han bidrar ju med nada?
Det är därför Cam Abbot bänkade honom igår. Han bedömer helt enkelt att både Olle Liss och exempelvis Daniel Widing är viktigare för spelet och laget än vad Bengtsson är.

Jag står helt och hållet bakom Cam här och jag tror om han fortsätter famla i mörkret så ryker han snart - tillbaka till Allsvenskan. Jag tror faktiskt att han hade gjort det tidigare om inte Chris redan hade 8 andra spelare som floppat. Man vill verkligen att det ska gå bra för Bengtsson men det vill sig inte. Vi har inte råd med fler spelare som vi "väntar" att det ska lossna för. Vi har redan Zaar,Elevenes,Liss,Brithén,Sandin,Ryfors...

Någon måste i en hockeymatch göra målen också.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 15:32

Klart det är relevant eftersom vi jämför Bengtsson med Wennström. Diskussionen handlar inte om hur lyckad Bengtsson varit utan om han borde gå före Wennström och Erik t.ex. I min värld gör han definitivt det, Liss också. Gör Wennström överhuvudtaget någon poäng i år?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör dec 29 2018, 15:58

Fast Wennström är 18 år gammal och aldrig spelat seniorhockey innan. Om man bara ska jämföra med föregående säsong så kan alltså en junior ALDRIG gå före en seniorspelare...Då skulle vi aldrig låtit Höglander få chansen utan spela typ Sylle eller Rensfeldt istället eftersom att dom gjorde poäng säsongen före.
Kevin kan mycket väl göra en medioker säsong han med, jag säger ingenting om det. Men Bengtsson har senaste 15 matcherna varit horribel och bör då sättas utanför truppen vilket han också gjorde.
Erik Andersson var en fullkomligt onödig värvning det också så jag försvarar verkligen inte honom.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 16:12

Jämförelsen handlar om vem som kan bidra mest resterande delen av säsongen, så Wennströms orutin är inte intressant. Bengtsson har bevisat mer och är den klart bättre spelaren i dagsläget, så jag ser detta som en icke-diskussion.

Här har du en 18-årig Bengtsson. Kolla gärna in övriga namn på listan.

Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör dec 29 2018, 16:30

Men jag förstår inte vart du vill komma? Din poäng är alltså att Cam Abbot inte borde bänkat Bengtsson (som senaste 15 matcherna gjort typ 1 poäng och varit URUSEL) och gett chansen till en junior?
Var ska man dra gränsen då? Ska man vara hur usel som helst utan att kunna brädas? I sådanafall borde du ju inte försvara att man plockade upp Bondesson och petade Bibic?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 16:37

Exakt. Jag anser att Bengtsson och Liss ska spela istället för Wennström och Erik.
Bengtsson är inte "hur usel som helst", han är bättre än Wennström. Bondesson är mindre dålig än Alen. Därmed faller ditt resonemang platt.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör dec 29 2018, 16:48

Det är en diskussion eftersom ni diskuterar. Låt inte ert temperament ta död på den.

Men att välja W eller B i nuläget är långt ifrån en endimensionell fråga. Det handlar inte bara om nu, eller vem som hittar målet lättast nu.

Det är heller inte nödvändigt spela in egna juniorer. Men vill man det, bli delvis självförsörjande utan att ge dem tid via utlån i HA så måste man sannolikt vika någon mer långsiktig "utvecklingsplats" i laget. Inte för de allra största "bonus-talangerna" typ Timothy och Rasmus som ändå försvinner snabbt, men till del för "halvbonusar" som Nils och Lucas och även för mer "långsiktigt hållbar och lagom SHL-talang" som kanske Jonsson, Bondesson och Wännström är?

I slutändan behöver vi löpande få in något lyckat från alla ändar. Något av alla tre junisvarianterna jag nämnde. Kanske kan man utveckla det lite med utlån och något senior-år i HA som skinn på näsan. Vi har ju ständigt sett att typ Filip Karlsson, Simon Ryfors och nu kanske Samuel Jonsson skulle mått bra av det. T.ex gjorde Sebastian Ståhlberg och Calle Rosén det hos oss i HA.

Några får norpas direkt från HA, som i Bengtssons fall. Eller alternativa fyndmarknader som Collage i Bristedts fall. Men då förväntar man sig också närmast omedelbar blomning av närmast färdigutvecklade seniorspelare. 1-2 års prövning, sen förlängning eller försök med ny gubbe.

Den dyra, färdiga och äldre "spetsen" ska givetvis leverera relativt stort och omgående. Annars byt.

Men vi måste ha spelare i alla segment, beträffande ålder, utveckling, pris, spelegenskaper, karaktär. Ju större kärnan kan bli efterhand desto bättre. Visst flöde och uppfräschning varje år, javisst. Men att ständigt behöva byta halva gänget kan knappast vara optimalt och måste i grunden kännas rätt tröstlöst.

Cam säger att bästa laget här och nu spelar. Men jag är säker på att man till del också väger in även mer långsiktiga byggdimensioner.

Henrik

Antal inlägg : 688

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i lör dec 29 2018, 17:02

Förvånansvärt lite snack om själva matchen. Bra match!

Ang Wennström vs. Bengtsson, Wennström var en poängspelare i juniorleden MEN går fullt in i sin roll som grovjobbare och har inte rollen som poängspelare i A-laget. Jag tycker han har gjort det riktigt bra varje gång han har fått chansen och för mig är han värd en startplats, om det sedan är på bekostnad av Bengtsson eller inte kan vara skit samma, men när det är jämnt skägg tycker jag alltid att egna ska gå före. (det handlar ju trots allt om en plats i fjärde, så inget avgörande mirakel framåt oavsett)

Bengtsson, tycker han kom fel in det från början, har varit bra i BP men tycker ofta han har hamnat fel i position och har sett halvklen ut i de fysiska kamperna. Är det någon han borde gå före så är det Andersson.
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 17:08

Ogilthorpe - Har hellre tålamod med Bengtsson som bevisligen har offensiv uppsida än en oprövad yngling som gör 0p och försöker spela 0-0. Kan ju likväl vara svågerpolitik eller att man markerar mot Bengtsson och hoppas på nytändning. Att han är den bättre spelaren av de två ter sig självklart i dagsläget.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör dec 29 2018, 17:30

Den offensiva uppsidan har han i sin karriär visat en enda säsong - i hockeyallsvenskan. I år såg man glimtar av det 2-3 matcher. Utöver det har han varit HELT osynlig. Vi får lita på Cams omdöme här.

Sen tycker jag inte heller Andersson ska spela. Han är ännu sämre än Bengtsson. Men som jag tidigare påtalat är detta konsekvensen utav att vi har gjort ett uselt värvningsfönster...

Liss tycker jag precis som er inte borde bänkas - han verkar dock få en nytändning utav det.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör dec 29 2018, 17:32

Ogilthorpe skrev:

Bengtsson, tycker han kom fel in det från början, har varit bra i BP men tycker ofta han har hamnat fel i position och har sett halvklen ut i de fysiska kamperna. Är det någon han borde gå före så är det Andersson.

Håller med i allt ovan.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i lör dec 29 2018, 17:49

Mike skrev:Ogilthorpe - Har hellre tålamod med Bengtsson som bevisligen har offensiv uppsida än en oprövad yngling som gör 0p och försöker spela 0-0. Kan ju likväl vara svågerpolitik eller att man markerar mot Bengtsson och hoppas på nytändning. Att han är den bättre spelaren av de två ter sig självklart i dagsläget.

Jag tror Bengtsson har mer i sig än vad han har visat, men ett byte med Wennström i den rollen han har, hade Bengtsson vare sig gjort det bättre eller fler poäng. Däremot kan man ju fråga sig om Bengtsson använts rätt från början. Han borde tex ha testats av i PP med sitt fina skott, men i spelet fem mot fem tycker jag att han fysiskt varit för svag och lite för klen i positionsspelet. Men som sagt, i en kamp om den lilla istiden som det rör sig om, kan det vara skit samma, skulle Bengtsson växa så skulle han få max is och förtroende, inte 6-7 min i fjärde.

Däremot tycker jag det att värvningen i sig var rätt, så till vida att man plockade ett poängstarkt russin från AS-kakan. Och bänkningen kan förhoppningsvis ge rätt effekt.
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 29 2018, 17:56

Titanus - 3 SHL-klubbar ville ha Bengtssons signatur i somras så något måste han ha gjort rätt. Du säger att han har visat något en enda säsong, det är ändå en säsong mer än Wennström. Wennström kanske kan bli något i framtiden, vem vet, men just nu är Bengtsson bättre och borde gå före.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan