181020 Rögle-Timrå

Gå ner

181020 Rögle-Timrå

Inlägg av Flying Farang i fre okt 19 2018, 04:57

Ny match, nya möjligheter!

Vill se Pogge i mål, kolppanen såg lite rostig ut i gårdagens match.

Kan vi hoppas på att Sjöa gör comeback?

Hur ska man göra för att Zaar och Thomas ska få fart på målproduktionen?

Liss borde också få komma in och det är också dags för Höglander att få mer tid på isen tycker jag.

Det gäller att ta med sig de positiva bitarna från gårdagens match och skära ner på indianarna så vinner vi.

KOM IGEN RÖGLE!

Flying Farang

Antal inlägg : 101
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 181020 Rögle-Timrå

Inlägg av Henrik i fre okt 19 2018, 09:58

För att följa upp föregående matchtråd. Håller med er!

Det är lite för stort fokus på forwards. Ordna backarna först så att forwards får förutsättningar. Men centersidan är idag svag i stället för stark, Thomas och Zaar borde kunna peta in någon puck iaf, Bristedt sluta slå idiotpass i prekära lägen, Cam o Hansson matcha bättre och framförallt få till PP bättre (matchning och spel). Känn dig redo nu Sjögren!

JW är för mig fortsättningsvis ett spöke. Någon som inte är värd en kommentar. Borde inte varit med och förblir onödig barlast i backuppsättningen.

Alen likaså. I en drömvärld där JW skickas direkt, skulle jag kanske ändå behålla Alen ett tag till av praktiska skäl i brist på annat, för några minuter i 3:e par och BP. Minnet är kort. Vi har inte blivit tillräckligt påminda av hans klumpighet i år. Självklart är det bara en tidsfråga och mer speltid innan man svär på samma sätt över Alen som JW. Han är nästan lika oduglig. Därför, ska man tvunget behålla spöket JW så bör man så klart åtminstone skicka Alen snarast. En sabotör mindre.

Youds är på gränsen till samma omdöme. Det finns dock fortfarande en svag förhoppning om hans offensiva förtjänster. De har man kanske provat tillräckligt redan i PP? Men kanske inte i rätt PP-uppställning? Och man har ännu inte testat att para ihop honom med en stabil pjäs i 5-mot-5. Då kanske han skulle kunna vara till nytta, likt Curran med Schira? Annars skicka. Han är inget för tredje backpar, eftersom han varken är en ung, lovande offensiv spelare eller en äldre trygg defensivt. Finns inget att vinna på att han upptar det lilla utrymme som kanske bör finnas för utveckling i första hand i tredje par. Antingen håller han för topp-4 eller så väck. Och han håller förmodligen inte. Så synd att han från första början fick kontrakt även över denna säsong. Dessa test och beslut skulle tagits i våras, när SHL-kontraktet redan var räddat. Säsongen var ju redan körd ändå, så varför då inte förbereda sig bättre inför nästa? Eller varför i helvete inte prova det direkt när Rasmus drog på försäsongen? Det är ju ett uppenbart "halmstrå"!

Schira är given. Ahnelöv och Curran tar sig. Klart man alltid kan önska sig mer, men dessa håller, växer och kan byggas kring. Jag har inga större förhoppningar om att Youds ska kunna fylla i på ett bra sätt. Men givet röran, varför inte prova för att åtminstone helt utesluta denna lösning? Drömmen vore såklart att Rasmus snart kommer hem och löser biffen.

Om inte Youds fixar det eller Rasmus kommer så är egentligen Bertov det enda rimliga kvarvarande alternativet bredvid Ahnelöv. Bertov har potential att växa in i rollen ganska väl på sikt. Men vi ska komma ihåg att det egentligen är en roll för typ Nisse Andersson. Jonsson är ok men kan naturligtvis inte ens tillnärmelsevis fylla de skorna på länge, om någonsin. Kul för Jonsson att han får Ahnelöv till hjälp, men paret är inte bra nog som för topp-4 i ett lag som vill uppåt. Jonsson med Ahnelöv reducerar det paret till ett typiskt "tredje backpar". Tycker i dagsläget det är bättre att Jonsson får stå mer på egna ben tillsammans med Bertov i tredje.

Så för platsen bredvid Ahnelöv: 1. testa Youds, 2. få ev hem Rasmus, 3. handla bästa möjliga Nisse. Kommer man till steg 2 eller 3 kan man skicka Youds med JW och Alen. De två sistnämnda ska skickas i vilket fall, de gör nästan mer skada än nytta och kan lika gärna ersättas av två junisar som 7:a och 8:a. Speciellt om man har ont om flis, är rädd för att bygga in fler svaga nödlösningar under säsong. Jonsson och Bertov blir då givna i tredje och får testa högre i hierarkin då skador i topp-4 inbjuder till det.

Vi måste bli mer desperata i lagbygget Chris! Och mer realistiska i matchningen Cam!

Imorgon är det bara seger som räknas.

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i fre okt 19 2018, 22:02

Efter gårdagens onödiga tapp av 2 p trots klara förbättringar i spel o prestation är min analys:
1) bertov måste in på 6 backar.
2) varken youds eller JW ska vara där! Vi behöver en stadig back omgående om inte Sandin kommer vilket jag tvivlar på, tror tyvärr den dåliga starten o situationen med Lucas definitivt avgjort frågan.
3) pogge måste vara uttalad förstemålvakt, kolp skakig även om man kan säga att backarnas agerande lämnade en att önska
4) ny center av klass samt Sjöa i spel kommer innebära en riktigt bra offensiv o jag ör övertygad om att det bara är en tidsfråga innan det lossnar för zaar, liss, Thomas

GrönVit4life

Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 18-10-14

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i lör okt 20 2018, 20:28

Inga kommentarer idag?

Tuborg

Antal inlägg : 187

Användarens profil

Inlägg av Ramones i lör okt 20 2018, 21:19

Många blev väl besvikna av resultatet....!!!!!!!!
Ramones

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 18-06-18

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i lör okt 20 2018, 21:24

I bästa fall upptagna med att fira resultatet! Viktigt med 3 p men onödigt spännande! I första såg det riktigt bra ut! Fler som kommer in i det för varje match men det finns fortfarande mycket mer att plocka ut av vissa

GrönVit4life

Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 18-10-14

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i lör okt 20 2018, 23:00

Borde ha stått 5-0 efter två. Helt klart ett steg i rätt riktning, även om man inte briljerar. Men, lite rakare, lite snabbare uppspel från backarna.

Zaar - må vara att han inte gör mål, men han skapar mkt och har bra driv, tror på ketchup när det väl lossnar. Ted gör det bra hela tiden.

Tycker Sandin gör det jävligt bra i det tysta, hade hellre sett honom med Thomas och Elvenes. Elvenes har finfint spelsinne men han har precis som Thomas halkat helt fel, båda två måste ha en bättre center än så!

Curran riktigt bra! Skönt med mål också. Överlag två bra backpar men när man matchade 55/27 igen höll jag på att få hjärnblödning. Sluta med det experimentet!

Pogge bra - aktiv med klubban och hjälper försvaret.

Jag fattar inte hur Timrå har tagit de poäng man gjort.

Viktigt, viktigt med full pott hemma.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 140
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 21 2018, 00:06

Tre saker har Rögle förbättrat rejält sedan starten. Dessa tre är följande:

*Boxplay, första par matcherna släppte man in ett mål varje BP. Nu har man inte gjort det senaste 6-7 perioderna tror jag.

*Backarna fungerar lite bättre. När jag säger backarna då menar jag Curran,Ahnelöv,Schira,Bertov,Jonsson (tack vare sina mål, defensivt tvivelaktig).
Men JW och Youds är ju katastrof bakåt. Men övriga lite bättre bakåt iallafall

*Man skapar chanser, Bristedt,Zaar,Brithén är riktigt giftiga. Två förstnämnda behöver en rejäl islossning. Får dom det kommer dom att hänga 20 baljor vardera. Oerhört giftiga och duktiga på skapa sig chanser.

Men överlag så var andra och tredjeperiod idag ganska mediokra, mot bättre lag hade man torskat detta också. Precis som Frölunda och Örebro hemma.

Färjestad borta på torsdag blir viktig. Jag tror att om vi vinner så kan spelarna äntligen få det där flowet dom hade slutet på förra året och på försäsongen. Dessutom lär Sjöa vara tillbaka. Förlust då är man tillbaka på ruta 0. Så jag hoppas verkligen att man kan ta FBK på torsdag.

Rögles chanser är dock minimala. Sjögren kanske spelar det hade väl varit en liten injektion men i övrigt då ser jag inte hur vi ska slå ett desperat FBK i Karlstad.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 364
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön okt 21 2018, 00:52

Helt klart fall framåt!

Backarna tar sig som sagt gradvis. Curran riktigt bra idag. Schira också bra som vanligt, även om han idag gör någon tabbe. Ahnelöv tar sig också. Jonsson får fint sällskap och utvecklas. Slänger lite puckar i egen zon till motståndare även idag men det går åt rätt håll. Bara Bertov är på banan och spräcker den sjuka matchningen av 27/55 så får man väl vara nöjd. Speciellt med Alen på läktaren. 1 av 3 klåpare måste tyvärr gå in på sex. Synd bara att Cam är förtjust i den allra värsta av dem.

Backarnas gradvisa lyft kommer att lösa många knutar. Drömmer ändå fortfarande om Rasmus. Vilken skillnad han skulle kunna göra! Likaså Sjögren och Matts ersättare. Med värdig center och backstöd är chansen god att även Thomas och Lucas kommer loss.

Serien blir en "försäsong" att pussla ihop, spela ihop och utvecklas. Drömmen är att det sen räcker till sista play-in-plats, att vi är redo att utmana och överraska då. Men nu vill vi först och främst komma över kvalstrecket!

Höga odds på bortaseger i Karlstad.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 21 2018, 00:57

Henrik skrev:Speciellt med Alen på läktaren. 1 av 3 klåpare måste tyvärr gå in på sex. Synd bara att Cam är förtjust i den allra värsta av dem.
.

Men sjukt vilken tilltro Cam hyser till JW. Vid 2-1 och typ 1.30 kvar av matchen, när Rögle tog timeout. Då var jag säker att Curran/Ahnelöv/Schira skulle spela. Men nej då kör Cam JW och någon mer.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 364
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i sön okt 21 2018, 04:19

Kanske är det så att självförtroendet börja återvända och en del formationer äntligen börjar sätta sig.

Kommer Rasmus tillbaka så har vi väl också 3 backpar som håller hyfsad klass.

Nu brukar vi ju inte ha så förbaskat lätt för FBK borta men den är oerhört viktig att iallafall få med sig poäng från för att bibehålla flowet med poäng.

Vi skapar chanser men det verkar ju vara oergört svårt för att få det att lossan målmässigt för en del av de tilltänkta målgörarna. Hoppas det släppt för Curran nu och att det släpper för Thomas och Zaar näst match

Flying Farang

Antal inlägg : 101
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön okt 21 2018, 10:49

Det var den första matchen jag inte såg i år, försäsongen inräknad. Såg bara tredje perioden. 4 av 6p mot Timrå är väl kanske godkänt i vanliga fall men vi hade behövt alla 6p. Jag tyckte Linus Sandin var tillbaka i gammal go form borta mot Timrå, verkar som han fortsatt på inslagen väg. Viktigt! Håller med Henrik till 100% om att Lucas/Thomas behöver en bättre center. Efter bortamatchen mot Timrå är jag övertygad om att de kommer börja dala i tabellen, ett riktigt skitlag.

Timrå var nära att få alla poängen hemma och hade 2-2 kvittering på gång igår. Poängen var livsnödvändiga men är ingen anledning att få upp hoppet om slutspel. Vi måste undvika negativt kval.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 174
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån okt 22 2018, 13:28

eleganten skrev:Det var den första matchen jag inte såg i år, försäsongen inräknad. Såg bara tredje perioden. 4 av 6p mot Timrå är väl kanske godkänt i vanliga fall men vi hade behövt alla 6p. Jag tyckte Linus Sandin var tillbaka i gammal go form borta mot Timrå, verkar som han fortsatt på inslagen väg. Viktigt! Håller med Henrik till 100% om att Lucas/Thomas behöver en bättre center. Efter bortamatchen mot Timrå är jag övertygad om att de kommer börja dala i tabellen, ett riktigt skitlag.

Timrå var nära att få alla poängen hemma och hade 2-2 kvittering på gång igår. Poängen var livsnödvändiga men är ingen anledning att få upp hoppet om slutspel. Vi måste undvika negativt kval.
Håller helt med om att vi i första hand absolut inte fundera tabellmässigt mer än att masa oss över kvalstrecket. Hoppas man fattar att man är vad man är för stunden även om man vill bli något annat och säkert kan det på sikt. Men tabellen ljuger inte. Är iofs inte jätteorolig för att vi ska lyckas med att kravla oss över kvalstrecket på ytterligare 42 omgångar. Timrå är i princip ett allsvenskt lag med en SHL-målvakt som fått en bra start. Mora något liknande. Vi har nog med oss själva och bör fokusera på det. Om vår positiva tendens gradvis kan stärkas till en positiv trend tuggar vi oss förbi dem över tid. Jag vägrar ha kvaltankar redan före jul.

Sen kan man eventuellt bry sig längre fram om hur man hängt med övriga. Brynäs och Örebro kan vi förhoppningsvis hänga. Övriga lag är nog tyvärr för bra för att bjuda på det försprång vi redan gett dem. Men som sagt, meningslöst att fundera över slutspel nu. Man får ju börja med att fixa ett fungerande lag och spel, kontinuerligt plocka poäng...

Kvalspöket kommer efterhand att tyna bort om vi bara får rätt finish på byggpusslet, fortsätter förbättras spelmässigt, som lag och individuellt, i olika spelformer och matchning. Återstår att se hur snabbt och hur mycket det kan gå åt rätt håll. Med tanke på att FBK nu verkar ha kommit igång så skulle jag se 1p borta mot dem som en seger. Oavsett hur den matchen går har vi chansen hemma i Lindab mot LHC.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum: