Silly Season och truppen 18/19

Sida 4 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 15:44

Enligt en källa ska Anderson och Thomas vara klara. Chris räknar med Rasmus och truppen sägs vara spikad.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 15:57

Nu är det bekräftat av Rögle!!! Thomas klar. Chris din jävla KUNG!!!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av RBK44 i tor jul 12 2018, 16:03

Släpp Anderson nu med! :-)
Thomas är en grymt bra värvning!

RBK44

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 16:09

Thomas känns som en värvning som borde vara snudd på omöjlig om man tittar på ålder, meriter och egenskaper. Så jag är nöjd med 1 år även om jag hoppades på två. Chris kan ju alltid försöka vifta med sedlarna när han gjort sina 40p.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i tor jul 12 2018, 16:38

UNDERBART!!

Mike skrev:Thomas känns som en värvning som borde vara snudd på omöjlig om man tittar på ålder, meriter och egenskaper. Så jag är nöjd med 1 år även om jag hoppades på två. Chris kan ju alltid försöka vifta med sedlarna när han gjort sina 40p.

Ett år är ok. Skulle det nu gå som spågummorna placerar oss tabellen och han får känna på trycket i ladan så blir han säkert på att förlänga kontraktet

Fan vad glad jag blir!!

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 18:07

Thomas har tydligen 1+1. Bra!

Bara en tidsfråga innan Anderson presenteras.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av fidelis i tor jul 12 2018, 21:21

Grymma offensiva tillskott. Är truppen verkligen spikad med det? Vad händer om Sandin Jr. stannar i Nordamerika? Kan vi förvänta oss något tillskott på backsidan oavsett? Säger som MrMadHawk, den känns ju bedrövlig just nu..

Är också orolig för att tappa Elvenes Jr. redan. I så fall försvinner en riktigt given poängplockare..

fidelis

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 22:01

Matt Anderson bekräftad.

Backsidan är den svagaste lagdelen men det är inte katastrof som Höken skrev inledningsvis. Man får också ha i åtanke att den starka forwardssidan, det intakta målvaktsparet, Abbott & Murphy med från start kommer underlätta tillvaron för backarna.

Det sägs att Chris har fått info om att Rasmus spelar i Rögle kommande säsong. Skulle han mot förmodan dra så kommer han att ersättas.

Vad gäller Lucas står det mellan NHL eller Rögle. Eftersom han inte är någon spelare för fjärdefemman i NHL så måste han i princip gå in på finalisten Vegas topp 9. Lutar mot Rögle va?

Senast ändrad av Mike den tor jul 12 2018, 23:14, ändrad totalt 1 gång
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 12 2018, 23:13

Som sagt, UNDERBART! Inget mer Lerg-lallande, men en förmodligen än mer produktiv, ung raket som förmodligen också gör sina lagkamrater bättre. Också imponerad av att Chris lyckas landa en såpass ung spelare med så pass mkt på CV:t. Tror iofs det kan vara ett lyckokast för honom att impa i SHL och sedan få chansen i åtminstone KHL, kanske rent av i NHL.

I ljuset av Thomas är Matt A en än mer klockren centervärvning, rutinerad, revanschsugen, inspirerad av att komma till Rögle och trivs kanon i Sverige. Känns superbra med en lite äldre, rutinerad centertrojka kompletterad av ett par fina ungtuppar.

Snälla Thuresson! Säg till Chris att det finns såpass gott om stålar över i spelarbudgeten fortfarande att vi även kan ta in typ en Cody Franson eller Brent Regner. I så fall givet att låna ut Jonsson. Jag räknar kallt med att Rasmus och Lucas stannar.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 12 2018, 23:28

RBK efter MÖFF hör inte till vanligheterna. Just därför hade väl Nils Andersson suttit extra fint? Kul tanke, tycker jag, annars vet jag inte om han är helt rätt eller om han tycker att RBK kan va nåt. Men det kan ju faktiskt vara så att Chris ligger lågt med eventuella förhoppningar på fler backförvärv, just därför att han vet att det är bara en vass högerskytt han i så fall vill ha och att en sådan är väldigt svår att ro iland. Annars får det kanske vara och truppen är isf spikad. Kanske är budgetutrymmet också slut?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre jul 13 2018, 16:02

Säkra uppgifter säger att Rasmus spelar i Rögle kommande säsong. Jag är inte orolig längre vad gäller honom.

Henrik - Det finns utrymme i budgeten för förstärkningar. Nisse blev precis klar för HV71.

Hur hade ni ställt upp nuvarande lag?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av RBK44 i fre jul 13 2018, 18:51

Liss-brithen-Thomas
Lukas-Anderson-zaar
Bengtsson-sjöa-Sandin
Matson-ryfors-andersson
Extra
Ludvig
Höglander
Jäger
Bristedt

Sandin-Schira
Bertov-youds
Curran-williamsson
Extra
Bibic
Jonsson

RBK44

Antal inlägg : 6

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i fre jul 13 2018, 23:02

Egentligen är ju Thomas en omöjlig värvning för Rögle, med de skilssen, statsen och åldern. Enda frågetecknet på honom är vl det att han aldrig spelat någon annastans än i Nordamerika?

Matt Anderson är också klockren, kan SHL och levererade stort i DIF och kommer med revanschlust till rögle. Vi har en grymt stark centeruppsättning även om Sjöa startar lugnt!

Tycker Chris öppnar lite för att återsigna Jalasvaara ockås om det skulle skita sig med KHL. Bra tycker jag, kan klubben, placeringssäker, tacklingsmaskin och retsticka. Kan behövas då vi har många "småttingar" både till ålder och växten i laget.

Enda orosmomentet jag känner är om Vegas tar Lucas förutsatt att Rasmus stannar hos oss.

En annan sak  - om nu vi för en gångs skull får vara skadefria så har vi nästa en hel femma utanför laget, hur ska man se till att de inte ruttnar på bänken/läktaren?

Flying Farang

Antal inlägg : 27

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör jul 14 2018, 00:40

Pogge (Ville)
Gissar att Pogge blir etta, men hoppas Ville ger honom en rejäl match, att de alternerar under serien och håller kampen vid liv in i slutspelet där man väljer vem som får spika igen.

Vilket som är första eller andra backpar kan nog kvitta. Dessa bör båda bör i vilket fall dra ett stort lass. Men både Rasmus och Curran skulle behöva varsin Schira. En saknas! Youds och Bertov bör bli ett bra tredje par. JW kan säkert vara den perfekte sjuan som till nöds kan avlasta lite här och där och gå in på sex då någon är skadad.

Sandin - Schira/Ny
Curran - Schira/Ny
Bertov - Youds
Williamsson (7:e)

Alen får i utgångsläget sitta på läktaren, fylla på om skador, ibland kanske alternera med någon för att slippa bli rostig, alternativt tröttna och lånas ut eller rent av släppas. Inkommer ingen mer back får Alen konkurrera med JW om att spela bredvid Curran eller agera sjunde.
Jonsson - bör nog lånas ut oavsett om man inte åker på skador.

Kedjorna är lite klurigare tycker jag. Bredden är stor och kombinationsmöjlgheterna många, vilket är riktigt bra om man tänker på en lång serielunk, där man vill ha utveckling men också råkar ut för skador, vill jobba tillsammans och få alla att bidra, GISSNINGSVIS MED ETT RELATIVT JÄMT LAG OCH RELATIVT JÄMT FÖRDELAD ISTID för att spara på kropparna, få alla att bidra och hålla konkurrensen vid liv fram till slutspelet då det gäller att spetsa allt vad man har.

Centrar och RW:s är på pappret bäst och samtidigt överlag jämna sinsemellan, dvs rangordning känns inte given. Thomas förmodligen mest given i första, därav Zaar i andra och Liss i tredje (om nu alla verkligen är bundna till högerkanten). Och redan därmed blir "spetskompetensen" eller målsinnet lite utsmetad. Tycker nog att centrarna Anderson, Brithén och Sjögren förstärker jämnheten över tre kedjor, man kan i princip lika gärna kasta om dem hur som helst i hierarkin beroende på prestationer, form och kemi med vingarna. Om alla ovan nämnda är skadefria och presterar som förväntat lär Matson och Sandin få svårt att nå högre än fjärde, oavsett om de spelar center eller högervinge. Jag gissar att de båda i första hand är tänkta som alternativ och backup på högerkanten. Är alla hela tror jag en spelar RW i fjärde och den andre är 13:e. Jäger får till en början göra allt för att försöka sno åt sig centerplatsen i fjärde eller ganska snart riskera utlån. Ryfors är nog fortfarande favorit till den positionen även om han kanske också är ett spännande alternativ som LW, för på den sidan ser laget betydligt mer oskrivet ut.

Jag gissar att Lucas kan spela även till vänster och går in i förstakedjan. Bengtsson blir därmed nästan given tvåa som LW. Sen är det närmast omöjligt. Kul om välbyggde Höglander tar för sig och går in i tredje. Kanske är Ludvig främste konkurrent till honom på just den positionen? Eller kanske Bristedt? Det tidiga förvärvet av honom ser jag som ett litet tecken på att han bör gå in i laget iaf, men enligt min gissning till en början som LW i fjärde. Erik Andersson är nog i första hand ett alternativ just där.

Lucas-Anderson-Tomas
Bengtsson-Brithén-Zaar
Höglander/Ludvig-Sjögren-Liss
Bristedt/Andersson-Ryfors/Jäger-Matson/Sandin

Kul om det inte blir alltför statiskt och givet på förhand, om alla utvecklas och på något sätt bidrar till att sätta tryck på varandra och är kvar i kampen om platserna under hela säsongen samt inför säsongen därpå. Är alla hela hoppas jag därför att man alternerar en del, iaf under hösten. Men i praktiken kommer skador att framtvinga omflyttningar och därför känns det gott att laget verkar både brett och flexibelt.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön jul 15 2018, 22:11

Vilken lättnad! Härligt Chris! Nu går det att glädjas åt framtidsvärvningar som Jäger och Höglander eftersom den dokumenterade spetsen är värvad. Nu har vi många som kan, och bör, leda laget i speltid och poäng. Sen är det en bonus om spelare som inte är lika etablerade på nivån höjer sig och exploderar. Ser fram emot hösten med stor tilltro till laget. Visst, hade velat göra ändringar på backsidan men tror att övriga lagdelar är så bra att vi bör kunna räkna med minst play-in.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 48
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån jul 16 2018, 12:26

Grattis Rasmus!

Blir spännande att se om Chris och RBK av idag har en annan inverkan på Toronto o Rasmus än vad Masken och dåvarande RBK hade på samma klubb och Liljegren.

Jag hoppas verkligen Chris har fått någon form av löfte, eller åtminstone väldigt förtroendeingivande kontakt och tecken redan från både Toronto och Rasmus. Men vad är de värda om Rasmus imponerar stort på camperna? Vore jag Chris skulle jag aldrig snällt vänta på att andra fastställer min trupp. Finns minsta osäkerhet skulle jag gardera mig både för Rasmus och Lucas. Är det kanske det Chris redan gjort beträffande Lucas o Vegas eftersom vi med Thomas blev 16 FW och så RW-tunga? Ärligt talat är forwardsbesättningen i dagsläget både bred, vass och välbalanserad även om Lucas skulle lämna oss. Däremot saknas egentligen den högerfattade kanonbacken oavsett Rasmus och Torontos beslut. Med en Schira till på plats hade hade backsidan i grunden varit bättre balanserad. Då hade det inte heller för backsidan varit katastrof om Rasmus lämnade. Klart han ersätts, men hur och till vilket pris på det stadiet man är säker kring Rasmus? In med kanonbacken nu, så kan man till nöds fylla på med junisar i stället för Rasmus ifall han sedan skulle lämna.

Naturligtvis hoppas vi att både Lucas och Rasmus stannar och i ett senare skede i stället ger Chris ett lyxproblem - att kanske hitta någon plats till någon spelare för utlån.

Hoppas verkligen Chris knyter ihop Silly på bästa sätt. Än så länge har det gått väldigt bra!

Senast ändrad av Henrik den mån jul 16 2018, 13:01, ändrad totalt 1 gång

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån jul 16 2018, 12:45

Henrik - Lucas, Liss och Zaar kan användas på vänsterkanten så jag tror inte att vi ska dra några större växlar av att de är RWs på papperet. Liss t.ex. var väl i princip bättre på vänsterflanken?

Vad gäller Rasmus så kommer det här oväntat. Jag vill inte avslöja för mycket men källan sa självsäkert att det blir Rögle för bara några dagar sedan. Det är inte vem som helst kan jag säga. Ska höra med honom igen för en uppdatering.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån jul 16 2018, 15:31

Gott om de är flexibla med kanterna. Kombinationerna känns närmast oändliga. Kul för Cam!

Problemet med Rasmus och Lucas är att ingen, inte ens de själva eller deras NHL-klubbar och därmed heller inte Chris eller RBK vet i dagsläget. Allt hänger på camperna. "Det är för tidigt att säga var Rasmus spelar" enligt Chris. Det enda vi vet med säkerhet är att det blir svårare att finna ersättare när väl Toronto och Rasmus bestämt sig. Därför ska han så klart ta in en andra Schira nu om pengar finns och i stället ev låna ut Jonsson och/eller släppa Alen i ett senare skede om Rasmus helt säkert stannar. Dags att skaffa lite säkerhet och marginaler! Ligga steget före i stället för att bara invänta sitt öde.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån jul 16 2018, 17:26

Kanske en mer trolig startuppställning?

Liss-Brithén-Thomas
Bengtsson-Anderson-Zaar
Ludvig-Sjögren-Lucas
Bristedt-Ryfors-Matson
Höglander (13:e)
Andersson-Jäger-Sandin (vilar)

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån jul 16 2018, 18:55

Jag vill nog ha spelgeniet Lucas med målskyttar som kan ta vara på hans mackor. Jag tänker kanske Lucas - Anderson - Thomas där han får lira med två dokumenterade målskyttar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Rappakalja i tis jul 17 2018, 08:07

Satt och fibblade lite med statistik, och kom över en aspekt som jag inte hade tänkt på innan.

Tekningar. Vi har förstärkt denna del otroligt mycket. Matt Anderson och Ted Brithén har varit MINST top 15 i SHLs grundserie varje säsong de spelat i ligan. Lägg där till att Ted tekade 11e bäst förra säsongen. Vi har alltså 3 av seriens 15 bästa tekare hos oss.

Detta skapar en edge som kommer vara otroligt viktig i vinter, viktigare än man tror. Att kunna ta hand om både offensiva som defensiva tek skapar mer tid i anfallszon och mer puckinnehav vilket abbotts gärna ser.

En liten detalj som även blivit uppdaterad! Vilket är väldigt positivt.

Vår andre bästa tekare var Connolly, som var 15e bäst i grundserien förra året.

Rappakalja

Antal inlägg : 2

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jul 17 2018, 12:03

Chris låter lugnande i HD. Tror sig veta Torontos vilja om några dagar. Behöver ÅTMINSTONE en back ifall Rasmus försvinner. Det finns alternativ. Att fattningen inte påstås vara så viktig tror jag mer speglar faktumet att högerskyttarna är sällsynta och svårfångade. Att han vill hålla vad han söker för typ av back för sig själv är nog också ett sätt att undvika förväntningar. Han säger sig troligen veta mer om en till två veckor. Så nog är han på...

Som sagt. Landa bästa möjliga etablerade back, en tvåvägs, gärna med tonvikt på de offensiva kvalitéerna, SNARAST OAVSETT vad Toronto vill med Rasmus. Finns ingen anledning att bara vänta på Toronto. OCH DET BEHÖVS OAVSETT! Det råder inget överskott av offensiva, spelskickliga backar i dagens uppsättning. Sen är mycket riktigt inte fattningen så väldigt viktig, mer pricken över i om det är en högerskytt. För PP har vi redan en flock högerskyttar i forwardsbesättningen. Men landa den etablerade backen snarast oavsett vartåt det "lutar" med Rasmus. Poängen är att INGEN VET, ATT TORONTO BESTÄMMER OCH KAN ÄNDRA SIG IN I DET SISTA OCH TROLIGEN LÄTT KAN FÅ RASMUS ATT FALLA TILL FÖGA FÖR SINA EVENTUELLA LOCKTONER VILKET SKAPAR ENORM OSÄKERHET I OCH KRING RBK OCH POTENTIELLT KAN SÄTTA OSS RIKTIGT ORDENTLIGT PÅ POTTKANTEN.

Försök så klart övertyga Toronto och Rasmus om att han har en fantastisk möjlighet till utveckling med stor roll bland seniorer i RBK och SHL kommande säsong. Han har redan fått ut vad han kan av junishockeyn, har koll på NA, liten rink osv och kan i lugn och ro lära sig Torontos organisation via camper i år, nästa sommar och på distans däremellan. Det blir en tryggare, säkrare, nyttigare och roligare upptrappning mot NHL för honom. Klarar han inte först att vara relativt tongivande i SHL är han inte mogen uppgiften. Är han däremot det kan han iaf kalkylera med att få spela mycket i AHL säsongen därpå. Vitsen med att nu ta ytterligare ett år i OHL har jag svårt att förstå. MEN DET GÄLLER SOM SAGT ATT FÅ TORONTO ATT FATTA KILLENS LÅNGSIKTIGT BÄSTA, HUR DE FÅR UT MAX AV SIN INVESTERING ÖVER HELA DESS LIVSLÄNGD.

CHRIS, FIXA EN RIKTIGT BRA ETABLERAD BACK UNDER JULI! DÄREFTER KAN DET DÄREMOT VARA HELT OK ATT LUGNT AVVAKTA TORONTO OCH RASMUS. Skulle sedan Rasmus försvinna i augusti eller september, ja då kan man så klart ersätta honom efter bästa förmåga utifrån vad som finns, t.ex köpa ut en HA-spelare för en "Thomas-månadslön", hitta något överblivet någonstans, fylla på med en het junis från de egna leden. Eller kanske inte göra något alls, eftersom man då inte sitter riktigt på pottkanten. Man kanske i det läget känner att man har åtta hela killar som alla ingett förtroende på försäsongen plus sina juniorer och väljer att köra på vad man har och eventuellt förstärka senare under säsongen? ALLA SCENARIER TALAR FÖR ATT DET ENDA SJÄLVKLARA ÄR ATT VÄRVA BÄSTA MÖJLIGA BACK OMGÅENDE! FINNS PENGAR SÅ TA CHANSEN ATT SKAPA DEN DÄR SISTA TILLTRON OCH TRYGGHETEN TILL LAGBYGGET SOM FAKTISKT BEHÖVS!

Förhoppningsvis stannar vår store talang Lucas, inte minst för sin egen skull. Klart det vore ett bakslag att tappa honom, men skulle det ske är vår forwardsbesättning fortfarande 15 man bred, kunnig och spännande.

Henrik
Admin

Användarens profil

EP-drömmer...

Inlägg av Henrik i tis jul 17 2018, 13:58

Ni som har mer koll kan väl tycka till lite om dessa:

Bobby Sanguinetti (NLA)
Jake Newton (Liiga)
Säkert för dyra och svårfångade legoknektar, men finns det något annat av intresse i dessa ligor?

Om man bortser från ryssar verkar KHL rätt tömt.

I AHL finns såklart fler alternativ. Där kan väl Brent Regner och Cody Franson sägas tangera gränsen mellan realism i drömmar?

Av vad som återstår i SHL har vi ju kunnat observera (jag har dock ej koll på hur de fungerat):
Steven Seigo, Mora
Michael Kostka, SAIK
Kan någon av de vara något i närheten av Schira men samtidigt på förhand betydligt tryggare än t.ex Alen och JW så varför inte om man går bet på alla AHL-alternativen?

Sen får man ju hoppas att scoutingverksamheten också uppbringat något man lätt förbiser vid en snabbkik i EP-statistiken.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jul 17 2018, 15:17

Instämmer i allt du skrivit ovan. Jag minns att vi hade en liknande diskussion förra säsongen när Timothy var på glid. Tyvärr blev det pottkanten då så jag hoppas att Chris stärker upp i tid och räknar in Raz som bonus.

Sanguinetti har varit på tapeten tidigare och verkar vara en klassback. Lirade OS med USA i år. Där snackar vi en "Thomas-värvning" på backsidan.

Annars kommer jag att tänka på Brandon Gormley som imponerade på mig i Mora. Han har tvåvägskvaliteter och en hyfsad offensiv. Påminner en del om Schira.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons jul 18 2018, 15:01

Rooth verkar vara helt på vår våglängd, när han saknar två backar och presenterar sin startuppställning med rimliga motiveringar. Rimligt också att inte räkna med Rasmus, men Lucas:

Pogge (Ville) - tror den ordningen är den logiska utgångspunkten.

Schira-ny (saknar en offensivt stark spetsback)
Curran-ny (saknar något Janne-liknande som parhäst till offensive Kodie)
JW-Youds (ses som stabilt tredjepart)
Bertov (kan säkert gå in och hjälpa till lite varsom), Alen-Jonsson (ett bra par förra säsongen som nu får svårt att få speltid i konkurrensen)

Thomas-Anderson-Lucas (T o A ses som de givna som mer gissningsvis kompletteras av L)
Liss-Brithén-Zaar (därav kedja 2)
Bristedt-Sjögren-Bengtsson (2 skridskostarka bredvid Sjögren borde bli bra, men öppnar för bröderna Elvenes som alternativ)
Andersson-Ryfors-Matson (3st som kommer att käka motståndare som Pacmans)
Ludvig (utanför om Lucas i första), Sandin (faller ner till en början därför att nyförvärv tenderar att passera kön till en början), Jäger och Höglander (ses ännu som alltför svårbedömda och därför utanför)

https://www.hd.se/2018-07-18/de-kan-ta-plats-i-rogles-superkedja

Är inte orolig för att Cam o co hittar rätt med kedjorna. Bra att det finns en mängd gångbara uppställningar. Det lär behövas under resans gång! Viktigare just nu är att hoppas på att Rooths önskan om två backar verkligen slår in. Viktigt som fasen att åtminstone den offensive spetsen landas snart! Helst före återsamlingen 25 juli. Gärna också nåt lite snabbare Janne-liknande, men förstår om Chris avvaktar Rasmus definitiva öde, förutsatt att det finns något hopp om Rasmus öht (tror tyvärr det börjar bli minimalt just nu), och till nöds riskerar att komplettera Curran med Bertov, Alen eller Jonsson (alternativt byter plats på någon av dessa tre o JW). Då är man iaf byggda för att dra igång säsongen. Sen kan så klart allt hända under resans gång.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan