Silly Season och truppen 18/19

Sida 2 av 24 Föregående  1, 2, 3 ... 13 ... 24  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av eleganten i tor nov 08 2018, 19:38

roglesnack.se skrev:
eleganten skrev:Varför i helvete gick han till Örebro egentligen. Märkligt

Pengar..?
I min värld antar jag att topplagen var intresserade. Men var det så att Örebro drämde upp en ojämförligt stor sedelbunt så kan jag förstå att han gick dit. Gick de all in på det sättet?
eleganten
Admin

Antal inlägg : 266
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 19:58

Palushaj till Örebro, absolut pga pengar. Men som redovisat i SHL-tråden, Örebro lever väldigt farligt. I slutändan kan paradoxalt Palushaj bli ödesdiger ekonomiskt. Går de inte till slutspel i år sitter de nog rejält med skägget i brevlådan och blir mer eller mindre tvingade att köra en "budgetvariant" á la MÖFF kommande säsong. Kanske modell allvarligare. För de kan rimligtvis inte trixa så mycket mer än de redan gjort. Är glad att inte RBK tar sådana risker.

Henrik

Antal inlägg : 564
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor nov 08 2018, 20:12

Trixa och trixa. Klubbarna har fått rejäla ekonomiska muskler med nya avtalen och sponsorerna.
Örebro snittar dessutom över 5.000 personer på sina hemmamatcher.
Ska man investera i spelare någon säsong så är det just i år. Att Chris inte lyckas landa en enda spetsspelare som visat sig vara bra med dessa nytillkomna stålar är uselt.
Att hålla hårt i slantarna i år för att vara styrelsen till lags är dumsnålt som in i helvete.
Rögle har extremt god ekonomi och borde lyckats värva någon spelare även om marknaden är som den är.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 533
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Flood i tor nov 08 2018, 20:27

Bara det faktum att ett lag som Örebro har väsentligt mer publik än vad vi har år efter år säger ju allt om hur galet missvisande skrönan om den fantastiska hockeykulturen runt Rögle BK är. Om man nu med fantastisk hockeykultur inte menar de 10 personer som går på matcherna dvs.

Flood

Antal inlägg : 35
Registreringsdatum : 18-09-27

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor nov 08 2018, 20:27

Örebro snittar 1000 pers mer per match vilket i slutändan ger 4-5 miljoner sek över 26-27 matcher.
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 20:29

TitanusDenAndra skrev:Trixa och trixa. Klubbarna har fått rejäla ekonomiska muskler med nya avtalen och sponsorerna.
Örebro snittar dessutom över 5.000 personer på sina hemmamatcher.
Ska man investera i spelare någon säsong så är det just i år. Att Chris inte lyckas landa en enda spetsspelare som visat sig vara bra med dessa nytillkomna stålar är uselt.
Att hålla hårt i slantarna i år för att vara styrelsen till lags är dumsnålt som in i helvete.
Rögle har extremt god ekonomi och borde lyckats värva någon spelare även om marknaden är som den är.
Kanske är vi aningen dumsnåla? Men tillstår man att man kan värva tre forwards nu är det epitetet nog inte helt rätt. Framförallt tycker jag Chris är lite väl noggrann/seg i svängarna. Ok, Thomas blev bara fel och Sjögren var beräknat tålamod, men Matt och Ahnelöv kom sent och minst en back saknas fortfarande.

Och ett tips är att läsa mina rader om Örebro innan du uttalar dig bestämt. Kanske ändå inte rätt läge för dem att sälja allt smör för Palushaj? Går inte de bra i år så tror jag de lever väldigt farligt. Jag vill inte att RBK tar sådana risker.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 20:30

Mike skrev:Örebro snittar 1000 pers mer per match vilket i slutändan ger 4-5 miljoner sek över 26-27 matcher.
Visst, men det visste de också tidigare, så det påverkar knappast riskerna de sitter med i sin redovisning.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor nov 08 2018, 20:31

Flood skrev:Bara det faktum att ett lag som Örebro har väsentligt mer publik än vad vi har år efter år säger ju allt om hur galet missvisande skrönan om den fantastiska hockeykulturen runt Rögle BK är. Om man nu med fantastisk hockeykultur inte menar de 10 personer som går på matcherna dvs.
Rögle hade snittat 5000 pers om Lindab låg vid Väla istället för på en åker mitt i ingenstans. Behrn arena ligger mitt i stan. Hbg/Ä-holm har en starkare hockeykultur men faller på läget.

Senast ändrad av Mike den tor nov 08 2018, 20:33, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 20:32

Flood skrev:Bara det faktum att ett lag som Örebro har väsentligt mer publik än vad vi har år efter år säger ju allt om hur galet missvisande skrönan om den fantastiska hockeykulturen runt Rögle BK är. Om man nu med fantastisk hockeykultur inte menar de 10 personer som går på matcherna dvs.
Fast RBK har en ekonomi i ordning. Det kan man bara med mycket god vilja säga att Örebro har, trots att de budgeterar med sin större publik.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 20:34

Mike skrev:
Rögle hade snittat 5000 pers om Lindab låg vid Väla istället för på en åker mitt i ingenstans. Behrn arena ligger mitt i stan, som är lika stor som Hbg.
Håller med om lokalisering av arenan och befolkningsunderlaget. Men faktum kvarstår. Örebro har sämre ekonomistyrning och lever likväl farligt.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Flood i tor nov 08 2018, 20:47

Mike skrev:
Rögle hade snittat 5000 pers om Lindab låg vid Väla istället för på en åker mitt i ingenstans. Behrn arena ligger mitt i stan. Hbg/Ä-holm har en starkare hockeykultur men faller på läget.

Det är möjligt men det är bara ett rent hypotetiskt resonemang. Faktum är att det under lång tid gått väldigt få människor på Rögles matcher. Dessutom, om nu kulturen är så förbannat stark borde inte en grej som arena i en stads utkant få folk att strunta i att gå på matcherna. I flertalet matcher har vi ju för helvete inte ens 4000 på plats. Direkt genant.

Flood

Antal inlägg : 35
Registreringsdatum : 18-09-27

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 21:07

Flood skrev:

Det är möjligt men det är bara ett rent hypotetiskt resonemang. Faktum är att det under lång tid gått väldigt få människor på Rögles matcher. Dessutom, om nu kulturen är så förbannat stark borde inte en grej som arena i en stads utkant få folk att strunta i att gå på matcherna. I flertalet matcher har vi ju för helvete inte ens 4000 på plats. Direkt genant.
Du har ett par poänger där. Vill man skapa mer av en "Leksandskultur" i också ganska lilla Ängelholm så måste föreningen breddas, med fler ungdomslag, fler motionslag, framförallt tjejlag och därmed automatiskt skapa fler riktigt tighta band till klubben. Få så mycket släkt och vänner som möjligt direkt knutna till klubben och engagerade i någon knatte. Men man kan nog aldrig komma upp i samma koncentration som i Leksand. Där finns ju knappt varken andra idrotter eller något annat att göra.

Givet att man vill vara ett Ängelholmslag även fortsättningsvis så kan såklart mer central lokalisering vara bättre. Men orten är redan rätt utsmetad. Eftersom idrottsanläggningarna numera också är relativt samlade är det kanske lättare för kommunen att planera bostäder mot själva Rögle, söderöver. Då hamnar man ju efterhand mer mitt i. Och kommunen vill ju ändå växa.

Vill man på allvar bli regionens lag så är det nog på sikt smartare att spela i lite större arena vid Väla. Väla är inte bara Helsingborgs utan hela regionens konsumtionsmecka.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor nov 08 2018, 22:51

Henrik skrev:Vill man skapa mer av en "Leksandskultur" i också ganska lilla Ängelholm så måste föreningen breddas, med fler ungdomslag, fler motionslag, framförallt tjejlag och därmed automatiskt skapa fler riktigt tighta band till klubben. Få så mycket släkt och vänner som möjligt direkt knutna till klubben och engagerade i någon knatte. Men man kan nog aldrig komma upp i samma koncentration som i Leksand. Där finns ju knappt varken andra idrotter eller något annat att göra.
Jag tror att man ska vara försiktig med förklaringar/förutspåelser om hur man kan få en viss mängd publik att ta sig till arenan. Det här är svåra sociologiska frågor om verkligheten, som är ett öppet system. Otroligt många variabler samverkar.

Med anekdotisk bevisföring kan jag säga att mina vänner från dalarna har en helt annan inställning till regionen än mina vänner från skåne. Där dalmasarna är otroligt regionalistiska och har en lojalitet/romantisk syn på Leksand så är mina vänner från Skåne snarare relativister i den bemärkelsen. Visst, man bor i Ängelholm men det är knappast därifrån större delen av ens identitet kommer från. Man kanske ser sig mer som världsmedborgare eller något sånt. En sån typ av skillnad i kulturhistoria ändrar man inte med arenaplacering eller biljettpriser.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 23:07

eleganten skrev:
Jag tror att man ska vara försiktig med förklaringar/förutspåelser om hur man kan få en viss mängd publik att ta sig till arenan. Det här är svåra sociologiska frågor om verkligheten, som är ett öppet system. Otroligt många variabler samverkar.

Med anekdotisk bevisföring kan jag säga att mina vänner från dalarna har en helt annan inställning till regionen än mina vänner från skåne. Där dalmasarna är otroligt regionalistiska och har en lojalitet/romantisk syn på Leksand så är mina vänner från Skåne snarare relativister i den bemärkelsen. Visst, man bor i Ängelholm men det är knappast därifrån större delen av ens identitet kommer från. Man kanske ser sig mer som världsmedborgare eller något sånt. En sån typ av skillnad i kulturhistoria ändrar man inte med arenaplacering eller biljettpriser.
Visst, var du försiktig. Jag skriver bara vad jag tror. Som sagt. Relativt få leksingar på en relativt liten ort har starkare anknytning till en relativt stor klubb. Så allt annat lika. Se till att fler spelar ishockey i Ängelholm så blir det enklare att skapa sociologin kring det. Motsatt ordning måste vara svårt.

Om ängelholmarna är mer av världsmedborgare så borde de ju vara mindre bekymrade och rädda om dagens lokalisering och därmed också vara öppna för en arena vid Väla.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor nov 08 2018, 23:16

Henrik skrev:
Visst, var du försiktig. Jag skriver bara vad jag tror. Som sagt. Relativt få leksingar på en relativt liten ort har starkare anknytning till en relativt stor klubb. Så allt annat lika. Se till att fler spelar ishockey i Ängelholm så blir det enklare att skapa sociologin kring det. Motsatt ordning måste vara svårt.

Om ängelholmarna är mer av världsmedborgare så borde de ju vara mindre bekymrade och rädda om dagens lokalisering och därmed också vara öppna för en arena vid Väla.
Haha ja, jag är nog försiktig med den typen av teorier. Jag vet inte vad du menar med att "skapa socologi" men det är just din ceteris paribus som jag har problem med. Allt annat är inte lika och att förutspå förändring och vad en viss åtgärd kommer få för utfall i ett öppet system är vanskligt.

Att vara världsmedborgare kan ju lika gärna innebära att man struntar i de lokala klubbarna och håller på Tottenham, vilket var min poäng.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 23:43

eleganten skrev:
Haha ja, jag är nog försiktig med den typen av teorier. Jag vet inte vad du menar med att "skapa socologi" men det är just din ceteris paribus som jag har problem med. Allt annat är inte lika och att förutspå förändring och vad en viss åtgärd kommer få för utfall i ett öppet system är vanskligt.

Att vara världsmedborgare kan ju lika gärna innebära att man struntar i de lokala klubbarna och håller på Tottenham, vilket var min poäng.
Ha ha du. Men det är enkelt, pragmatiskt och beprövat. Man måste börja i samma ände oavsett om folket på orten är mer världsmedborgare eller ej, helt enkelt rekrytera fler medlemmar så att antalet blir relativt stort och inflytelserikt på orten. Då utökar du på sikt "de närmast sörjande", "kärnan" i publiken.
Alltså ren marknadsföring för att rekrytera fler aktiva medlemmar för att skapa en större genuin spridning av hockeyintresset på orten vs fotboll, simning, volleyboll m.fl idrotter som utgör så väldigt mycket större konkurrens till Rögle än vad de gör i Leksand.

Därutöver är det såklart inte fel att bli framgångsrik på en större ort och ha större möjlighet att också locka till sig "marginalåskådare".

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre nov 09 2018, 00:05

Henrik skrev:
Ha ha du. Men det är enkelt, pragmatiskt och beprövat. Man måste börja i samma ände oavsett om folket på orten är mer världsmedborgare eller ej, helt enkelt rekrytera fler medlemmar så att antalet blir relativt stort och inflytelserikt på orten. Då utökar du på sikt "de närmast sörjande", "kärnan" i publiken.
Aja, men då är det bara att köra ju!

Kan inte matcherna börjar igen snart. Abstinens
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre nov 09 2018, 00:51

eleganten skrev:
Aja, men då är det bara att köra ju!

Kan inte matcherna börjar igen snart. Abstinens
Ja nu vill vi ha match!
Låt mig bara tillägga ett dagsfärskt exempel på vad jag menar:
https://www.expressen.se/sport/hockey/det-kommer-vara-drag-utan-motstycke-i-varlden/
Notera att Baudin menar att det ökade intresset för damsektionen kommer att gynna herrarna på sikt.
Självklart gör det det! Och samma princip gäller varsomhelst och närsomhelst för alla åldrar, kön och grupper. När tillräckligt många varit involverade, tillsammans tillräckligt länge har man sin större hockeykultur.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre nov 09 2018, 09:02

Henrik skrev:
Låt mig bara tillägga ett dagsfärskt exempel på vad jag menar:
https://www.expressen.se/sport/hockey/det-kommer-vara-drag-utan-motstycke-i-varlden/
Notera att Baudin menar att det ökade intresset för damsektionen kommer att gynna herrarna på sikt.
Självklart gör det det! Och samma princip gäller varsomhelst och närsomhelst för alla åldrar, kön och grupper. När tillräckligt många varit involverade, tillsammans tillräckligt länge har man sin större hockeykultur.
Vi har lite olika kunskapsteoretiska och samhällsvetenskapliga ingångar i frågan. Jag uppfattar det som att du har en internalistisk hållning där klubbarna själva har stor möjlighet att påverka publiksnitt med olika åtgärder. Jag skulle nog placera mig i en mer externalistisk fålla där jag fokuserar på vad som händer i resten av samhället och därmed blir lite pessimistiskt lagd till kunskapande/förutspåelser av den här arten.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre nov 09 2018, 09:18

Frölunda kommer ha det så extremt väl förspänt om några år när alla pendeltåg stannar vid korsvägen, ett stenkast från Scandinavium. Det finns ganska ordentligt med parkeringar i stan i närheten av Scandinavium och spårvagnarna går HELA tiden. Där finns iaf inga hinder för den som väl har en önskan om att se hockey.

I jämförelse står vl sig Lindab rätt illa, sett till parkering och pendling utan bil från exempelvis Malmö som Titanus varit inne på.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre nov 09 2018, 10:07

eleganten skrev:Frölunda kommer ha det så extremt väl förspänt om några år när alla pendeltåg stannar vid korsvägen, ett stenkast från Scandinavium. Det finns ganska ordentligt med parkeringar i stan i närheten av Scandinavium och spårvagnarna går HELA tiden. Där finns iaf inga hinder för den som väl har en önskan om att se hockey.

I jämförelse står vl sig Lindab rätt illa, sett till parkering och pendling utan bil från exempelvis Malmö som Titanus varit inne på.

Egentligen Helsingborg också. Eller Båstad.

Det är lite tråkigt att du måste ha körkort och bil för att se Rögle. Har du detta så kan du inte dricka. Det är primärt avsaknaden av transportmedel som är problemet.

Varför kan man inte lösa att det går flera bussar till och från Lindab? Både in till stan och till kranskommunerna...

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 533
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Lillbomben i fre nov 09 2018, 11:22

Några tankar:
1) Vad har arenans läge med Silly Season att göra?
2) Varför skulle Arenan läggas vid Väla? Visserligen gott om parkeringsplatser men Väla ligger lika långt ifrån övrig civilisation som Lindab arena gör.

Vart du än bor i Ängelholm så har du max 20 minuter på cykel till arenan, det är inte fel på läget, det är fel på alla latmaskar som inte orkar förflytta röven från soffan.
Jag håller med om att Ängelholm har MYCKET att lära när det kommer till lokaltrafiken.
Minst 10 bussar ska stå redo utanför arenan efter varje match och avgå så fort dom är fulla och skeppa folk till stan, inte ok att man ska behöva stå och vänta på bussen som endast går enligt ordinarie tidtabell.
Samma sak bör naturligtvis gälla till arenan inför match.

Lillbomben

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 18-11-09

Användarens profil

Inlägg av rad7 i fre nov 09 2018, 12:12

@Lillbomben
Grundläggande kunskap inom ekonomi:
Desto större intäkter du har, desto mer kan du spendera.
Har du fler åskådare, kan du således värva in dyrare spelare.
Dyrare spelare brukar oftast också vara bättre spelare.

Visserligen kanske detta ämne kunnat beröras i en annan tråd, men jag tycker inte de är helt främmande att det tas upp här, då Rögles arenaplacering och infrastrukturen till och från matcher förmodligen påverkar antalet besökare. Alla Röglefans är omöjligt liga hängivna som oss på detta forumet, som jag misstänker majoriteten av oss har årskort eller besöker i regel alla matcher. Även om många av dessa "bekväma" supportrar som är för lata för att lyfta arslet från soffan är medgångssupportrar så är biljettintäkterna från dessa lika mycket värda som biljettintäkterna från oss mer hängivna.

Så på så sätt så påverkar faktiskt arenaplacering osv vår sillyseason rent ekonomiskt. Sen verkar Chris va lite snål(?) förutsatt att det som skrivs här på forumet är sant. Hoppas han snarare försöker värdera klokt och splash the cash på rätt spelartyp. Men han har ju några misslyckanden bakom sig nu, så förtroendekapitalet är ju inte lika stort som i våras, helt klart.

Låt det bli tisdag nu!
rad7

Antal inlägg : 95
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Inlägg av Dipa i fre nov 09 2018, 12:34

Ska det sluta med att ingen spelare tillkommer!!!???
Rögle har ju vunnit de senaste matcherna mot tufft motstånd. Är ledningen trygg med truppen?
Jag tror i och för sig att ett lag i harmoni och med viljan att vinna, som läget verkar vara nu, faktiskt kan spolieras om vi tar in en högavlönad spelare. En Thomas mfl som bara föder ilska från övriga spelare. Därför viktigt med rätt profil om spets efterfrågas.

Dipa

Antal inlägg : 72
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Lillbomben i fre nov 09 2018, 12:37

Jag tror att du har helt rätt.
Det är skillnad att behöva värva när man har panik och när man inte har det.
I nuläget finns ett stort behov men det är inte panik. Därför viktigt att verkligen göra jobbet och hitta rätt person och rätt spetskompetens för att inte röra om i gruppen.

Lillbomben

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 18-11-09

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 24 Föregående  1, 2, 3 ... 13 ... 24  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen