181011 Rögle - Örebro

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

181011 Rögle - Örebro

Inlägg av TitanusDenAndra i mån 8 okt 2018 - 15:15

Har haft rätt i allting jag har skrivit hittills och jag kommer att har rätt i detta också.
Rögles första 3 poängare kommer att trilla in på torsdag mot Örebro. Vi får se om det blir trendbrott och om det följs upp men seger blir det 110%

I Rögle lär definitivt Matt Andersson och Mattias Sjögren saknas medan Youds är tillbaka.

Matchens stora frågetecken blir dels om JW kommer fortsätta att ligga på över 20 minuter per match samt om han får förtroende i varenda PP tillsammans med bunkraren Matson.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 181011 Rögle - Örebro

Inlägg av Ogilthorpe i mån 8 okt 2018 - 15:30

TitanusDenAndra skrev:Matchens stora frågetecken blir dels om JW kommer fortsätta att ligga på över 20 minuter per match samt om han får förtroende i varenda PP tillsammans med bunkraren Matson.

Svårt att tro på seger fullt ut när det har sett ut som det har gjort. Men lite bättre ändå mot HV senast och är det någon match som det skulle kunna vända i så är det denna. För hoppas du har rätt Titanus.

Matchningen av JW i PP måste få ett slut. Ska han spela något i special teams alls - vilket jag egentligen inte tycker - så är det i BP och absolut inte PP. Tycker man generellt sett hade mått bra av att renodla BP och PP-spelare. Ta en sån som Bengtsson - ska spela PP, inte BP. Finns fler exempel och bara ett fåtal som har förmågan att spela i både och, som Ted.

Sedan där med att matcha backar i PP - med tanke på att vi knappt har några PP-backar med bra skott och puckhantering/passning - så hade jag hellre sett 4 forwards och 1 back.

Matson - tycker han ska omvärdera sin roll i laget. Må vara att han puttade in många poäng på försäsongen - men han är ingen målskytt eller poängspelare i SHL 2018. Lägg om fokus och bli en bra spelare i defensiven och BP istället.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 91
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån 8 okt 2018 - 16:45

I HD pratar Chris om att det eventuella hålet efter Anderson måste fyllas på. Jag håller inte med. Om det nu är så att Anderson blir borta länge och Sjögren ser ut att närma sig en comeback, då hade jag istället gått all-in på en riktigt bra back.

Kan vi stärka upp defensiven, tror jag att offensiven kommer att lösa sig så småningom. Kan egentligen inte förstå att man släppte Jalasvaara. Jag säger inte att det var hans förtjänst att det vände förra säsongen, men helt klart spelade han en stor roll i att stabilisera defensiven. Han kommer garanterat att göra ett redan ramstarkt Timrå ännu starkare.

Och att hitta den typen av back i det här skedet på säsongen, är väl lika enkelt som att hitta en snöboll i Sahara. Det går säkert, men lätt är det inte.

Jag skulle därför inte bli förvånad om Abbott drar hit Andreas Falk som nyligen fick gå från HV. Vi har ju för vana att plocka "left overs" från andra klubbar, så varför inte också Falk?

roglesnack.se

Antal inlägg : 37
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i mån 8 okt 2018 - 17:27

Då blir man ruggigt besviken om det blir Falk.

Förstod aldrig heller varför man släppte Jalasvaara. Stabilare back får man leta efter.

Tuborg

Antal inlägg : 104

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån 8 okt 2018 - 17:54

Man släpper Jaalasvaara och Gagné och förlänger med JW. Bra fingertoppskänsla av bröderna.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån 8 okt 2018 - 18:08

roglesnack.se skrev:I HD pratar Chris om att det eventuella hålet efter Anderson måste fyllas på. Jag håller inte med. Om det nu är så att Anderson blir borta länge och Sjögren ser ut att närma sig en comeback, då hade jag istället gått all-in på en riktigt bra back.
Halleluja! Är inne på helt samma linje.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån 8 okt 2018 - 21:06

Jalasvaara är en långsammare version av Almen med bättre tajming i tacklingarna. Han stod för några fina bröstvärmare men han var lika ofta ett rundningsmärke bakåt. Ahnelöv tillhör också den backtypen och är både snabbare och skickligare. Vi har redan gott om långsamma och begränsade backar. Vi är i ett större behov av en offensivare backtyp med stabil defensiv ala Rasmus. Schira är komplett och bra på det mesta men även han saknar offensiv talang. Timrå har dålig corsi så det är mer flyt än bra spel att de gått bra hittills.

Chris pratar om en toppcenter som ersättare för Matt. Tar han hit Falk så kan han lika gärna säga upp sig för min del. Han är inte ens bättre än Erik, Jäger och co för att inte tala om att axla en toppcenterroll.

Senast ändrad av Mike den mån 8 okt 2018 - 21:48, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån 8 okt 2018 - 21:47

TitanusDenAndra skrev:Har haft rätt i allting jag har skrivit hittills och jag kommer att har rätt i detta också.
Rögles första 3 poängare kommer att trilla in på torsdag mot Örebro. Vi får se om det blir trendbrott och om det följs upp men seger blir det 110%

I Rögle lär definitivt Matt Andersson och Mattias Sjögren saknas medan Youds är tillbaka.

Matchens stora frågetecken blir dels om JW kommer fortsätta att ligga på över 20 minuter per match samt om han får förtroende i varenda PP tillsammans med bunkraren Matson.
Jag litar på din magkänsla! Jag vågar också tro på seger. Mycket för att det är närmast tvunget. Tror de kommer att kämpa sig blåa. Men räkna med kramp och nervositet till första målet. Viktigt att det för en gångs skull blir vårt.

Vi får väl hoppas även på Sandin och Lucas.

Spela Curran i PP. Varva möjligen med Youds. Aldrig JW! Matson kan jag köpa i PP endast om han parkerar framför mål för att ta stryk, skymma, styra och trycka in returer.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån 8 okt 2018 - 21:54

Ogilthorpe skrev:
TitanusDenAndra skrev:Matchens stora frågetecken blir dels om JW kommer fortsätta att ligga på över 20 minuter per match samt om han får förtroende i varenda PP tillsammans med bunkraren Matson.

Svårt att tro på seger fullt ut när det har sett ut som det har gjort. Men lite bättre ändå mot HV senast och är det någon match som det skulle kunna vända i så är det denna. För hoppas du har rätt Titanus.

Matchningen av JW i PP måste få ett slut. Ska han spela något i special teams alls - vilket jag egentligen inte tycker - så är det i BP och absolut inte PP. Tycker man generellt sett hade mått bra av att renodla BP och PP-spelare. Ta en sån som Bengtsson - ska spela PP, inte BP. Finns fler exempel och bara ett fåtal som har förmågan att spela i både och, som Ted.  

Sedan där med att matcha backar i PP - med tanke på att vi knappt har några PP-backar med bra skott och puckhantering/passning - så hade jag hellre sett 4 forwards och 1 back.

Matson - tycker han ska omvärdera sin roll i laget. Må vara att han puttade in många poäng på försäsongen - men han är ingen målskytt eller poängspelare i SHL 2018. Lägg om fokus och bli en bra spelare i defensiven och BP istället.
Helt enig. Renodling! 2 toppkedjor kör PP, två andra kör BP, ännu enklare om man kom till start med 4:a 5:or, två för vardera roll. Men håller med om att bättre ersätta olämpliga backar med forwards som det är nu i PP. Och ja, Matson var, är och förblir något för fjärde/brunkarlinan, gärna BP. Möjligen "strykrollen" framför mål i PP.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån 8 okt 2018 - 21:58

Jag är skeptisk till formationen Zaar - Brithen - Lucas, det är något som känns mesigt med den, antagligen för att Lucas och Zaar väger så lätt i närkamperna. Jag tycker att man bör testa Zaar - Brithen - Thomas med Schira och Bertov igen för de hade riktigt bra snurr mot HV i genrepet. Det är bara Bristedt och Höglander som har visat prov på en lika bra kemi.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån 8 okt 2018 - 22:00

roglesnack.se skrev:I HD pratar Chris om att det eventuella hålet efter Anderson måste fyllas på. Jag håller inte med. Om det nu är så att Anderson blir borta länge och Sjögren ser ut att närma sig en comeback, då hade jag istället gått all-in på en riktigt bra back.

Kan vi stärka upp defensiven, tror jag att offensiven kommer att lösa sig så småningom. Kan egentligen inte förstå att man släppte Jalasvaara. Jag säger inte att det var hans förtjänst att det vände förra säsongen, men helt klart spelade han en stor roll i att stabilisera defensiven. Han kommer garanterat att göra ett redan ramstarkt Timrå ännu starkare.

Och att hitta den typen av back i det här skedet på säsongen, är väl lika enkelt som att hitta en snöboll i Sahara. Det går säkert, men lätt är det inte.

Jag skulle därför inte bli förvånad om Abbott drar hit Andreas Falk som nyligen fick gå från HV. Vi har ju för vana att plocka "left overs" från andra klubbar, så varför inte också Falk?
Också min reaktion. Gå all in på back(ar) för fan! Då kommer man kanske snabbare ur zon och anfallsspelet löser sig. Ännu ingen prognos på hur dryg Matts skada är heller. Däremot skulle man behöva något mer likt Stollery eller Gormley än Jalasvaara.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån 8 okt 2018 - 22:14

Mike skrev:Jag är skeptisk till formationen Zaar - Brithen - Lucas, det är något som känns mesigt med den, antagligen för att Lucas och Zaar väger så lätt i närkamperna. Jag tycker att man bör testa Zaar - Brithen - Thomas med Schira och Bertov igen för de hade riktigt bra snurr mot HV i genrepet. Det är bara Bristedt och Höglander som har visat prov på en lika bra kemi.
Har samma känsla. Problemet är att inte heller Thomas upplevs särskilt tuff. Kanske en mer fysisk center hade hjälpt? Annars skulle nog egentligen alla tre må bra av typ Jacob Lilja på andra kanten. Kanske Liss, Sandin och Matson med varsin? Det är väl det närmaste vi kommer "fysiska och tunga forwards" så länge inte Sjöa spelar? Många snabba och skickliga, men tandpetare som har svårt att trycka in puckar typ som Bryggman och Händemark.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons 10 okt 2018 - 0:25

Det råder inga tvivel om att vi vinner mot Örebro.

Frågan är : Vilka missar matchen?
Blir det 4-2 eller 5-2?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i ons 10 okt 2018 - 6:00

Örebro kommer från en hemmatorsk mot MIF och vi från en bortatorsk mot HV.

Två stukade lag men om jag ska försöka se det positivt så har Rögle haft förvånansvärt lätt för Örebro både borta och hemma. Hoppas den trenden håller i sig.

Det borde väl vara Villes tur att stå nu?

Första målet blir oerhört viktigt, får vi det så vinner vi, får ÖIK det så faller vi ihop som en korthus...

Får hoppas på lite positiva besked från skadefronten.

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons 10 okt 2018 - 10:46

Flying Farang skrev:Örebro kommer från en hemmatorsk mot MIF och vi från en bortatorsk mot HV.

Två stukade lag men om jag ska försöka se det positivt så har Rögle haft förvånansvärt lätt för Örebro både borta och hemma. Hoppas den trenden håller i sig.

Det borde väl vara Villes tur att stå nu?

Första målet blir oerhört viktigt, får vi det så vinner vi, får ÖIK det så faller vi ihop som en korthus...

Får hoppas på lite positiva besked från skadefronten.

Vi måste pytsa de första två, tre målen och gå i ledning så att vi kan spela av matchen därefter. Gämnfört med Eldebrinktiden tror jag att om vi tar ledningen så spelar vi så pass bra hockey att vi kan stänga matchen.

Oi!

Antal inlägg : 43

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i ons 10 okt 2018 - 18:33

Pogge lär stå. Var bra senast och Ville verkar ha klivit av träningen enlig podden.

Glädjande nog körde alla förutom Anderson och Youds för fullt på träningen. Sjöa kan fan inte vara långt borta nu. Widing in direkt, spännande att se kedjorna. Otrolig lättnad att det inte var allvarligare med Lucas! Kanske inte startar, men var orolig när det snackades om knäskada.

Bra konkurrens på forwardsidan igen, bra!

Ber till gudarna att man tränat BP.

Med Youds borta hade jag gärna sett:
Schira-Curran
Ahnelöv-Bertov
Alen-Jonsson

Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons 10 okt 2018 - 22:59

Podden var i vanlig ordning trevlig och intressant, men har på sistone kanske blivit lite lång och aningen flamsig? De vänder och vrider på krisen ur flera intressanta vinklar. Vi har dock redan varit inne på det mesta, exempelvis vår sårbarhet i motgång med en orutinerad, ung och formbar trupp, förväntningar på lång och kort sikt etc. När podden pratar om chansningar tycker jag de i sammanhanget glömmer att nämna att Matt sannolikt värvades mycket just för att han hade SHL-rutin. Därav kanske extra olyckligt att den typen av spets blir långtidsskadad. Podden fokuserar också, precis som RBK, helt på forwards. Kanske pga Widings återkomst? Som de gillar. Jag väntar inga under, men tror precis som dem att det likväl kan vara klokt om Abbotts också ersätter Matt på ett bra sätt och vaknar upp beträffande backarna, dels besättningen, dels matchningen. Röstar för Ogils backpar ovan imorgon.

Intressant när man berörde Abbottarnas orutin. Är lika säker som Rooth på att de kommer att lära sig oerhört mycket under denna säsong. Det var dock länge sedan Abbotts lärde sig att man aldrig är så bra som man tror, heller ej så dålig som man tror. Jag tänkte, synd bara att man hittills likväl trott att man är bättre än vad man är och presterat sämre än vad man kan. Stabilitet handlar mycket om självkännedom, att synka självbild med verkligheten. Nåja, den bäste kan gå bet. Och det ligger i sakens natur att sådan synk är extra problematisk i ett lindansargäng som vill bli något annat.

Också intressant när de funderar på om kanadensiskt ursprung kan ligga Abbotts i fatet. Köper Rooths tanke även där, om optimal hybrid. Det måste vara en fördel att i grunden vara berikad med annat bagage från NA som de kan ösa ur samtidigt som de kan SHL på sina fem fingrar. Kulturskillnaderna har de lärt sig för länge sedan. Tror Abbotts har goda förutsättningar att motbevisa Boorks tweet, statistiken och den svenska högfärden.

Nu hoppas jag att Örebro får sota för vår hemska start imorgon!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons 10 okt 2018 - 23:56

HD (Rooth och Ahlin framförallt. Hjälm är en clown, fattar inte vad han gör på HD:sporten. Hade gjort sig bättre i typ ett underhållningsprogram).
HD sitter med sjukt mycket information, dom vet exempelvis vem centern Rögle värvat är men håller tyst om det.
Dom visste samtidigt som mig 3 dagar innan dom publicerade det med mental coach men höll inne med det.

Dom ältar bara samma artiklar och samma skit i sin pod. Det är ingenting nytt, ingenting sensationellt, inget spännande.
Prenumererar på skiten för Helsingborgs IF. Där gräver Marjan Svab och Tomas Nilsson.
Men när det handlar om Rögle så dyker det upp före på Rögles egna hemsida än i HD.

Roth och Ahlin är så rädda att det ska skära sig med bröderna Abbot att dom inte vågar publicera saker eller skriva ut saker innan det är offentligt.

Titta på frågorna dom ställer till Chris "Hur känns det nu med laget" eller "Går det bra på träningarna" Eller "vad kommer widing att betyda?"
Ställ för fan djupare och mer kritiska frågor som inte får klyschiga b-svar. Förslag :

*Backsidan verkar vara orolig - Varför hade man inte backup plan efter Sandin?
*Vad är anledningen till att Gagné och Jalaasvara lämnade, lönen? Var dom oönskade?
*Har ni förtroende för alla killar i laget idag?
*Är ni nöjda med vad vissa av spelarna har visat upp?
*Är det realistiskt att en ny spelare är klar innan månaden är slut?

Intressant inför denna match är hur linorna kommer se ut, räknar med tomobola.

Henrik - Oroa dig inte, vi vinner garanterat imorgon. Frågan är sen hur det går mot Luleå-Timrå-Timrå.
Blir det inte minst 6 av 9 poäng där så räknar jag med att vi får kvala i år. Rättare sagt då gör vi det 100% och slutet på förra året var ren flax som gick hem tack vare lite hjälp med hungrigare spelare som Edvin Hedberg, Kevin Gagné och Bryan Lerg.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor 11 okt 2018 - 8:11

Ja podden är ett givet inslag i veckan. Men å andra sidan slukar jag precis allt som handlar om Rögle med hull och hår..

Tycker podden har blivit lite väl trevlig, hade mått bra av att vässas lite. Inte speciellt förtjust i Hjälm men hade inte han varit med hade det varit oerhört platt då de andra två är så lika och försiktiga i sitt tyckande. Skulle slängt in någon vassare trut som verkligen rör om i grytan men det lär ju inte hända.

Annars är man inne på flera intressanta spår och jag tror precis som Rooth att det här projektet blir bra i slutändan men att det är jävligt många hårda läropengar på vägen för bröderna.

Widing-effekt 2.0. nu då!?

Ogilthorpe

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor 11 okt 2018 - 15:28

Lyssnar inte på podden längre. Det är ett stort skämt att de inte har ifrågasatt den usla backuppsättningen på ett halvår. Forwardssidan, som är bra med alla friska, får däremot mycket skit.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor 11 okt 2018 - 15:33

https://www.hd.se/2018-10-11/kodie-curran-jag-var-inte-tillrackligt-forberedd

Detta är ju mycket mycket märkligt.
Du värvar en back som ska vara den nya toppbacken bredvid Schira och så visar det sig inte nog med att han bara var felscoutad utan snubben var inte ens förberedd haha
För fan

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor 11 okt 2018 - 15:46

Hur ofta har man inte hört spelare som kommer till Rögle och förundras över tempot och farten i ligan. Här måste man bli bättre på att förbereda spelarna. Frölunda åkte över och kollade på Rakshani i somras för att kolla så att han sköter allt, något säger mig att RBK inte gjort det med Matt.

Titanus - Har raderat citatet från HD eftersom vi inte får kopiera och klistra från deras artiklar. Vet att HD-killarna läser här så vi måste tänka på det.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor 11 okt 2018 - 18:14

. Daniel Bertov får inte plats i truppen och Lucas Elvenes, som nyligen kom tillbaka i träning efter skada, är inte heller med.

Ärkesopan JW får alltså plats precis som valpiga Jonsson.
Intressant andrafemma också : Daniel Widing, Linus Sandin, Taylor Matson

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Euroc76 i tor 11 okt 2018 - 18:18

På väg till Lindab nu och ser laguppställningen. 2:a kedjan med Widing - Sandin - Matson skrämmer knappast Örebro. Varför har man en checkingline i andra femman. Erik Andersson med igen- är fan sämre än Jäger.

Euroc76

Antal inlägg : 24
Registreringsdatum : 18-07-30

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tor 11 okt 2018 - 18:33

Undrar vem Hedman klipper idag? Nån blir det.

Tuborg

Antal inlägg : 104

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen