181025 Färjestad - Rögle

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

181025 Färjestad - Rögle

Inlägg av TitanusDenAndra i mån okt 22 2018, 12:30

Vad tror vi?

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 363
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 181025 Färjestad - Rögle

Inlägg av eleganten i mån okt 22 2018, 12:57

Det beror lite på matchning och status på Sjöa.

Målvakt
Pogge måste stå och han måste göra en bra match. Ställer man Kolppanen i mål tror jag inte på poäng. Såg väldigt svag ut mot Timrå borta.

Backar
Givet att det inte kommer några nya skador och att Bertov fortsätter lira så står man väl på +/- 0 från förra matcherna. Slarvar man till matchningen och återgår till JW/Youds igen så minskar man chanserna till poäng.

Forwards
Vill se Sjöa, eller Sandin, mellan Thomas/Lucas. Tror även på att bänka Matson nån match, helt under isen. Tveksam till att ha Liss på bänken med, han måste komma igång. Det verkar inte fungera att kasta in honom i PP2 från att sitta kall på bänken.

Om Sjöa kommer in och man inte gör något heltokigt med matchningen kan man nog kämpa till sig 1p med lite tur. Då måste vi få något turmål eller två samtidigt som Pogge gör en jättematch.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons okt 24 2018, 12:25

Pogge i toppform är en förutsättning till att vi ska ta poäng. För tillfället gör Pogge en finare insats är Ville.

Angående backarna håller jag med eleganten.

Om nu Sjöa är på gång, så är det bara att tacka och ta emot. Bänka Matson, vet ifan.
Liss borde få spela. Det borde fan lossna nångång, eller?

Oi!

Antal inlägg : 67

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons okt 24 2018, 14:36

Eleganten! Köper din tankar rakt av.
Men kan tillägga några detaljer:
* Kan för stunden tänka mig byta den värsta klåparen (JW) mot en i år lite oprövad och kanske hungrigare och lite säkrare klåpare (Alen).
* Liss ska in, men allt annat lika snarare på Widings än Matsons bekostnad att döma av prestation i senaste matchen. Fast Widing lär ju få spela under sin try-out. Iaf ett tag till.
* Om ingen Sjöa, så ja, då är Sandin bästa alternativ mellan Thomas och Lucas. Ut med Erik längst bort på läktaren oavsett och skippa den rena, förlegade brunkarkedjan. Rimligtvis blir det då: Liss-Matson-Widing i fjärde. Men jag hade inte klagat om man bytt antingen Matson eller Widing mot Ludvig eller Jäger. Gubbarna bör egentligen husera högre i hierarkin eller bytas ut, likt Youds bland backarna. Förmår de inte mer än nu kan de lika gärna ge speltid åt relativt likvärdiga ungdomar, som har en helt annan spelskicklighet i sig och förhoppningsvis större potential på sikt, likt Jonsson. Men nog ännu klokt att matcha en lite hårdare gubbe jämte en ungdom och Liss. När de två centergubbarna kommit in och fått övriga tre kedjor att leverera kommer behovet av gubbar och brunkare i fjärde att minska ytterligare.
* Givet matchningen, visst snurrar man mest runt och sätter inte in specifika kedjor mot specifika motståndarkedjor? Så tycker jag brunkarkedjan blir ännu mer absurd, lite av ett hån mot spelskicklighetens betydelse. Dessutom är jag ganska säker på att man iom den är inkonsekvent och frångår sin ursprungliga idé med laget. Och vad gör brunkarna i PP? Bättre att de spelar BP. Givet matchningen bättre att satsa på fyra relativt lika, producerande kedjor i 5-mot-5, som de tänkt sig från början. Den potentialen får man redan imorgon med t.ex Liss-Jäger-Widing eller Liss-Matson-Elvenes i fjärde. En positiv bieffekt är att det då också blir mer relevant och lättare både för tränare och spelare att jämföra relativt lika enheters prestationer, matcha efter prestation och tydliggöra konkurrens och hierarki.

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons okt 24 2018, 15:26

Att döma av HD:s rapportering idag kvarstår Sjögren på skadelistan, även om han tränar för fullt. Ha tålamod. Viktigt att han själv känner sig skapligt trygg i comebacken. Den måste hursomhelst ligga nära nu.

Så imponerad av hur Höglander svarar på frågor, vilket avslöjar att han är duktig på att inte förstora upp saker, sväva iväg etc. I stället ser han bara framgångar, uttagningar och intresse från NHL som kul uppmuntran och jobbar vidare på sitt spel. Inget typiskt röglesnack där inte.

Och nu verkar det som att Rögle väldigt snart kommer att bekräfta att vi inte får se Rasmus i laget i år:
https://mapleleafsnation.com/2018/10/24/breaking-rasmus-sandin-will-remain-with-marlies-for-2018-2019-season/

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons okt 24 2018, 18:55

Fantastiska nyheter inför morgondagens enligt podden. JW verkar få stanna hemma imorgon!

Samtidigt, eftersom Alen-Youds, Bertov-JW spelade ihop på träningen verkar det tyvärr som Bertov blir sjua igen, eller iaf inte ses som given på sex. Men man rullar förmodligen på alla sju backar.

Verkar bli lite ändringar i PP:
PP1: Schira, Thomas, Lucas, Matson, Widing
PP2: Curran, Brithén, Sandin, Bristedt, Zaar
OK om Matson och Sandin tar bökrollerna framför mål, men vad fan ska Widing i PP och göra?

Annars en intressant spaning inledningsvis om att spelarna tydligen fått med sig Cam på att spela sig över blå i stället för att dumpa ideligen.

Tydligen har Chris gått all-in på Axel Johnsson Fjällby men fått nobben. Inget nytt om Alexander Johansson.

Ken Jäger visar upp sig i Oskarshamn för eventuellt utlån.

Sjögren-spekulationerna baserade på magkänsla att han skulle vara längre från start denna vecka än förra förstår jag inte. Bara ogrundat svammel.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 25 2018, 11:22

Henrik - Är lite inne på samma reflektioner som dig men tog det i Silly tråden.
Dock bara det här med Fjällby. Fullkomligt häpnadsväckande att försöka värva en spelare som har 10 anledningar att välja DIF (Familjen nära, bättre lag, spelar inför mer publik, kommer ifrån Stockholm, älskar DIF med mera. Men inte en enda anledning till att välja Rögle.

Var detta bara ett alibiförsök att visa man gör något? Chris Chris...

Jaha kvällens match. Jag säger det igen. Vinst och vi är faktiskt på gång på riktigt.''

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor okt 25 2018, 15:45

Bekräftat nu att Williamsson är petad och inte ens med till Karlstad. Från given på tre backpar till helt iskall och inte ens en av sju.

Det går snabbt i hockey, som man brukar säga.

Jag begriper mig faktiskt inte på tränarstaben. På något sätt signalerar detta en osäkerhet och en orutin som inte känns särskilt bra.

Det spiller över även på matchningen i PP, där jag tycker att man hittills inte komponerat ihop något som känns optimalt. Jag tycker att en spelare som Bengtsson borde vara given i den spelformen, men vad jag vet så har han inte fått en enda chans hittills den här säsongen. Och ska man försöka få igång Thomas, kanske man inte ska matcha honom med "trähänder" som Widing och Matson.

Vi får hoppas att staben hittar rätt så småningom men just nu känns det bara osäkert och som ett chansartat famlande efter halmstrån...

roglesnack.se

Antal inlägg : 115

Användarens profil http://www.roglesnack.se

Inlägg av Henrik i tor okt 25 2018, 16:30

roglesnack.se skrev:Bekräftat nu att Williamsson är petad och inte ens med till Karlstad. Från given på tre backpar till helt iskall och inte ens en av sju.

Det går snabbt i hockey, som man brukar säga.

Jag begriper mig faktiskt inte på tränarstaben. På något sätt signalerar detta en osäkerhet och en orutin som inte känns särskilt bra.

Det spiller över även på matchningen i PP, där jag tycker att man hittills inte komponerat ihop något som känns optimalt. Jag tycker att en spelare som Bengtsson borde vara given i den spelformen, men vad jag vet så har han inte fått en enda chans hittills den här säsongen. Och ska man försöka få igång Thomas, kanske man inte ska matcha honom med "trähänder" som Widing och Matson.

Vi får hoppas att staben hittar rätt så småningom men just nu känns det bara osäkert och som ett chansartat famlande efter halmstrån...
Två mycket intressanta spaningar! Den första är för mig numera uppenbar. Fast jag tror inte du behöver vara så orolig. Cam kommer att växa, men det tar helt naturligt lite tid och omvägar. Tror han redan är på väg upp från absoluta botten med motgångar i resultat samt att han fått backa gentemot spelarna. Han verkar ändå ha behållit kontroll och respekt, men är mer lågmäld och eftertänksam. Småbitar går åt rätt håll. Han kommer att lära sig massor som rookie detta år och har lång väg kvar innan han känner sig fullt bekväm i sitt ledarskap och känner att han kan möta alla situationer. Inte alls konstigt om man tänker efter. Jag tror han kan bli riktigt bra med tiden.

Sen ska vi minnas att Abbottarna sökte en rutinerad assisterande backtränare. Man blev ju nobbade, men förmodligen blev man också delvis fångade i sina framgångar från våren och tog Murphy. Jag tror inte heller Murphy behöver vara fel. Men han är nybörjare och har nu fått en chockstart som heter duga. Det är heller inte alls samma sak att möta den stormen som tränare som spelare. I sammanhanget hoppas jag att Hansson kunnat vara en mogen och lugnande ålderman med perspektiv på eländet. Att han och Wännström lyckats stötta Cam och Cory på ett bra sätt. Jag tycker dock alla tre är för passiva i båset. Saknar enkel feedback, simpel kommunikation med spelarna efter bytena. Ge dem en kommentar om vad de gjorde bra och vad och hur isf de kan göra bättre. Man behöver inte vara som en iller, men viktigt som fan att konkret visa att man bryr sig om spelarna och just nu förstärker och berömmer varje liten positiv grej man ser. Uppmuntra både till lugn, konsekvent agerande och mod. Tillrättavisa gärna behärskat och lugnt genom att upprepa vad man i stället vill se. Då kommer axlar att falla, klubbor att kramas mindre hårt och polletter att trilla ned.

PP-formationerna förbryllar kanske allra mest numera, när hierarkin i backbesättningen börjar rätta sig efter verkligheten. Som sagt, möjligen Matson och Sandin i varsin om de parkerar framför mål, tar stryk, styr och petar in returer. Någon måste ju göra det och då är kanske trots allt de bland de mest lämpade. Men varför Widing med åldrande reaktion och fattig klubbteknik? Självklart skulle Bengtson hellre haft den platsen. Jag tycker ändå PP-enheterna gradvis blivit bättre och jag tror inte vi har sett slutet på förändringar heller.

Samma letande och gradvisa positiva tendenser har kunnat skönjas i 5-mot-5-formationerna. Ikväll hade många av oss gärna sett att Sandin och Erik bytt plats samt kanske att Liss fått spela i stället för Widing eller Matson från start. Men ärligt talat är det relativt små saker i sammanhanget. Nog är kedjorna idag annars rätt självklara. Och det verkliga problemet är att vi fortfarande saknar två av tre tilltänkta toppcentrar.

Summa summarum talar i stort sett allt för att denna säsong kommer att präglas av långa mognadsprocesser och massor av läropengar för framtiden. Chris bygger om. Cam och co lär sig massor. Spelare kommer på banan, kommer i bättre form, utvecklas och hittar efterhand varandra allt bättre. Kan vi bara hålla liv i någon slags svag positiv tendens och få viss arbetsro i den tror jag ändå på ett ganska lyckligt slut efter 52 omgångar.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tor okt 25 2018, 17:01

Idag tror jag Curran och Thomas avgör.

Curran har ryckt upp sig rejält och slipar han på vissa slarv/chansdetaljer kan han bli riktigt vass.

Tuborg

Antal inlägg : 185

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 25 2018, 19:13

Alla jävla cmore kanaler fungerar utom cmore 4.
Hatar IPTV

Hur ser det ut på isen nu när inte sopan är med?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 25 2018, 19:17

Dräller Bibic nu istället eller? Var det en idiotutvisning han tog?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor okt 25 2018, 19:32

Utvisningen på 5 var onödig. Bibic är inte något vidare, som vanligt. Youds njae.

Vid tvåan - ja förvirrat framför eget mål.

FBK tunga offensivt - A Johansson fan så bra. Stirriga i egen zon dock, så bra press där

Synd, riktigt bra start annars! Äntligen för Zaar!
Ogilthorpe

Antal inlägg : 140
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 25 2018, 19:34

Allt är som vanligt då,
IPTV ligger nere men litar på dig Ogil.
Bibic tar onödig utvisning och både han och sopan Youds på baklängesmålet men ändå är Bertov 7:e back.
Helvete vad Cam kostar oss matcher med sitt idiotmatchande.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tor okt 25 2018, 19:35

Billig utv tycker jag. Men som vanligt knappt en tekning vinns.

Erik Andersson, Ryfors, Elvenes, Liss..... Gäääääässssp

Snälla värva spets framåt och bakåt.

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 25 2018, 19:35

TitanusDenAndra skrev:Dräller Bibic nu istället eller? Var det en idiotutvisning han tog?
Japp, onödig utvisning enligt radions expertkommentator. Och vi har svårt i egen zon. En back går på 2 FBK:are och blir övermannad, förlorar många kamper, får vi fatt i pucken får vi inte ut den osv...

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tor okt 25 2018, 19:36

Nä, hur man kan missa att få ut en puck ur zon så ofta är inget annat amatörmässigt!

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 25 2018, 19:41

Jag pallar inte alltså
Jag blir av med den ena sopan och då tar den andra över showen.

Man börjar undra om Cam är vänsterbliven när han gång på gång låter BIBIC gå före Bertov.
Vad fan är felet?!

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor okt 25 2018, 19:43

Nä det är märkligt med backmatchningen, Bertov är ju given fjärde/femte. Bibic är ofattbart att man matchar alls. Har sett helt intresserad och slö ut de få minuter han har lirat - tror bara han vill vara någon annanstans. Hade hoppats att man gick på sex backar.
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor okt 25 2018, 19:43

Vi har en kedja som kan matcha Färjestad: Brithén, Zaar och Bristedt. Övriga är inte i närheten av att kunna skapa något framåt.

Nr 5 gör som vanligt; först en klumpig utvisning som kostat ett mål och sen virrigt försvarsspel vid 2-1.

Passningsspelet uselt. Lyckas spela fast oss själva i egen zon gång på gång.

Thomas fruktansvärt usel. Anstränger han sig överhuvudtaget? Glider mest omkring och ser helt vilsen ut. Väck snarast möjligt!

roglesnack.se

Inlägg av Citizen i tor okt 25 2018, 19:43

Onödig utv av Bibic, handske i ansiktet. Horribelt att godkänna Färjestads första trots videobedömning. Pogges benskydd hålls undan av Fbk-klubba. Surt!
Citizen

Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor okt 25 2018, 19:47

Ted/Zaar har jävligt fin kemi.

Sandinkedjan sliter bra.

Elvenes tänker hockey och slår passningar som är för ”bra” för sin omgivning. Snälla släpp nu prestigen CAM och spela Thomas/Elvenes med en bättre center - Sandin i väntan på ny center i alla fall
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor okt 25 2018, 19:47

Och fyra skott på mål. Svårt att vinna några matcher med den offensiven...

roglesnack.se

Inlägg av Ogilthorpe i tor okt 25 2018, 19:54

Jaha - gick Bristedt sönder där? Såg fan inte bra ut med huvudet in i sargen...
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor okt 25 2018, 19:55

Men seriöst! Titta på femman! Så sjukt loj, hur fan kan han få en minut till??
Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen