Silly Season och truppen 18/19

Sida 1 av 24 1, 2, 3 ... 12 ... 24  Nästa

Gå ner

Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Mike i ons nov 07 2018, 18:11

Ramstedts agent har försök nå Chris utan resultat, så intresset kan ev ha dött ut. Björklöven ska också ha gett sig in i kampen om finnen men Ramstedt själv vill inte spela i HA.

NHL-meriterad scout om Virta:

– Kollat honom flera gånger den här säsongen med Slovan Bratislava – spelade i deras förstalina, men uppnådde inte mycket. Bra ambitionsnivå, försöker hela tiden och snabb, men inte tillräckligt stark för att bryta igenom och saknar lite blick för spelet. Gillade honom först, men han kom verkligen aldrig igång i Bratislava. Men inte en dålig spelare.
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Tuborg i ons nov 07 2018, 18:30

Ska man värva dyrt i detta läget man är i ska det vara säkra kort.

Jag sörjer inte om det inte blir spelare från Bratislava.

Tuborg

Antal inlägg : 251
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Dipa i ons nov 07 2018, 18:43

Önskemål nu
1) Sjöa spelduglig och inspirerad/ orädd
2) Everberg gör en Kenny och spelar upp laget till högre höjder med sina kompisar Brithen och Zaar. Flyttar med familjen till inköpta huset.
3) Lerg gör en strålande återkomst i samma line som Liss, då de var stekheta förra säsongen. Liss lyfts äntligen av detta drag.
Lerg må vara ”lite loj” ibland, men poäng kan han göra och det är vad denna sport handlar om. Att ligga i total SHL poängtopp under 2 säsonger, i ett bottenlag säger väl allt. Likt Currans och Schiras prestationer just nu.
4) En back till av rang
( Curran/ Schira, Ahnelöv/ Samuel, Bertov, ?)

Då är vi bästa grön vita laget....före Färjestad:-)

Dipa

Antal inlägg : 72
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons nov 07 2018, 19:06

Lerg var anonym, Liss var stekhet och bar linan. Lergs ca 30p har inte varit i närheten av poängligatoppen så jag antar att du menar målligan. 19 mål ser bra ut på papperet men det är missvisande siffror sett till hans betydelse för lagets framgångar. Han hade -30 på de här två säsongerna och var loj och anonym i spelet och körde solo. Vi behöver en karaktärsspelare, som kanske inte gör 19 mål, men som däremot jobbar stenhårt, producerar någorlunda, håller ihop enheten och gör kollektivet starkare.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Dipa i ons nov 07 2018, 19:19

Mike, vem producerar mål i dagens Rögle då? För det är väl ändå ett plus att få in pucken i just målet...
En spelare som både gör massor av mål, assist, jobbar bak, fram och på bänken. Absolut, köp den spelaren i så fall.
(Sorry, du har rätt. I topp gällande gjorda mål, ej poäng)

Dipa

Antal inlägg : 72
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons nov 07 2018, 19:30

Mål är inte mycket värt om spelaren är loj och anonym i spelet, vilket Lerg var. Jag tillhör skaran som tycker att minusstatistik är missvisande men Lergs -30 ringer ju fan varningsklockor. Liss var klasser bättre än honom i den formationen och kolla hur motigt han har haft det i inledningen, och då passar Liss bättre i dump and chase-hockeyn som Rögle tillämpade i början än Lerg/Thomas. Han hade 2+1 på 8 matcher i slutet av förra säsongen och var fruktansvärt anonym i spelet. Tar man bort de 2 slumpmålen mot KHK, som han bjöds på, så gjorde han hela 1 assist på 7 matcher, i ett läge där vi fortfarande kämpade om att undvika kval. Han var dessutom klappkass och en säkerhetsrisk mot BIK året innan. Man vill inte ha Lerg i laget när det blåser.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i ons nov 07 2018, 19:39

Blir lite orolig när jag hör Rooth & Co i dagens Rögle-podd. De - och kanske framför allt Hjälm - pratar som om Rögle redan vunnit SM-guld efter den senaste tidens segrar. Hoppas nu bara att laget inte svävar iväg på samma sätt.

Det är såklart fantastiskt att vi lyft lite från botten, men herregud: det är trots allt bara tre poäng ner till kvalplats. Och truppen är extremt tunn. Dels är vi väldigt känsliga för skador, dels sliter vi extremt hårt på en handfull nyckelspelare.

I november spelar vi tio matcher på ca tre veckor. Det är en tuff period vi går in i. Tyvärr ser det ju ut som om Chris kommer att gå bom när det gäller nyförvärv under uppehållet. Händer det inget under morgondagen, tror jag inte att det blir något innan omstarten. Oavsett blir det nog svårt att ha någon spelklar till nästa veckas matcher.

Efter skadan på Ortega är jag tämligen säker på att Växjö också är på jakt, så det lär vara många om budet just nu. Å andra sidan har förmodligen både Djurgården och Örebro tagit ett kliv tillbaka efter sina värvningar. Synd att vi inte kunde vara med och tävla om någon av de värvningarna, som jag båda tror hade funkat i Rögles spelmodell.

roglesnack.se

Antal inlägg : 131

Användarens profil http://www.roglesnack.se

Inlägg av Mike i ons nov 07 2018, 19:45

Tänkte på samma sak, roglesnack. Så fort det börjar gå bra så börjar snacket och hyllningarna ta fart, precis samma misstag som inför säsongen. Hade Rögle presterat så här i 10 omgångar till så hade jag kunnat köpa det, men inte efter 4 bra matcher, hallå!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i ons nov 07 2018, 19:50

roglesnack.se skrev:
Det är såklart fantastiskt att vi lyft lite från botten, men herregud: det är trots allt bara tre poäng ner till kvalplats. Och truppen är extremt tunn. Dels är vi väldigt känsliga för skador, dels sliter vi extremt hårt på en handfull nyckelspelare.
Skada eller sjukdom på Brithén eller Bristedt så hamnar förstakedja ur balans. Tror inte Zaar är lika avgörande.
Skada eller sjukdom på Schira/Curran så står vi med byxorna nere.
Dessutom har vi bara spelat en enda match där vi fick ordentlig islossning, hemma mot Växjö.
Jag är inte övertygad om att laget kan ta poäng i matcher där Pogge är mer mänsklig och kanske släpper 2 puckar i första.

Avslutningen fram till uppehållet var fantastisk. Verkligen en direkt livsnödvändig andningspaus för att orka vidare. Men jag rycks inte med. Inför säsongen var min förhoppning att vi skulle spela som ett gediget mittenlag, aldrig krisa, sparka spelare eller jagas av media. Men kanske heller inte ligga topp6. Det är oseriöst att i sin analys av laget pendla mellan att ropa SM-final och prata kval, så som Hjälm delvis gjort.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 266
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons nov 07 2018, 19:52

Min inställning är fortfarande att undvika kval.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i ons nov 07 2018, 19:52

Örebro kommer inte vara bland kvalkandidaterna i år. Med den truppen kommer de säkert vara i play-in och kanske också vara med och tävla om en direktplats i slutspelet. Frågetecknet för deras del finns på målvaktssidan.

Ska vi kunna matcha dem i längden behöver vi skifta ut något på backsidan samt få in 2-3 forwards. Plus att Sjögren kommer tillbaka och snabbt hittar tillbaka till tidigare nivåer. Med andra ord, det blir inte enkelt. Örebro sitter nog betydligt lugnare i sin båt just nu. Tyvärr. Det var ett av lagen som jag hoppades att vi skulle kunna dra ifrån.

Men hatten av för Niklas Johansson som hittills byggt om både smartare och bättre än Chris. Skiljer ju lite i erfarenhet och kontaktytor också, så det har garanterat också spelat in.

roglesnack.se

Inlägg av Tuborg i tor nov 08 2018, 09:26

Jag har aldrig varit imponerad av Niklas Johansson och jag tror aldrig att han kommer att lyckas.

Tror Chris mörkade lite gällande sin resa. Har svårt att tro att han spelade ut sina kort så utan att ha mer på fötterna.

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor nov 08 2018, 13:53

Hör att en back är aktuell på korttidskontrakt.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor nov 08 2018, 14:13

Mike skrev:Hör att en back är aktuell på korttidskontrakt.

Årets bästa nyhet!
Fan vad bra.

Skicka Bibic eller JW åt helvete. Oavsett vilken av dom som ryker är det en vinst för föreningen.
Hellre 1 bra back än 2 bra forwards.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 534
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor nov 08 2018, 14:21

Mike skrev:Hör att en back är aktuell på korttidskontrakt.

Något att ha?
Ogilthorpe

Antal inlägg : 211
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor nov 08 2018, 14:24

Ogilthorpe skrev:

Något att ha?

Jag tror att jag som inte stått på skridskor på 15 år hade gjort ett bättre jobb än JW och inte haft -12 i ett lag som ligger topp 10.
Det har JW lyckats med.
Så med andra ord spelar det ingen roll om dom så har värvat en get så blir det inte sämre än JW.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 534
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 14:50

Lär vara Cumiskey som vill visa att han håller och har något att tillföra. Frågan är om Chris är intresserad?
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2018/11/08/kyle-cumiskey-aktuell-for-shl-aterkomst/

Henrik

Antal inlägg : 564

Användarens profil

Inlägg av Rocky Trottier i tor nov 08 2018, 15:26

Henrik skrev:Lär vara Cumiskey som vill visa att han håller och har något att tillföra. Frågan är om Chris är intresserad?
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2018/11/08/kyle-cumiskey-aktuell-for-shl-aterkomst/

Skulle det var Kyle så är det såklart intressant. Självklart så ska det vara på korttidskontrakt. Är han skadefri som det verkar så tror jag att han skulle göra bra nytta i vårt försvar.
Rocky Trottier

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 18-11-05

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 15:44

Rocky Trottier skrev:

Skulle det var Kyle så är det såklart intressant. Självklart så ska det vara på korttidskontrakt. Är han skadefri som det verkar så tror jag att han skulle göra bra nytta i vårt försvar.
Vore jag Chris skulle jag tycka det var en fin möjlighet utan nämnvärd risk att ge honom chansen i 7 veckor, som det verkar vara frågan om. Mycket bättre back, potentiellt, är nog svårt att hitta just nu. Kyle och hans agent fattar så klart att sportchefer är skeptiska pga skadehistoriken och bjuder därför ut sig på ett för RBK fördelaktigt eller relativt riskfritt korttidskontrakt. Det borde dock ha ganska stor betydelse exakt HUR skadehistoriken ser ut. Upprepande hjärnskakningar är i min värld värre än t.ex tidigare knä- eller ryggproblem.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor nov 08 2018, 16:08

Tja, i grund och botten riktigt bra. Enda orosmolnet är väl att det var ett tag sedan han var bra på den här nivån och så skadehistoriken. Men som Titanus sa, i det här läget kan man ta in en get :-) och ändå bli bättre och spelsinnet är det fan inget fel på. Glädjande oavsett att man tycks se över backsidan!

Inget annat surr då? Centersidan?
Ogilthorpe

Antal inlägg : 211
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 16:36

Ogilthorpe skrev:Tja, i grund och botten riktigt bra. Enda orosmolnet är väl att det var ett tag sedan han var bra på den här nivån och så skadehistoriken. Men som Titanus sa, i det här läget kan man ta in en get :-) och ändå bli bättre och spelsinnet är det fan inget fel på. Glädjande oavsett att man tycks se över backsidan!

Inget annat surr då? Centersidan?  
Get eller ej, kort try-out är riskfritt till låg kostnad. Huruvida Chris överväger back för att han blivit erbjuden en återstår att se.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor nov 08 2018, 18:21

Tuborg skrev:Jag har aldrig varit imponerad av Niklas Johansson och jag tror aldrig att han kommer att lyckas.

Tror Chris mörkade lite gällande sin resa. Har svårt att tro att han spelade ut sina kort så utan att ha mer på fötterna.

Inte heller imponerad. Men lyckas man sno åt sig en spelare som Palushaj - mitt framför näsan på Brynäs - så lyfter åtminstone jag på hatten. Precis den typen av spelare som jag tycker vi saknar, en kreatör som både kan avgöra själv och lägga upp för sina medspelare. Finns inte så många sådana i SHL. Palushaj har gjort 14 poäng på 12 matcher och lär garanterat vara i poängligatopp när säsongen summeras.

Det kostar såklart en slant och här tror jag att herr Johansson har en av sina stora svagheter. Han är väl inte direkt känd för att kunna hålla budget och det kostade Örebro 4-5 miljoner förra säsongen. Året dessförinnan gick de 14 miljoner back (utan Johansson), så begriper faktiskt inte riktigt hur de får ihop det.

Senast ändrad av roglesnack.se den tor nov 08 2018, 18:22, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavning)

roglesnack.se

Inlägg av Tuborg i tor nov 08 2018, 19:03

Jag håller med om Palushaj, grymt vass värvning. Vi var ett par som suktade efter honom på AIA:s forum efter säsongen. Sådana man ska bränna både fläsk å smör på.

Men även en höna....

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor nov 08 2018, 19:26

Varför i helvete gick han till Örebro egentligen. Märkligt
eleganten
Admin

Antal inlägg : 266