181011 Rögle - Örebro

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Sv: 181011 Rögle - Örebro

Inlägg av Mike i tor okt 11 2018, 22:45

Rögle kommer inte att lyfta om de fortsätter spela så här. Spelet är ostrukturerat och chansartat och förlitar sig mycket på tur. När det studsar fel kommer vi att förlora den här typen av matcher. Jag känner att backarna sabbar både defensiven och offensiven. Björn Hellkvist har helt rätt om att de fyller på för dåligt och utelämnar forwards.

Jag håller med Titanus om Curran. Han är kanske inte klappusel ala JW och Alen men han är ju här för att vara en ledande back (Schira) och det är han inte i närheten av att vara. Han är för långsam och riskbenägen och kommer aldrig att bli en succe. Jag gillar hans kyla med pucken i försvarszon men vad hjälper det när han samtidigt står för hårresande misstag.

Det här är min uppfattning om backarna:

Curran - Värvad för att vara en ledande back men är tyvärr en medelmåtta. Lyfter aldrig. Flopp.
Ahnelöv - Värvad som backchef men är dessvärre en medelmåtta. Sämre än Curran tom och säkert 3 gånger så dyr. Flopp.
JW - Kass.
Alen - Kass.
Jonsson - Kass.
Youds - Medelmåtta.
Bertov - Till skillnad från övriga backförvärv så är han här för att bredda. Funkar i tredje backpar. Men eftersom han inte får spela så räknar jag också in honom i kategorin flopp.
Schira - Jättebra.

Vi har mao 1 bra back. Resten är odugliga.

Sjöa och centern måste vara med mot Timrå. Thomas ska spela eller skeppas och ersättas snarast. Vi har inte råd att ha en förväntad spetsforward utanför laget. En riktigt bra back måste värvas! Det är prio.

Bristedt var överlägset bäst ikväll. Även om Zaar var bra så förstår jag inte hur man kan ge honom fler +. Bristedts insats hittills är det bästa Rögle har sett på 4 år. Så som han dominerar hade jag förväntat mig att Thomas skulle prestera. Zaar och Brithen var bra. Liss fruktansvärt ojämn. Bengtsson och Höglander har hamnat lite i skuggan, behöver prestera bättre.

Istället för att ta in en mental coach så borde man kanske tagit in någon som fixat special teams, som är ett skämt. De lyckas inte med uppspelen i PP och BP håller HHC-klass. Spelarna är uppenbart felpositionerade i BP. Så fort Örebrospelarna slår en genomskärare så är alla Röglespelare ur position och vilsna. Man kommer att förlora matcherna enbart på special teams om det fortsätter i samma anda.

Green Front är riktigt sköna!

Senast ändrad av Mike den tor okt 11 2018, 23:30, ändrad totalt 2 gånger
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av eleganten i tor okt 11 2018, 23:22

Nej nej, jag är med er. Lugn i båten! Om man betänker att Curran ska gå in som toppback så är det givetvis en flopp. Man ser små positiva tendenser men samtidigt vet man med sig att det här är inte en back jag vill ha i laget egentligen. Samtidigt loggade han 22:21, överlägset mest speltid i laget. Jonsson 19:27. Ahnelöv 18:46. JW 14:24. Bibic 10:54. Youds 10:48. Det är rätt många tveksamma spelare som är på isen rätt många minuter. Ibland tänker jag bara att man borde lägga ner analyserna och bara värva ordentliga backar.

Aja 3p. Hoppas på tur och medstuds mot Luleå så vi kommer in mot Timrå med vind i seglen.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 11 2018, 23:38

Bibic återigen - Var det bara jag som märkte hur bedrövad han verkade vara på isen? Säger nu ingenting om hans insats utan han verkar vara så deprimerad på något sätt. Tjurig.

Skönt att JW är nere på en mer rimlig nivå spelmässigt, förhoppningsvis på 7-8 snart.

Vi får helt enkelt gå runt på SCHIRA-CURRAN  AHNELÖV-YOUDS sen Bertov-Jonsson

Senast ändrad av TitanusDenAndra den fre okt 12 2018, 00:21, ändrad totalt 1 gång

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i fre okt 12 2018, 00:11

Håller inte helt med om Curran. Tillsammans med Schira lastar han riktigt många minuter i speltid. Visst, hittills har han inte varit den poängback som vi behöver och kanske väntat oss, men steg för steg blir han bättre och bättre. Ge honom 5-10 omgångar till, så kommer han att växa ytterligare.

Idag tycker jag att han gör en gedigen insats, bortsett från ett par felbedömningar och misstag. Han kanske inte är den snabbaste spelaren men han kompenserar det med sitt spelsinne och lite smartness (oftast...). Han ska bara lära sig att göra rätt avvägningar.

roglesnack.se

Antal inlägg : 37
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i fre okt 12 2018, 00:28

Sett till de fyra senaste matcherna vet jag inte heller om vi kan säga att försvarsspelet varit så uselt. Vi har mötte Frölunda, Malmö, HV och Örebro, och släppt in sammanlagt sju mål (varav ett i tom kasse och ett i tre mot tre). Dvs. fem mål under ordinarie "spel".

Jag vet inte vad ni har för förväntningar, men kan vi fortsätta att hålla den här nivån är åtminstone jag nöjd. Då kommer vinsterna också att komma!

roglesnack.se

Antal inlägg : 37

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 12 2018, 00:57

Håller med om att PP fortfarande är uselt. Mycket märkligt att Bertov inte går in på sex. Curran kommer förmodligen aldrig att bli en toppback i SHL, men han har absolut mycket lir i sig och kommer att växa. Tycker han löser många defensiva situationer bra idag. Fånigt dock att spela honom i BP. Spela Bertov, byt ut JW o Alen mot 2 bra backar. Då hade vi i sammanhanget lätt stått ut med Currans och Ahnelövs rost. Ahnelöv kommer också bara bli bättre, men om han blir den gigant vi hoppats på återstår att se.

Positivt att Pogge spikar igen, att BP är lite bättre, att vi skapar målchanser, framförallt att vi vinner, inkasserar 3p och får en nypa luft. Kul att se att lagsammanhållningen är stadig och att Widings energi bidrar. Thomas är dock en frustrerande gåta.

Vill till att spelet utvecklas, att man kommer lättare och snabbare ur egen zon, presterar bättre uppspel o backar fyller på. PP och effektivitet måste omgående bli bättre. Annars blir det väldigt svårt mot Luleå.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre okt 12 2018, 01:26

Intressanta frågor om petningen utav Thomas.
Roth frågar med all rätt hur det känns att deras prestigevärvning inte levererar. Cam säger att han är frustrerad (Tomas alltså)

Nu vet vi två saker inför matchen mot Luleå.

1. Pogge kommer att stå.
2. Man lär inte rucka på kedjan Zaar-Brithen-Bristedt. Det bör man inte heller. Fan vad dom var giftiga och skapade mycket idag. Fantastiskt! Hoppas verkligen Sjöa är tillbaka snart så han kan ta och styra upp andrakedjan. Väldigt viktigt.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre okt 12 2018, 07:14

Tycker Ahnelöv är bra. Kommer bara att bli bättre och bättre.

Tuborg

Antal inlägg : 104

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre okt 12 2018, 17:30

Har kollat igenom sekvenser jag la märke till med Curran i slutet av matchen.

Med 2.18 kvar vänder han bort en anfallare bakom eget mål med kyla och spelsinne. Direkt efter gör han en uppåkning från egen zon efter väggspel med Zaar. Sen gör han en åkning runt mål hos Örebro och serverar Zaar som knackar i isen. En perfekt pass men Zaar bränner.

Med 56 sekunder kvar serverar Curran Brithén öppet mål med en oväntad och bra pass direkt på bladet. Innan dess har han avlossat ett tungt skott precis utanför.

Den typen av aktioner såg jag inte från Curran i början. Då såg han ut som en riktig sopa som vi får skicka i november. Nu har jag förhoppningar om att han lyfter och kan bidra även om han kanske inte blir en superback. Men vi slipper iaf skicka honom. Han kan bli en duglig back istället för en flopp. Det är min förhoppning och sen får man reparera backsidan nästa år om vi blir kvar.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 12 2018, 21:21

eleganten skrev:Har kollat igenom sekvenser jag la märke till med Curran i slutet av matchen.

Med 2.18 kvar vänder han bort en anfallare bakom eget mål med kyla och spelsinne. Direkt efter gör han en uppåkning från egen zon efter väggspel med Zaar. Sen gör han en åkning runt mål hos Örebro och serverar Zaar som knackar i isen. En perfekt pass men Zaar bränner.

Med 56 sekunder kvar serverar Curran Brithén öppet mål med en oväntad och bra pass direkt på bladet. Innan dess har han avlossat ett tungt skott precis utanför.

Den typen av aktioner såg jag inte från Curran i början. Då såg han ut som en riktig sopa som vi får skicka i november. Nu har jag förhoppningar om att han lyfter och kan bidra även om han kanske inte blir en superback. Men vi slipper iaf skicka honom. Han kan bli en duglig back istället för en flopp. Det är min förhoppning och sen får man reparera backsidan nästa år om vi blir kvar.
Helt rätt Eleganten! Klubbteknik, speluppfattning, mod, offensivlust, samt duglig placeringsförmåga och styrka defensivt kommer att räcka en bra bit för Curran. Uppåkningarna är sköna när han väl fått upp farten. Drällen borde han snart kunna vara av med. Det som gör att det blir svårt att nå ända till toppklass är hans sega start och stopp. Som jag skrivit en avhandling om tidigare, det är inte lätt att helt plötsligt bli snabbare i hans ålder. Men visst, jobbar han som fan så är det kanske möjligt att lösa även den biten? Mig lurar dock ingen att "det bara handlar om anpassning till ligan". Har man spelat långsamt i tio vuxna år är det inte lätt att helt plötsligt spela snabbt. Misslyckas han med snabbheten tycker jag dock han verkar vara spelintelligent nog för att kunna kompensera med smart positionering och god speluppfattning. Han blir inte ett rundningsmärke av varken Jannes eller JWs kaliber.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre okt 12 2018, 21:27

Så du menar att Jalasvaara är ett rundningsmärke?

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre okt 12 2018, 21:28

Ön så länge , Jalasvaara - Curran 365-0

Tuborg

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre okt 12 2018, 21:49

Curran motsvarar inte förväntningarna men jag tar honom alla dagar i veckan före Jalasvaara. Janne är SHLs långsammaste och trubbigaste back. Han har svårigheter med passningsspelet och är helt oduglig över mittcirkeln. Att han gör nån fin bröstvärmare då och då tar inte ifrån att han är en ytterst medioker back till ett dyrt pris.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre okt 12 2018, 21:51

Tuborg skrev:Så du menar att Jalasvaara är ett rundningsmärke?
Ja, hurså? Förklara gärna varför SHLs långsammaste back inte skulle vara ett rundningsmärke? Rögle åkte på en del konstiga mål när Jalasvaara stod still och försvarade mot flygande forwards.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre okt 12 2018, 23:21

Haha, humor när Curran utmålas till en toppback i världsklass man undrar lite vilka RBK matcher som jag har sett - Då har jag inte missat en enda hittills i år.
Detta ni skriver om uppåkning och kyla är egentligen helt bisarrt. Ni fiskar efter halmstrån.

Curran är värvad för att leverera mål,assist och stabilitet i försvaret. Inget av detta har han visat prov på. Det ni pratar om är enskilda sekvenser som han hanterade bra.

Normal situation för Kodie är att han får en bra passning utav sin medspelare, funderar 1-2 sekunder vad han ska göra med pucken - blir av med pucken och försätter Rögle i en farlig situation. Kodie har varit långsam,slarvig,nonchalant, visat prov på katastrofalt pricke, loj i PP, farlig bakåt i BP.
Vid närmare eftertanke trots fiaskot med Thomas och Anderson så har nog Curran hittills sett till chansen han fått varit vår i särklass sämsta värvning.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör okt 13 2018, 00:04

..att jämföra Janne Jaalsasvara med Curran är för övrigt befängt eftersom JJ spelade 15 minuter per match medan Curran matchas i exakt alla spelformer som man kan matchas eftersom att bröderna Abbot hoppas att det ska lossna för honom.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör okt 13 2018, 00:12

Tuborg - rörande Janne är jag enig med Mike, även om jag gillade hans välformade tacklingar.
Titanus - ingen mer än du har använt benämningen världsback för att beskriva Curran. Han kommer att lära sig att ta beslut snabbare. Att få fart på fötterna är den verkliga utmaningen. Jag tror han kan bli helt ok under säsongen. Finner ingen anledning att upprepa mer än så. Skratta o va glad!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör okt 13 2018, 00:14

TitanusDenAndra skrev:..att jämföra Janne Jaalsasvara med Curran är för övrigt befängt eftersom JJ spelade 15 minuter per match medan Curran matchas i exakt alla spelformer som man kan matchas eftersom att bröderna Abbot hoppas att det ska lossna för honom.
de är ojämförbara som spelartyper, inte pga speltid

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör okt 13 2018, 00:15

Det är svårt att jämföra dem som spelare eftersom det är två skilda backtyper. Men jag är inne på Titanus linje om Curran och förväntar mig betydligt mer. Det ska inte räcka med att inte göra bort sig. Han är värvad för att producera poäng och leda laget från backplats, vilket han knappast gör. Det som stör mig allra mest med honom är den långsamma accelerationen och segheten i vändningarna. Känns inte heller tryggt när han har pucken i egen zon och gör något konstruktivt. Han är trots det en av våra bättre backar, men det säger mer om övriga backar än om honom. Kommer inte bli poängbacken vi önskade. Dålig scouting och prioritet.

Senast ändrad av Mike den lör okt 13 2018, 00:17, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör okt 13 2018, 00:17

Alltså Curran sitter med en lön på 197.000 svenska kronor utan arbetsgivaravgifter och dylikt inräknat och skrattar hela vägen till banken.
Rögle har löst boende åt honom och han matchas i första uppsättningen med Schira.
Med dom kraven så är det helt absurt att tala om hans insats huruvida den lever upp till kravbilden eller inte.
Curran har tillsammans med Thomas varit det stora fiaskot.

Jag skrev det för några dagar sedan men med skatter,avgifter och diverse kostnader så kostar Ahnelöv och Curran Rögle per månad 1.000.000
EN MILJON KRONOR.
Lönemässigt ligger Ahnelöv på ca 300 och Curran på 200K. Men alltså en miljon i månaden. Det är bisarra summor för dessa två.

Mike : Det ska inte räcka med att inte göra bort sig men det är precis det Curran gör. Han har varit den spelaren i Rögle i år som orsakat tveklöst flest tabbar bakåt vilket sedermera har inneburit såväl baklänges mål som utvisningar och chanser för motståndarlaget.

Men allt detta lagt åt sidan är det primära problemet att han är så fruktansvärd långsam att det är direkt skadligt för grabbarna på isen. Han måste väck eller höja sig 10 snäpp.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör okt 13 2018, 00:22

Så mycket kan han inte ha. 197 000 i mån är mer än vad Schira får exkl avgifter, och det är på den nivån som de absoluta toppbackarna i SHL ligger. Norska ligan är ingen merit och han signade inte för pengarnas skull utan för att bevisa något och jaga bättre kontrakt. Jämför med Gagné som hade 65-70t i Rögle förra säs, kom från HA som är en bättre liga än norska. Curran har nog hälften av den summan.

Senast ändrad av Mike den lör okt 13 2018, 00:33, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör okt 13 2018, 00:31

Curran har 60-70.000 USD netto enligt en som bör veta.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör okt 13 2018, 00:42

Mike.
Du har kontakter som kan Rögle, om du inte tror mig fråga dom.
Curran har 197k...

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör okt 13 2018, 12:27

Ni är beundransvärda på att hitta invändningar och hålla diskussionen vid liv. Ta gärna reda på säkra uppgifter om spelarnas löner så blir det lättare att bedöma kvalitet per krona.. Curran lär få svårt att bli prisvärd relaterat till den högre summan, men kan säkert fixa nivå för den lägre under säsongen. Man kan ju också väga in hur många matcher han spelat i slutändan. Currans är dock positiv. Men vi har ju sagt tusentals ggr att han inte kan förväntas vara ett säkert kort, en topp-4-back, för ett lag som med hyfsat stor säkerhet vill lyfta. På förhand naturligtvis en chansning, Mike vet att MÖFF lät bli honom pga trögheten. Chris får nog inte ut allt han hoppats på i sin drömlika kalkyl, om inte annat så börjar startsträckan bli lång. Men Curran kan absolut undvika katastrofnivå.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Citizen i lör okt 13 2018, 12:40

Väldigt mycket gnäll på curran. Vad jag sett är det bara eleganten som varit nyanserad. Tycker inte han förtjänar dessa sågningar. Han kommer alltså från norska ligan, så en viss inkörningsperiod var iaf jag beredd på. Tycker han lyft sig rejält senaste matcherna och nu senast mot Örebro var han riktigt bra. Kan han följa denna utvecklingskurva kommer han bli viktig framöver.
Citizen

Antal inlägg : 30

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen