180915 Skellefteå - Rögle

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sv: 180915 Skellefteå - Rögle

Inlägg av Tuborg i lör sep 15 2018, 18:41

SM GULD!

Tuborg

Antal inlägg : 14
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Flying Farang i lör sep 15 2018, 18:44

Kändes lite som om luften gick ur spelarna vid 1-0, och sen kom 2-0 som ett resultat av det. Men sen har man spelat upp sig och är bra med i spelet. Men på 11 skott så borde något hittat in tycker jag och SAIK hade ju osedvanligt bra utdelning..

Höglander-Andersson-Bristedt har varit bästa kedjan

Intressant att se vad Cam gör i andra.

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 18:58

Bengtsson! Det finns hopp.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 19:06

Rögle har spelat upp sig och rentav varit det bättre laget efter halva matchen.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 19:13

Hade hoppats få slippa se det här passiva BPet.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 15 2018, 19:15

Har Pogge räddat ett enda skott?
Låt Ville starta för fan.
Enda anledningen till att vi inte släppt in 5 baljor till är för att pucken har varit på offensiv blå men ett mediokert försvar med Pogge i mål fungerar inte.
Sätt in Kolpannenn nästa match och ha ett krismöte med backarna!

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 59
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i lör sep 15 2018, 19:26

Man skiter bort de. 2 heeelt onödiga utv = mål.

In med Kolppanen. Skulle redan gjorts vid 1-0. Redan då kände man att han inte hade det idag.

Äger spelet och chansmässigt leder men men det går ut på att göra mål.....

2 snabba nu tack!

Tuborg

Antal inlägg : 14

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 15 2018, 19:45

JMA har slitit mer under dessa 40 minuter än under hela sin vistelse i Rögletröjan.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 19:51

Varför får inte Curran spela i PP? Hans bössa och skicklighet på blå hade kunnat göra skillnad i en sån här match.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 15 2018, 19:56

Bänka Pogge för helvete!!!!

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 19:56

Pogge herregud
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 15 2018, 20:00

Mike det var kanske detta vi behövde för att komma ner på jorden och inte tro att vi är nya Lakers?
Det har varit en hel del uttalanden i media som fick en att tro vi var Pittsburh Penguins och att Brithén var nya Crosby.
Nej detta var precis som förra året. Backsidan katastrof. Pogge som väntat, sämre än Ville. Anfallspelet bestod i visserligen en hel del fart men tama avslut.
Sjöa och Anderson behövs.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 20:09

SAIK har bättre press i 4 mot 6 än vad vi har i 4 mot 5.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 20:13

Det blir nog inte lättare i nästa match. Djurgården såg tydligen riktigt bra ut mot Frölunda i Göteborg.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i lör sep 15 2018, 20:31

Jag hade också valt Pogge baserat på hans insats i genrepet, men målvakter har sådana här dagar och jag är övertygad om att Kolppanen står mot Djurgården.

Vi borde satt ett par kassar till baserat på chanserna men på det hela en rättvis SAIK seger,

Kändes som en hel del var tygnda av stundens allvar och jag noterade att skellefteå gick hårt åt våra ungtuppar, vi saknar en polis/retsticka som kan sätta dem på plats

Bara 51 omgångar kvar....

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i lör sep 15 2018, 20:31

Pogge, BP, PP och backarna på minussidan. PP, helt ärligt, det måste gå att ställa upp det vassare och mer offensivt än så. Jag kommer aldrig förstå matchningen av 27 i PP eller BP. Tycker han är bedrövligt trubbig och hamnar allt som oftast fel. Håller med om Curran, mkt märkligt att inte matcha honom i PP, när det är just hans offensiv som är intressant. Pogges insats känns lite som hans första förra säsongen, han är så klart bättre än så här.

Förstakedjan måste prestera bättre än så här, Thomas helt osynlig. Ted ok ändå.

Det offensiva spelet jävligt fint stundtals, framför allt Liss-kedjan och Höglanderkedjan. Schira bra. Finns en hel del positivt att bygga på i farten och frenesin. 5-1 speglar inte matchen.

Saknar Lucas och Sandin i PP.

Men va fan, svåraste bortamatchen och premiär.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 20:42

Jag är inte det minsta förvånad över förlusten. Skellefteå är numret större och vi saknar ett koppel av bra spelare. Tyvärr är jag är orolig för att vi kommer gå poänglösa den närmaste tiden tills de andra kommer tillbaka. Ludvig-Matson-Sandin vinner inga matcher mot det här motståndet. Bengtsson-Ryfors-Liss vinner inga matcher mot det här motståndet. All heder åt Bristedt och Höglander som fortsätter vara bäst, men det är naivt att tro att de ska leda oss mot segrar i SHL redan nu, speciellt med en såpass ofarlig center som Erik. Det hjälper inte att vi har två mediokra, på gränsen till dåliga, backpar. Smärtsamt att tänka att Ahnelöv tjänar 300t i mån för att vara så begränsad i spelet. Komiskt att man betalar så mycket för en back som man känner måste spela med Schira för att inte se dålig ut. Hade hellre sett en snabb och spelskicklig jänkare för hälften av pengarna. Dömer inte ut honom ännu men jag är lite allergisk mot en back som tjänar lika mycket som Lasch och vars enda styrka är att freda målet. Jag litar inte ett dugg på dagens lag även när vi kommer ställas mot ett mänskligare Brynäs hemma. Jag litar helt enkelt inte på att Matson, Sandin, Ludvig, Bengtsson, Liss, Ryfors, Erik, JW, Jonsson, Curran, Youds, Pogge mfl ska vinna matcherna åt oss. Vi har egentligen inte råd att ha Matt, Lucas och Sjöa borta. Plocka bort 3 tongivande forwards från samtliga SHL-lag och de kommer se mediokra ut.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 20:47

Ogilthorpe skrev:Jag kommer aldrig förstå matchningen av 27 i PP eller BP.  Tycker han är bedrövligt trubbig och hamnar allt som oftast fel. Håller med om Curran, mkt märkligt att inte matcha honom i PP, när det är just hans offensiv som är intressant.

Men va fan, svåraste bortamatchen och premiär.
JW har bara sitt jävla skott i PP, i övrigt obefintligt spelsinne och teknik. Han kan bara skjuta mer eller mindre, oftast i magplattan på målvakten. Vad hade man att förlora på att spela Curran istället? Han kanske är medioker i 5 mot 5 men i PP bör han vara vass även i SHL. Fegt. Tycker inte att Jonsson var bra idag, slarvade mycket. Youds är inblandad i mycket men samtidigt sjukt ospetsigt, händer liksom inget. Ahnelöv hade lika gärna kunnat ha nr 5 på ryggen idag, jag såg ingen skillnad.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Euroc76 i lör sep 15 2018, 21:30

Nja, så jävla kass var det ändå inte. SAIKs första kedja är flera klasser bättre än alla andra i denna matchen och avgör också matchen. Stundtals trycker RBK ändå tillbaka hemmalaget och med mer skärpa hade man pressat hemmalaget mer. 5-1 ljuger också, så stor skillnad var det inte även om SAIK var bättre. Ahnelöv såg trög ut, ja, men han har heller inte spelat hockey på ett halvår. Han kommer precis som många andra i detta Rögle lag, det kommer bli bättre men september kommer vara en tuff månad. När Lucas, Sjöa och Matt är tillbaka kommer vi inte se mer av Ludvig och Erik A. På backsidan hänger inte Jonsson med idag och även JW såg trött ut. Men, Rögle är alltid sega i starten och kommer att bli bättre även om man absolut inte kommer tillhöra Topp 6.

Euroc76

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 18-07-30

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 15 2018, 22:35

Läsvärt: https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/rogle-misslyckades-for-elfte-gangen-i-rad/

- Intensiva och jobbiga. Någonting helt annat än tidigare. Deras forecheck är riktigt bra. 5-1 speglar inte hur matchen såg ut, säger Skellefteås storstjärna Joakim Lindström.

- Ett jättebra Rögle, helt klart, säger Robin Alvarez, med starka band till Rögles rival, Malmö.

Lite mer för den som orkar läsa en lördagskväll: https://www.expressen.se/kvp/sport/kronikorer/johan-svensson/rogles-koncept-kommer-att-bli-vinnande-i-langden/
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i lör sep 15 2018, 23:06

Vi skapar mycket genom vår intensiva forecheck, det är det fan inget snack om. Skellefteå är mycket effektivare än oss, mål efter 12 sekunder i PP liksom... Så här såg det inte ut med Eldebrink. Jag tycker vi är bra stora delar av första perioden. Vi skapar massvis av normala målchanser, både genom forecheck och genom att spela oss till det. Med Eldebrink var det chansanfall utan linjer. Hade Matson eller Sandin satt sina jättelägen hade vi kanske varit med i matchen.

Sen är jag allvarligt talat lite orolig för defensiven 5 mot 5. Tycker det ser rätt virrigt ut, ofta gick två man på samma gubbe osv. Curran och Jonsson spelade mest av alla i laget, kan inte riktigt förstå varför man matchar så då ingen av dem var stabila idag.

Jonsson, JW och Youds som sett rätt stabila ut på försäsongen såg lite ängsliga och rädda ut idag. Hoppas de skakar av sig det till på torsdag.

Vi skapar chanser med vår forecheck men får ofta spelvändningar mot oss med forwards djupt ner i offensiv zon. Detta ställer stora krav på positionsstarka och snabba backar som måste hantera många 2mot2 och 2mot3. Här är backar som Schira och Bertov guld. Den sistnämnde, som var bäst plan mot HV, spelade inte en sekund idag.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 48
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön sep 16 2018, 00:53

Jag tycker att man för två parallella diskussioner, å ena sidan pratar man om att vi hade en intensiv forechecking där vi åkte mycket skridsko i SAIK:s zoon och där vi levererade bra spel men saknade helt enkelt spetsen samt marginalerna på vår sida.
Den delen av diskussionen köper jag för dels är SAIK borta kanske svåraste matchen man kan spela, dels hade vi ett par utav spetsspelarna borta och dels hade vi helt enkelt otur.

Men den andra delen av diskussionen som jag har tjatat om ser jagi nte hur man kan förändra, Curran tycker jag inte har gjort en enda bra match sedan han kom till Rögle, han skulle vara vår nya superback och jag vågar redan utmåla honom till årets floppvärvning. Kan inte ens se intentioner på någonting bra. JW visade varför jag och Mike har förbannat honom i ett år och varför vi gång på gång ifrågasatt förlängningen utav honom, han bidrar för Guds skull inte med någonting. Jonsson tyckte jag såg sjukt valpig ut och Ahnelöv slö.
Chris fick panik på slutet när han fattade vad jag har tjatat om i ett halvår, nämligen att backarna suger. Då panikvärvar han Ahnelöv för 300K och frågan är om han ens passar i Abbothockeyn.
Vi har egentligen en bra back i nuläget, två med Bertov det är ju helt sinnessjukt.
Youds kan göra bra matcher men på 3 bra går det 1 usel. det håller inte heller

Det är möjligt att vi nästa match gör en kanoninsats och får utdelning på 3-4 mål. Men till vilken nytta om vi släpper in 5 baljor bakåt?

Jag ser inte vad Cam kan göra mer än 1: Bänka Pogge, Ville kan stå på huvudet när backarna är usla. Han passar dagens Rögle bättre. 2: Skifta i backformationerna. Så som det var idag funkar inte.

Jag var nyfiken på "nya Rögle" och som någon av länkarna ovan säger så fick jag se mycket nytt, äntligen har laget ett spel och skridskoåkningen samt intensiteten är helt annat gentemot tidigare. Det gör mig trygg. Backsidan var jag orolig över och jag är ännu mer orolig nu, då hade vi dessutom den sämsta backen av dom alla på skadelistan idag. Det säger allt.

PS: Jag har varit Eldebrinks främsta kritiker genom åren men med honom vid rodret släppte vi aldrig in över 4 mål uppe i Skellefteå, ikväll blev det 5 stycken. Kunde blivit fler.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 16 2018, 01:00

Vingarna bar oss inte riktigt idag. Sånt händer. Men hackkyckling lär vi inte bli. Helt klart blir DIF på hovet en minst lika svår utmaning, men är övertygad om att RBK vill revanschera sig och gör en bättre insats där. Ville lär få stå. Spännande om Cam stuvar om eller nöjer sig med en hårtork och ger samma lag chansen att "få ut allt de har"...

"Färdvägen" finns det dock ingen anledning att betvivla endast efter en "tveksam" premiär mot svårt motstånd borta. "Färdvägen" ligger fast över flera säsonger med början i denna. (Det tog sju år för Abbotts att få sin maskin flygfärdig). Klart man ska sikta högt (topp 6), sträva ditåt man vill. Det kan kännas lite som att sikta på månen. Långt ifrån givet eller ens realistiskt att man når dit redan i år. Det kan säkert krävas en del övning, ganska många omgångar, innan man ens liknar ett topp-6-lag i år. Men det är inte en Mars-färd man planerar. Att lära sig vinna och sträva mott toppen kan förhoppningsvis innebära att man beter sig som ett topp-6-lag typ under våren, men inte räcker riktigt dit utan slutar på play-in-plats. Jag är fortfarande nöjd om man når play-in. Då har man kommit en bit på vägen och kan ännu lättare se sig som ett topp-6-lag nästa år.

7-0 i arslet, evighetslånga förlustsviter, hönsgård utan spelidé och kvaldraman. Den tiden ligger definitivt bakom oss, sett även efter dagens förlust.

Närmast självklart kommer vi också att bli bättre under säsongen av flera anledningar. Kemi, utveckling, mindre ringrost osv. Kanske framförallt ordinarie lag. Och när vi väl når play-in eller slutsspel i någon form. DÅ måste vi våga tänka tanken om SM-guld! Annars lär det heller aldrig hända. Och håller med Abbotts, vad är meningen att delta i ett slutspel om man inte siktar på att vinna? De räknar så klart inte med att lyckas fullt ut redan i år, men de går för det, för att sätta igång en process och för att de ska helt enkelt nå ända fram, förr eller senare, innan de är nöjda. Klart det är mer av dröm och vision än konkret mål redan i år.

Om man ska hålla sig i nuet... Kan jag hålla med röglesnack om att det bör börja spraka lite mer om Thomas, även Zaar väldigt snart. Är inte just de två lite onödigt lika varandra för att spela i samma kedja? Ted får gärna trycka in den själv. Vi saknar ännu en ledande kedja.

Kul att Bengtsson och Liss får vars en poäng idag. Mer än så kan man inte förvänta sig. Och även om Ryfors omnämns av Rooth, anar man att Matt saknas i sammanhanget. Kanske tillsammans med Lucas, någon petning och omstuvning med förstalinan?

Kul att Höglander och Bristedt kör på, men man kan så klart inte förvänta sig att de ska leda. Och inte heller Bristedt kan ta onödiga utvisningar. Kan fortfarande inte föreställa mig något annat än att Sjöa ersätter Erik när han är redo. Matson och Sandin är redan i sin fjärdelina, men gör inte Ludvig väsen av sig kommer tredjelänken att bytas. Jag har fortfarande känslan att man av olika anledningar kommer att fila på formationerna ganska länge, logiskt sett också en tid efter det att alla är på plats. För först då kan de ordinarie enheterna sätta sig och få kemi. Först då kan man i praktiken få bekräftat att man tänkt sig Sjöa och Matt med rätt omgivningar. Räkna därför inte med total "harmoni" i laget förrän efter jul typ. Så oerhört skönt då att redan har en i grunden trygg spelidé att falla tillbaka på. Lägstanivån måste upp, men är redan hyfsat hög. När full energi är påkopplad kommer det att räcka även till segrar.

Backsidan kommer inte heller att "sätta sig" på ett tag. Ahnelöv är ännu rostig. Personligen köper jag att man i det läget samt i Rasmus frånvaro, spelart honom med Schira i någon eller några matcher. Oavsett namn, lön och meriter kan knappast någon bara hoppa in på denna nivå efter matchuppehåll på ca ett halvår inklusive återhämtning av hjärnskakning. Blir dock förvånad om man fortsätter spela Ahnelöv med Schira speciellt länge.

Synd att Jonsson slarvar idag, men det går säkert bättre nästa gång. Fast nu kanske Bertov får chansen i stället? Tycker också det vore logiskt att använda Curran främst i PP och i stället avlasta honom i 5-mot-5 tills han fått upp farten! Men Cam är ju förtjust i 27 och hans bössa. Även Cam kan ha fel ibland. I min bok är sidan 27 egentligen redan utriven, precis som sidan 5. Men låt gå för 27 med Youds som tredje par. Några bra topp-4- eller PP-backar tvivlar jag starkt på att de någonsin blir. Slutar så klart aldrig hoppas så länge de är en del av truppen.

Så med tanke på den det stora ombygget, att några har en del att ta igen, andra ska komma hem. Några ska hitta rätt. Allt detta sammantaget är inte så lätt. Så tycker jag fortfarande det är rimligt att börja sikta högt, även om det hackar i starten, att man kämpar hårt för att lära sig vinna utifrån en fungerande spelidé och ett lag med massor av individuell kvalité. Det kan nog ta lite tid innan vi svävar på molm. Tror dock ej det tar sju år (som för flygmaskinen) innan det börjar lyfta.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön sep 16 2018, 08:02

Henrik skrev:
Om man ska hålla sig i nuet... Kan jag hålla med röglesnack om att det bör börja spraka lite mer om Thomas, även Zaar väldigt snart. Är inte just de två lite onödigt lika varandra för att spela i samma kedja? Ted får gärna trycka in den själv. Vi saknar ännu en ledande kedja..
De var som sagt otroligt dominanta mot HV71, åtminstone när de spelade med Schira-Bertov. Igår fick de köra en hel del med Curran-Jonsson som ju spelade mest av våra backpar. En sådan sak kan påverka. Jag tycker man ska ge den formationen lite mer tid, med tanke på hur det såg ut mot HV71.

Med det sagt så får Thomas gärna få lite utdelning snart. Ibland tycker jag han tar alibi-skott som man på förhand vet att målvakten kommer ta. Hakar inte heller i spelet riktigt utan får ofta göra individuella aktioner med sin fart. Det såg bättre ut mot HV71 när formationen snurrade ihop på ett annat sätt.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 48
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i sön sep 16 2018, 20:30

Fast helt ärligt, det är inte många lagbyggen som flyter på felfritt i första matchen och att det blev 5-1 eller 3-1 kan vara skit samma. Det fanns gott om positiva tendenser att ta med sig och bygga vidare på.

Jäkligt tufft att såga Ahnelöv efter en match efter att ha tillbringat hela sommaren med typ ett division-2-lag. Helt övertygad om att han kommer bli en bjässe i sinom tid, när han kommit in i spelsystem, lag och målvakteroch fått upp flås och kropp.

Curran - stämmer det att han fick mest speltid igår? Har för mig att man sa det i sändningen. Helt rätt i så fall, han måste ju testas fullt ut för att komma igång och se om han håller. Tycker han.visade fint spelsinne offensivt, men har en bra bit kvar i egen zon. Hade testat honom bredvid Ahnelöv och kört Bertov bredvid Schira.

När kommer besked om Sandin och Lucas?
Ogilthorpe

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan