Silly Season och truppen 18/19

Sida 10 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 25 ... 40  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 22:09

Uppgifterna stämde. Ahnelöv syntes till i Lindab idag med agent Finnström.

https://hockeynews.se/articles/3850/
Mike
Admin

Antal inlägg : 471
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 22:27

Om man leker med tanken att Ahnelöv kommer in och är så stabil man hoppas, Rasmus stannar, att Curran totalfloppar, att JW faktiskt slår allt färre blindpass, Jonsson växer gradvis och inger sån trygghet att han blir svår att peta, att Bertov gör sitt men får svårt att ta sig in pga Jonsson och därför att han hamnar efter från början och att Alen mest värmer bänk med Curran, så kanske det kan bli så här till slut?

Sandin-Schira
Ahnelöv-Youds/JW
Jonsson-Youds/JW
Alen-Bertov
Curran

Kanske ändå inte en backsida som talar för topp-6 på förhand, men då kan det ändå vara nära.

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 22:43

Mike skrev:Uppgifterna stämde. Ahnelöv syntes till i Lindab idag med agent Finnström.

https://hockeynews.se/articles/3850/
Och då borde det väl iaf vara så att det finns ett ömsesidigt intresse och att man nu försöker mötas ekonomiskt, eller?
För det kan väl inte vara så att han bara åker till Ängelholm för att träffa sin agent, som väl har kontoret i närheten av Lindab, för att luncha med honom just där?
Verkar faktiskt som att Chris blivit lite mindre genuint trygg med sina backar, kanske främst efter Currans senaste insatser. Han borde också se att JW o Youds kanske kommer än mer till sin rätt eller blir mindre vanskliga om man delar på dem, men det är kanske att hoppas på för mycket? Men lägger man ihop dessa tänkbara reflektioner så kan det nog i sin tur lättare leda till ett återuppväckt intresse för Ahnelöv. Eller så har parterna helt enkelt bara hållit varandra på halster pga ekonomin.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 23:11

Henrik - Bertov var en av HA bästa backar förra säsongen. Jag tror inte att Jonsson hade varit det i idag. Bertov har inte fått visa vad han går för, tror och hoppas att han går in på 6 backar. Curran har jag inte gett upp hoppet om riktigt än.

Med Ahnelöv:

Rasmus - Schira
Ahnelöv - Curran
Bertov - Youds
JW - Jonsson

Förlusterna mot HV och Linköping kan visa sig bli nyttiga. Kanske det som fick fart på Chris?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 23:46

Mike skrev:Henrik - Bertov var en av HA bästa backar förra säsongen. Jag tror inte att Jonsson hade varit det i idag. Bertov har inte fått visa vad han går för, tror och hoppas att han går in på 6 backar. Curran har jag inte gett upp hoppet om riktigt än.

Med Ahnelöv:

Rasmus - Schira
Ahnelöv - Curran
Bertov - Youds
JW - Jonsson

Förlusterna mot HV och Linköping kan visa sig bli nyttiga. Kanske det som fick fart på Chris?
Jo, du har rätt. Hoppas för lagets skull att Bertov får chansen nu och tar den. Han borde gå in på 6, annars är det väl lite av en flopp. Men Jonsson får nog plats närmsta tiden i vilket fall. Så man vet aldrig, fortsätter han övertyga och lyfter lite till så kan han bli svårpetad. Förhoppningsvis svårast för Alen då. Och håller med om att nog både vi och tränarna bör ha mer tålamod med Curran. Han var väl relativt trögstartad förra året i Norge också? Vill minnas att han sa så själv iaf i en intervju. Din uppställning är nog mer trolig. Men Curran ska nog börja steppa upp snart om han inte ska bli bortplockad till förmån för Cams kelgris JW. Bara Ahnelöv kommer hit och håller och Rasmus kommer hem till Schira så borde det kunna vara rätt ok. Vore väl f-n om det inte skulle gå att värka fram 3st dugliga komplement utav de resterande vi har att tillgå. En spekulationsvariant är att både Jonsson och Bertov går kanon närmsta tiden och sedan sätts ihop i tredje när Ahnelöv träder in och kamperar med Youds som stigit i graderna efter fler mål i PP och Curran hamnat i frysboxen, på bänken där sjunde JW och Alen (som du inte ens har med på pappret ha ha) huserar. Ja, ja, jag vet, Curran ska ha mer tid...men du måste ändå tillstå att det var skickligt att få både JW och Alen utanför 6 backar, trots att jag tog med Currans eventuella flopp i beräkningen?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 23:47

Henrik skrev:Mike! Kan bara hålla med! Tänk om man löst Alen direkt, aldrig förlängt med JW utan i stället börjat i rätt ände och signat två etablerade tvåvägsbackar tidigt, uppgraderat på vissa positioner med den "spets" som så tydligt saknas. "Schira 2 o 3" eller varför inte typ Gormley och Stollery. Då hade jag därefter lätt kunnat tänka mig en "Curran-chansning från Norge" och hoppats att det skulle vara "Schira 4". En rimlig prutning/chansning totalt sett. Även breddning med Bertov är helt ok i ett sådant läge. Och naturligtvis skulle man signa Jonsson om man långsiktigt tror på honom (och det verkar ju rätt). Sen hade man lugnt kunnat jobbat och hoppats på "Bonus-Rasmus" som man nu gjort. Och om han sen skulle dra, ersätta honom så gott det går efter marknad, återstod av flis samt mot bakgrund av de övriga sju då dittills visat upp på försäsongen. Skulle marknaden och börsen vara tom, ja då får man ju fylla på med en junis som åttonde. Det skulle alltså innebära en andra chansning, att man räknar in Bonus-Rasmus från start. Också hyfsat rimligt om man redan har värvat övriga. Hur svårt kan det vara? Varför börjar man i fel ände och prioriterar så fel? Kan problemet vara så banalt att Abbotts själva var forwards och därför prioriterar det så starkt, eller fattar man bara inte bättre?

Men nu är det ju som det är. Och då hoppas jag naturligtvis så in i h--vete på att alla backar lyckas över förväntan, inte minst Alen, JW, Curran, Bertov och Youds. På torsdag vill jag leta positiva tecken bland dessa. Jag skulle faktiskt vilja se Jonsson med Schira, tycker han förtjänat det, och därefter skiter jag i ordning och kombinationer, men tycker som Eleganten att Curran, JW och Youds ska spela i varsina 6backpar, dvs en får vara sjunde. Bertov o Alen bör spelas för att testas i 2a o 3e eller omvänt. Och Curran behöver ju mer tid. Så låt säga Schira-Jonsson, Bertov-Curran, Alen-Youds + JW. Lär ju inte hända. Dock ger jag mig inte på punkten att toppbacken nu MÅSTE in och att vi MÅSTE ha flax med Rasmus i detta läge. Annars är det inte bara synd utan oerhört synd med tanke på forwards- och målvaktsbesättning.
Där sa du nåt. 100% enig.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån sep 03 2018, 00:00

Henrik skrev:
Mike skrev:Henrik - Bertov var en av HA bästa backar förra säsongen. Jag tror inte att Jonsson hade varit det i idag. Bertov har inte fått visa vad han går för, tror och hoppas att han går in på 6 backar. Curran har jag inte gett upp hoppet om riktigt än.

Med Ahnelöv:

Rasmus - Schira
Ahnelöv - Curran
Bertov - Youds
JW - Jonsson

Jo, du har rätt. Hoppas för lagets skull att Bertov får chansen nu och tar den. Han borde gå in på 6, annars är det väl lite av en flopp. Men Jonsson får nog plats närmsta tiden i vilket fall. Så man vet aldrig, fortsätter han övertyga och lyfter lite till så kan han bli svårpetad. Förhoppningsvis svårast för Alen då. Och håller med om att nog både vi och tränarna bör ha mer tålamod med Curran. Han var väl relativt trögstartad förra året i Norge också? Vill minnas att han sa så själv iaf i en intervju. Din uppställning är nog mer trolig. Men Curran ska nog börja steppa upp snart om han inte ska bli bortplockad till förmån för Cams kelgris JW. Bara Ahnelöv kommer hit och håller och Rasmus kommer hem till Schira så borde det kunna vara rätt ok. Vore väl f-n om det inte skulle gå att värka fram 3st dugliga komplement utav de resterande vi har att tillgå. En spekulationsvariant är att både Jonsson och Bertov går kanon närmsta tiden och sedan sätts ihop i tredje när Ahnelöv träder in och kamperar med Youds som stigit i graderna efter fler mål i PP och Curran hamnat i frysboxen, på bänken där sjunde JW och Alen (som du inte ens har med på pappret ha ha) huserar. Ja, ja, jag vet, Curran ska ha mer tid...men du måste ändå tillstå att det var skickligt att få både JW och Alen utanför 6 backar, trots att jag tog med Currans eventuella flopp i beräkningen?
Tyvärr har jag svårt att tro att JW hamnar utanför 6 backar som ass kapten. När jag skriver backpar och formationer så är det oftast min personliga åsikt och önskan, inte hur jag tror att tränarna kommer ställa upp. Stämmer att Curran var trögstartad i Norge, så det finns hopp om att han lyfter med tiden. Slarvar han med försäsongsträningen? Han såg tung ut och fuskade på teambuildingen. Cam måste ha vänt ryggen till precis då hehe
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån sep 03 2018, 00:14

Tänkte lite till på Curran. Killen fyller 29 i december. Vilken djävla utmaning han har! Inte så lätt att vid den åldern, rätt vad det är, höja tempot i tanke, fötter och klubba i ett nafs, mot bakgrunden att han inte tog sig riktigt in i AHL, i stället fick briljera mer i ECHL för att sedan glida vidare i både Danmark och Norge. Nu helt plötsligt ska det steppas upp och räckas till, han ska alltså utveckla sin snabbhet som 29-åring...hm...Hur tänkte man där? Eller hade man intrycket av att han redan var skapligt snabb?

Hursomhelst har ju Chris gett honom 2 år och därmed säkert Cam en god anledning att försöka ha tålamod. Eller så har de gjort en tabbe...Nån gång ska ju även deras värvningar floppa. Det är lite tidigt att döma Curran så klart, jag bara fantiserade bara tidigare om hur det skulle kunna bli om ifall en djävla massa om slår in. Den som lever får se. Vi ger Curran lite arbetsro med snabbhetsträningen vettja. Men gissar att det tar minst ett par månader innan han lyckats förbättra den fysiska kvalitén så att vi kan se en skillnad. Det kräver absolut individuell träning. Viktigast nu: In med Ahnelöv, hem med Rasmus, må Bertov och Jonsson imponera, ja då skulle vi nog ändå kunna leva med att Curre är lite seg i inledningen.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån sep 03 2018, 00:46

Mike skrev:Tyvärr har jag svårt att tro att JW hamnar utanför 6 backar som ass kapten. När jag skriver backpar och formationer så är det oftast min personliga åsikt och önskan, inte hur jag tror att tränarna kommer ställa upp. Stämmer att Curran var trögstartad i Norge, så det finns hopp om att han lyfter med tiden. Slarvar han med försäsongsträningen? Han såg tung ut och fuskade på teambuildingen. Cam måste ha vänt ryggen till precis då hehe
Har också svårt att tro att de petar JW, men det beror på tidshorisont, vad som ev kommer in och tillbaka samt hur andra utvecklas också. Man vet aldrig. Vi kan ju bara spekulera i vilket fall. Och jag spekulerar ofta i hur tränarna kan tänkas resonera. Personligen håller jag på din uppställning som det ser ut just nu. Visst finns det hopp lustig-Curran, men han är lite korkad om han slarvat i somras om han visste vad som väntade och isf borde han ångra sig rejält nu när han får slita sig ifatt under seriens gång. Gissar att han faktiskt försökt förbereda sig, kanske aningen lättjefullt. Oavsett otillräckligt. Hoppas han nu blivit ordinerad extra specialövningar med fys-Erik i gymmet och Cory på is. Han måste metodiskt jobba upp farten i allt han gör. Det kräver vilja och hårt jobb om han vill ge det en chans. Det finns likväl inga garantier. Hoppas han fixar det!

Och då tänkte jag spontant, borde man inte utveckla lite enkla fystester och be att få möjlighet att göra dem med tänkbara nyförvärv? Kan vara knepigt att få in i programmet under säsong, kanske skrämma iväg någon? Kanske möjligt under sommaren? Å andra sidan, de som är villiga att testas och uppfyller kravnivåerna löper ju mindre risk att floppa. Någonstans ligger det ju också i båda parters intresse. Jag menar, hur kul är det att "sno åt sig ett fint kontrakt bara för att floppa"? Om möjligt borde några enkla "standardiserade tester" bli en mer objektiv hjälp till subjektiva scoutingbedömningar som dessutom ska försöka översättas från vitt skilda miljöer, typ Get-ligan - SHL.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån sep 03 2018, 11:52

Henrik skrev:Tänkte lite till på Curran. Killen fyller 29 i december. Vilken djävla utmaning han har! Inte så lätt att vid den åldern, rätt vad det är, höja tempot i tanke, fötter och klubba i ett nafs, mot bakgrunden att han inte tog sig riktigt in i AHL, i stället fick briljera mer i ECHL för att sedan glida vidare i både Danmark och Norge. Nu helt plötsligt ska det steppas upp och räckas till, han ska alltså utveckla sin snabbhet som 29-åring...hm...Hur tänkte man där? Eller hade man intrycket av att han redan var skapligt snabb?

Hursomhelst har ju Chris gett honom 2 år och därmed säkert Cam en god anledning att försöka ha tålamod. Eller så har de gjort en tabbe...Nån gång ska ju även deras värvningar floppa. Det är lite tidigt att döma Curran så klart, jag bara fantiserade bara tidigare om hur det skulle kunna bli om ifall en djävla massa om slår in. Den som lever får se. Vi ger Curran lite arbetsro med snabbhetsträningen vettja. Men gissar att det tar minst ett par månader innan han lyckats förbättra den fysiska kvalitén så att vi kan se en skillnad. Det kräver absolut individuell träning. Viktigast nu: In med Ahnelöv, hem med Rasmus, må Bertov och Jonsson imponera, ja då skulle vi nog ändå kunna leva med att Curre är lite seg i inledningen.

Mina källor säger att han svajade en hel del defensivt även i Storhamar. Han startade väldigt trögt men höjde sin nivå successivt, så vi får hoppas på en liknande utveckling här. Och som Mike skrev tidigare, så var han i rätt risig form när han anslöt till laget i slutet av juli. Jag vet att han fått extraprogram av fystränaren plus att de kör extra med honom i samband med isträningarna. Men jag är ändå skeptisk till om han verkligen håller. Offensiva kvaliteter finns det så det räcker och blir över, så det gäller kanske att hitta ett sätt att använda dem på optimalt?

roglesnack.se

Antal inlägg : 115

Användarens profil http://www.roglesnack.se

Inlägg av Henrik i mån sep 03 2018, 13:19

roglesnack.se skrev:
Henrik skrev:Tänkte lite till på Curran. Killen fyller 29 i december. Vilken djävla utmaning han har! Inte så lätt att vid den åldern, rätt vad det är, höja tempot i tanke, fötter och klubba i ett nafs, mot bakgrunden att han inte tog sig riktigt in i AHL, i stället fick briljera mer i ECHL för att sedan glida vidare i både Danmark och Norge. Nu helt plötsligt ska det steppas upp och räckas till, han ska alltså utveckla sin snabbhet som 29-åring...hm...Hur tänkte man där? Eller hade man intrycket av att han redan var skapligt snabb?

Mina källor säger att han svajade en hel del defensivt även i Storhamar. Han startade väldigt trögt men höjde sin nivå successivt, så vi får hoppas på en liknande utveckling här. Och som Mike skrev tidigare, så var han i rätt risig form när han anslöt till laget i slutet av juli. Jag vet att han fått extraprogram av fystränaren plus att de kör extra med honom i samband med isträningarna. Men jag är ändå skeptisk till om han verkligen håller. Offensiva kvaliteter finns det så det räcker och blir över, så det gäller kanske att hitta ett sätt att använda dem på optimalt?
Ok Jonas, tack för att du skriver och delar med dig! Synd att Curran är så naiv/nonchalant och kommer oförberedd, inte proffsigt för fem öre. Gott att få bekräftat vad jag förväntade mig, att tränarstaben gör allt för att få fräs på honom. Blir i sig spännande hur han reagerar på extra träning. Om dåligt grundtränad blir man lätt nerkörd och ännu segare en period, risken för överbelastningsskador ökar osv. Det har Erik o co koll på, men elitidrott är alltid att "ligga på gränsen". Och i Currans fall spetsas risktagandet nog till lite extra. Hoppas han håller, kan ta till sig träningen och så småningom "poppar upp" lite starkare, snabbare och uthålligare. Då blir det betydligt lättare att vara skicklig. Allt tyder på att vi får ha tålamod. Fram till jul innan vi ser klara positiva tendenser tror jag är en rimlig och nödvändig tidshorisont. Ge honom den om ni överhuvudtaget vill ge honom chansen. Han kommer inte att vara snabb nästa vecka. Blir så klart intressant att följa tränarnas tålamod och hur de matchar honom under resans gång. Beror ju också på hur övriga spelar, hur man vill para ihop dem, offra andra saker för Curran osv, ett pussel och kompromissande. Men hur använder man hans offensiva kvalitéer samtidigt som man undviker hans bristfälliga defensiva i 5-mot-5? Går det ens att avhjälpa med en "stabil partner", typ Ahnelöv? Och visst behöver man vara ganska snabb även på offensiva blå i PP för att undvika dräll, om man antar att man spelar honom mer bara i den spelformen till en början? Som sagt, vänta ett tag med att deppa ihop och döma honom som flopp. Ta det lite varsamt med motorsågen en tid. För den lär Curran behöva för att hitta rätt.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån sep 03 2018, 13:25

Håller med - tålamod är nog nyckeln här! Samtidigt gör det behovet av ytterligare en back än mer akut. Att gå in i seriespelet med 6,5 back känns ju sådär...

Henrik skrev:
Ok Jonas, tack för att du skriver och delar med dig! Synd att Curran är så naiv/nonchalant och kommer oförberedd, inte proffsigt för fem öre. Gott att få bekräftat vad jag förväntade mig, att tränarstaben gör allt för att få fräs på honom. Blir i sig spännande hur han reagerar på extra träning. Om dåligt grundtränad blir man lätt nerkörd och ännu segare en period, risken för överbelastningsskador ökar osv. Det har Erik o co koll på, men elitidrott är alltid att "ligga på gränsen". Och i Currans fall spetsas risktagandet nog till lite extra. Hoppas han håller, kan ta till sig träningen och så småningom "poppar upp" lite starkare, snabbare och uthålligare. Då blir det betydligt lättare att vara skicklig. Allt tyder på att vi får ha tålamod. Fram till jul innan vi ser klara positiva tendenser tror jag är en rimlig och nödvändig tidshorisont. Ge honom den om ni överhuvudtaget vill ge honom chansen. Han kommer inte att vara snabb nästa vecka. Blir så klart intressant att följa tränarnas tålamod och hur de matchar honom under resans gång. Beror ju också på hur övriga spelar, hur man vill para ihop dem, offra andra saker för Curran osv, ett pussel och kompromissande. Men hur använder man hans offensiva kvalitéer samtidigt som man undviker hans bristfälliga defensiva i 5-mot-5? Går det ens att avhjälpa med en "stabil partner", typ Ahnelöv? Och visst behöver man vara ganska snabb även på offensiva blå i PP för att undvika dräll, om man antar att man spelar honom mer bara i den spelformen till en början? Som sagt, vänta ett tag med att deppa ihop och döma honom som flopp. Ta det lite varsamt med motorsågen en tid. För den lär Curran behöva för att hitta rätt.

roglesnack.se

Inlägg av Henrik i mån sep 03 2018, 14:25

Det där med förväntningar...

Visst blåser det en massa trevliga vindar kring Rögle. Men är det då rimligt att förvänta sig omedelbara resultat på planen?

Jag är så glad att kring allt långsiktigt byggande som görs i organisationen i stort, som is året, teknikcamp och nya redskap, nytt gym, satsning på tränare till de unga, heltidsscout, god ledningsstruktur, ny mediakub, inte vill gå bidra till att trissa upp spelarlöner, men dra in mer flis osv osv... RBK med Thuresson i spetsen verkar succesivt bygga en hållbar bas för att kunna vara ett topplag över tid. Fortsätt så bara, för det som slutar bli bättre blir snart sämre.

I själva truppbygget kan man också se ett långsiktigt tänk. Visst kan jag förstå frustrationen om Sjögren inte är på banan närmsta tiden, men man var medvetna om den risken. Man vill likväl satsa långsiktigt tillsammans över 4 år! Jag tror det är oerhört klokt. Kan man snart förlänga med Ted och Schira bygger man än mer hållbart på sikt. Kan man efterhand hitta fler i de egna leden som Jonsson, som kan växa till något långvarigt i SHL, så underlättar det oerhört. Kan man scouta fram lite äldre uppkomlingar, redo att blomma ut här och var, t.ex Liss och nu kanske Bristedt så är det perfekt. Skitkul om några blir långvariga som Matson. Vidare kanske någon yngre utifrån på långre utvecklingskontrakt, typ Höglander och Jäger, inger också förtroende. Kontinuitet är viktigt. Icke minst som man år för år aldrig helt kan undvika viss turbolens varje säsong, man måste ju krydda anrättningen med sådana som är "på väg", typ Thomas och Zaar, med "legoknektar" som Matt, med "bonus-talanger" som Rasmus och Lucas. Vad jag vill komma till är att, om man nu fokuserar på forwards, så ser det långsiktigt väldigt förtroendeingivande ut. Men vi kanske inte ska förvänta oss omedelbar dundersuccé? Kanske mer att vi hänger med under hösten, utvecklas under säsongen, hotar alla lag och tar oss till slutspel där vi förhoppningsvis kan slåss på allvar. Inte minst förväntar jag mig att vi i år påbörjar en resa mot SM-guld, inte att man når dit i år, men siktar dit för att lära sig vad som krävs och sedan oförtrutet tuggar sig närmare målet varje säsong, på ett hållbart sätt.

Backsidan har vi ojat oss om länge och gör så fortfarande. Skulle Ahnelöv dimpa in och Rasmus komma tillbaks så är i alla fall ombyggnad och uppdatering ganska långt gången även i denna lagdel. Man får väl se det som att inte ens Abbotts är perfekta och gör allt rätt från start. Jag är övertygad om att Chris efterhand kommer att bygga en allt bättre backbesättning och att tränarna kommer att utveckla det vi har. Tror inte för ett ögonblick att bröderna ger sig förrän de lyckats, dvs ta SM-guld. Jag har absolut inget att invända mot den färdriktningen, men förväntar mig inte att de ska lyckas fullt ut i år. Förhoppningsvis kommer de några rejäla kliv på vägen i år.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån sep 03 2018, 14:43

roglesnack.se skrev:Håller med - tålamod är nog nyckeln här! Samtidigt gör det behovet av ytterligare en back än mer akut. Att gå in i seriespelet med 6,5 back känns ju sådär...
Precis! Men det verkar ju nu också som att behovet växt fram allt tydligare hos Chris. Han har haft ögonen öppna länge men är nog mer övertygad och bestämd i sitt agerande nu än för bara någon vecka sedan gissar jag. Han måste köpa in en bra back snarast, för att kunna vara trovärdig, både inåt laget och föreningen, utåt gentemot media och oss andra. Han måste så att säga vinna tid åt sig själv, laget och inte minst Curran. Hålla liv i den positiva brasan. Annars är det nog bara bröderna Abbotts själva som vågar drömma om och ens sikt mot topp-6. Någonstans kan Abbotts nu slutligen ha insett fullt ut att de måste ha in typ Ahnelöv för att inte äventyra trovärdigheten i färdriktningen. Så frågan är vem som är kall och vem som är desperat i detta läge, Chris eller Ahnelöv?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i ons sep 05 2018, 14:01

https://www.hd.se/2018-09-06/rogle-laddar-med-hardtraning--testar-ny-spetskedja

Utan Anderson, Sjögren, Lucas och Sandin känns det ärligt talat ganska beige... Hoppas att jag har fel och att det finns fler spelare än Höglander som kan överraska positivt nu när det börjar dra ihop sig.
Visst, den känslan har bäring. Å andra sidan ett bra tillfälle för formationer och individer att bli lite färggladare. Viktigt som sagt att fler än Höglander och Bristedt börjar bekänna färg nu. Inte bara Teds kedja. Imorgon kanske främst Bengtsson, Liss, Ryfors framåt och Bertov, Curran bakåt. Kul om Jäger tar chansen! Låt de som tar chansen få växa vidare med fortsatt förtroende. Det gäller att börja bidra medan laget är decimerat, annars lär man snart halka utanför.

roglesnack.se

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 11:48

Det kommer en Röglenyhet snart. Gissar på att Ahnelöv är klar. Spännande!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor sep 06 2018, 11:49

Mike skrev:Det kommer en Röglenyhet snart. Gissar på att Ahnelöv är klar. Spännande!

Någon intern källa? Eller har Rögle gått ut och hintat med något?

roglesnack.se

Inlägg av Mike i tor sep 06 2018, 11:52

Japp. Ahnelöv klar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor sep 06 2018, 11:53

Mike skrev:Japp. Ahnelöv klar.

Härligt!

roglesnack.se

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 13:25

Äntligen!

Blir spännande att se kontraktslängd, hur han ligger till i träning, när han är redo för match etc. Hoppas han är riktigt dedikerad och är tänd på Rögles färdväg! Nog har han kapacitet att bidra med, men ge honom en tid att växa in i laget.

Man måste alltid ha lite flax med truppen också, man kan alltid diskutera enskilda spelare och detaljer, men givet att spelarbudgeten nu är använd tycker jag Chris i stort sätt har gjort vad han kan för att uppdatera. Nu återstår bara att hålla tummarna för att Lucas och Rasmus är tillbaka snart.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i tor sep 06 2018, 13:29

Henrik skrev:Äntligen!

Blir spännande att se kontraktslängd, hur han ligger till i träning, när han är redo för match etc. Hoppas han är riktigt dedikerad och är tänd på Rögles färdväg! Nog har han kapacitet att bidra med, men ge honom en tid att växa in i laget.

Man måste alltid ha lite flax med truppen också, man kan alltid diskutera enskilda spelare och detaljer, men givet att spelarbudgeten nu är använd tycker jag Chris i stort sätt har gjort vad han kan för att uppdatera. Nu återstår bara att hålla tummarna för att Lucas och Rasmus är tillbaka snart.

Tror Ahnelöv har kört försäsongsträning med en rad andra utlandsproffs i Stockholm och varit på is med Huddinge (om jag inte är helt fel underrättad). Hade varit perfekt om han åtminstone är redo att spela mot HV på söndag och få möjlighet att få lite matchtempo innan serien drar igång.

roglesnack.se

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 15:10

Alltså, även om Silly aldrig riktigt är klar, så är det nu kanske rätt läge för en summering. Den har dock iaf jag redan tjuvstartat på i flera omgångar, så i korthet är jag nu efter omständigheterna riktigt nöjd med bygget. (Jmfr t.ex sista backpjäs in nu och för två år sedan)

Sen hoppas jag så klart på flyt med Lucas och Rasmus, att Ahnelöv, Matt och Sjöa relativt snart och snabbt hittar rätt, att vi är skadefria och inte minst får en fantastisk utveckling under säsongen.

Jag tycker fortfarande att något av "den perfekta uppgraderingen" av backsidan skulle vara att landa "Schira 2 och 3" tidigt i våras. Med värvningen av Thomas bevisade Chris att sådant var möjligt. Sen kanske det finns en poäng att vänta ut någon av dem till NHL-camp-tid på året.
Hursomhelst klart man skulle ge Jonsson kontrakt. Med dessa tre utöver Schira och Youds, kunde man i den bästa av världar ha låtit bli JW och löst Alen, lugnt köpt chansningen med Curran och påfyllnad med Bertov. Ja då skulle jag tom tycka det var ok att chansartat räkna med Rasmus på åttonde och sista plats för att eventuellt ersätta honom senare, i sämsta fall, om pengarna var slut, bara öppnat upp för J20.

Men man får ha respekt för att budget har gränser, sportchefer har prioritetsordningar (centrar), vill börja bygga i andra ändar, att de faktiskt bör veta bäst och att inget någonsin blir exakt som man tänkt sig, varken för dem eller oss. Det gäller ju också att våga få ut relativt mycket per investerad krona (tänker lite på Curran i dagsläget).

I slutändan tycker jag ändå det blev en acceptabel mix i backsidan. Nu bör vi ha TVÅ väldigt säkra kort i Schira och Ahnelöv, med rutin och stabilitet, som bär laget kväll efter kväll. Må de vara hela. Om Rasmus kommer hem har han potential att fram till slutspel utvecklas till en av seriens ledande backar. Men han är ju knappast kvar mer än denna säsong, om ens hela den. Vår andre yngling, Jonsson, ser ut att kunna bli tryggheten själv, de små utvecklingsstegens mästare och något att hålla hårt i många år framöver i SHL. Curran kanske aldrig steppar upp riktigt till den spets som vi önskar? Men nu är han här, så tålamod, träning och lite inlindad matchning till en början, med mer av PP och mindre 5-mot-5, successiv stegring i takt med positiva tecken under hösten kan få igång honom efter jul. Eller så får vi vänta till nästa säsong? I värsta fall skicka tillbaka honom till Norge och lägga ut större pengar på ett säkrare kort. Men om Curran fallerar känns det nu också lättare att pröva Youds, möjligen JW, som offensivt alternativ i par med Ahnelöv. Jag har ännu inte riktigt gett upp hoppet om att Youds ska bli tryggare bakåt. Det är svårt att tränga bort JWs och Alens många tillkortakommanden under åren. Men jag är övertygad om att åtminstone JW nu kommer att göra sin bästa RBK-säsong hittills. Hoppas verkligen JW och Alen främst kan städa bort sina mest hårresande tabbar och felbeslut. Nu vill jag verkligen bara njuta och glädjas med ljusglimtar ett tag.

Forwardsbygget är det svårt att gnälla på. Jag har inga problem alls med att Sjögren tar tid på sig, även om man så klart alltid önskar att det gått fortare, eftersom han behöver det, är en långsiktig galjonsfigur och riktkarl för färdvägen. Eller att man valt artistvarianten för Matt. Så funkar det och ett sådant kontrakt till legoknekt kan man i truppen som helhet kosta på sig. Litar på Ted. Bara en tidsfråga innan Thomas och Zaar producerar. Och tror inga tvivel på den egna förmågan växer där i första taget. Men förmodligen lite känsligare på andra håll. Kanske därför allra viktigast idag att Bengtsson, Ryfors, Liss och Jäger känner att de är på rätt väg, att Ludvig tar chansen om han får hoppa in? Matson, Linus och Erik går redan mer eller mindre som klockor och Höglander och Bristedt som tåget.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 15:27

roglesnack.se skrev:
Henrik skrev:Äntligen!

Tror Ahnelöv har kört försäsongsträning med en rad andra utlandsproffs i Stockholm och varit på is med Huddinge (om jag inte är helt fel underrättad). Hade varit perfekt om han åtminstone är redo att spela mot HV på söndag och få möjlighet att få lite matchtempo innan serien drar igång.
Jo, han har förhoppningsvis skött sig. Frågan är hur intensivt. Matchtempo och timing lär som sagt ännu saknas.

Skönt om de vi idag har tillgängliga tillsammans med Ahnelöv inger hopp om att hänga med inledningsvis i serien. Sen tror jag nuvarande lag växer efterhand oavsett, utöver att vi förhoppningsvis också blir "internt förstärkta" efterhand med Lucas, Rasmus, Matt och Sjöa. Men ska vi kunna hoppas på att vi kniper segrar även inledningsvis krävs nog att Thomas och Zaar tillsammans med Ted börjar producera lite nu i de två genrepen. Kan även ett par av Bengtsson, Liss, Ryfors och Jäger börja bidra så kommer det att genast att kännas skitbra. För är övertygad om att de som redan är igång som tåget kommer att tuffa på.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 15:48

Rooth har en viktig poäng i att Rögle numera är ett tänkbart alternativ för någon som Ahnelöv. Men det gör mig bara ännu mer sugen på att höra och läsa om Ahnelövs perspektiv och bevekelsegrunder. Vad gjorde Rögle tillräckligt intressant för honom? Även om alternativen nu var få för honom så fanns iaf RBK med på kartan. Hur sugen är han? Vart vill han komma med RBK? Och vad vill han bidra med? Hur taggad är han? Tidshoriston, kontraktslängd, sociala frågor...Hur väl passar han in i detta gäng? Vilken roll hoppas han på?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor sep 06 2018, 16:10

Rooth-poäng alternativ två...

Om sista pjäs idag varit typ Anton Cederholm som för två år sedan hade ett minst lika stort antiklimax infunnigt sig hos mig. Då dog liksom alla drömmar med stänk av realism om ett uppsving.

Nu kommer till slut Ahnelöv. Jag förväntar mig ingen "frälsare". Men en riktigt bra sistapjäs kan så småningom göra stor skillnad på planen. Redan idag, på pappret, har Ahnelövs påskrift en avgörande betydelse för Rögle BK. Ingen kan nu betvivla färdvägen! Otroligt viktigt för trovärdigheten, inåt och utåt, för RBK, Abbotts och alla inblandade.

Nu kör vi! Jag tycker nu man ska sikta mot topp 6, sikta på att lära sig vinna, match för match och sikta på att växa ut till ett slutspelslag att räkna med. Även om det i den bästa av världar nu känns möjligt förväntar mig dock inte att RBK lyckas landa topp 6 redan i årets sluttabell. Men det är definitivt motiverat att börja sikta på stjärnorna och envetet kämpa för att nå dit. Det kan gå snabbare än man tror, men jag tycker personligen det är ok om vi når play-in, kan hota alla lag och är riktigt redo för strid i slutspelet. Visst finns hoppet om mer, men samtidigt lite fånigt att begära det. Jag har gärna tålamod med större framgång, åtminstone sett över även nästa säsong, så länge man envetet kämpar vidare och bygger vidare på en positiv trend.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 10 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 25 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen