Silly Season och truppen 18/19

Sida 17 av 24 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 20 ... 24  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Henrik i ons dec 05 2018, 22:42

eleganten skrev:
Är du så övertygad av Curran redan? Jag tycker han har mycket i sig och spelar med pondus men är inte lika övertygad som när det gäller Brithén, Schira och Bristedt. Liss gjorde en otrolig period förra säsongen. Har Curran genomgått en likadan? Det är uppenbart att Curran inte är en floppvärvning. Men det är inte uppenbart att han kommer vara en toppback i SHL i två år. Jag är tacksam för att det ser ut att falla väl ut men har lite Liss-vibb av Curran. Kanske stannar produktionen av nu?

De andra är för tidigt att säga... Bertov och Jonsson behöver vi se under våren för att veta var vi har. Pogge, visst. Tycker Kolppanen/Pogge är en bra duo där båda visat sig kapabla att vinna matcher.
Helt säker kan man aldrig vara, men jag tvivlar inte en sekund på att Curran kan vara en toppback i SHL mer än 1 år till. En fördel att plussa på 1 el 2 år nu är att få lite arbetsro. Speciellt om det visar sig svårt att förlänga med kapten Schira. Till sammanhanget hör nämligen att Chris också bör ha ambitionen att hitta ytterligare ett par med liknande potential, typ Martinsson-Hansson. Ahnelöv lär inte förlänga och Jonsson ska inte räknas in som topp-4 i hierarkin på förhand.

Däremot tycker jag redan att Bertovs och Jonssons utveckling är tillräckligt förtroendeingivande för att lugnt räkna in dem bland backar 5-8 och konkurrens till topp-4. Men visst kan man avvakta med dem. De har ju redan kontrakt över nästa år. Inga andra lag rycker i dem redan nu. Knappast mycket signalvärde att förlänga med dem nu heller. Så ingen ko på isen. Däremot relativt riskfritt tror jag. Och kanske skönt för Chris själv att ha viss framförhållning i bygget för omväxlings skull? För man behöver ju hitta två till även till denna delen av hierarkin, för att fylla efter JW, Alen och Youds. Därav vore väldigt tacksamt om Bondesson fortsätter övertyga och tydliggör att han ska vara en av dem. Då vet man ju dessutom precis vad man får. Minimal chansning med egen välkänd produkt till skillnad från i princip alla nyförvärv. Och då saknas bara en "Bertov" till. Backsidan har länge varit ett sorgebarn som fortfarande kräver stor ombyggnation om man vill bli ett topplag. Dags att få rätt på den!

Målvaktsparet är något jag själv funderar (för) lite på. Egentligen lagets viktigaste post som i princip ensam kan vinna matcher. Kanske klokt att avvakta med dem för att man eventuellt vill försöka byta upp sig ett litet snäpp till? De håller väl bra SHL-klass men är knappast bästa par. Vi vet iofs att de trivs ihop och de är kanske spetsiga nog även om båda har sina mindre lyckade insatser? Lite av en budgetfråga också. Jag är öppen för fortsättning. Men målvakterna är kanske något man skulle vara ännu petigare med?

Henrik

Antal inlägg : 564
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i ons dec 05 2018, 22:46

eleganten skrev:Om Chris sätter Brithén, Bristedt och Zaar innan jul så kan tomten ta kompledigt.
Ha ha! Tomten kanske, men inte Chris! Han tycker nog även själv att han likförbannat har lite för mycket kvar på önskelistan...

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i ons dec 05 2018, 23:12

Henrik skrev:
Helt säker kan man aldrig vara, men jag tvivlar inte en sekund på att Curran kan vara en toppback i SHL mer än 1 år till. En fördel att plussa på 1 el 2 år nu är att få lite arbetsro.
Jo, men inte om utvecklingen dalar eller om han börjar göra plattmatcher. Jag tycker det i så fall känns mer safe att förlänga med Sandin. Han har levererat ett stenhårt, stabilt brunkarspel nu i hur många matcher som helst. Han gör det han har betalt för att göra väldigt bra, och han kan komma igång med poängproduktionen en dag när stjärnorna står rätt på himlen. Han har det i sig! Jag är pessimist in i ryggmärgen så vågar inte bocka av Curran ännu som en säker spetsback. Fortsätter han göra lite poäng in i januari så säger jag förläng.

Henrik skrev:Däremot tycker jag redan att Bertovs och Jonssons utveckling är tillräckligt förtroendeingivande för att lugnt räkna in dem bland backar 5-8 och konkurrens till topp-4. Men visst kan man avvakta med dem. De har ju redan kontrakt över nästa år. Inga andra lag rycker i dem redan nu. Knappast mycket signalvärde att förlänga med dem nu heller.
Exakt så. Det är GARANTERAT inget SHL-lag som jagar Jonsson i dagsläget, inte i vår heller. Det finns inget i hans spel som skulle föranleda det. Bertov har mycket i sig och han kan nog vara kostnadseffektivt att förlänga med. Samtidigt gör han rätt huvudlösa saker ibland. Tyckte egentligen Gagné stod för ett mer gediget backspel.

Henrik skrev:Målvaktsparet är något jag själv funderar (för) lite på. Egentligen lagets viktigaste post som i princip ensam kan vinna matcher. Kanske klokt att avvakta med dem för att man eventuellt vill försöka byta upp sig ett litet snäpp till? De håller väl bra SHL-klass men är knappast bästa par.
Båda har ju vunnit matcher åt oss i år men också stått för bedrövliga insatser. Man skulle kunna röra sig mot en ännu bättre förstamålvakt, men vi har Pogge på två år och han är för dyr för att ha som uttalad andramålvakt. Kan på sätt och vis tycka om vår lösning med två duktiga målvakter men ingen tokdyr á la Lindberg. Heller inte sugen på att ha en kass, billig andramålvakt á la Kruse.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 266
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i ons dec 05 2018, 23:28

TitanusDenAndra skrev:Jag upplever det lite frustrerande att jag framstår som den gnälliga och negativa pessimisten här på forumet. Det är liksom som ett kumbaya-moment här konstant som har målat upp bröderna Abbot till några Messias som är ofelbara.
Vad Chris än gör hyllas till abnorma proportioner, lyckas han landa hemvändare så är det fantastiskt bra jobbat eftersom alla klubbar var ute efter dom - Medan om han misslyckas med demsamma (Martinsson/Everberg) då ses det som logiskt eftersom hemvändare bara är bonus.

Jag tror det enda som gör att folk fortfarande är i extas är 2 saker. 1: Att det är Chris som är sportchef, hade det varit någon annan hade kritikerna varit fler. 2: Att vi har 10 poäng mer än vad vi hade i fjol.

Men jag kan ju omöjligen vara ensam om att tycka att det ser dåligt ut på en rad fronter?!
2 OK målvakter men inget wow wow wow. Vi har kanske seriens sämsta backuppsättning i skrivande stund (Med Schira borta). Hallo SÄMSTA i serien. Bara där borde ju kritiken hagla.
Vi värvade 3 "spetsspelare" två av dessa är redan borta och den tredje spelar då och då. Inte ens där haglar kritiken utan det är lite "Ja men det var rätt att värva Thomas/Anderson".

Nu när vi dessutom kommer att vara utan dessa Thomas och Anderson PLUS Jäger och Elvenes PLUS Höglander och Elvenes PLUS säkert någon skada/avstängnig ja till och med i det läget är det "Ja men marknaden ser halvtaskig ut".

Jag anser mig med andra ord inte vara negativ utan Chris har inte gjort ett bra jobb med laget. Så enkelt är det. Han kan tacka sin lyckliga stjärna att Bristedt och Curran har burit det här laget (tillsammans med Schira och brithen) hade dessa 4 spelare inte hållit landslagsklass hade vi nu härvat i botten. Sen ja, marknaden är sval. Men Martinsson och Everberg var öppet mål. Misslyckades där med.

Jag är själv ganska pessimistisk av naturen men du är nog faktiskt lite värre. Med det sagt delar jag till viss del din frustration liksom tror jag de flesta andra RBK fans. Chris har gjort missar som han inte lycktas reparera. Det faktum att vi ändå kommit upp på en nu respektabel nivå kan ju lätt sminka över det, men jag håller med om att uppryckningen beror till viss del på att vissa enskilda spelare presterat på höjder som inte kan förväntas över tid. Vi vet alla att vi behöver få in spelare, både spets o bredd nu. Men jag är samtdigt glad att Chris inte köper halvdant utan är noga och markanden är uppebart tunn. Alla lag får skador o avstängningar så förmågan att ändå reda ut det hyfsat är viktig.
Sen håller jag inte alls med dig om att värvningen av Sjöa, förlängningarna med Brithen o Bristedt, o troligen Zaar varit öppna mål. Det är grymma förlängningar och ett trendbrott för klubben. Inte heller var Everberg/Martinsson öppna mål. De var inte redo för att vända hem/säga nej till pengarna utomlands ännu. Men jag är ganska säker på att de hade hamnat i Rögle om de valt SHL och jag är lika säker på att de gör det när tiden är inne.

GrönVit4life

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-10-14

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor dec 06 2018, 01:00

[quote="TitanusDenAndra"]Jag upplever det lite frustrerande att jag framstår som den gnälliga och negativa pessimisten här på forumet. Det är liksom som ett kumbaya-moment här konstant som har målat upp bröderna Abbot till några Messias som är ofelbara.
Vad Chris än gör hyllas till abnorma proportioner, lyckas han landa hemvändare så är det fantastiskt bra jobbat eftersom alla klubbar var ute efter dom - Medan om han misslyckas med demsamma (Martinsson/Everberg) då ses det som logiskt eftersom hemvändare bara är bonus.

Jag tror det enda som gör att folk fortfarande är i extas är 2 saker. 1: Att det är Chris som är sportchef, hade det varit någon annan hade kritikerna varit fler. 2: Att vi har 10 poäng mer än vad vi hade i fjol.

Men jag kan ju omöjligen vara ensam om att tycka att det ser dåligt ut på en rad fronter?!
2 OK målvakter men inget wow wow wow. Vi har kanske seriens sämsta backuppsättning i skrivande stund (Med Schira borta). Hallo SÄMSTA i serien. Bara där borde ju kritiken hagla.
Vi värvade 3 "spetsspelare" två av dessa är redan borta och den tredje spelar då och då. Inte ens där haglar kritiken utan det är lite "Ja men det var rätt att värva Thomas/Anderson".

Nu när vi dessutom kommer att vara utan dessa Thomas och Anderson PLUS Jäger och Elvenes PLUS Höglander och Elvenes PLUS säkert någon skada/avstängnig ja till och med i det läget är det "Ja men marknaden ser halvtaskig ut".

Jag anser mig med andra ord inte vara negativ utan Chris har inte gjort ett bra jobb med laget. Så enkelt är det. Han kan tacka sin lyckliga stjärna att Bristedt och Curran har burit det här laget (tillsammans med Schira och brithen) hade dessa 4 spelare inte hållit landslagsklass hade vi nu härvat i botten. Sen ja, marknaden är sval. Men Martinsson och Everberg var öppet mål. Misslyckades där med.[/quote

Jag gillar ditt flitiga skrivande Titanus! Det i sig förtjänar ett bemötande. Vitsen med ett forum är ju diskussion!

Du har all rätt att vara kritisk och pessimistisk! Och i stort håller jag med. Men det tror jag och andra sidan tom Chris själv gör. Tabbarna är mycket välkända vid det här laget. Likväl sker det faktiskt en hel del positiva saker också som det finns all anledning att glädja sig åt. Det är om inte annat väldigt mycket roligare än att ständigt vältra sig i problemen. Ibland tycker jag du upprepar och överbetonar dem så till den grad att man att det liknar domedagsprofetior. Nästan så man blir bekymrad för dig. Är du deprimerad?

Det finns ingen Messias! Inte heller Chris är det. Han är mer en "sportchefernas Bristedt". En hängiven och energisk nybörjare i sitt ämbete som gör sina missar, men har tillräcklig talang för att med djävligt stor envishet och hårt arbete i slutändan nå väldigt långt. Och hur ofta lyckas egentligen någon sportchef någonsin få fullträff på alla nyförvärv och tränaren kanonutveckling på samtliga? Det är närmast en utopi!

Fast visst borde Chris kunna lite bättre. Anderson var nog iofs rätt typ. Men djävligt klantigt om man inte kollade upp hans hälsa tillräckligt. Kanske var man för mycket polare med honom? Kanske mest otur? Det kan alla ha.

Thomas "stod högst upp" på Chris och scoutens lista. Man kan ju såklart aldrig få högsta betyg om man bommar helt på en sådan "spetsvärvning". Men killen leverar sedan i KHL. Det är komplext. Det ska passa in i laget och SHL. Sannolikt försvårades Thomas situation ytterligare av att Anderson inte kunde hjälpa honom.

Tänk så inihelvete bra det kunde varit redan om dessa två plumpar i stället varit succé! Nu är det fortfarande hålen efter just dessa två herrar vi får leva med. Det är därför vi är tunna. Surt såklart. Men bara att bita ihop och försöka fylla hålen bättre så snart man kan. Jag är övertygad om att han gör det så småningom, men det kanske är närmast omöjligt under säsong. I vilket fall finns det väl ingen anledning att chansa överdrivet eller slösa bort sin budget på skräp. Speciellt inte som det ofullständiga bygget likväl klarar sig riktigt bra. Klart att 10p hit eller dit har betydelse! Både för vårt humör och Chris is i magen.

Jag upprepar. Jag är skitglad att Sjögren kom hem. Självklart blev det inte lättare när han inte var fit från start. Men det säger ju samtidigt att Chris har gjort nåt rätt med resten av bygget om man ändå klarar sig ganska väl utan tre förväntade toppvärvningar. Hursomhelst lönar det sig inte att gråta över spilld mjölk.

Tanken att hålla kvar Ludvig och Ken ända tills man funnit ersättare till spetsen eller för att nöta bänk till nu för att täcka upp för Lucas och Nils max 5 matcher har slagit mig också. Men det hade varken varit rimligt eller klokt. J20 kan lika gärna fylla på i stort sett som Ludvig och Ken. Man skulle sabba Ludvigs och Kens utvecklingsmöjligheter och skrämmer då kanske tom andra unga för att ta sig till Rögle om av rent egoistiska och oekonomiska skäl håller kvar dem. Ludvig och Ken skulle inte själva vilja nöta bänk till nu. Samtidigt tydligt att Chris själv inte ville satsa på dem. Varför då behålla dem? Det vore bara att skita ner sig själv. Återigen, att vi är tunna nu beror främst på att de inledande spetsflopparna Anderson och Thomas fortfarande ligger oss i fatet. Självklart supermisslyckanden av Chris. I sammanhanget var det däremot nog ganska klokt att då ta Widing till nåder. Hittills verkar det inte ha funnits något nämnvärt bättre eller lämpligare/säkrare. Han var ju känd även för laget. Däremot tror jag Widings chanser till förlängning över nästa säsong är minimala. Chris vill fortfarande hitta spetsiga ersättare för Anderson och Thomas. Därutöver vill han ha utrymme för ytterligare en eller ett par i Bristedts ålder, i bästa fall av liknande kvalité.

Att Dennis och Eric inte kom till oss nu är kanske en besvikelse, men inget misslyckande! "Öppet mål"? Har du hört talas om "näringskedjan"? De är i en ålder där de helt naturligt tar chansen att under en begränsad period av karriären tjäna kanske 3ggr så mycket som hos och dessutom skatta mindre. Varför missunna dem det? Och vad skulle Chris sätta emot? Han erbjöd vad han kunde. Samtidigt är de alltid välkomna hem. Ängelholm och RBK blir tillsvidare en naturlig sommarbas, socialt och träningsmässigt. Därmed är kontakten och relationen trygg och säker. Det är bara en tidsfråga innan Dennis och Eric kommer i fas för att flytta hem, för att tillsammans med polarna ta SM-guldet till hembygden. I bästa fall kan de inte motstå den hägrande frestelsen redan efter denna säsong. Men räkna inte med dem. Även om vi med SHL-mått mätt fortsättningsvis framstår som tillräckligt attraktiva. De kan ju råka trivas förträffligt i Schweiz, med både tillvaro och slantar. Och RBK finns kvar när de är mogna för det. Växjö med om vi inte håller stilen. Vi kan inte göra mycket mer än erbjuda vad vi har, ödmjukt jobba på och hålla god min. Till slut spelar riktigt fina hemtrakter ändå roll.

Målisarna kanske man borde satsa ännu mer flis på och vara ännu noggrannare med om man vill vara ett topplag? Gissar att man brottas med den frågan då och då. Pogge och Ville är kanske inget "SM-guldpar", men duger nog ganska gott en bra bit på vägen iaf. Vi får se...

Jag har hela tiden saknat en Martinsson eller åtminstone en Hansson i backbesättningen. Och då bortser jag från att Ahnelöv kom sent och Curran var en chansning. Jonsson ska inte behöva ta så stor plats. Ej heller Bertov. De och två liknande skulle i stället gjort JW, Alen och Youds helt överflödiga. Det återstår alltså mycket att bygga om. Inte minst med backsidan. Men laget räcker likväl. Gruppen är skitstark och löser svåra perioder tillsammans. Och därav kan till och med JW nästan vara felfri. Den just nu helt riktigt sämsta backuppsättningen i SHL är alltså ändå inte nödvändigtvis riktigt så dålig som den skulle kunna vara, just därför att laget fungerar. Hierarkin i backbesättningen är iaf numera klockren. Schira och Ahnelöv är dessutom förmodligen tillbaka om 2 matcher. Vi har ju någonstans ändå valt att ha vad vi har och då måste det vara tillåtet att glädjas åt att det mot alla odds fungerar ganska väl.

Hursomhelst tycker jag Rögle i det stora hela är på väldigt rätt väg. Chris är sannerligen ingen Messias. Han har massor att göra innan han kommit i fas eller åtgärdat sina egna missar. Men med Sjögren, Brithén, Bristedt, snart Zaar m.fl säkrade osar det bara mer förtroende, trygghet och kvalité kring hela klubben. Jag har stor tillit till att Chris så småningom lyckas laga hålen också. Tålamod är en dygd.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tor dec 06 2018, 07:22

Om inte Curran åker på en skada, så är jag bombsäker på att han kommer att vara en av seriens absoluta toppbackar i flera säsonger om han blir kvar, vilket jag inte tror. Max 1 säsong till tror jag.

Tuborg

Antal inlägg : 251

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor dec 06 2018, 09:39

eleganten skrev:
Är du så övertygad av Curran redan? Jag tycker han har mycket i sig och spelar med pondus men är inte lika övertygad som när det gäller Brithén, Schira och Bristedt. Liss gjorde en otrolig period förra säsongen. Har Curran genomgått en likadan? Det är uppenbart att Curran inte är en floppvärvning. Men det är inte uppenbart att han kommer vara en toppback i SHL i två år. Jag är tacksam för att det ser ut att falla väl ut men har lite Liss-vibb av Curran. Kanske stannar produktionen av nu?

De andra är för tidigt att säga... Bertov och Jonsson behöver vi se under våren för att veta var vi har. Pogge, visst. Tycker Kolppanen/Pogge är en bra duo där båda visat sig kapabla att vinna matcher.

Tycker ändå Curran visat upp en speluppfattning och skills som Liss inte var i närheten av förra. Liss åkte som en kråka redan då men stod rätt och sköt på allt, varav hälften var flyt, den här säsongen åker han fortsatt som en kråka men är inte lika rivigt oförutsägbar - försöker mer spela fancy och smått, som inte lyckas. Curran har visat sig ha hela registret och har på snabb tid anpassat sig och blivit en av de bättre i serien. Har gått om Schira offensivt. Riktigt intressant och med tanke på hans monster-istider och bristen på riktigt bra backar, så ligger han närmst för något år till, tillsammans med Schria så klart, för att även sätta stommen på backplats. Övriga backar har mer att bevisa, även om jag tycker Bertov ser intressant ut). Här hade man ju velat ha Martinsson på långtid...

Zaar känns given att försöka skriva längre med och där verkar det ju vara på gång något.

Ville - gillar, men det finns riktigt bra svenska målvakter där ute också och här tycker jag det finns utrymme för att höja nivån lite när Pogge blandar och ger.

Sandin är jag svag för, bra inställning och tycks vara en sådan som lyfter sin omgivning, bra ålder, kan centra och vinga.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 211
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor dec 06 2018, 09:53

TitanusDenAndra skrev:Jag upplever det lite frustrerande att jag framstår som den gnälliga och negativa pessimisten här på forumet. Det är liksom som ett kumbaya-moment här konstant som har målat upp bröderna Abbot till några Messias som är ofelbara.

Jag är absolut INTE nöjd med bygget så som det har artat sig. MEN, det har vi tragglat om i evigheter här inne och det blir fan inte bättre att hänga upp sig på det negativa och älta mantrat att allt är kasst, utan istället se det som faktiskt ÄR positivt.

Ja, backsidan är på tok för svag och har varit så från dag ett. Avsaknad av spetsspelare som inte ersatts, svider. Ja. Men Curran är en strålande värvning, Bristedt likaså, precis som Höglander och Zaar är bra signaturer. Sjöas långa kontrakt, förlängningen av Ted, Bristedt är ingen självklarhet, det ÄR bra jobbat. Jag tycker absolut det finns fog för att hålla kritiken vid liv och det finns mycket mer att önska, men du tar verkligen varje tillfälle du får att skjuta bröderna i sank, det känns nästan personligt. Nej bröderna är inte ofelbara, långt ifrån. Men det är deras första säsong så jag tycker gott man kan få göra några rookiemisstag och lära sig något av det till kommande säsonger. I grund och botten har man trots allt lyckats ta klubben rejält många steg upp från den källare vi befunnit oss i i evigheter och vi är bara halvvägs in i säsongen, pengar finns och värvningar kommer givetvis att smällas in.
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor dec 06 2018, 12:41

Eleganten! Man kan aldrig veta, men inget talar för att Curran skulle dala. I den meningen är du verkligen bara pessimistisk. Mitt intryck av Curran är att han är något av en övervintrad råtalang och tidigare för fet och lat "sol o vårare" som likt en obekymrad glad skit glidit runt i sämre ligor och briljerat för att det är kul. På gamla dar fick han möjlighet att testa sin potential i en seriös och tuff liga. Han var intresserad och tog den. Trivs han med sitt nya, lite stramare liv så kan han dominera denna serie fullständigt i flera år framöver.
https://www.hd.se/2018-12-06/hemligheterna-bakom-currans-succe-i-rogle

Verkar som han trivs. Samtidigt finns fortfarande saker att skruva på. Han ser ju fortfarande inte vidare "elitidrottsfit" ut i mina ögon. Ser ut mer som en normal-Svensson på bild, både avseende fetprocent och muskulatur. Styrka relativt vikt kan absolut förbättras. Därmed även snabbhet, explosivitet och acceleration. Det är jag säker på att han kan förbättra om han jobbar medvetet och ambitiöst. Och det borde fys-Erik enkelt kunna hjälpa honom med.

Generellt är jag fascinerad och förvånad över att så många "professionella", högavlönade idrottare åker runt och förstör för sig själva och tillåts göra det för andra i sitt lag genom att vara "fat and lazy", åtminstone när det står feta löner på spel och man är beroende av varandra. Jag menar, fjortisar i individuella idrotter är ofta långt mer seriösa utan att få en spänn. Kanske synd i efterhand att man inte trimmade Connolly och bjöd Bulan på den enkla?

Sandin som är yngre och forward är kanske svår att jämföra med. Han kan ju inte säkra backbesättningen. Men hans utveckling går åt rätt håll. Vore dumt att inte förlänga med honom. Matson och Erik är nyttiga, men Sandin har god chans att kunna hantera liknande roller och lite till ännu bättre.

Jag har nog lite mer hopp om Jonsson än dig. Jag ser honom lite som en ännu för mesig light-version med mixade drag av Martinsson/Hansson. Det som talar för Jonsson är seriositet och läraktighet. Han måste bli starkare, tuffare och defensivt lugnare och säkrare. Vi är överens om att det kanske är klokt att avvakta förlängning ca 1 år med honom. Det är mer safe att låta honom bekräfta sin potentiella utveckling. Men han är inte problemet i backbesättningen nu. Det är i stället Youds, JW och Alen som är så dåliga att tränarna tvingas satsa på Jonsson i förtid i en redan nu omotiverat stor roll. Återstår att se om Jonsson någonsin kan axla den på ett sätt man förväntar sig i ett lag på toppnivå.

Du har rätt om Bertov. Han ser lovande ut, men gör också rejäla dumheter ibland. Behöver få bort misstag, få konsekvent högre lägstanivå. Därav klokt att avvakta även med honom.

Därav hoppas man ju bara ännu mer att Bondesson verkligen visar sig vara något att satsa på. Optimala testet idag! Kan han freda oss från stora rövgökar, hålla positioner och ge snabba puckleveranser ikväll kan det innebära bevis nog. Mot Luleå tyckte jag han spelade moget och rejält.

Ja även målisarna blandar och ger lite för mycket. Så de står och väger och får bli en öppen fråga vi avvaktar med. Man kan välja att tro på det, men ojämnheten kan samtidigt leda till att man så småningom kommer att vilja uppdatera på dessa poster.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor dec 06 2018, 12:52

Tuborg skrev:Om inte Curran åker på en skada, så är jag bombsäker på att han kommer att vara en av seriens absoluta toppbackar i flera säsonger om han blir kvar, vilket jag inte tror. Max 1 säsong till tror jag.
Just därför ska man just nu, när han kanske tycker att han hamnat i paradiset och ännu kanske ej blivit överöst med feta erbjudanden passa på att säkra honom för ytterligare någon säsong. Till saken hör att han i dagsläget är ende toppbacken vi har på kontrakt för nästa säsong. Skönt om man kan nagla ett par säkra hörnstenar också bland backarna i honom och Schira och få lite arbetsro i att leta upp ett andra vasst backpar. För det måste till om man vill vara ett topplag.

För övrigt ska nog Curran akta sig för Ryssland. Det kan bli för kallt, hårt och trist. I bekväma Schwiez riskerar han förmodligen att återfalla i gamla feta och lata vanor. Skämt åsido, jag tror faktiskt det kan finnas ett par poänger i det. Han kanske inte ska gapa efter för mycket utan bejaka sitt paradis i Ängelholm?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor dec 06 2018, 14:01

Curran har alltså gått ner TOLV kilo, sedan han kom! Shit, inte konstigt att han ser så mkt bättre ut...

Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor dec 06 2018, 14:18

Ogilthorpe skrev:Curran har alltså gått ner TOLV kilo, sedan han kom! Shit, inte konstigt att han ser så mkt bättre ut...

Man såg ju att där fanns lite extra barlast i videon från barmarksträningen. Men 12 kg? Jisses
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor dec 06 2018, 21:15

Förläng med Linus Sandin. Gör det bara.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Matte74 i tor dec 06 2018, 21:44

Vi måste ha Sveriges sämsta målvakter på straffar. Har dom tagit 15% av dom. Straffläggare behövs omg. Tänk om Liss inte varit så jävla långsam med att skjuta. Jösses va sjöa satte upp honom gång på gång.

Matte74

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 18-12-05

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor dec 06 2018, 21:52

Matte - Skriv i matchtråden.
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Matte74 i tor dec 06 2018, 22:08

Jag såg det, sorry

Matte74

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 18-12-05

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tor dec 06 2018, 22:49

Tänk om vi haft Bryan Lerg kvar, mål kunde han iallafall göra...

Trodde aldrig jag skulle skriva detta men jag saknar Sylwander! Kan inte se vad vitsen att byta ut honom mot Erik Andersson ska vara?

Med Sylle hade vi också fått någon framför mål att skymma och böka i PP.

Men en uppgraderad "Sylle" borde väl gå att hitta till en rimlig peng, kanske i HA.

Flying Farang

Antal inlägg : 149
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor dec 06 2018, 23:16

Saknar varken Lerg eller Sylwander. Den förstnämnde gjorde mål men var brutalt osynlig i spelet och kass defensivt. Sylwander hade varit lika överflödig som Erik. Jag saknar en Everberg och Kevin Clark.
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i fre dec 07 2018, 07:21

Mike skrev:Saknar varken Lerg eller Sylwander. Den förstnämnde gjorde mål men var brutalt osynlig i spelet och kass defensivt. Sylwander hade varit lika överflödig som Erik. Jag saknar en Everberg och Kevin Clark.

Problemet vi har nu är ju just att göra mål, något som är det som till syvende och sist räknas i hockey. Inte hur pass synlig man är i spelet eller enskilda spelares defensiva skills. Thomas var mer delaktig i spelet och var defensivt skickligare än Lerg - men gjorde inga mål för oss och därför är han nu avpolleterad.

Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i fre dec 07 2018, 07:55

Erik Andersson gjorde sin absolut bästa match i Rögletröjan, spelar han på den här nivån blir han väldigt nyttig i fjärde.

Saknar inte Sylle, han höll inte på den här nivån såsom han var. Men i grund och botten tycker jag man ska kunna producera den här typen av spelare själv i klubben. Men nu har vi Erik och som sagt, nivån igår är bra.

Jag saknar vare sig Lerg eller Thomas - ingen passar bra i det här fartfyllda bygget. Jag vill se NYA fräscht namn, inte bara massa recycle.
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre dec 07 2018, 11:24

Och där kom förlängningen med Curran!
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i fre dec 07 2018, 11:25

Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i fre dec 07 2018, 11:50

Ännu ett långsiktigt viktigt kort!
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre dec 07 2018, 12:18

Ogilthorpe skrev: Erik Andersson gjorde sin absolut bästa match i Rögletröjan, spelar han på den här nivån blir han väldigt nyttig i fjärde.

Saknar inte Sylle, han höll inte på den här nivån såsom han var. Men i grund och botten tycker jag man ska kunna producera den här typen av spelare själv i klubben. Men nu har vi Erik och som sagt, nivån igår är bra.

Jag saknar vare sig Lerg eller Thomas - ingen passar bra i det här fartfyllda bygget. Jag vill se NYA fräscht namn, inte bara massa recycle.
Exakt så!

Önskar såklart att RBK kan få fram fler "fjärdelinare" och hjälpgummor själva. Sylle har så klart hjärta och energi, men var för ödesdigert fumlig, klantig på nivån. Det höll inte. För stor risk för laget. Erik är dock stensäker, nyttig värre i det tysta, städar åt polarna och gör dem bättre. Sätter sällan laget i skiten, som Sylle tyvärr kunde göra.

Som läget blev i år tror jag recycling Widing var en smart nödlösning/back-up. Tror dock det blir minst lika svårt för Widing att finna en plats i truppen nästa år. Lerg var man visserligen intresserade av att förlänga med direkt. Men tror inte att återvinning i sig är något man strävar efter. Och personligen skulle jag också vilja ha en spelare som passar bättre. Mikes förslag på typer lika Everberg och Clark vore perfekt. Vi saknar både styrka och relativt pålitliga sniper-kvalitéer framåt. Kan man finna och ha råd med fungerande sådana samt en fin center som (en hel) Anderson vore kan man gå för SM-guldet. Då har man den avgörande kryddan till en redan väldigt fin anrättning.

Jag tror vi kan vara rätt lugna för att Chris verkligen går för att komplettera något i den stilen. Sen att det tar tid...tja, så är det ju iaf under säsong.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre dec 07 2018, 12:21

SM guld - senast nästa vår!

Tuborg

Antal inlägg : 251

Användarens profil