Silly Season och truppen 18/19

Sida 40 av 40 Föregående  1 ... 21 ... 38, 39, 40

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av rad7 i fre jan 11 2019, 17:11

De är klart att Bertov är per krona mer värd än vad Ahnelöv är. Höglander är mer värd per krona än vad Zaar är. Är Sjögren värd de han tjänar? Jag vet inte. Min poäng är att de är svårt att räkna ut om någon är värd exakt vad du tjänar. Men desto mer du tjänar brukar du ofta komma längre ifrån vad du rent faktiskt är värd. Spetsspelares lön och faktiska värde går efter en exponentiell kurva ofta. Lätt att pengarna sticker iväg desto mer spets och etablerat på pappret du ska värva. Jag tror Ahnelöv kan va nyttig, både på isen och sidan av isen för detta Rögle nästa säsong, även om han rent ekonomiskt tjänar lite mer än vad han faktiskt förtjänar.
De är ganska svårt att hitta spelare som faktiskt förtjänar den lön dom har. Curran exempelvis är ju underbetald denna säsong. Rögle har råd med Ahnelöv. Tror han är en sån som hade lyft sig med ett A på bröstet också. Går vi till play-in/slutspel tycker jag Rögle ska ta ett beslut utifrån hans prestationer där huruvida han ska få ett nytt kontrakt på bordet eller inte. Jag tror och hoppas han hade lyft sig vid ett slutspel.
rad7

Antal inlägg : 186
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 17:49

Även om vi bortser från pengarna så är backar från HA som Bertov och Gagné inte sämre än Ahnelöv. Poängen är att vi kan hitta billigare backar som gör jobbet lika bra om inte bättre, och lägga de dyra pengarna på riktig spets som Martinsson.
Mike
Admin

Antal inlägg : 806
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 11 2019, 18:51

Mike skrev:Rasmus Sandin är armbågsskadad och blir borta 4-6 veckor. Därmed kan vi nog avsluta det kapitlet.
Ja om inte han var over and out redan tidigare så är han det till 100% nu. Inte en chans att Toronto vill spela in sitt guldkorn efter rehab hos oss. De har noll att vinna på en sådan lösning. För han får garanterat tillräcklig med istid i Marlies. Kanske tom behövs för inhopp i Leafs längre fram?

Henrik

Antal inlägg : 688
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 11 2019, 19:21

Oi! skrev:jag tycker man ska förlänga med Ahnelöv! Han såg lite loj ut igår vid Komarek's snipermål för hade han gått på honom istället, hade han inte kommit så tätt in på mål och sett den luckan.

Annars tycker jag att Ahnelöv är stor och stark men inte lika seg som Jalasvaara. Men klart, han är dyr!
Känner ungefär likadant. Öppen för det, men också öppen för alternativ. Klokt för båda parter att ta beslut tidigt efter säsongsslut tror jag. Frågorna är hur väl snarare hur bra Ahnelöv går fram tills dess och om Chris då kan ha något liknande bättre och/eller billigare alternativ på lut?

För en liknande bör vi ha på hans position! Gärna hur spelskicklig och snabb som helst. Men spelaren i fråga måste vara stor, stark och kunna vara BP-chef. Problemet är såklart att typ Victor Hedman, som har allt, blir lite dyr...Vi kan inte ha "ettriga tandpetare" som Bertov som tyngsta BP-spelare. Vi kan inte ersätta Ahnelöv med en liten klenis om Martinsson ersätter Schira och Niklas Hansson ersätter Jonsson (och Youds).

Alternativet vore att ersätta/konkurrensutsätta Jonsson (och Youds) med typ Gormley1 (som Frölunda nu norpade) och sedan Ahnelöv med typ Gormley2. Då kunde storlek och styrka kanske ändå klarat sig skapligt, mer jämnare utspridd mellan Curran, Martinsson, Gormley1 och Gormley2.

Jonsson får redan för stor roll för tidigt. Det är inte hans fel. Han är ännu för klen både fysiskt och psykiskt, dvs ej redo. Men det är Chris fel. Väl där med truppen som finns, har inte Cam o co i år haft mycket annat val än att satsa fullt på hans utveckling.

Totalt sett är jag alltså själv rädd för att det återigen blir för litet och klent, med Jonsson och Bertov kvar, om påfyllnad av Martinsson och Hansson samt något halvmesigt även på Ahnelövs plats. Vill ni ha JW som BP-kung eller? Vi måste ha balans i laget på ett eller annat sätt. Det måste inte bli Ahnelöv, men det är en väg att gå. Och då drar vi också ner på turbolens och chansningsprocent vilket vore bra i sig.

För att inte någon ska tro att jag hyllar eller dyrkar Ahnelöv vill jag påstå att han gör bort sig mest i samband med 3-3. Han ska fortsätta backa av och markera sin gubbe framför mål, lita på att klene Jonsson kan plocka Emil och förhindra passet. Men om passet kommer finnas kvar för att ta bort passet och/eller målskytten. Han ska inte desperat lämna sin gubbe ensam (åt Sjögren som försöker rädda upp), överbelasta i så utsatt position eller försöka rädda Jonsson för sent bara för att bli överspelade båda två. Stort felbeslut! Men det är inte alltid lätt att försöka vara hjälpsam farsa. Man får lätt mycket skit för det.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 19:43

Henrik - Ahnelöv är ett av problemen i BP. Han står bara stilla framför kassen och petar med klubban och skymmer målvakten. Komareks mål igår är ett bra exempel. Malmö hade kunnat göra 2 mål till i BP medan Ahne var inne. Han hinner aldrig först på returerna för han är otroligt seg. Ahnelöv är ett skämt för pengarna. Folk verkar glömma bort att han tjänar lika mycket som Martinsson och Gunderson men är inte ens bättre än Bertov.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 11 2019, 19:44

Mike!

Bertov ger självfallet mer per krona än Ahnelöv hittills. Men jag tror Ahnelöv kan oerhört nyttig framöver. Och skulle han stanna inför nästa så startar han inte rostig. Det vore stor skillnad.

Sen tror jag det är olämpligt att bara ha ettriga tandpetare som Bertov till backar. Hur än bra Bertov är. Jag har alltså inget emot Bertov. Tvärtom tycker jag hans insatser varit mestadels väldigt bra. Och det står dig och Chris fritt att finna bättre och/eller billigare varianter av Ahnelöv. Fast Bertov kan möjligen bli en prut-variant av Schira nästa säsong, men fyller inte samma syfte i laget som Bertov. Så ställ inte Ahnelöv och Bertov direkt mot varandra. Det spelar inte bara i helt olika löneligor. De är helt olika spelartyper. Och skulle man välja en tillräckligt "hård tvåvägsback" som Schira istf Ahnelöv så behöver man å andra sidan nog även göra det på offensiva positioner som Jonssons. Bara tre st Bertov med Curran, istf Schira, Ahnelöv och Jonsson kan möjligen gå, men blir totalt sett för mesigt om Jonsson ersätter en av dem. Därav är egentligen Jonssons klenhet en minst lika stor begränsning som Ahnelövs eventuella tröghet eller svagheter.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 19:51

Tandpetaren Bertov ser starkare ut i kroppen än klumpige Ahnelöv. Sen säger jag inte att vi ska bygga backsidan med tandpetare och smurfar utan snarare att Ahnelöv ska ersättas med en back som har mer pondus, bättre fart och tydligare tvåvägsegenskaper. En Schira/Martinsson-typ helt enkelt.

Som sagt. Även om man bortser från pengarna är Ahnelöv inte bättre än Bertov. +/- kan vara missvisande jag vet, men Bertov har trots allt +8 och Ahnelöv -2. Sen att han är 5x billigare gör ju detta till en icke-diskussion.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 11 2019, 20:11

Mike skrev:Henrik - Ahnelöv är ett av problemen i BP. Han står bara stilla framför kassen och petar med klubban och skymmer målvakten. Komareks mål igår är ett bra exempel. Malmö hade kunnat göra 2 mål till i BP medan Ahne var inne. Han hinner aldrig först på returerna för han är otroligt seg. Ahnelöv är ett skämt för pengarna. Folk verkar glömma bort att han tjänar lika mycket som Martinsson och Gunderson men är inte ens bättre än Bertov.
Visst kunde han varit kvickare och säkert bättre på många sätt. Men jag tycker du överdriver Ahnelövs svagheter generellt och även den situation du beskriver. Komarek siktar bra på det nät som Ahnelöv och Pogge lämnar. Ahnelöv står inte still och petar. Han försöker täcka skottet. Däremot kunde han nog ha försökt skära av vinklarna lite bättre och samtidigt lämna mer fri sikt till Pogge genom att först närma sig Komarek lite innan han gick ner på ena knät. Jag är tveksam till om så många SHL-backar hade löst situationen bättre. Ahnelöv och Pogge är väldigt utelämnade i den situationen. Ibland får man också stå ut med att motståndarna lyckas med något.

Men jag är som sagt öppen för att ersätta Ahnelöv. Isf med fokus på kvalitéerna, med något bättre. Billigare, nja. Jag skulle vara beredd att betala för viss säkerhet och rutin. Jag vill inte ha typ Curran + 3xBertov i topp 4 och sedan Bondesson, JW, Jonsson och en Bertov till. Jag tror inte det blir bra nog heller. Oavsett hur kostnadseffektivt det är. Jag tror att man måste riskera att betala överpris på åtminstone någon av de etablerade pjäserna som förmodligen krävs i topp-4. Tills den dagen när man väl hittat någon som man verkligen vill ha kvar och som kan tänka sig att stanna. Då kan de säkert vara benägna att också gå ner lite i pris. Givet t.ex att försöka behålla Schira. Jag tycker också det är mer tveksamt med Ahnelöv, men är som sagt öppen för vilket som säsongen ut. Det beror på så mycket, inte bara på honom, även på alternativen, helheten och turbolensen i övrigt. Vi är helt överens om att det finns massor kvar att göra på backbygget.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre jan 11 2019, 20:14

Widing och Ahnelöv e kassa. E. Martinsson är en världspelare av yttersta mått. Någon måste driva med mig?

Kodie Curran är bättre än Martinsson i ALLT. Och då menar jag ALLT!

Men Martinsson är en bra back om nu någon nu får för sig att förvränga detta i deras eget syfte.

Senast ändrad av Tuborg den fre jan 11 2019, 20:15, ändrad totalt 1 gång

Tuborg

Antal inlägg : 337

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 20:15

Måste säga att jag är skeptisk till förlängningarna avWennström framförallt men också Bondesson. I Wennströms fall för att han inte har visat något alls som gör mig såld på honom. Han verkar dessutom inte uträtta ett skit i vare sig HA eller div 1. Luktar svågerpolitik.

Vad gäller Bondesson tycker jag att man borde ha signat honom resten av säsongen som en prövotid. Han är knappast eftertraktad av andra klubbar så det fanns ingen som helst anledning att signa honom på 2 år redan nu. Håller han inte samtidigt som Jonsson fortsätter spela uselt så står vi med två nya Alen och JW.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre jan 11 2019, 20:16

Bondesson är inget osäkert kort.

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 20:20

Tuborg skrev:Bondesson är inget osäkert kort.
Just det. Han dominerar såpass mycket i SHL att jag redan nu ser en framtida NHL-succe.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jan 11 2019, 20:34

Wennström och Jäger bänkades i andra perioden mot AIK. Vad fan ska vi med Wennström till nästa år om inte Västervik ser något i honom?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre jan 11 2019, 20:37

Ja, betydligt mer än Youds som vissa tyckte var en väldigt bra värvning.

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre jan 11 2019, 20:38

Sedan vet jag inte om jag skrivit NHL succé? Någon?!

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre jan 11 2019, 20:40

Wennström är en meningslös spelare. Jäger kan bli bra men han fattar inte hur man spelar i ett lag.

-------

http://gronvita.forumotion.eu/viewtopic.forum?t=67

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 40 av 40 Föregående  1 ... 21 ... 38, 39, 40