Silly Season och truppen 18/19

Sida 3 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Mike i sön jul 08 2018, 13:14

Det hade kunnat vara bättre på papperet. Jag hade kanske offrat några av ungdomarna för att göra plats åt en beprövad sniper som Rakhshani. Istället för att chansa med Curran så hade man kunnat gå på ett säkrare kort som Näkyvä/Donovan. Jag hade lätt tagit Björk framför JW till gissningsvis samma kostnad. Gagné hade jag behållit. Han skötte sig exemplariskt under Abbottarna. Alen hade jag skeppat eller lånat ut till LIF för att frigöra mer utrymme. Jag hade ersatt honom med Lassen, som gjorde bra ifrån sig i MIF och stod länge utan kontrakt innan han signade billigt med Pantern. Erik Andersson-värvningar är jag i regel emot, men eftersom HV bröt samarbetet så antar jag att han har signat billigt med oss och är prisvärd.

Det är möjligt att en eller flera av ungdomarna gör succe och där några visar sig vara fynd, men det är lätt att vara efterklok. Istället för att spara medel till senare värvningar så hade man med fördel spenderat nu i sommar för att bli slagkraftiga från start.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i sön jul 08 2018, 22:13

Givet att alla nuvarande stannar kvar och att man värvar en etablerad center, en spetsig LW och en Schira-liknande back vore jag helt nöjd. Men det lär ju inte hända. Jag har känslan att backen förblir en dröm, att centern var Ken Jäger och att önskan uppfylls blått beträffande beträffande LW:n, dvs Lergs ersättare, så småningom. Men jag slutar aldrig hoppas på att Chris överraskar positivt!

I dagsläget uppfattar jag också snacket kring laget som väldigt likt tidigare år under försäsongen. Laget byggs med stor tro på potential, talang och utveckling. Så klart delvis nödvändigt och rätt, men viktiga spetspusselbitar saknas likväl när vi kommit till "semester-delen" i sommarträningen. Det hindrar dock inte det ofärdiga laget att ha "en go känsla" och snacka upp sig i vanlig ordning på ett på pappret omotiverat sätt. Topp-6-anspelningarna känns hybris-artade. Inte fel att tro på sig själv och marknadsföra sig. Och visst kan det gå! Men tycker att man i högre grad borde hålla det högtravande snacket internt, spela först och sedan låta resultaten tala. Hoppas så klart att man äntligen lyckas bryta mönstret, leva upp till hypen och till en början få en bra start!

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Oi! i mån jul 09 2018, 10:30

Jag kanske lät litta bitter i mitt förra inlägg men det har lagt sig nu och det har egentligen inget med Ken Jäger att göra i sig. Jag litar helt och hållet på det coachen gör och jag har gjort det i alla åren.
Nu är det trotsallt så att de senaste två, tre åren har satt sig alldeles för hårt på psyket och därför kanske vi alla är lite nojjiga vad det gäller värvningar, för att man egentligen tror att de tunga namnen kommer göra den rejäla skillnaden. Men som Henrik skrev ovan, tänk om vi starta så som vi avslutade förra säsongen. Stämmer kemin i laget och Abottarna får ut max utav varaneda lirare på eller utanför planen så kommer det det säkert bli bra. Trust the plan!

Vi behöver iaf en rejäl back till, tycker jag.

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Oi! i mån jul 09 2018, 15:46

är Abbott tillbaks från nordamerikanska kontinenten? Nån som vet vem han har varit i kontakt med?

Oi!

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån jul 09 2018, 19:52

Oi! skrev:Jag kanske lät litta bitter i mitt förra inlägg men det har lagt sig nu och det har egentligen inget med Ken Jäger att göra i sig. Jag litar helt och hållet på det coachen gör och jag har gjort det i alla åren.
Nu är det trotsallt så att de senaste två, tre åren har satt sig alldeles för hårt på psyket och därför kanske vi alla är lite nojjiga vad det gäller värvningar, för att man egentligen tror att de tunga namnen kommer göra den rejäla skillnaden. Men som Henrik skrev ovan, tänk om vi starta så som vi avslutade förra säsongen. Stämmer kemin i laget och Abottarna får ut max utav varaneda lirare på eller utanför planen så kommer det det säkert bli bra. Trust the plan!

Vi behöver iaf en rejäl back till, tycker jag.
Ditt tidigare inlägg var uppriktigt och äkta. Jag vill snarare uppmuntra dig och andra till att skriva precis vad ni känner så länge det inte bryter mot reglerna. Forumet är fristående med högt till tak.

Jag försöker få HD till att intervjua Chris och reda ut situationen med Jäger och kommande värvningar. Ahlin går på semester nu men Rooth ska ta över och förhoppningsvis få till något.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån jul 09 2018, 20:07

Henrik skrev:I dagsläget uppfattar jag också snacket kring laget som väldigt likt tidigare år under försäsongen. Laget byggs med stor tro på potential, talang och utveckling. Så klart delvis nödvändigt och rätt, men viktiga spetspusselbitar saknas likväl när vi kommit till "semester-delen" i sommarträningen.
En väsentlig skillnad jämfört med förr är att nyförvärven är scoutade och att man värvar utifrån Abbottfilosofin och deras höga kravställning. Det finns mao en röd tråd mellan värvningar, spelidé och målsättning. Oron ligger som sagt i att vi inte vet om Rasmus och Lucas stannar och att vi utöver det saknar tre viktiga pusselbitar och eventuellt får nöja oss med en.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån jul 09 2018, 23:15

Mike skrev:
En väsentlig skillnad jämfört med förr är att nyförvärven är scoutade och att man värvar utifrån Abbottfilosofin och deras höga kravställning. Det finns mao en röd tråd mellan värvningar, spelidé och målsättning. Oron ligger som sagt i att vi inte vet om Rasmus och Lucas stannar och att vi utöver det saknar tre viktiga pusselbitar och eventuellt får nöja oss med en.
Håller med om skillnaden. Stämning, attityd, filosofi och handlande hänger numera ihop, vilket onekligen känns väldigt positivt! Hoppas bara det visar sig att även självbild och prestation korrelerar i serieupptakten. Är inte jätteorolig för lagbygget heller. Det ser i stort väldigt spännande ut. Hoppas och tror att Rasmus och Lucas stannar, tror det vara bra även för dem individuellt, annars bör de så klart ersättas vilket kan bli svårt eller relativt dyrt. Men hade dessutom föredragit tre spetsar utöver dagens trupp, dvs centern, LW:n och Schira 2. Innebär Jäger en prutning på centern, och mycket talar väl för det? så gör det mig dock inte jättenervös. Kan egentligen tycka att killar som Jäger och Ryfors, om de nu ingår i truppen, förtjänar att få slåss inte bara om en fjärde utan även om en tredje centerroll. Nu säger det kanske inte så mycket, men tror de har god chans att ersätta Connolly mer än väl redan i år. Man ska också komma ihåg att vi har ett antal ytterligare centeralternativ, kanske speciellt för fjärde då. Samtidigt, om flis finnes och man vill lyfta, varför då inte passa på att uppgradera med något mer etablerat på Connollys plats när man har chansen och därmed få en av de absolut bästa centeruppsättningarna i SHL? DÅ skulle jag vara mer mottaglig för hypen och topp-6-drömmarna. Därav ser jag också fram emot ett klargörande beträffande Jäger. Fyllde han centerkvoten eller ej?

Beträffande LW:n/Lergs ersättare har iaf Chris varit tydlig. En etablerad målspruta ska in. Och på den punkten måste han stå vid sitt ord och leverera. Annars ser den kanten alldeles för tunn och oprövad ut.

Den mest felande länken, i mitt tycke, gissar jag därför blir "Schira 2" i slutändan. Gissar att det inte kommer in fler backar om Rasmus stannar. Och det tycker jag på förhand är ungefär lika galet som det vore att skita i att ersätta Lerg. Och därav hoppas jag fortfarande att Chris överraskar positivt med ett kanonförvärv. För backbesättningen ter sig fortsatt relativt svag. Chris gjorde så rätt han kunde som släppte Cade och Almen och införskaffade Youds och Janne. Men påfyllnaden/förnyelsen med Curran, JW, Jonsson och Bertov imponerar totalt sett inte på pappret när man tappat/släppt Gagné, Janne och Younan. Och Rasmus är osäker. Samtidigt skulle det förvåna om Chris gamblar eller har övertro på sitt gäng. Vill heller inte måla fan på väggen, men ge dem chansen. Självklart hoppas jag hela vår backsida överraskar positivt i år. Det behövs om det ska gå som man har tänkt och undvika ett "vad var det jag sa" från min sida. Omöjligt är det ju trots allt inte om man som förväntat fortsätter att jobba som ett LAG FÖR VARANDRA, även om många är nya och ska svetsas samman.

Till sist, truppen lever ju alltid. Kan det vara så att Chris tagit intryck av Evertsson och siktar på att uppdatera och förstärka under säsong i högre utsträckning än vad Masken gjorde? En "Liss" till eller två under kommande säsong hade ju inte gjort ont! Men det hindrar ju inte att lagbygget är rimligt och trovärdigt från seriestarten!

Senast ändrad av Henrik den mån jul 09 2018, 23:26, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Förtydligande)

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jul 10 2018, 13:31

Bra snack! Ahlin kommer som sagt att skicka frågan vidare till Rooth för att reda ut mysteriet med Jäger.

Håller med om allt du skriver ovan. Jag hade blivit mycket lugnare om planen är att värva in en namnkunnigare center. På papperet kanske någon i klass med Blackwell. Lergs ersättare borde bli något högkalibrigt med tanke på Chris uttalanden. Backsidan med Rasmus inkluderad är gränsfall för mig. Rasmus, Curran, Bertov är vassare än trion Gagné, Jalasvaara, Younan i mina ögon. Rasmus själv är mer värdefull än de övriga tre som lämnat. Dock håller jag helt med om att det saknas en etablerad tvåvägsback för att det ska kännas tryggt och bra. Lämnar Rasmus är vi otroligt sårbara.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jul 10 2018, 19:27

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 59

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons jul 11 2018, 00:26

TitanusDenAndra skrev:https://www.hd.se/2018-07-11/mattias-sjogren-jag-kanner-att-jag-ligger-lite-back?redirected=1

Bör man vara orolig?
Kan inte öppna artikeln.
Nä, tycker jag inte. Han ligger back, men trappar upp sakta men säkert och tränar nu varje dag. Dock ej maxbelastning ännu och på egen hand med sjukgymnasten. Frågan är om han hinner ifatt till seriestart? Låter som att det finns goda chanser att han spelar då iaf, men vi ska nog inte vänta oss stordåd omgående.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons jul 11 2018, 09:43

Vilka problem är det han tampas med?

Oi!

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons jul 11 2018, 11:11

Idag troligen inte några problem med huvudvärk, bara avdankad efter längre uppehåll, så kräver lång uppbyggnad, men förmodligen också lite extra lugnt pga viss ökad risk för återfall av huvudvärk. Hjärnskakning i julas, två för tidiga comebacks och återfall i våras. Nu ett mer återhållet, långsiktigt och förnuftigt omtag med tanke på vårens misstag. Bara att ge honom tid för uppbyggnad. Går inte att forcera varken återhämtning eller uppbyggnad.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jul 11 2018, 13:08

Rögle har nu gått bet på 4 raka spelare.
2 av dessa ska vara translanter och 2 i Sverige, som jag tidigare påtalat har styrelsen gett bröderna Abbot helt fria tyglar i princip, dom får värva vem dom vill för nästan vilka pengar som helst och lägga upp träningen som dom vill.

Min information säger dock att vissa i styrelsen (intern märkväl detta har inte kommunicerats till bröderna) undrar varför ingenting hänger. Man har "köpt" att backsidan är spikad (vilket gör mig oroad då jag håller fast vid att den är sämre än förra året).

Men framförallt framåt så har man blivit av med Lerg+Conolly+Aaltonen+Hedberg som stod för kanske 80% av målen framåt men bara plockat in Zaar och Sjöa som fullvärdiga ersättare.

Jag har också hört att det är 2 spelare man vill ha in. En riktigt riktigt bra center och en målgörare.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jul 11 2018, 13:09

Det som också är lite oroande är att det börjar närma sig säsong och ju längre tid som det går desto mindre tid har man på sig att se till att spelaren hamnar rätt i miljön och i gruppen.

PS: Har spelarna semester? Såg Bibic i montenegro.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons jul 11 2018, 14:08

TitanusDenAndra skrev:Rögle har nu gått bet på 4 raka spelare.
2 av dessa ska vara translanter och 2 i Sverige, som jag tidigare påtalat har styrelsen gett bröderna Abbot helt fria tyglar i princip, dom får värva vem dom vill för nästan vilka pengar som helst och lägga upp träningen som dom vill

Finns det namn? Skull vilja veta vilken kaliber vi pratar om.

Oi!

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jul 11 2018, 14:12

Ja, han spelaren som Brynäs plockade.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jul 11 2018, 15:33

Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons jul 11 2018, 17:33

TitanusDenAndra skrev:Ja, han spelaren som Brynäs plockade.
Hade vi säkert haft nytta av.

Mike skrev:Jag vill ha Kristian Vesalainen https://www.eliteprospects.com/player/222125/kristian-vesalainen

Aldrig sett vad han går för men iaf en stor tung spelare. Det är också det jag vill ha, en som kan hålla i pucken och kriga, där man även vinner tillbaka pucken vid spel nere i offensiv zon och lyckas skapa målchanser på det.

Oi!

Användarens profil

Inlägg av RBK44 i ons jul 11 2018, 19:23

Matt Anderson blir sista Centern enligt madhawk

RBK44

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jul 11 2018, 19:27

Helt okej tycker jag faktiskt. Men inte wow så jag får ståfräs men HELT OK.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jul 11 2018, 20:31

Jag är nöjd med Anderson. Han var fantastisk i DIF och är en toppcenter i ligan om han får hålla sig skadefri. Jag är inte orolig för att vi kommer få in en sniper av rang som Lergs ersättare. Kan Chris värva en stabil back på det så ser det väldigt bra ut!

In med Shinnimin Chris!

Shinnimin - Anderson - Liss
Lucas - Brithen - Zaar
Bengtsson - Sjögren - Bristedt
Höglander - Jäger - Matson
Erik - Ryfors - Sandin - Ludvig

Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons jul 11 2018, 22:44

Anderson känns bra tycker jag. Hoppas som sagt att han förblir skadefri. Iaf en helt ok värvning. Skrev han på för ett år, nån som vet?

Oi!

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 12 2018, 01:15

Matt A känns tom lite mer än ok! Rutinerad och välkänd, dvs ett så säkert kort det kan bli och med all säkerhet en jätteuppgradering på Connollys plats bara han är hel. Totalt sett kan man ju inte vara annat än supernöjd med vår centeruppsättning på förhand. Hoppas Ryfors och Jäger utmanar "de tre givna" riktigt ordentligt! Sen har vi ju gott om reservalternativ också om någon blir skadad.

Tycker inte det spelar så stor roll att de sista pusselbitarna dröjer, bara de blir rätt. Utlänningar kommer ändå sällan före augusti. Det stora flertalet har redan varit på plats ett bra tag och har nu semester (tränar på egen hand) till 25 juli. Så några dagar hit eller dit i denna period spelar ingen som helst roll i dagsläget. Gissar att Chris gärna har truppen komplett igår, men inte med vem som eller till vilket pris som och dessutom förmodligen med vetskapen att någon av de han helst önskar avvaktar sina alternativ och därav har is i magen. Att han går bet på några under resans gång är väl bara naturligt när man fiskar i stora vatten? Är övertygad om att Lergs ersättare landas ganska snart. Att en bra sniper för vänsterkanten inkommer är ju officiellt utlovat med all önskvärd övertydlighet. När det väl skett tycker jag även besättningen yttrar ser riktigt spännande ut och 16st forwards totalt lär ju betyda att forwardsbutiken är stängd. Tack för allt Widing!

Så nu hoppas jag mest på att både Lucas och Rasmus verkligen stannar och att backbesättningen i sin helhet snabbt ger oss ett "håll käften-besked" och överraskar oss så in i helvete positivt i år. Skulle Chris också överraska med att nypa även en andra Schira så jublar jag i högan sky. I så fall skulle det kännas som att han gjort en i det närmaste perfekt Silly. Jag är dock inställd på att försöka minnas hur nära perfekt det blev i stället för att gnälla alltför ofta om avsaknaden av den där pålitlige, högerfattade tvåvägsbacken. Men för att hålla det tjatet lite vid liv och när man nu ändå börjat norpa från SAIK, skulle Kostka kunna vara en parhäst åt Curran? Något alternativt Sverige-bekant och ledigt finns väl i alla fall inte?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av RBK44 i tor jul 12 2018, 14:46

Christian Thomas ryktas klar

RBK44

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor jul 12 2018, 15:13

Galen värvning om ryktet stämmer. 26 år. Lirade OS med Kanada i år. Flera NHL-säsonger. Bra stats i AHL. Målskytt. Raket på rören. Chris är ett geni om han får igenom denna.

https://www.eliteprospects.com/player/30686/christian-thomas
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa