180920 Djurgården - Rögle

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Sv: 180920 Djurgården - Rögle

Inlägg av Mike i fre sep 21 2018, 18:19

Titanus - Jag har hört samma sak om Högrasitt från andra. Deras inställning är verklighetsfrånvänd och osund. Här har vi högt till tak och är realistiska. Vi vill klubbens bästa oavsett om vi skriver positiva saker eller ifrågasätter och tar upp förbättringsområden.

Jag tycker att SAIK och DIF vann rättvist. Det var långa stunder klasskillnad. Jag är inte heller för bortförklaringar men vi kan samtidigt inte blunda för att vi har 5 (!) tongivande spelare borta. Plocka bort 5 nyckelspelare från de andra lagen och även topplagen skulle få problem, för att inte tala om våra konkurrenter. Å andra sidan visste Abbottarna om att det skulle bli hattigt i inledningen och borde ha förberett laget bättre. Matt hade likt Aaltonen kunnat bo i Danmark första två veckorna. Vår centersida, som skulle vara vår styrka, är en svaghet utan Matt och Sjöa. Det är tunt med Sandin, Matson och Ryfors i mitten.

Jäger får ses som en floppvärvning idag eftersom han inte går före Balint. Kanske blir bra på sikt men värvningen ser inte bra ut idag.

Erik och Ludvig har hittills varit lika "nyttiga" som Karlsson och Widing var förra säsongen. Förväntade mig mycket mer. Hoppas de skrotar Elvenes-experimentet och den påhittade kemin och spelar Lucas i bästa möjliga omgivning.

Jonsson hade behövt en hel säsong i HA med mycket speltid och ansvarstagande.

JWs förlängning är obegriplig.

Alen borde ha lämnat i våras. Han bör inte gå in på 6 backar och är för dyr för att sitta i båset.

Abbotts vill spela fartfyllt med intensiv fore- och backcheck sägs det, då kanske det vore klokt att satsa på snabba backar som följer spelidén istället för bromsklossarna Curran, Ahnelöv och Bibic.

Abbotts har driv som få men deras taktiska kunnande är tyvärr bristfällig. Boxplayspelet är lika passivt och uselt som tidigare år. Det går ut på att låta motståndarna spendera 2 min i vår zon och passa runt och skjuta tills det ringer. Spelarna överbelastar i fel lägen och irrar runt utan tanke. När forwards ska stressa i motståndarnas zon så jagar de huvudlöst bakom kassen och hamnar på efterkälken vilket leder till att motståndarna får anfalla samlade i 5 mot 4 eller 5 mot 3, eftersom vi gör det här i BP också.

En annan taktisk miss är backparet Jonsson - Curran som har blivit avslöjade i bägge matcherna. Obegripligt att våra två toppbackar defensivt, Schira och Ahnelöv, spelar ihop. Bertov som sjundeback trots att han varit näst bäst efter Schira på försäsongen och i förra matchen. Sen har vi virrpannorna JW och Youds tillsammans. Jag tycker egentligen att Youds är helt ok och hade mått bättre av en stabilare backpartner.

Ludvig - Sandin - Balint i förra matchen... really? Det enda de lyckades med experimentet var att neutralisera Sandin, som varit en av de bättre anfallarna.

Bristedt och Höglander har varit fantastiska sett till förväntningarna men jag tror att de hade fått ut ännu mer offensivt med en bättre center. Bristedt och Höglander är inte beroende av varandra för att spela bra. Jag hade gärna sett att man särar på dem och ger dem chansen med Thomas, Zaar, Brithen, Lucas och co. Delvis för att ge de bättre förutsättningar men också för att få fart på de etablerade namnen.

Senast ändrad av Mike den fre sep 21 2018, 20:13, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av eleganten i fre sep 21 2018, 19:56

TitanusDenAndra skrev:
Jag målar inte upp en krisstämpel .... än.
Men tar vi inte alla 3 poängen imorgon (Frölunda väntar dessutom) så är jag fullkomligt övertygad om att även denna säsong kommer att bli en kamp om att undvika negativt kval
Att undvika negativt kval är fortfarande min personliga målsättning, och jag menar att vi har större chans att göra det detta året än föregående år med Masken/Eldebrink. Play-in är en stor vinst men det väsentliga för mig är fortfarande att vara minimalt inblandad i bottenstriden så stor del av säsongen som möjligt. Jag förstår att laget, och framförallt ledning, måste ha en högre målsättning men i mitt tycke behöver man leverera över tid innan det går att sikta högre.

Nu har vi förlorat borta mot två förmodade topplag. Nu är det upp till bevis imorgon, det måste bli vinst.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre sep 21 2018, 20:12

Kan bara instämma. Min personliga målsättning med säsongen har också i första hand varit att undvika kvalstrid och i andra hand Play In. Rögle måste, precis som eleganten skriver, leverera över tid för att målsättningen ska kännas trovärdig. Man är fortfarande ett bottenlag tills lyftet kommer. Leverera mer och snacka mindre.
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre sep 21 2018, 21:31

I korthet uppfattar jag oss som väldigt överens här. Sen är det ju bara kul om vi någon gång tycker olika och kommer med någon ny infallsvinkel. Annars blir ju diskussionen ganska menlös.

Titanus! Vi verkar vara rörande överens. Bortförklaringar och världsfrånvändhet är ointressant. Bara den nakna sanningen är intressant! Men försök hantera den med lite sans och distans. Låt inte RBK:s eventuella olycka göra dig ohälsosamt bekymrad och drucken.

Mike! Kan hålla med dig om allt, även Höglander och Bristeds individuella oberoende. Så i princip har man inte kommit någon som helst vart med några enheter. Man skulle kunna börja om från noll. Processen hade så klart underlättats om alla var på plats från start. Möjligen ångrar Abbotts idag att man inte hade Matt i Helsingör nu, att man inte tog in någon hel i stället för Sjöa, att man inte byggde om backsidan bättre och tidigare, att man räknade in "bonus-spelare" osv...Men jag tror inte man ångrar något. Tror heller inte tränarna vill göra så stora, plötsliga omkastningar i laguppställningen. Man gillar stegvisa förändringar. Jag tror likväl att laget disponeras ganska annorlunda några omgångar framåt, jämfört med nu, nästan oberoende av resultaten. Underskatta inte de drivna Abbottarnas envishet, men låt den inte driva dig till vansinne.

Eleganten! Jag tillhör också dem som tycker det är bättre att spela först och snacka sedan. Placeringsmålsättningar är i grunden vanskliga eftersom de är beroende av hur motståndarna presterar. Och topp-6-snacket handlar ju mest om att det är de lagen man vill kunna mäta sig med framöver. Det är ju en god ambition. Vem vet, det kanske vi gör bättre och bättre under säsongen? Kan tycka det är rimligt att sikta på att ta sig till slutspel (play-in). Kritiken ovan till trots skulle jag betrakta inte bara kval utan även ingenmansland som ett misslyckande, även om det inte blir helt lätt att undvika.

Klart vi lever på hoppet om seger imorgon! Hoppas de kommer ut som arga bålgetingar och gör allt vad som krävs för att bärga 3p. Imorgon är det faktiskt upp till bevis eller begynnande kris...

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 22 2018, 00:24

Jag tror ett stort problem ligger i en intressant sak, jag vet inte om detta är djupt rotat inom just lindabs väggar eller vad det beror på men bröderna Abbott tycks anammat det mer än väl.

Det jag syftar på är den här tilltron man hyser till vissa spelare som jag och säkert alla på exempelvis det här forumet VET aldrig någonsin kommer att lyckas.
Vi kan exempelvis ta Stoffe Liljewall och Sylle. Jag lirade med dessa båda även om dom var en årskull under mig och givetvis var dom sjukt duktiga och stack ut ur mängden, men samtidigt VISSTE man att dom aldrig skulle nå NHL eller topplagen i SHL som exempelvis Zacke gjorde som också lirade här.
Ändå så får klubben får sig att ge Liljewall chansen i 10 säsonger eller vad det blev, samma sak med Sylwander. Man tror hela tiden det kommer det kommer när det aldrig gör det.
Man sitter och lever i någon bubbla där man tror att spelarna ska bli bra när alla vet att dessa aldrig kommer att bli etablerade toppspelare.
I dagens trupp hittar vi en mängd exempel på sådana spelare, Bibic är en sådan, JW är en sådan, Jäger kommer att bli sådan om man envisas med att behålla honom och jag är övertygad om att Youds kommer att bli sådan.
Finns säkert massa andra exempel.
Man håller på med dessa tafatta chansningar där man värvar 6-7-8 spelare som egentligen inte är spets.
Sjöa är exempelvis inte spets eftersom han inte spelar. Blir han spelklar om 2-3 omgångar fine. Men det är inte spets om man på förhand vet att en spelare missar 25 matcher.

Anderson köper jag. Men jag hade hellre sett att man värvade palusaj som jag skrev eller tom Alvarez än att man håller på och hattar runt med dessa halvchansningar.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i lör sep 22 2018, 07:47

Titanus,

Sjöa är på ett 4 års kontrakt och vi visste om skadehistoriken medn honom - skulle vi avstått då fär att han kanske missar 15-25 av 250 på den kontraktslängden?

Sen när det gäller Stoffe och Sylle så nog har de sina begränsningar som hockeyspelare men det är också en viktig signal till hela organisationen att visa att man som egen produkt kan nå hela vägen till a-laget. Förhoppningsvis så gör den nya satsningen på J-lagen att vi kan få upp fler spelare i A-laget från de egna leden som också håller för SHL.

Sen vet jag inte hur konstruktivt det är att såga och utnämna floppar till höger och vänster efter 2 inledande svåra bortamatcher. Vi bör nog ge spelarna ett tiotal omgångar innan man tar fram sågen.

Sen att jämföra det hela med Eldebrink/Masken eran blir ju bara löjligt, såg du överhuvudtaget några matcher i början av förra säsongen? Där kan vi snacka om utspelade efter noter, dagens lag har inte alls varit lika utspelade i någon match hittills.

Det är ju "bara" 50 omgångar kvar så jag skulle inte trycka på några panikknappar ännu.

Jag tror fortfarande att vi når play-in, topp 6 är ju bara löjligt att fantisera om men jag är också övertygad om att vi inte behöver bekymra oss om eventuellt kvalspel.

Flying Farang

Antal inlägg : 62
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen