181004 Rögle - Malmö

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Sv: 181004 Rögle - Malmö

Inlägg av fidelis i tor okt 04 2018, 22:24

När man är seriens tveklöst sämsta lag och sprintar mot bottenstrid och nervigt kvalspel till våren får man i alla fall nöja sig med det lilla - vi blev inte utklassade! Vi förlorade för fan bara med ett mål, jag kommer sova som en kung inatt!

Skämt åsido. Rögle slutar aldrig förvåna och när man väl trodde att det var dags för en nystart visar vi återigen att vi inte räcker till på den här nivån. Det är knappt ens kul att stödja Rögle längre, kan vi inte bara fall ur SHL och börja vinna lite matcher i allsvenskan istället? Jösses, jag är så sjukt trött på ständig motgång och en misär som aldrig tar slut. Förra året kunde vi i alla fall skicka den sportsliga ledningen åt helvete när det gick åt skogen. Vad kan vi göra nu? Sparka Abbott och plocka in Tommy Sjödin? Eller ska vi bara se på när skeppet sjunker djupare och djupare? Fan vad jag hatar SHL och fan vad jag hatar att se Rögle spela på en nivå man inte duger för.

Jag är kanske sjukt dystopisk, men det är så här det känns efter ytterligare en förlust och när vi går mot den fjärde säsongen i följd där vi sitter cementerade i botten och man bara känner hopplöshet och ilska efter varannan match. Vi är inte tillräckligt bra. Nyförvärven är inte tillräckligt bra. Våra ledande spelare är inte tillräckligt bra. Vår tränarstab är inte tillräckligt bra. Vad ska man sätta hoppet till? Sjögren är visserligen på ingång, men vilken nytta väntas han göra i en omgivning som inte är av SHL kaliber?

Fan vad jag är trött på det här. Avsluta säsongen direkt istället, så slipper man allt lidande,

fidelis

Antal inlägg : 26
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tuborg i tor okt 04 2018, 22:27

Thomas har varken visat nåt i träningsmatcherna eller nu. Hur många omgångar ska han få på sig?

Tuborg

Antal inlägg : 104
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tor okt 04 2018, 22:30

Det sitter i huvudet på alldeles för många spelare, vi slog många SHL lag under försäsongen och spelade bra hockey - sen kom allvaret och det kändes precis som om luften gick ur en alldeles för hårt pumpad ballong när SAIK gjorde 1-0 i första seriematchen.

Sen dess har det gått utför...

Fanns dock tendenser i förra och i dagens match till vad laget kan prestera om det bara släpper i skallarna - men hur jävla lång tid ska det ta?

Vi saknar vissa karaktärsspelar typer, killen som står och grisar framför mål, retstickan som kan få de andra lagen att tappa koncepterna.

PP och BP är nog fan det sämsta jag sett även om vi gjorde ett mål i PP idag så var det ju inte frukten av ett effektivt PP spel. I båda dessa spelformer måste det till omedelbar skärpning.

Thomas... stjärnvärvning som bänkades större delen av matchen. Vad göra? Kan bänkningen få honom att likt Aaltonen tända till - en tändning som varar längre än Aaltonens gjorde tack.

Curran har visserligen spelat upp sig men det håller inte om man i var match gör minst ett misstag som orsakar ett baklängesmål.

Sen tycket jag att Kolppanen var väldigt bra sist och hade förväntat mig att han skulle stå ikväll men Abbotts verkar köra 2+2 schema på målvakterna. Obegripligt.

Surt att förlora ett derby.

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 22:34

TitanusDenAndra skrev:Men om vi spelar för dåligt så finns det väl rimligtvis syndabockar?
Det är väl inte mitt eller ditt fel att dom spelar dåligt utan rimligtvis tränarstabens eller vissa spelares...
Man kan inte säga "det är väl bara till att spela bättre" vore det så enkelt så hade dom gjort det.
Man förlorar och vinner som ett lag i lagsporter. Därför blir det många gånger menlöst att leta individuella syndabockar. Tvärtom förstärker det ofta problemen och oron i stället. Spelet måste återfinnas tillsammans. Speciellt när det är så uppenbart att de inte samarbetar tillräckligt bra som lag. Och vilken syndabock ska du i såfall börja med? Det är väl väldigt få idag av forwards som förmår använda sina medspelare, ens hitta dem med pass eller ta emot pass. Inte bara sega och dåliga uppspel från backarna. Sen kan man iofs se att Schira gör allt rätt i vanlig ordning, Curran växer, Ted gör mycket bra men får ju likväl inte ut något mer än ett slumpmål på egen hand, inte mycket tillsammans med kamraterna. De kommer att gå trögt så länge de är bajsenödiga och kör sina solorace. Mental träning och enkla raka linjer i samlade anfall för fan!

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 22:39

fidelis skrev:När man är seriens tveklöst sämsta lag och sprintar mot bottenstrid och nervigt kvalspel till våren får man i alla fall nöja sig med det lilla - vi blev inte utklassade! Vi förlorade för fan bara med ett mål, jag kommer sova som en kung inatt!

Skämt åsido. Rögle slutar aldrig förvåna och när man väl trodde att det var dags för en nystart visar vi återigen att vi inte räcker till på den här nivån. Det är knappt ens kul att stödja Rögle längre, kan vi inte bara fall ur SHL och börja vinna lite matcher i allsvenskan istället? Jösses, jag är så sjukt trött på ständig motgång och en misär som aldrig tar slut. Förra året kunde vi i alla fall skicka den sportsliga ledningen åt helvete när det gick åt skogen. Vad kan vi göra nu? Sparka Abbott och plocka in Tommy Sjödin? Eller ska vi bara se på när skeppet sjunker djupare och djupare? Fan vad jag hatar SHL och fan vad jag hatar att se Rögle spela på en nivå man inte duger för.

Jag är kanske sjukt dystopisk, men det är så här det känns efter ytterligare en förlust och när vi går mot den fjärde säsongen i följd där vi sitter cementerade i botten och man bara känner hopplöshet och ilska efter varannan match. Vi är inte tillräckligt bra. Nyförvärven är inte tillräckligt bra. Våra ledande spelare är inte tillräckligt bra. Vår tränarstab är inte tillräckligt bra. Vad ska man sätta hoppet till? Sjögren är visserligen på ingång, men vilken nytta väntas han göra i en omgivning som inte är av SHL kaliber?

Fan vad jag är trött på det här. Avsluta säsongen direkt istället, så slipper man allt lidande,
Klart det är tungt, men det är inte helt enkelt heller. Det är en tuff resa man gett sig in på. Sämst i SHL är trots allt bättre än bäst i HA. Vi kan bara stötta laget och hoppas att det blir bättre. Nog blir det det. Det kan inte gärna bli så mycket sämre.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 22:41

Tuborg skrev:Thomas har varken visat nåt i träningsmatcherna eller nu. Hur många omgångar ska han få på sig?
Gissar på 52.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 22:48

Flying Farang skrev:Det sitter i huvudet på alldeles för många spelare, vi slog många SHL lag under försäsongen och spelade bra hockey - sen kom allvaret och det kändes precis som om luften gick ur en alldeles för hårt pumpad ballong när SAIK gjorde 1-0 i första seriematchen.

Sen dess har det gått utför...

Fanns dock tendenser i förra och i dagens match till vad laget kan prestera om det bara släpper i skallarna - men hur jävla lång tid ska det ta?

Vi saknar vissa karaktärsspelar typer, killen som står och grisar framför mål, retstickan som kan få de andra lagen att tappa koncepterna.

PP och BP är nog fan det sämsta jag sett även om vi gjorde ett mål i PP idag så var det ju inte frukten av ett effektivt PP spel. I båda dessa spelformer måste det till omedelbar skärpning.

Thomas... stjärnvärvning som bänkades större delen av matchen. Vad göra? Kan bänkningen få honom att likt Aaltonen tända till - en tändning som varar längre än Aaltonens gjorde tack.

Curran har visserligen spelat upp sig men det håller inte om man i var match gör minst ett misstag som orsakar ett baklängesmål.

Sen tycket jag att Kolppanen var väldigt bra sist och hade förväntat mig att han skulle stå ikväll men Abbotts verkar köra 2+2 schema på målvakterna. Obegripligt.

Surt att förlora ett derby.
Många bra synpunkter. "Det sitter i huvudet" och självförtroendet - tror jag är allra mest talande just nu. Lite beklämmande att det ska bli så himla hafsigt och paralyserat i en läskig kombo bara för att man förlorar några matcher. Precis som om de inte tror sig kunna spela längre. Det behövs mer lugn, ödmjukhet och mod. Våga fokusera på enkla grunder och gemensamma linjer.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor okt 04 2018, 22:53

Går emot strömmen och påstår att det är Rögles icke-spel som får Thomas att se dålig ut än tvärtom. Köper inte att en OS-forward i andrafemman för Kanada inte skulle platsa bland ett koppel av allsvenska spelare. Jag ser fina tendenser i hans spel men alla är så fruktansvärt osynkade och kuggar helt enkelt inte i. De misslyckas med grundläggande saker såsom passningar, positionsspel, få igenom skott, plocka bort spelare framför kassen. Det här var nog första matchen där jag tyckte att Schira var kass. Bertov är i mina ögon näst bäste back. Killen är stabilare än JW, Jonsson, Youds och Curran och blottar sig i princip aldrig i egen zon till skillnad från de övriga. Han vågar kliva fram och ge understöd till forwards till skillnad från de andra som fegar. vid offensiva blå.

Krismöte nästa? Det krävs nog att Sjöa är redo snart och att man ändrar om i både taktik och i kedjorna. Är övertygad om att Thomas, Bristedt och Höglander hade dominerat i de bättre lagen som har ett ordnat spel. Höglander som har varit bäst hittills, var osynlig i sin nya brunkomgivning. Felmatchning precis som jag var inne på innan matchen.
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 04 2018, 22:59

Var finns all den karaktär som Abbotts pratat om? Var är det där nya Rögle 2.0 som vi hört så mycket snack om?

Roth ställer sig en klok fråga.
Håller med i allt du skriver ovan Mike.
Jag skrev liknande ovan, individuellt sätt så ser man fina tendenser. Många grabbar har hockey i sig och med anledning utav detta så ställde jag mig frågan om det kan vara i båset det brister.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 23:14

Naturligtvis måste båset ta på sig att man inte får individerna att fungera tillsammans. Men det betyder knappast sparken, snarare att de får spotta i nävarna och förmå spelarna att samverka bättre. Själklart måste t.ex Thomas vara duktig nog för Rögle och SHL. Jag tror förövrigt att man kan komma undan hyfsat med vissa svagheter, bara man är smart nog att spela efter sin förmåga, inte är alltför nervös och stressad och hjälper varandra bättre efter enkla riktlinjer. Jag blev också lite orolig efter presskonferensen. Cam pratar i stort sett bara om energi, insats och uppoffringar. Men spelar man för planlöst med huvudet under armen så hjälper det föga att bara kämpa ännu mer.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flood i tor okt 04 2018, 23:17

Ja, att man typ aldrig hör någon form av taktisk analys av Cam tycker jag är väldigt oroande. Det är samma mantra om compete-level varenda gång.
Vad skrev Rooth förresten? Kan bara läsa rubriken.

Flood

Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 18-09-27

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 04 2018, 23:20

Flood : Har skickat det som privat inlägg här på forumet.

H : Men vad ska man göra? Läget är som det är, vi har spelat 5-6 matcher och ingenting fungerar. Vi kan inte byta ut spelartruppen och jag ser ingen ljusning alls. Vi kommer fortsätta torska. Sen så kan man inte sparka Abbot X2 och bör inte heller göra det. Men någon förändring krävs uppenbarligen, Murphy har misslyckats fatalt med sina arbetsuppgifter och Hansson verkar inte veta vad han pratar om efter matcherna.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 23:22

Ted sätter fingret på det i HD. Det finns en plan, men man följer den inte. Menar att man nu behöver visa tillit till varandra, lösa det tillsammans genom att följa de enkla linjer och struktur som coacherna tilldelat. "Man kan inte tro att man kan dribbla av ett helt lag själv för att skapa chanser".

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor okt 04 2018, 23:33

Det noterade jag med, såväl Elvenes som Bristedt och Liss försökte flera gånger ge sig ut på några kamikazeuppdrag i MIF:s zoon. Man åker själva ner i zoon där det är en mur utav MIF-spelare, helt sinnessjukt egentligen. Vad hoppas man uppnå?

Däremot så ställer jag mig skeptisk till att det finns en plan och en spelidé, vilken skulle det var?
Hur kan vuxna, intelligenta män som spelat hockey hela sitt liv inte kunna följa en spelplan?
Hur kan Timrås,Moras och Örebros spelare göra det?
Vad är vår spelidé?
Vad är tanken med vårt BP?
Kolla målet som MIF gör ikväll, tre backar står och viftar med klubborna som några berusade pingviner. Det ser inte klokt ut. Schra gör sin sämsta insats för i år.
När jag hör Cam och Hansson prata så är det alltid "We should do our thing and play for eachother and the fans", vad är our thing?

Jag ser ingen tanke alls. Titta på tredje perioden, vi får spela PP, vi jagar mål, vi tar ut målvakten med 3 minuter kvar nästan och vad mäktar vi med 5-6 skott på MIF:s mål och inte en riktig chans i princip?

PS: Vi eller ja, jag säger vi fast jag missade matcherna hittills eftersom jag var i Rhodos. Men läktaren, i synnerhet klacken har inte varit såhär tyst och usel så länge jag har gått på hockey. Min erfarenhet är cirka 15-20 år så ni äldre rävar får gärna säga ert men så här avslaget,tyst och tafatt som det i synnerhet var mot Brynäs hemma. Vad händer?

PS : Vi är nu 9 poäng bakom Timrå som ligger topp 6. Ett par förluster till och man kan glömma det målet.

Senast ändrad av TitanusDenAndra den tor okt 04 2018, 23:38, ändrad totalt 1 gång

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tor okt 04 2018, 23:36

Henrik skrev:Ted sätter fingret på det i HD. Det finns en plan, men man följer den inte. Menar att man nu behöver visa tillit till varandra, lösa det tillsammans genom att följa de enkla linjer och struktur som coacherna tilldelat. "Man kan inte tro att man kan dribbla av ett helt lag själv för att skapa chanser".

Nu har de haft en vecka som varit matchfri, kanske de skulle gett sig ut på ett teambuilding event istället för att tränat?

Abbotts måste få dem att jobba som ett lag igen.

Se på Malmö, 25 brunkare som sliter som djur för varandra! Det räcker ju en bra bit som vi såg idag...

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 23:43

Lucas tillför inte mycket analytiskt, mer än att han är trött på att förlora och att det gäller att sätta dit chanserna. Liss gör ett väldigt moget och samlat intryck när han konstaterar ungefär samma sak som Lucas, men också för ett sunt resonemang om den mentala biten. Det går bara att tänka framåt. Kanske att förvänta av yttrar och förväntade målskyttar.

Matt är som Ted mer inne på att det gäller att följa en plan, struktur och linjer. Lösa det tillsammans i omklädningsrummet. Är övertygad om att våra ledande centrar, Matt, Ted och Sjöa kan agera coachernas förlängda armar, få sina enheter att följa en plan. Hoppas de kan tydliggöra även för backarna vad de vill ha. Då kommer fler röda lägen och fler mål.

Thomas utgick enligt honom själv och HD inför tredje pga en smäll, men det ska inte vara någon fara för nästa match.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor okt 04 2018, 23:59

Flying Farang skrev:
Henrik skrev:Ted sätter fingret på det i HD. Det finns en plan, men man följer den inte. Menar att man nu behöver visa tillit till varandra, lösa det tillsammans genom att följa de enkla linjer och struktur som coacherna tilldelat. "Man kan inte tro att man kan dribbla av ett helt lag själv för att skapa chanser".

Nu har de haft en vecka som varit matchfri, kanske de skulle gett sig ut på ett teambuilding event istället för att tränat?

Abbotts måste få dem att jobba som ett lag igen.

Se på Malmö, 25 brunkare som sliter som djur för varandra! Det räcker ju en bra bit som vi såg idag...
Nä, snarare nöta i evighet i sina åklinjer, så att de inte kan något annat. Skaffa sig ett grundläggande, kollektivt "autopilot-spel", en grundstruktur att ta till och kunna falla tillbaka på när inget annat fungerar och allt känns fördjävligt. De måste försöka slappna av, känna trygghet och ha tillit till varandra, dvs att polarna åker där man har tränat på att de ska åka, för att få en pass osv. Enkelhet och grunder för att skapa trygghet tillsammans, som lag! Inga solorace igen förrän det sitter i ryggmärgen!

Malmös brunkargäng gör det bra efter sina förutsättningar. Utnyttjar också sin storlek och fysik. Trycker in ettan. Parkerar enkelt en effektiv skymning bland våra tandpetare vid tvåan. Skulle vi däremot lyckas anfalla samlat med fart och agera lite mer rutinerat/smartare bakåt, ja då hade det blivit bra mycket svårare för Möggökarna, som för övrigt var väldigt nöjda med sin match. Tänk vad 2-1 seger medför både i stämning och analyser jämfört med en 2-1 förlust. Helt klart kan MÖFF brunka sig ganska långt. Men de har ett ganska begränsat/ospetsigt lag som rimligtvis inte ska kunna husera i toppen i längden. I bästa fall sexa i sluttabellen säger jag. Förmodligen play-in. Det hänger mycket på hur motståndarna sköter sig.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre okt 05 2018, 00:14

Titanus - Ska man sparka nån så är det JW (fy fan vad kass!) på spelarsidan och Hansson på ledarsidan. En back behöver värvas snarast och Sjöa måste vara spelklar nästa vecka.
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 05 2018, 00:22

TitanusDenAndra skrev:Det noterade jag med, såväl Elvenes som Bristedt och Liss försökte flera gånger ge sig ut på några kamikazeuppdrag i MIF:s zoon. Man åker själva ner i zoon där det är en mur utav MIF-spelare, helt sinnessjukt egentligen. Vad hoppas man uppnå?

Däremot så ställer jag mig skeptisk till att det finns en plan och en spelidé, vilken skulle det var?
Hur kan vuxna, intelligenta män som spelat hockey hela sitt liv inte kunna följa en spelplan?
Hur kan Timrås,Moras och Örebros spelare göra det?
Vad är vår spelidé?
Vad är tanken med vårt BP?
Kolla målet som MIF gör ikväll, tre backar står och viftar med klubborna som några berusade pingviner. Det ser inte klokt ut. Schra gör sin sämsta insats för i år.
När jag hör Cam och Hansson prata så är det alltid "We should do our thing and play for eachother and the fans", vad är our thing?

Jag ser ingen tanke alls. Titta på tredje perioden, vi får spela PP, vi jagar mål, vi tar ut målvakten med 3 minuter kvar nästan och vad mäktar vi med 5-6 skott på MIF:s mål och inte en riktig chans i princip?

PS: Vi eller ja, jag säger vi fast jag missade matcherna hittills eftersom jag var i Rhodos. Men läktaren, i synnerhet klacken har inte varit såhär tyst och usel så länge jag har gått på hockey. Min erfarenhet är cirka 15-20 år så ni äldre rävar får gärna säga ert men så här avslaget,tyst och tafatt som det i synnerhet var mot Brynäs hemma. Vad händer?

PS : Vi är nu 9 poäng bakom Timrå som ligger topp 6. Ett par förluster till och man kan glömma det målet.
Håller med om frågorna. Och naturligtvis får tränarna bära ansvaret för att de inte lyckas förmå spelarna att göra vad tränarna önskar. Enligt Ted finns en plan, riktlinjer och förväntad struktur. "Vi har linjer vi ska gå efter, då måste vi göra det också. Vi kan inte falla ur dem under matcherna. Kan vi hålla oss till matchplanen som coacherna satt upp kommer det att bli bra. Kämpaglöden tycker jag ändå finns där, så det gäller att få in den i rakare linjer." Om PP: "Vi ska inte falla ur det vi tränat på där. Vi ska vara medvetna om vad som är effektivt i powerplay och lita på att varje kille gör sitt jobb, då kommer det att lossna." Alltså det låter enkelt. Struktur, linjer, tillit osv. Men när man börjat göra fel är det ofta lite segt att börja följa sin plan och göra rätt. Jag är helt hundra på att det kommer att bli bättre. Frågan är hur mycket bättre och hur lång tid det tar. Det sämsta man kan göra nu är att börja stimma för att andra lag som Timrå tar poäng, vad konsekvenserna kan bli om man inte får ordning på sig osv. Då knyter det sig bara helt. Man måste fokusera på konkreta, enkla spelmönster, sitt eget spel, ett moment i taget. Lugnt och konstruktivt fokusera på hur man ska spela nästa gång. Det som varit är dött. Nästa match är en ny möjlighet att spela som man vill och har tränat på. Med det sagt blir jag också lite orolig när Cam bara tjatar om "efforts". Det gäller för honom att igjuta lugn och tillit för att de ska våga spela tillsammans. Och det vore kul om han någon gång antydde vilka linjer de inte följer. Nog fan kämpar spelarna. Men självklart finns en plan, ett grundmönster man vill följa i sina uppspelsfaser och anfall. Att de skulle vara helt tomma på idéer, instruktioner och riktlinjer kan ju bara inte finnas på kartan. Det skulle ju betyda att ingen i tränarstaben någonsin har lärt sig något fundamentalt alls kring själva spelet under alla år och inte ens duga som U13-tränare. Vi vet alla att coacherna har sysslat tillräckligt med hockey för att kunna skissa ett och annat spelsystem. Bara att acceptera att det som är till synes busenkelt i teorin kan vara riktigt knepigt i praktiken, under stress med en motståndare som djävlas ideligen. Och sen gäller det ju att tänka rätt och inte bli allt för nedslagen av motgång.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre okt 05 2018, 00:27

Mike skrev:Titanus - Ska man sparka nån så är det JW (fy fan vad kass!) på spelarsidan och Hansson på ledarsidan. En back behöver värvas snarast och Sjöa måste vara spelklar nästa vecka.

Du vet att jag är enig Mike, såväl jag som du som Henrik har väl tjatat om detta i iallafall ett halvår. Men Chris har frenetiskt slagit bort det med argumentationen att han är nöjd med backarna.
Läs intervjun från igår där han pratar om att vi har 8 friska backar eller vad han sa, återigen så verkar han hysa någon manisk tilltro till dessa sopor vi har i laget.
JW är kanske hela SHL:s sämsta spelare, eller inte kanske.  Han är det. Ikväll var dock Schira kanske ännu sämre och då gick det som det gick.

Mina källor säger, och dom brukar vara rätt. Vid förlust på lördag kommer det ÄNTLIGEN att ske något drastiskt. Det är inte styrelsen som kommer att agera. Det är inte Cam utan det är Chris.

Vinner inte Rögle mot HV på lördag så kommer det på måndag ske en drastisk åtgärd. 100%. Kom ihåg var ni läste det först.

PS: Jag tycker att Rögle 2018 (på isen) saknar vinnarskallar, vi har inte dom där hungriga spelarna som är beredda att kliva över lik för att vinna matcher utan vi har ett lag bestående av sympatiska "mysiga" svärmorsdrömmar. Elvenes,Brithén,Elvenes,Bristedt,Matson,Liss....Ja jag kan fortsätta. Det är mysiga killar som varje far hade accepterat om deras dotter kom hem med. Vi saknar dom där typerna som HATAR att förlora och är beredda att göra allt för att det ska bli så (En Micke Gath typ).
Säga vad man vill om Stoffe Liljewall, Almen Bibic, Janne Jaalasvaara och Kevin Gagné men dessa var vinnare och krigare, dom offrade käken och näsbenet för att vinna en hockeymatch. I dagens Rögle är det brist på den spelartypen utan det är ett lag utav mysgubbar som har det kul ihop.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 05 2018, 00:35

Mike skrev:Titanus - Ska man sparka nån så är det JW (fy fan vad kass!) på spelarsidan och Hansson på ledarsidan. En back behöver värvas snarast och Sjöa måste vara spelklar nästa vecka.
Jag tror tvärtom att Hanssons lugn och rutin är väldigt viktigt nu, inte minst för hetlevrade och hårde Cam och försynte Murphy. Matt blir en viktig ledare på och vid sidan av isen. Ted är smart och rutinerad. Han måste också vara en tydlig ledare nu. Sjöa är det och därför ar hans comeback så önskad nu. Schira och Ahnelöv borde i sin tur kunna förmedla bland de bakre leden. Viktigt att tränarna förmår använda rätt ledare i laget för att implementera sina idéer konkret på isen. Jmfr t.ex Bengt Johanssons tillit och ansvar till de ledande spelarna i handbollslandslaget. Det gäller i slutändan att spelarna själva tar kontroll över situationen, det är de som ska fatta vad de ska göra och därför är det bra om de också säger så mycket som möjligt själva. Skulle de missa något kan coacherna fylla i med det. Jämför också t.ex med Lidströms berättelse i ett av Wikegårds senaste klipp där han berättade att han nästan aldrig pratade med huvudtränaren. Däremot mycket med hjälptränarna, dvs mellanhänder, närmare själva utförandet av spelet.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 05 2018, 00:52

TitanusDenAndra skrev:

Du vet att jag är enig Mike, såväl jag som du som Henrik har väl tjatat om detta i iallafall ett halvår. Men Chris har frenetiskt slagit bort det med argumentationen att han är nöjd med backarna.
Läs intervjun från igår där han pratar om att vi har 8 friska backar eller vad han sa, återigen så verkar han hysa någon manisk tilltro till dessa sopor vi har i laget.
JW är kanske hela SHL:s sämsta spelare, eller inte kanske.  Han är det. Ikväll var dock Schira kanske ännu sämre och då gick det som det gick.

Mina källor säger, och dom brukar vara rätt. Vid förlust på lördag kommer det ÄNTLIGEN att ske något drastiskt. Det är inte styrelsen som kommer att agera. Det är inte Cam utan det är Chris.

Vinner inte Rögle mot HV på lördag så kommer det på måndag ske en drastisk åtgärd. 100%. Kom ihåg var ni läste det först.

PS: Jag tycker att Rögle 2018 (på isen) saknar vinnarskallar, vi har inte dom där hungriga spelarna som är beredda att kliva över lik för att vinna matcher utan vi har ett lag bestående av sympatiska "mysiga" svärmorsdrömmar. Elvenes,Brithén,Elvenes,Bristedt,Matson,Liss....Ja jag kan fortsätta. Det är mysiga killar som varje far hade accepterat om deras dotter kom hem med. Vi saknar dom där typerna som HATAR att förlora och är beredda att göra allt för att det ska bli så (En Micke Gath typ).
Säga vad man vill om Stoffe Liljewall, Almen Bibic, Janne Jaalasvaara och Kevin Gagné men dessa var vinnare och krigare, dom offrade käken och näsbenet för att vinna en hockeymatch. I dagens Rögle är det brist på den spelartypen utan det är ett lag utav mysgubbar som har det kul ihop.
JW är som sagt sämst. I första hand han och Alen borde städats bort för länge, länge sedan och senast innan första träningsmatchen varit ersatta med två toppbackar. Då Schiras och Bertovs liv blivit lättare trots rostiga Ahnelöv och Curran, opålitlige Youds och unge Jonsson.

Även Schira kan ha och måste få ha sämre dagar.

Iofs lite spännande med eventuella åtgärder efter ev förlust på lördag. Men samtidigt, beroende på vad, kanske också trist. Så jag hoppas nog på seger.

Håller med om att det är lite klent med vinnarskallar. Lite fysiskt klent också. Tror emellertid Matt och Sjöa är på väg att justera den balansen något till det bättre. Dock tveksamt om det blir tillräckligt. Vem täcker skott med tänder och knäskålar? Vem riskerar näsbenet framför motståndarnas mål? Japp, nog är det lite svärmorsdröm-varning över gänget.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 05 2018, 01:13

Rooth sammanfattar väl vad vi alla ser. Men samtidigt, så typiskt svenskt att spela med så länge det låter bra, så enkelt att nu sparka på dem som redan ligger. Fy fan vad glad jag är att jag inte heter Abbott. Hoppas, precis som Rooth, att de motar den värsta stormen redan på lördag.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre okt 05 2018, 07:18

Är det nån som har sett Rögle vinna mer än 3 tekningar/match?

Jag har det då knappt inte.

Det handlar inte alltid hur duktig man är på att teka utan vem som vill vinna den mest. Vissa vinner av rena rama förbannelsen att den ska vinnas. I RBK är det oj shit happens, så nu åker vi snurresprätt hockey och jagar puck i tomma intet igen.

Tuborg

Antal inlägg : 104

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre okt 05 2018, 13:08

TitanusDenAndra skrev:Flood : Har skickat det som privat inlägg här på forumet.

H  : Men vad ska man göra? Läget är som det är, vi har spelat 5-6 matcher och ingenting fungerar. Vi kan inte byta ut spelartruppen och jag ser ingen ljusning alls. Vi kommer fortsätta torska. Sen så kan man inte sparka Abbot X2 och bör inte heller göra det. Men någon förändring krävs uppenbarligen, Murphy har misslyckats fatalt med sina arbetsuppgifter och Hansson verkar inte veta vad han pratar om efter matcherna.
En sak är säker. Böla hjälper ej. Hur svårt det än låter gäller det nu att vara konstruktiv och positiv. Man måste verkligen tro på det. Ta ett möte. Beskriv allvaret, men ingjut framförallt lugn mod och konstruktivitet. Betona väldigt få saker i enkla recept. Öva på dem. Pusha och beröm små förbättringar i varje repetition till alla, konstant tills trygghet och säkerhet i grundspelet sitter. Extrem enkelhet, tydlighet, massor med feedback och närhet/omtanke är a och o.

Konkret. Förklara för spelarna var de förväntas vara på banan när de erövrar pucken i egen zon och sedan ett grundmönster för hur de tillsammans ska föra upp pucken i banan och anfalla. Motsvarande från andra positioner. Oavsett från var, enklaste väg mot mål och avslut med folk framför mål. Beträffande RBK är de nu tydligt att alla är lite varstans och rör sig lite hursom, men också allt för ensamt utan att medspelarna är med på noterna. Bort med alla improvisationer och individuellt överarbetande nu. Alla måste först hålla sig till grunderna och förstå varandra i dem. Spela sjukt enkelt och disciplinerat. När det fungerar kan man krydda med mer komplext lir. Nu blir det bara otryggt och förvirrande.

Flippmacka.se har en utmärkt genomgång av hur våra mål gått till. Cams inledningssnack idag kan helt enkelt utgå från något liknande. "Detta ska vi göra så ofta som möjligt grabbar." "Detta funkar". Så enkelt eller svårt är det. Grotta ner sig i videodetaljer tror jag hjälper föga nu. Hitta få nyckelord och enkla käpphästar att hålla fast vid. Fullt ös, rör dig där du ska, alltid någon som ska in på mål och pucken ska alltid på mål. "Gasa, på din väg, tillsammans, mot mål och puck i mål". Raka spåret in i skiten och tryck in trissan. För övrigt så gör Malmö mål så hela tiden också. Klapp-klapp-mål blir allt sällsyntare i SHL, där motståndarna generellt är väldigt bra på att försvara sig och förstöra för motståndarna.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan