180906 Rögle - Tingsryd

Gå ner

180906 Rögle - Tingsryd

Inlägg av Oi! i ons sep 05 2018, 15:04

näst sista träningsmatchen. Nya formationer testas.

Kolppanen
Craig Schira - Bertov
Curran - Jonsson
Youds - Williamsson
Bondesson

Thomas - Brithén - Zaar
Jäger - Matson - Linus
Bengtsson - Ryfors - Liss
Höglander - Erik - Bristedt
Ludvig

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 180906 Rögle - Tingsryd

Inlägg av Henrik i ons sep 05 2018, 23:13

Kul om Kolppanen hottar upp målvaktskampen lite med en säker prestation. Där bak är det kanske mest spännande att nagelfara Bertov och Curran? Förstakedjan förväntar jag mig ett par poäng av. Riktigt spännande vad Jäger kan hitta på med Matson och Sandin. Bengtsson, Ryfors och Liss behöver alla komma upp på banan på allvar. Tror "fjärdekedjan" fortsätter att ånga på. Just nu är Ludvig längst ner i hierarkin och riskerar att fastna där om han inte tar nästa chans.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor sep 06 2018, 15:55

Det mest intressanta ikväll blir, som Henrik är inne på ovan, förstakedjan, Bertov och Curran. Det är också detta jag kommer hålla ögonen på och ge mina tankar om i efterhand! RBK ska aldrig dö!
eleganten
Admin

Antal inlägg : 48
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Snälla, rapportera vad ni ser ikväll!

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 16:15

eleganten skrev:Det mest intressanta ikväll blir, som Henrik är inne på ovan, förstakedjan, Bertov och Curran. Det är också detta jag kommer hålla ögonen på och ge mina tankar om i efterhand! RBK ska aldrig dö!
Ser ut som att jag missar matchen ikväll och behöver lite helt till dina och andras ögon.
Var vänliga och rapportera så frikostigt ni kan med alla era intryck!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 17:11

Bristedt är krasslig och vilar. Elvenes ersätter. Det ska framförallt bli intressant att se Bertov, om Curran har en högre nivå i sitt spel och om Nisse fortsätter briljera.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 18:11

Höglander öppnar piggt.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 18:15

1-0 av nämnda Nisse.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 19:28

Rögle måste spela bättre än så här i SHL. Tredjeperioden var bra men i övrigt inkonsekvent och slarvigt.

Curran är tyvärr sämste back idag och sårbar även mot det här motståndet. Seg på rören och slarvig i passningsspelet. Gör ibland något bra och konstruktivt framåt men fortsätter slarva i passningsspelet och blir rundad enkelt emellanåt. Succe kan vi glömma. Är han bara duglig så ska vi nog vara glada. Han har petats från PPet och det var ju framförallt i den spelformen han skulle bidra. Ingen bra värvning med träningsmatcherna som facit.

Youds gör en mycket bra match. Företagsam framåt och stabil bakåt. Såg mycket bättre ut än Curran och det beror nog mycket på farten och rörligheten.

Höglander fortsatt vass och aktiv framåt. Om det här är hans normala nivå så är han en av Rögles bättre forwards.

Erik A åstadkommer inte mycket. Det styrker min uppfattning om att han inte har så mycket med Höglanders och Bristedts fina prestationer att göra.

Schira bäst bakåt. Säljer sig lite väl enkelt vid Tingsryds 1-3 men i övrigt äckligt bra.

Bertov stabil. Fick göra ett mål på slutet så förhoppningsvis har han skakat av sig rosten och nerven.

Sandin är bra återigen. Han tar för sig och sticker ut från mängden.

Bengtsson gör sin bästa match tycker jag. Visar varför han ska spela.

Viktigt att Liss får näta.

Förväntar mig mer av Thomas, som bör dominera mot det här motståndet.

Senast ändrad av Mike den tor sep 06 2018, 21:46, ändrad totalt 5 gånger
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 20:06

Bertov sätter spiken i kistan. 8-2.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i tor sep 06 2018, 22:02

Tack för rapporten Git. Hur såg Elvenes ut?
Skönt iaf att Ahnelöv är klar och att han kan kliva in på banan och köra fullt förhoppningsvis varje omgång, där han med sin erfarenhet kommer sätta stop därbak. Gött att Youds verkar vara på tå. Gillade honom redan förra säsongen, där han stundtals visade sin styrka. Youds, backpartner till Ahnelöv tycker jag.

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor sep 06 2018, 22:45

Förstakedjan var väl helt ok. Brithén kände stundtals inte helt påkopplad. Thomas är bra över hela isen, tar ansvar från egen förlängda blålinje fram till motståndarmål, bra fart och pass. Thomas vinner mycket puck och är ofta först på puckarna. Zaar gör det också bra, den kedjan kan säkert fungera.

Fjärdekedjan tappade all kemi utan Bristedt och var osynlig idag. Sen gjorde väl Elvenes det OK annars, men knappast lika intensiv som Höglander och Bristedt.

Youds är en av glädjeämnena. Han gör en gedigen insats framförallt offensivt. Han är kanske den backen som är delaktig i mest farligheter offensivt idag. Defensivt helt ok förutom en jättechansning. Youds, Bertov och Schira är bäst bland backarna. Bertov är snabb och liknar Gagné i sättet han försvarar. Använder kroppen rätt mycket ute på isen trots sin litenhet. Jonsson gör sitt jobb, bör kunna tävla om en plats i tredje backpar. Willamsson är som Youds fast lite sämre offensivt och lite sämre i defensiven. Curran sämst av backarna, uträttar inget direkt offensivt och är långsam och ej delaktig i egen zon. Chansar några gånger offensivt utan resultat och sätter Jonsson i skiten.

Hade kunnat tänka mig att ställa upp såhär:

Schira-Sandin
Ahnelöv-Ny/Curran
Youds-Bertov
JW

Angående forwards längst ner i hierarkin. Jag gillar Jäger. Han är mer explosiv än Ryfors/Elvenes och bör ges chans från start även i nästa match. Tycker mig se något där ändå, känns spännande.

Håller med om att Bengtsson gör sin bästa match. Mycket bra värvning.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre sep 07 2018, 00:12

Ok, tack alla! Ska försöka att inte upprepa för mycket av vad ni sagt och i stället lägga till några reflektioner och funderingar.

* Generellt faller allt fler bitar på plats.
* Är inte direkt orolig för Thomas och Zaar. De kommer. Ted är en klippa! Men ska just de tre utgöra förstalinan framöver? Är Ted fortsatt förstecenter när Matt kommer på plats? I så fall fodras nog bättre kemi och resultat innan dess.
* Skönt att irrationelle Liss målar igen. Gött att Bengtsson fick måla. Nu släpper det.
* Intressant med Jäger. Ge honom fler chanser. Och ge för f-n Ryfors chansen på en kant någon gång! Ludvig verkar inte riktigt räcka till i konkurrensen och måste lyfta snart.
* Höglander och Bristedt känns nu givna från start. Men håller med Mike om att Erik nog får svårt att platsa i längden, inte bara med tanke på att Sjöa ska in så småningom, också därför att Matson och Linus konsekvent visar att de bör gå före.
* Jag hoppas att man testar de tänkta premiärformationerna på söndag.

* Skitkul att Ahnelöv är klar, men likväl tar det ett tag till innan vi vet med Rasmus och hierarkin i backsidan utkristalliserat sig. Ahnelöv har säkrat trovärdigheten, men ännu återstår att "få ihop" backsidan i praktiken.
* Klurigt med Curran. Får intrycket att de tänker väldigt långsiktigt med honom iom att han bara spelar i 5-mot-5. Eller resonerar de typ: "fixar han inte 5-mot-5 och defensiven, tom BP ibland, så duger det ändå inte som helhet och därför börjar vi med att fokusera på det." Men hur mycket vågar man överhuvudtaget ha honom på plan om han har så stora bekymmer med farten? Å andra sidan måste han få matchträning om han ska kunna lyckas. Dilemma.
* Eleganten. Om nu Youds är bra, bättre än JW och man ändå delar på dem, vore det då inte en idé att testa Youds tillsammans med Ahnelöv? Iaf så länge Curran ändå ej spelar PP.
* Tredje par kan då bli Bertov-JW när Rasmus förhoppningsvis återkommer till Schira.
* Jonsson verkar vara en pålitlig sjundegubbe man till nöds kan kasta in nästan var som. Men är alla hela får han och Alen nog främst inrikta sig på att försöka peta Bertov. Curran kanske kan hota Youds eller JW på sikt? Eller ska JW ge plats åt Curran redan nu för att man tror stenhårt på honom i längden och därför vill ge honom speltid och matchträning?

Härligt att Ville gör målvaktskampen spännande. Hoppas de drar ut på en relativt jämn kamp åtminstone hela hösten.

Senast ändrad av Henrik den fre sep 07 2018, 12:35, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : felskrivning)

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre sep 07 2018, 08:46

Henrik skrev:
* Eleganten. Om nu Youds är bra, bättre än JW och man ändå delar på dem, vore det då inte en idé att testa Youds tillsammans med Ahnelöv? Iaf så länge Curran ändå ej spelar PP.
[...] Curran kanske kan hota Youds eller JW på sikt? Eller ska JW ge plats åt Curran redan nu för att man tror stenhårt på honom i längden och därför vill ge honom speltid och matchträning?
Jo visst, det kanske kan vara en idé att köra Youds-Ahnelöv. Men detta var bara en enstaka match där Youds var riktigt bra. Egentligen hade jag nog hoppats att Curran skulle lira andra backpar eller att man värvade något i stil med Stollery.

Jag tycker man ska fortsätta ge plats åt Curran. Man har värvat honom på två år för att bidra, ledningen måste ha en rimlig tanke om hur han ska passa in i spelet. Igår förlorade han 1mot1 dueller hemåt mot Tingsryds anfallare vilket ledde till farliga avslut mot Kolppanen. Det behöver hanteras på något sätt, SHL-anfallare är ännu snabbare och kommer komma helt soprena. Han kanske kommer igång efter ett tag när det är riktiga tävlingsmatcher och han vant sig vid tempot. Jag tycker det påminner om Aaltonen lite i svårigheten att få honom att komma till sin rätt, man behöver en tydlig plan.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre sep 07 2018, 12:34

eleganten skrev:
Henrik skrev:
[...] Curran kanske kan hota Youds eller JW på sikt? Eller ska JW ge plats åt Curran redan nu för att man tror stenhårt på honom i längden och därför vill ge honom speltid och matchträning?
Jo visst, det kanske kan vara en idé att köra Youds-Ahnelöv. Men detta var bara en enstaka match där Youds var riktigt bra. Egentligen hade jag nog hoppats att Curran skulle lira andra backpar eller att man värvade något i stil med Stollery.

Jag tycker man ska fortsätta ge plats åt Curran. Man har värvat honom på två år för att bidra, ledningen måste ha en rimlig tanke om hur han ska passa in i spelet. Igår förlorade han 1mot1 dueller hemåt mot Tingsryds anfallare vilket ledde till farliga avslut mot Kolppanen. Det behöver hanteras på något sätt, SHL-anfallare är ännu snabbare och kommer komma helt soprena. Han kanske kommer igång efter ett tag när det är riktiga tävlingsmatcher och han vant sig vid tempot. Jag tycker det påminner om Aaltonen lite i svårigheten att få honom att komma till sin rätt, man behöver en tydlig plan.
Jag har tyvärr dålig egen uppfattning om Curran, ska försöka klämma in mig på ståplats snart nån gång och avgöra hur illa Currans tröghet är, men förstår ju väl vad det rör sig om mha er. Han kanske kan få upp farten en del vad det lider, men anpassningen handlar då mer om snabbhet i tanken. Currans individuella baskapacitet i snabbhet och skridskoåkning blir garanterat väldigt svårt att påverka nämnvärt under säsongen eller för resten av hans karriär för den delen, mot bakgrund av hans ålder och erfarenheter. Hoppet, rent fysiskt, står mer till om han är dåligt tränad, ännu nertränad eller ännu ej uppnåt sin nivå. Givet att Curran uppnåt "sin normala fitnessnivå" kan han han nästan bara bli snabbare i tanken tror jag. Kanske kompensera med bättre positionering/försiktighet, få avlastning? Men hur ska en medspelare fullt ut kunna avhjälpa problemet med att en kamrat enkelt blir rundad så fort han blir lämnad ensam? Det fattar inte jag. Ok, jag fattar, men då måste ju nr 2 också rent taktiskt kanske ha ett lite överdrivet back-up-rörelsemönster vilket hämmar paret och och i förlängningen hela laget. (Får flash från ungdomen då jag i fotboll som stötande mittback efter offensiva räder lämnade min sisteman ensam mot Magnus Arvidsson, Vejbytränaren tror jag, endast tre gånger under en match, ja då rundade Magnus honom och gjorde 3 mål och de vann med 4-3, likt Ronaldo o Portugal mot Sverige i VM-kvalet häromåret). Kanske var det jag som var övermodig och gick bort mig i det läget? Eller mina andra lagkompisar som inte täckte upp för mig och hjälpte till bakåt när jag passerade dem i banan? Men samtidigt, om det ska vara någon mening med den där sistagubben måste han kanske också klara en snubbe själv någon gång? Är man trög i benen måste man vara smart nog att ligga nära och suga in motståndaren i tid för att sedan kapa omgående om det behövs. Alltså tveksam till om det ens går att "planera bort problemet" utan att laget blir för hämmat med ett individuellt rundningsmärke. Curran måste som jag ser det kunna klara sig hjälpligt i en-mot-en-lägen. Annars är han i fel lag/liga. Upp till tränarna att avgöra om de tror på det eller ej. Om inte, tyvärr bara att säga till Chris: Gör om, gör rätt, vi behöver någon bättre än så här på den positionen.

Vore intressant med en ekonomisk rapport från Thuresson. Har Chris iom Ahnelöv, inte bara "spikat" truppen utan också tömt spelarbudgeten? Finns pengar över ifall det blir kris pga skador eller floppar? Kanske Toronto norpar Rasmus efter jul? Vill man ändå förstärka under jan-feb-fönstret? Ekonomin påverkar också i grunden valet av taktik med t.ex med Curran. Kanske lika bra att lösa både honom och Alen snarast möjligt och försöka finna en "Stollery", varför inte Gormley i dagsläget? Det heter väl: "Truppen lever alltid" nu för tiden?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre sep 07 2018, 20:34

Det finns som sagt finansiärer som är beredda att gå in med medel vid behov, så du behöver inte oroa dig för ekonomin Henrik.

Vi ska fortsätta ha tålamod med Curran. Det är en backtyp vi har suktat efter länge och vi ska inte döma ut honom än. Han var, som Jonas skrev, trögstartad även i Norge men växte ut till en storback. Han kanske är en sån som är måttligt intresserad av träningsmatcher? Ger honom 5-10 SHL-matcher innan jag börjar såga Chris och Malm för den bristfälliga scoutingen.

Jag kan inte glädjas över Ahnelöv om Rasmus lämnar, för då är man fortfarande på ruta 1.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: