181006 HV71 - Rögle

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

Sv: 181006 HV71 - Rögle

Inlägg av Mike i sön okt 07 2018, 20:02

Vi kommer aldrig få facit eftersom Rasmus antagligen inte kommer och vi har redan halkat en bra bit efter. Ingen garanti att Sjöa och Matt håller sig friska och hela för den delen heller. Det tar även tid för dem att komma i matchform, vilket det inte hade gjort under normala omständigheter. Jag tycker att vi har ett hyfsat lag när alla är hela och friska, men att vi är väldigt sårbara vid skador på fel spelare. Du menar alltså att en center i klass med Brithen (Sjögren), en back i klass med Schira (Rasmus) + en center som Matt, som gjorde 35p (18 mål) i SHL för 18 mån sen, gör oss marginellt bättre? Nej. Men samtidigt är det sällan ett lag får vara skadefria. När Sjöa kommer tillbaka så går nån annan sönder. Dock oförlåtligt och naivt av Abbotts att bygga backsidan som de gjort och tro att vi klarar oss utan två toppcentrar i inledningen. Just centrarna skulle vara vår styrka med fullt manskap, istället blev det en akilles. Vi inledde med Brithen - Matson - Ryfors - Erik... Jämför det med Brithen - Sjögren - Matt A - Matson... som natt och dag!
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 07 2018, 20:11

Mike.
Ja, lite skillnad. Kanske.
Men det jag frågar dig är om vi hade haft Sandin och Sjöa mot HV71, om förutsättningarna hade varit desamma. Vilken skillnad gör det sista 3 minuterna när man matchar JW och Matson?
Naturligtvis hade Rögle varit ett bättre lag men sätter du en bättre spelare i ett dysfunktionellt lag så blir han också sämre.
Du säger ju själv ofta att om Bertov typ eller Tomas hamnat i LHC,Luleå,Färjestad hade dom varit mycket bättre?
Precis enligt den logiken ovan hade en bra spelare blivit sämre i dagens Rögle.

Vi har typ 45% i Boxplay efter 13-14 numerära underlägen dessa 6 matcher och det måste sakna motstycke. Horribelt.

Spelarna är inte så jävla usla. Bristedt har varit fantastisk, tycker även Schira och Bertov bra. Höglander likaså. På sistone har även andra vuxit sig in i rollen men jag tror vårt primära problem är att vi har en sportchef som har problem med verklighetsförankringen och en tränare utan erfarenhet omringad utav 2 hjälpredor som inte borde vara där.

Vi får se. Jag tror faktiskt att detta vänder OM vi plockar 2-3 raka segrar. Hur vi ska göra det vete fan.

På pappret har du ett OK lag redan nu, med ett friskt Rögle så är vi knappast på pappret sämre än typ Mora,Timrå,MIF,Örebro... Vad fallerar då? Varför har inte flera av spelarna ens mäktat med en enda poäng hittills?

Titta senaste matchen, du jagar en kvittering med en man mer på isen och för Rögle har du samtidigt på isen Taylor Matson (bunkrare) JW, Bibic och Bengtsson har jag för mig. Alltså va fan?!

PS: Du vet inte om Sjöa håller, om Curran levererar, om Anderson har formen, om Ahnelöv håller sig skadefri, om Sandin kommer hem...
Du ser den röda tråden. Vem fan bygger ett lag i ett vad man vill ska bli ett topplag på kansken och om?

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön okt 07 2018, 20:38

Vi är nog överens. Trion gör oss bättre men vi har fortfarande en del brister och hål i laget som inte ens de kan fixa. Det är därför min inställning från början har varit att undvika kval och ta det därifrån. Schira och Rasmus är bra men det hjälper föga när man har några klantskallar som sänker snittet rejält. Ett annat problem är matchningarna. Kommer Rasmus in så petar de Bertov och inte JW. Det spelar ingen roll om vi har Sjögren eller Ryfors i BP om spelarna får order att stå stilla och vifta lite med klubban. Vi hade fått Bergeron och Chara att se klappkassa ut i BP haha Det är så hjärndött att man till sist garvar åt skiten.

Senast ändrad av Mike den sön okt 07 2018, 20:57, ändrad totalt 2 gånger
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön okt 07 2018, 20:54

Vilken härlig diskussion ni fört medan jag varit borta! Ursäkta Tuborg, men nu blir jag långrandig.

Jag tycker att ni alla har en poäng. Vi har alla varit inne på att åtminstone backsidan är tydligt felbyggd. Där är egentligen bara en helt säkert rätt i dagsläget, Schira. Men tom Schira kan ha svaga dagar. Än lättare sker det i en kollektiv kollaps som det också är. Det hänger ihop. Lite för mycket av ett luftslott som alltför lätt sticks hål på och kollapsar.

En aspekt till. Om ni betänker hur fint klubben tänkt på grundläggande saker, typ is hela sommaren, teknikträning från Kanada, nytt gym osv, så ligger det nära till hands att tro att ledningen varit lite naiva i sitt långsiktiga tänk även kring truppen. Man har medvetet valt unga, utvecklingsbara killar med "rätt karaktär", ganska lovvärt tycker jag också om man avgränsar sig till forwards, kanske bortsett från Ludvig och Erik. Men utan hörnstenarna Matt och Sjöa är risken, som vi nu ser, att de står sig relativt slätt. Ted, Zaar, Liss och Matson kanske borde kunna borga för tillräcklig stabilitet åt övriga oskrivna kort, och det förleddes många av oss att tro, eller åtminstone hoppas på efter försäsongen, men de har bevisligen ej räckt till. Så Matt skulle så klart varit i Helsingör och spelbar från start. Och jag skulle nog valt att ta hem Sjöa iaf, även om jag visste att han inte var redo från start. Är övertygad om att han kommer att göra fyra goda år hos oss, men ingen vet. Men vet man om dessa fördröjningar ska man inte snacka upp ett ofärdigt lag! Då ska man utgå från typ "vi vill hänga med, lära oss vinna på vägen och till slut hoppas vi lyckas kvalificera oss för slutspel". Sen lurade de nog inte bara oss utan främst sig själva under försäsongen. Då trodde man ju faktiskt att vi skulle ha en chans att hänga med skapligt och norpa någon mer poäng iaf. Riktigt så här illa trodde iaf inte jag att det skulle behöva bli.

En variant till av långsiktig naivitet är att man underskattat vikten av en bra start och att därmed undvika den paniksits man nu fick. Paradoxalt ligger nog Abbotts otroliga quick fix från i våras dem lite i fatet. Då fimpade man snabbt rätt spelare och ersatte så rätt man kunde i det läget, fick laget att vända på en femöring och prestera riktigt bra till slut. Överösta av beröm och med stora egna ambitioner gick man sedan bort sig lite för mycket i "de stora greppen". Man har helt klart en långsiktig toppambition för klubben. Men glömde bort vikten av att vara med från start för att sedan kunna åka vidare i rätt riktning. Och jag tror inte man ens reflekterat över att man skulle kunna få en sådan här skitstart eller vad den i så fall kan medföra, att man riskerar hela projektet. Mao har man varit övermodig och inte tagit höjd nog i bygget för att åtminstone med viss säkerhet kunna hänga med från start.

Man hade likförbannat kunnat räddat sig till rimlig nivå, även med Matt- och Sjöa-missarna och eventuella felvärvningar som Thomas kanske är, om man byggt om backsidan rätt från början och i tid. Det tillsammans med upphausningen är den stora tabben, inte forwardssidan i sig. Thomas lär inte fortsätta lika kass, men lyfter rimligtvis en bit iaf när laget i stort får ordning på sig. Och den ordningen börjar fortfarande med backarna. Hade man i tid signat typ Nils A och Stollery plus Curran eller behållt Gagné så hade det räckt väl för att tillsammans med Schira bistå dagens forwardsgäng att hänga med hjälpligt i serien tills Matt och Sjöa var på plats. Bertov och Youds eller Jonsson duger i tredje. Varför behålla Alen, när man hade fullt mandat att fimpa honom efter vårens sanslösa framgångar? Varför i hela friden förlänga med JW av alla backar på jorden? Obegripligt.

Sammantaget blir det lite för naivt, för många prutningar i bygget och ett lag som ännu är alltför ofärdigt. Man kan vända på det. Hade Ahnelöv varit förberedd, Matt och Sjöa stannat och man dessutom haft tur med Rasmus (men han är ju sedan 15/7 Torontos spelare, hallå! Då kanske vi inte kan räkna med honom, bara en ev bonus), så hade det kanske inte inneburit något helt annat, men sannolikt räckt för att undvika den katastrof vi nu sitter i.

Men det kan heller inte betyda att Abbotts är fullkomliga idioter. Då glömmer man quick-fixen, alla goda långsiktiga föresatser och att det faktisk kunde gott lite bättre trots alla missgrepp. Nu blev man snabbt stukade av ett ofördelaktigt spelschema dessutom. Laget var alltför skört för att palla det, uppenbarligen. Ett otroligt risktagande, visst! Men nu gnäller vi också med facit i hand. Hur lätt är inte det? Visst, vi hade farhågor. Men hade vi bara haft 4-5p inklusive en seger, så hade läget fortfarande varit lite trist, men långt ifrån samma panikartade situation. Vi hade hängt med någorlunda och inte varit fullständigt akterseglade, som om vi missat startskottet.

Så, rätta till de felaktiga förväntningarna. Säg att vi siktar fortfarande på toppen på sikt. Men tillsvidare är vi ett bottenlag (tabellen ljuger inte). Nu fokuserar vi helt på att få ihop vårt lag och hitta vårt spel. Vi hoppas så klart på vinster så snart som möjligt. Först därefter kan det bli relevant att sikta på placeringar igen. Förhoppningsvis har vi fortfarande chansen att nå slutspel när vi väl fått ordning på oss.

Backsidan är katastrofen. Därför är det där man i första hand ska sparka och byta om det är möjligt. Finns det lediga spelare som är lämpliga? Finns pengar? Jag fimpar gärna JW och Alen imorgon. Varför inte även Youds? Möjligen reklamera Ahnelöv om han inte verkar hålla för vad han borde. Men det bygger ju på att man kan lösa kontrakt och det ekonomiska, samt ersätta dem på ett bra sätt. Kan inte vara helt enkelt just nu.

Orutinen och/eller flatheten i ledarstaben. Jag tror i första hand Murphy skulle behöva en rutinerad herre som kan styra upp försvarspelet till sin hjälp. Att fimpa Murphy nu blir ju bara pinsamt. Ge honom erforderlig hjälp i stället. Men kanske känns det lika pinsamt för Murphy och alla andra att ge honom en "babysitter". Hursomhelst får då kanske Cam tillräcklig avlastning och indirekt stöttning. Om låt säga GP går med på att hjälpa Murphy och backarna igång med elementärt backspel så måste det samtidigt passa in i Cams spelidé. Klarar man trängseln i båset kanske det är på sin plats att Chris stiger ner och stöttar just brodern rent operativt i dennes huvudansvar, mycket för att öka närvaron, visa på allvaret och ta ansvar för situationen. Kanske är inte Hansson den trygghet för Cam som han trodde? I så fall kan han ju göra plats åt GP och Chris. Och nu är bara GP ett exempel. Många kanske tycker ett mossigt sådant. Men försvarspel och dess betydelse för anfallspelet kan han på sina fem fingrar. Mitt intryck är dessutom att han har rätt stora insikter i mental coaching. Rutin och lugn så det räcker, utan att vara mesig. Bara stabil och trygg. GP eller ej. Det är någon sådan de behöver hjälp av just nu. Wennström kan sitta lugnt. Han kan man skicka om man tycker att han specifikt gör ett dåligt jobb med målvakterna. För den kollektiva kollapsens skull känns det irrelevant att ifrågasätta honom.

Vi har iaf en spännande RBK-soppa eller såpa att följa framöver. Jag hoppas på så där lagom med drama nu, sedan en tråkig, men hyfsat trygg dokumentär som sakta växer ut till en spännande thriller på slutet.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön okt 07 2018, 20:57

Titanus - Håller du med?

De stora problemen:

• Backsidan - Framförallt JW, Alen, Jonsson, Youds, Ahnelöv (prislapp). I den ordningen.

• Glädjekalkylen Rasmus - De väntade in i det sista och hoppades istället för att tidigt ersätta honom med en liknande backtyp och räkna honom som bonus.

• Chansningar pga skadehistoriken: Sjögren, Ahnelöv, Matt.

• Naiva chansningar: Malm, Murphy, Curran, Ahnelöv, Ludvig, Erik, Ryfors bland annat.

• Matchningarna: JW > Bertov, JW - Youds = katastrof, Elvenesexperimentet, petningar av Zaar (?) och Liss, Höglander i fjärde m.m.

• 8 spelare som inte är mogna eller håller för SHL: JW, Alen, Jonsson, Youds, Ludvig, Ryfors, Erik, Jäger.

• Onödig forwardsbredd - Viken nytta gör Ludvig, Ryfors, Erik och Jäger idag? De gör absolut noll skillnad.

• Ingen uttalad förstemålvakt.

• Boxplay - Sämre än HHC.

• PP - Svagt.

• Spelidé - Tuta och köra och spela chansartad juniorhockey utan linjer och struktur.

• Spelschemat: Varför acceptera schemat med de svåra matcherna i början när man vet att man kommer sakna 4-5 nyckelspelare.

• Träningarna: Tränarna trycker på panikknappen och kör slut på spelarna som till slut får nog och protesterar.

Finns säkert fler punkter men det räcker så för ikväll.

Senast ändrad av Mike den sön okt 07 2018, 21:07, ändrad totalt 3 gånger
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 07 2018, 21:04

Mike skrev:Vi är nog överens. Trion gör oss bättre men vi har fortfarande en del brister och hål i laget som inte ens de kan fixa. Det är därför min inställning från början har varit att undvika kval och ta det därifrån. Schira och Rasmus är bra men det hjälper föga när man har några klantskallar som sänker snittet rejält. Ett annat problem är matchningarna. Kommer Rasmus in så petar de Bertov och inte JW. Det spelar ingen roll om vi har Sjögren eller Ryfors i BP om spelarna får order att stå stilla och vifta lite med klubban. Vi hade fått Bergeron och Chara att se klappkassa ut i BP haha Det är så hjärndött att man till sist garvar åt skiten.

Exakt!!!
Riktigt bra formulerat, det är lite så jag med tänker.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 07 2018, 21:07

Enig om allt förutom spelschemat.
Första 10 matcherna möter vi Malmö och Örebro hemma. HV71 borta. Timrå hemma och borta.Frölunda borta och DIF/SAIK borta, Brynäs borta.
I min värld "normalt" spelschema, inte alls svårt eller lätt. Lagom.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön okt 07 2018, 21:10

TitanusDenAndra skrev:Enig om allt förutom spelschemat.
Första 10 matcherna möter vi Malmö och Örebro hemma. HV71 borta. Timrå hemma och borta.Frölunda borta och DIF/SAIK borta, Brynäs borta.
I min värld "normalt" spelschema, inte alls svårt eller lätt. Lagom.
Du har rätt. Jag snöade in mig för mycket på de inledande matcherna men det jämnar ut sig precis som du skriver. Plumparna hittills är ju definitivt Brynäs och Malmö hemma, där de flesta av oss hade räknat in 6p på förhand. HV ur form borta är i normala fall också god poängchans. Vi är ju inte ens förtjänta av den här sketna poängen vi har haha
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön okt 07 2018, 21:15

Det jag undrar är vad JW,Bibic,Matson,Ryfors mfl behöver göra eller rättare sagt inte göra för att bröderna ska se deras rätta kvalité?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån okt 08 2018, 08:37

Idag hade man ju tatt en loj Lerg som iallafall producerar mål framför en Thomas som inte göör det men är mer med i spelet. Det är första gången som Thomas spelar någon annanstans än i Nordamerika, och det är ju alltid en risk med transatlanter som inte gjort det innan. Räknade Abbotts med det?

Redan när Rasmus gick i förstarundan skulle Chris agerat, han borde kunnat räkna ut med röven och en krita att en klubb som Toronto inte tänker låta sif förstaval spela i en obskyr bottenklubb i europa. Nu är han dessutom skadad och när han är spelduglig vill de se honom därborta först innan de bestämmer sig vad de vill göra. Ansluter han över huvudtaget så är det i slutet på december tidigast.

Sen ska man inte glömma att Cam är en rookie som tränare fortfarande och att man inte förlängde med Ross utan ersatte honom med Murphy kostade oss många års tränarrutin som hade varit viktigt att ha just nu.

Sen fattar jag inte varför inte Matt kunde bott i Helsingör de första månaderna så att han varit med om försäsongen och inledningen?

Men just nu sitter allt i skallarna på spelarna, de har visat att de kan spela bra och slå bra SHL lag men den mentala blockeringen gör att ingenting fugerar just nu. Frågan är om tränarstaben vet hur det ska göra för att häva den blockeringen?

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån okt 08 2018, 13:11

Tycker att HD:s bevakning utav Rögle hittills i år varit ganska undermålig.
Det var bra på försäsongen men sedan har det varit ganska tunnt.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån okt 08 2018, 13:40

TitanusDenAndra skrev:Tycker att HD:s bevakning utav Rögle hittills i år varit ganska undermålig.
Det var bra på försäsongen men sedan har det varit ganska tunnt.

Precis som Rögle då....

Det hänger väl på att det är lite väl mycket "kompis" mellan Rögle´s Lasse M och Daniel Rooth, Lasse var ju tidigare Daniels chef på HD.

Nu när det går så här uselt skulle det vara väldigt konstigt med en massa hemma hos och myspys reportage och liknande men snart måste även HD sluta ignorera den rosa elefanten i rummet som är Rögles katastrofala start i årets SHL - vi ligger redan 6 poäng efter näst sista lag och börjar vi inte plocka tre poängare snart så kommer vi att hängas av tidigt.

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen