Silly Season och truppen 18/19

Sida 37 av 40 Föregående  1 ... 20 ... 36, 37, 38, 39, 40  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 19:12

Mike skrev:
Henrik skrev:Fö tolkar jag Chris i HD som:
1. att det bara är Sjögrens eget klartecken/tvekan som återstår, inte som att han haft bakslag med huvudet.
Vet inte om jag tolkar det så. Han dementerar inte direkt ryktena om att Sjögren fått bakslag utan väljer att inte kommentera.
Ok, men med tanke på hur du tolkar försvarsarbete så litar tror jag mer på min egen, ha ha...Ta inte illa upp! Menade inget illa, men kunde inte låta bli.

Henrik

Antal inlägg : 564
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 19:14

Mike skrev:
Dipa skrev:Om det är sant, kanske Chris satsar på en finsk dubbel med Ramstedt och Virta?
Vad tror ni om det? Reagerar på spelare som byter klubb ofta, Ramstedt spelade ju tex bara 2 matcher i Bratislava, sen Lukko, sen RBK?
Får vi Virta på köpet så kan jag leva med Ramstedt haha
Så får man kanske trots allt se på det i situationen som uppstått. Och två finnar är kanske ett giltigt samband?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Dipa i mån nov 05 2018, 19:15

Titanus, jag hoppas verkligen inte att du har rätt. Sjögren skulle vara en ikon för laget under ett par säsonger innan han avslutar sin karriär. Men, som situationen är med framflyttade datum kanske det även är hans ersättare man är ute efter just nu. I så fall lär klubben vänta med att ge negativt svar gällande Sjögren tills ny spelare är signad. Hoppas verkligen att så inte är fallet.

Dipa

Antal inlägg : 72
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 19:34

Henrik skrev:
Mike skrev:
1. att det bara är Sjögrens eget klartecken/tvekan som återstår, inte som att han haft bakslag med huvudet.
Vet inte om jag tolkar det så. Han dementerar inte direkt ryktena om att Sjögren fått bakslag utan väljer att inte kommentera.
Ok, men med tanke på hur du tolkar försvarsarbete så litar tror jag mer på min egen, ha ha...Ta inte illa upp! Menade inget illa, men kunde inte låta bli.
Vill inte vara sån men du är ute och cyklar både vad gäller tolkningen av Chris uttalande om Sjögren och försvarsarbetet vid Djurgårdens 1-0.

Chris säger att han inte vill prata om Sjögrens skick eller problem och du tolkar det som att han inte fått bakslag. Snyggt tolkat, verkligen.

Jonsson är ansvarig för Djurgårdens 1-0 eftersom han stirrar puck och tar rygg på Ahnelöv istället för att fokusera på Bemström som kommer bakom honom. Att han sen inte kan släppa motståndaren han markerat fel när Bemström smyger bakom är en annan femma. Att Lucas kunde ha sett detta och markerat Bemström när Jonsson missat gör ju inte att han är mindre skyldig.

Senast ändrad av Mike den mån nov 05 2018, 19:40, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Antal inlägg : 572
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 19:39

TitanusDenAndra skrev:Frågan är om inte Sjögren lägger skrillorna på hyllan snart, kommer han inte tillbaka kommande månaden eller två efter att ha varit borta i 1-1.5 år då lär han aldrig göra det.
I sådanafall lika bra för Rögle så man slipper gå runt och hoppas och istället kan hitta en lika bra ersättare.
Kan ju va så illa. Hoppas inte det. Vore trist. Chris antydde också att det var avstämningsdags med Sjöa.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån nov 05 2018, 19:41

Dipa skrev:Titanus, jag hoppas verkligen inte att du har rätt. Sjögren skulle vara en ikon för laget under ett par säsonger innan han avslutar sin karriär. Men, som situationen är med framflyttade datum kanske det även är hans ersättare man är ute efter just nu. I så fall lär klubben vänta med att ge negativt svar gällande Sjögren tills ny spelare är signad. Hoppas verkligen att så inte är fallet.

Det man inte får glömma bort är att Sjögren inte varit skadad några veckor eller ens månader.
Nu har det snart gått ett helt år (!) innan han gjorde sin sista match.
Om han nu får bakslag på bakslag ett år senare så är det min hypotes inte orimlig.
Har inte hjärnan återhämtat sig på över 1 år så lär den med största sannolikhet aldrig göra det.
Nog för att mina kunskaper inom anatomi är begränsade men så mycket vet jag.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 534
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 19:44

Mike skrev:
Henrik skrev:
Mike skrev:
Vill inte vara sån men du är ute och cyklar både vad gäller tolkningen av Chris uttalande om Sjögren och försvarsarbetet vid Djurgårdens 1-0.

Chris säger att han inte vill prata om Sjögrens skick eller problem och du tolkar det som att han inte fått bakslag. Snyggt tolkat, verkligen.

Jonsson är ansvarig för Djurgårdens 1-0 eftersom han stirrar puck och tar rygg på Ahnelöv istället för att fokusera på Bemström som kommer bakom honom. Att han sen inte kan släppa motståndaren han markerat fel när Bemström smyger bakom är en annan femma.
Ja, den är snygg. Lägg märket till ordet: "tvekat". Men visst han kanske ifrågasätter om han ska spela alls. Vi vet inte. Ha ha! Du förnekar dig aldrig! Gå en kurs i försvarsspel vettja!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 20:03

Henrik skrev:
Mike skrev:
Henrik skrev:
Mike skrev:

Jonsson är ansvarig för Djurgårdens 1-0 eftersom han stirrar puck och tar rygg på Ahnelöv istället för att fokusera på Bemström som kommer bakom honom. Att han sen inte kan släppa motståndaren han markerat fel när Bemström smyger bakom är en annan femma.
Ja, den är snygg. Lägg märket till ordet: "tvekat". Men visst han kanske ifrågasätter om han ska spela alls. Vi vet inte. Ha ha! Du förnekar dig aldrig! Gå en kurs i försvarsspel vettja!
Tveka kan han göra om han fått lite huvudvärk också. Chris dementerar ingenting och det är själva poängen. Bemström är Jonssons gubbe, att #33 står fel och inte kan släppa sin andra markering framför kassen för att Matson är passiv ursäktar inte hans misstag från början.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån nov 05 2018, 20:46

Naaa, många agerar svagt vid 1-0 där men anser nog att Jonsson, i egenskap av försvarare, gör det mest illavarslande felet. Han är rättvänd och bör se Bemström medan det finns tid. Han bör göra bedömningen att Matson har sin kille. Det överlägset största hotet i hela situationen är Bemström som har fri gata in. Han borde gått och plockat bort Bemström. Det fanns tillräckligt med folk och i värsta fall kunde Pogge gjort en räddning utan sidledsförflyttning. Näst sämst tycker jag Matson är som bara låter sin kille glida förbi honom. Sen svagt av Lucas att glida i mitten utan att göra nytta. Han har iofs Bemström i ryggen och har inte samma möjlighet att skaffa sig översikt som Jonsson. Den typen av mål måste bort på sikt. Försvarare som fattar fel beslut och forwards som inte förmår understödja när så sker.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 266
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i mån nov 05 2018, 20:47

Poängstark i finska ligan men annars har jag noll koll. Minns inte honom från AIK-tiden men ska ha gjort en stark inledning i förstakedjan för att sedan lämna när set krisade.

”Jag gillar klubben, staden och laget, men vill inte förlora hela tiden…men vem vill det? Situationen är inte bra, säger Ramstedt kortfattat till Sportbladet.”

Kan ju ligga mkt bakom att han lämnade, men det låter lite sådär.

Hur som, kanske två finnar för en som någon skrev? Klart/nära med Ramstedt som kanske har tipsat om någon annan i KHL.
Ogilthorpe

Antal inlägg : 211
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 20:57

eleganten skrev:Naaa, många agerar svagt vid 1-0 där men anser nog att Jonsson, i egenskap av försvarare, gör det mest illavarslande felet. Han är rättvänd och bör se Bemström medan det finns tid. Han bör göra bedömningen att Matson har sin kille. Det överlägset största hotet i hela situationen är Bemström som har fri gata in. Han borde gått och plockat bort Bemström. Det fanns tillräckligt med folk och i värsta fall kunde Pogge gjort en räddning utan sidledsförflyttning. Näst sämst tycker jag Matson är som bara låter sin kille glida förbi honom. Sen svagt av Lucas att glida i mitten utan att göra nytta. Han har iofs Bemström i ryggen och har inte samma möjlighet att skaffa sig översikt som Jonsson. Den typen av mål måste bort på sikt. Försvarare som fattar fel beslut och forwards som inte förmår understödja när så sker.
Tack!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån nov 05 2018, 21:16

eleganten skrev:Naaa, många agerar svagt vid 1-0 där men anser nog att Jonsson, i egenskap av försvarare, gör det mest illavarslande felet. Han är rättvänd och bör se Bemström medan det finns tid. Han bör göra bedömningen att Matson har sin kille. Det överlägset största hotet i hela situationen är Bemström som har fri gata in. Han borde gått och plockat bort Bemström. Det fanns tillräckligt med folk och i värsta fall kunde Pogge gjort en räddning utan sidledsförflyttning. Näst sämst tycker jag Matson är som bara låter sin kille glida förbi honom. Sen svagt av Lucas att glida i mitten utan att göra nytta. Han har iofs Bemström i ryggen och har inte samma möjlighet att skaffa sig översikt som Jonsson. Den typen av mål måste bort på sikt. Försvarare som fattar fel beslut och forwards som inte förmår understödja när så sker.

Men den som gör allra minst nytta i det defensiva i sekvensen är Lucas. Han tittar puck i ingenmansland, utan vare sig markering eller att täcka yta/skära av passningsvägar. Hade han bara vänt på skallen hade han enkelt kunnat markera bort Bemström.

Jonsson skyddar åtminstone kassen från DIF-spelaren som går mot mål, p g a att Matson slarvar i sitt markeringsspel. Som du skriver; många fel på många händer men att målet framför allt skulle vara Jonssons misstag köper jag inte riktigt.

roglesnack.se

Antal inlägg : 131

Användarens profil http://www.roglesnack.se

Inlägg av eleganten i mån nov 05 2018, 21:25

Har riktigt dålig känsla för Ramstedt och hoppas att ryktena inte stämmer. Virta däremot. Ok, inte en färdig center som Sjögren/Anderson men lovande. Det känns som en spännande värvning om den skulle gå i lås!
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån nov 05 2018, 21:43

roglesnack.se skrev:

Men den som gör allra minst nytta i det defensiva i sekvensen är Lucas. Han tittar puck i ingenmansland, utan vare sig markering eller att täcka yta/skära av passningsvägar. Hade han bara vänt på skallen hade han enkelt kunnat markera bort Bemström.

Jonsson skyddar åtminstone kassen från DIF-spelaren som går mot mål, p g a att Matson slarvar i sitt markeringsspel. Som du skriver; många fel på många händer men att målet framför allt skulle vara Jonssons misstag köper jag inte riktigt.
Lucas är bedrövlig i sitiationen och kan minst sagt behöva arbeta på sin defensiv framöver. Men han har offensiva uppsidor som gör att han är aktuell för NHL framöver. Det ord som du bör lägga störst vikt vid i min text är illavarslande. Det är illavarslande att Jonsson, rättvänd mot banan, inte ser Bemström och förmår fatta rätt beslut i en situation som inte är stressad. Med tanke på att han väger lätt, inte spelar aggressivt och inte är dominant offensivt så behöver spelsinne, positionering och beslutsfattande sitta.
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån nov 05 2018, 21:51

eleganten skrev:
Lucas är bedrövlig i sitiationen och kan minst sagt behöva arbeta på sin defensiv framöver. Men han har offensiva uppsidor som gör att han är aktuell för NHL framöver. Det ord som du bör lägga störst vikt vid i min text är illavarslande. Det är illavarslande att Jonsson, rättvänd mot banan, inte ser Bemström och förmår fatta rätt beslut i en situation som inte är stressad. Med tanke på att han väger lätt, inte spelar aggressivt och inte är dominant offensivt så behöver spelsinne, positionering och beslutsfattande sitta.

Vi har lite olika syn på situationen. Det kan och får man ha. Och vem har ifrågasatt Lucas offensiva kvaliteter? Där finns det potential så det räcker och blir över.

Nu släpper vi det - vi vann matchen med 2-1 och gjorde en riktigt bra bortamatch i övrigt :).

roglesnack.se

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 21:53

roglesnack.se skrev:Men den som gör allra minst nytta i det defensiva i sekvensen är Lucas. Han tittar puck i ingenmansland, utan vare sig markering eller att täcka yta/skära av passningsvägar. Hade han bara vänt på skallen hade han enkelt kunnat markera bort Bemström.

Tittar man på Lucas kroppsspråk så känner han att någon kommer bakom men förväntar sig att Jonsson ska markera honom. I början av sekvensen har Ahnelöv sin gubbe vid vänstra tekningscirkeln och Jonsson överarbetar och tar rygg på Ahnelöv istället för att titta upp och se att Bemström kommer på andra sidan. I slutet tar han Matsons gubbe, som då hamnar på mellis. Felet ni gör är att ni kollar på sekunden då målet görs och blir då lurade av att Jonsson har en gubbe, men det är tyvärr fel gubbe.

Senast ändrad av Mike den mån nov 05 2018, 22:01, ändrad totalt 2 gånger
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån nov 05 2018, 21:58

eleganten skrev:Har riktigt dålig känsla för Ramstedt och hoppas att ryktena inte stämmer. Virta däremot. Ok, inte en färdig center som Sjögren/Anderson men lovande. Det känns som en spännande värvning om den skulle gå i lås!

Instämmer. Men trots allt en spelare som till och från har bedömts vara landslagsmässig, även om det var några år sedan nu.

Här finns säkert kvalitet men frågan är ju vilken form han är i. Chris säger ju i dagens HD att han vill ha spelare som kan gå in och leverera från dag 1. Kan verkligen Ramstedt det?

Och av klippen på nätet att döma ser han inte ut att vara blixtsnabb. Passar han då in i Rögles sätt att spela, med fart och mycket press?

En del frågetecken som skulle behöva rätas ut, med andra ord.

roglesnack.se

Inlägg av eleganten i mån nov 05 2018, 22:06

roglesnack.se skrev:
Nu släpper vi det - vi vann matchen med 2-1 och gjorde en riktigt bra bortamatch i övrigt :).
Otroligt bra. Bara livrädd att vi överpresterar och dras ner i bottenstriden igen.
Lite småskadad av förväntningarna inför säsongen kontra initialt utfall
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 22:06

roglesnack.se skrev:
eleganten skrev:Har riktigt dålig känsla för Ramstedt och hoppas att ryktena inte stämmer. Virta däremot. Ok, inte en färdig center som Sjögren/Anderson men lovande. Det känns som en spännande värvning om den skulle gå i lås!

Instämmer. Men trots allt en spelare som till och från har bedömts vara landslagsmässig, även om det var några år sedan nu.

Här finns säkert kvalitet men frågan är ju vilken form han är i. Chris säger ju i dagens HD att han vill ha spelare som kan gå in och leverera från dag 1. Kan verkligen Ramstedt det?

Och av klippen på nätet att döma ser han inte ut att vara blixtsnabb. Passar han då in i Rögles sätt att spela, med fart och mycket press?

En del frågetecken som skulle behöva rätas ut, med andra ord.
Han ser inte direkt långsam ut i följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=NVSKB2dbSlI
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån nov 05 2018, 22:12

Mike skrev:
Han ser inte direkt långsam ut i följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=NVSKB2dbSlI

Nej, men kort sträcka :). Snyggt mål!

Ingen aning om han är snabb eller långsam men i det här klippet ser han ju inte direkt ut som hulken...

https://www.youtube.com/watch?v=ZuX3AoDZlzY

roglesnack.se

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 22:28

En liten uppdatering. Rögle har visat intresse för Ramstedt men de förhandlar inte just nu.

Har fått info om vilka 2 spelare Chris ska scouta:

Patrik Virta: https://www.eliteprospects.com/player/98096/patrik-virta

Casey Bailey: https://www.eliteprospects.com/player/45878/casey-bailey

Virta har vi redan avhandlat men Casey Bailey ser också intressant ut tycker jag. NHL-erfarenhet, snittat 20 mål senaste två AHL-säsongerna. Men det jag framförallt fastnar för är beskrivningen av honom:

EP:
A competitive power center who brings to the table ruggedness and determination. Works hard to get the puck when he doesn't have it, and is always productive with his ice time. Is able to come up big when his team needs him most, elevating his game to heightened levels at both ends of the ice. Possesses a tremendous shot, with the focal point being its accuracy. Decent hands and skating ability, but could be worked on. All-in-all, that one player who, by the end of the game, you definitely want to have had on your side. (Curtis Joe, EP 2014)

HF:
Bailey is a big power forward who likes to shoot the puck. He has great vision and is good at getting into the soft spots of a defense's coverage. He is strong on the puck and skates with speed and strength. The epitome of a "late bloomer" he competes at a high level and enjoys playing in tight spaces.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 23:22

Tycker också de två känns mest intressanta. Och utgår från att Chris inte bara åker och scoutar hej vilt, på vinst och förlust nu. De borde ju vara möjliga att få loss om han åker och tittar på dem och snackar med dem. Bara att slå till om det känns rätt!

Bailey kändes för mig given pga beskrivning och bakgrund, realistisk pga stats i år. Underbart om Chris har möjlighet även på Virta. Helt klart de "fräschaste" alternativen.

De andra som vi tyckte var realistiska i Bratislav känns inte jättesexiga. Och Taffe tänkte man väl mest på eftersom han spelat i SHL. Han går nog för bra och samlar inte lika mycket till pensionen hos oss. Men vi har väl ändå fått nog av "gubbar" redan, eller?

Ramstedt - nja, kanske om det skulle vara så att Sjögren inte har tänkt spela alls. Annars tycker jag det känns som en lite väl stor och lite onödig chansning. Då hade nöjt mig med Bailey och Virta till att börja med iaf. Skulle de slå väl ut, skulle jag sedan hellre letat back än ännu en forward.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån nov 05 2018, 23:35

Det är HELT alltså absurt sinnessjukt att Chris inte fattat hur usla backar Alen och JW är.
Hade han gjort det så hade han aldrig förlitat sig på att ha 4 dugliga backar.
Men han har någon märklig tilltro till dessa två sopor.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 534
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis nov 06 2018, 00:05

TitanusDenAndra skrev:Det är HELT alltså absurt sinnessjukt att Chris inte fattat hur usla backar Alen och JW är.
Hade han gjort det så hade han aldrig förlitat sig på att ha 4 dugliga backar.
Men han har någon märklig tilltro till dessa två sopor.
Abbotts är skitbra. Men de är unga och autodidakter vad jag förstår, utan speciellt mycket tränarutbildning. Många fd duktiga idrottare utgår tyvärr väldigt mycket från sig själva och hur de fungerade som spelare när de blir tränare. Man föredrar liknande adepter, man tränar likt man själv gjorde osv. Jag tror och hoppas att bröderna är väldigt nyfikna och läraktiga. Men hittills är där onekligen en hel del "självlärda drag" över det hela. Den gamle centern är förtjust i att pimpa centersidan och Cam vill ha ungefär samma saker av forwards som han ville ha ut av sig själv. Visst känns det nästan som Chris nonchalerat backsidan hittills och Cam länge verkade tro att bp fixar sig själv. Jag tror att de kommer att utvecklas enormt närmsta tiden. Jämför t.ex Hellqvist och Tagnes idag med hur de var hos oss, som natt och dag. Abbotts är bra redan nu. Men om ett par säsonger är de mycket, mycket bättre. Och förhoppningsvis betyder det att de då också blivit verkligt intresserade av försvarare, boxplay m.m. Men räkna med att vissa lärdomar måste komma "den hårda vägen", via brutala uppvaknanden, typ katastrof-BP under en period. Nu har de fått "momentum". Bara att spinna vidare oförtrutet på lång sikt. Vi behöver inte vara så hialösa med att nå toppen direkt. Det viktiga är att vi rör oss i den riktningen. Möjligt att etableringen blir mer hållbar också om det tar några säsonger innan vi successivt nått ända upp. Abbotts kommer inte att ge sig frivilligt förrän vi har SM-guld.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis nov 06 2018, 00:31

Tycker det är skönt att Chris hoppas lösa det snabbt, men först och främst vill hitta rätt spelare.

Intressant att han öppnar för 3 forwards. Jag tror inte han vill ha fler än 15 totalt. Det har man ju nu på pappret. Så hittar han 3 kanske det innebär ersättare till såväl Jäger, som han isf inte räknar med att få fason på, Widing som inte får förlängt och Sjögren som inte kommer till spel? Eller vill man vara fler än 15?

Jag skulle kunna tänka mig att byta även Erik, men det tror jag inte Chris vill i dagsläget. Övriga forwards behåller jag gärna åtminstone säsongen ut.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 37 av 40 Föregående  1 ... 20 ... 36, 37, 38, 39, 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen