Silly Season och truppen 18/19

Sida 9 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 24 ... 40  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av eleganten i mån aug 27 2018, 20:32

Henrik skrev:Men sen är frågan om Bertov är hel och om man vill ge honom, och/eller Alen och Jonsson chansen att "stabilisera" Curran/Youds/JW? För jag litar blint på Eleganten, att de tre sistnämnda inte bör spela tillsammans.
Gott snack Henrik! Läsvärt, tack för att du bidrar.
När det gäller Curran skrev jag väl delvis i affekt. Vi måste ju nästan ge honom lite tid att justera sitt spel för en ny liga.
Youds är kanske ingen katastrof defensivt men heller ingen som stabiliserar och skapar lugn i ett backpar. Offensiva kvaliteter men lite smått opålitlig i defensiven. JW har jag däremot sett under årens lopp och det är upp till honom och Abbotts som gav nytt kontrakt och kaptensbindel att motbevisa och jaga bort min dåliga magkänsla.

Henrik skrev:
Kanske det tom vore klokt att mot LHC ge Jäger en ordentlig chans som center, för att han förtjänat det och för att man är nyfiken på om han till skillnad från Horvath kan utmana Ryfors och hjälpgummorna på den posten?
JA. Helt klart. Jäger måste få en ordentlig chans i fjärde eller tredje i två matcher innan vi börjar.
Ryfors ser jag egentligen mer som en forward som bryter igenom, i stil med Hedberg, än en center.
Det är i sina soloåkningar där han går från mittzon till eget avslut han sticker ut. Även snabb i tanken med passningar i trängda situationer.
Ryfors måste inte vara center, jag vill hellre ha honom som vinge.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i tis aug 28 2018, 00:28

Tack Eleganten!
Håller med om alla tre omnämnda backar. Curran var nog krasslig och seg pga det sist och förtjänar dessutom mer tid. Men han saknar också den stabile tvåvägsbacken Chris borde värva i rappet som partner. Youds är ok i ett tredje par och förhoppningsvis kan Bertov eller möjligen Jonsson vara honom behjälplig. JW och Alen får ursäkta. Med tanke på deras tidigare bravader måste de imponera konsekvent över en ganska lång tid framöver för att vinna min tillit. Kring JW har jag verkligen glatt mig åt hans framfart hittills i år, när han skött sig anständigt och dessutom målat. Men sen kom ju ett riktigt bottennapp mot HV och man blir åter skeptisk direkt. Totalt sett är jag fullständigt övertygad om att Rasmus måste stanna och toppbacken måste komma in (till Curran) för att det hela ska bli långsiktigt hållbart. Annars blir det ju bara löjligt att spekulera i om att utmana topp-6-lagen. Säkert några höga berg men alltför ofta för djupa dalar. JW får agera sjunde och till nöds kastas in i stället för Curran eller Youds. Alen och Jonsson får försöka peta Bertov.

Då säger vi det. Testa Jäger som center och Ryfors som vinge! Håller helt med om bilden av hans genombrott med fart! Och man ska göra det nu, innan det drar igång på allvar och medans man nätt och jämnt får ihop fullt manskap. Kanonläge! Senare blir det svårare att ge dem möjligheten.

Slutligen. Våga ge förtroende åt de som hittills visat framfötterna, läs Bristedt och Höglander! Den förstes inbrytning senast och den andres förarbete till 6:an mot Öreträsk håller jag för bland de absolut bästa offensiva aktionerna hittills. Smid medans järnet är varmt, bekräfta dem och låt dem växa ytterligare!

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tis aug 28 2018, 13:38

Med tanke på vad Höglander har visat hittills så känns han väl given att starta med på tre kedjor? Känns oerhört spännande!

Framåt känns det rakt igenom bra, fin bredd där. Backsidan, ja det mesta är redan sagt som är värt att sägas, klent, osäkert och det enda som håller tillbaka en fullbordat wowkänsla inför premiären. Måtte kaptenen hålla...
Ogilthorpe

Antal inlägg : 140
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis aug 28 2018, 16:24

Henrik skrev:Vem är "statistiknissen"?
Petter på "Numerärt Övertag". Han tar fram avancerad statistik och har jobbat för Frölunda bland annat. Utvecklingen går framåt och avancerade stats blir allt viktigare. Enligt hans modell duger Gormley för ett första backpar i SHL.

Ogilthorpe - Höglander bör gå in på 3 femmor baserat på vad han har presterat hittills. Åtminstone fram tills Sjöa och Matt är tillbaka. Med fullt manskap får han och Bristedt kampera om en plats bredvid exempelvis Bengtsson och Sjögren.
Mike
Admin

Antal inlägg : 471
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis aug 28 2018, 18:58

Jag vet inte hur ni känner men av nyförvärven är jag mest spänd på att se Matt Anderson. Han var fantastisk i Djurgården och en av ligans absolut bästa centrar. Kan han komma upp i nivån han hade i DIF så kommer han att vara Rögles bäste forward. Enda farozonen är om han inte kommer upp i nivå pga senaste skadan eller åldern.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons aug 29 2018, 21:55

Mike skrev:Jag vet inte hur ni känner men av nyförvärven är jag mest spänd på att se Matt Anderson. Han var fantastisk i Djurgården och en av ligans absolut bästa centrar. Kan han komma upp i nivån han hade i DIF så kommer han att vara Rögles bäste forward. Enda farozonen är om han inte kommer upp i nivå pga senaste skadan eller åldern.
Bara att hoppas att han studsar tillbaka hos oss! Men speciellt nyfiken på just honom blir jag först när han dimper ner om ca en månad.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Euroc76 i tor aug 30 2018, 21:35

Bara att inse efter Linköping att en back med klass måste in, oavsett om Rasmus kommer tillbaka eller ej. I alla fall om man tänkt sig en placering på övre halvan. Curran kanske kommer på sikt men ser ganska långsam ut, både i tanke och på skridskorna.
Vad tycker ni? Tror ni Curran håller i SHL?

Euroc76

Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 18-07-30

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 22:21

Euroc76 skrev:Bara att inse efter Linköping att en back med klass måste in, oavsett om Rasmus kommer tillbaka eller ej. I alla fall om man tänkt sig en placering på övre halvan. Curran kanske kommer på sikt men ser ganska långsam ut, både i tanke och på skridskorna.
Vad tycker ni? Tror ni Curran håller i SHL?
Tror Curran kommer att få gott om tid och förhoppningsvis klara tempot allt bättre, men det hade underlättat om han haft hjälp av en riktig kanonback, den som saknas. Sandin måste dessutom stanna och fortsätta med Schira. Annars blir det jobbigt. Sen får övriga göra upp om vem som spelar med Youds, kanske Bertov i första hand? JW har jag hellre som sjunde och kanske som alternativ till Curran om han visar sig inte hålla måttet

Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor aug 30 2018, 22:46

Euroc76 skrev: Tror ni Curran håller i SHL?
Vi får väl se i inledningen av säsongen när det blir riktiga tävlingsmatcher.
Jag har sett tre träningsmatcher nu och tycker tyvärr det ser ut som att han skulle kunna floppa.
Han hade en fin aktion när han snurrade runt själv i offensiv zon idag mot Linköping.
Det såg tyvärr ut lite som David Åslin i sättet och jag är osäker på om han visste var han hade medspelarna.
Hoppas, hoppas, hoppas min magkänsla inte stämmer.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 01 2018, 12:25

Printz har signat ett korttidskontrakt med en SHL-klubb som verkligen behöver en back. Gissar på Timrå. Tror inte att Abbott vill ha en trött jävel som Printz.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör sep 01 2018, 12:47

Mike skrev:Printz har signat ett korttidskontrakt med en SHL-klubb som verkligen behöver en back. Gissar på Timrå. Tror inte att Abbott vill ha en trött jävel som Printz.
Nä, det låter otroligt att det skulle vara RBK, då skulle ju lika gärna Murphy kunna snöra på igen, gissar också på Timrå. Tror risken är minimal, men lite mardrömstankar får man ju, att Murphy, som också kommer därifrån, bidragit med en gammal, seg "Cederholm" och späder på "glädjekalkylen". Förlåt, men kan aldrig glömma det antiklimaxet. Då förväntade jag mig också en "toppback" sist in.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 01 2018, 14:14

Jag tycker det är aningen bekymmersamt att jag är den enda som är djupt orolig, folk tycker vi har fått en vinnarkultur och att allt verkar vara fri och fröjd förutom vi fattas en back, dessutom tycker jag Abbot agerar helt sjukt på backfronten.

Jag är genuint orolig över att vi dels inleder säsongen med en i min värld för dålig backsida. Den håller inte för att fightas i toppen och dessutom det lilla jag har fått se av Curran så är han inte i närheten utav Gagné. Det kanske vänder men han är en sämre spelare det råder det ingen tvekan om. Bibic fortsätter sitt mediokra spel och slarv. Han borde inte fått spela i Rögle i år.

Utöver detta så kommer vi inleda säsongen med två enorma avbräck - Minst.
Våra främsta nyförvärv missar alltså starten. Sjöa och Andersson.

Lägg där till att vi kanske blir av med såväl Elvenes som Sandin.
Jag höjer varningens finger.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 363
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 01 2018, 14:48

Jag håller med Titanus. I dagsläget, utan Matt, Sjöa och ev Rasmus och Lucas, så ser Rögle inte ut som ett tryggt och stabilt mittenlag. Det är för många frågetecken och jag tycker att Rögle spelar chansartat och valpigt med full fart framåt och slarv bakåt. Anfallsspelet är intensivt och kreativt men vi har inte råd att ha 3 av våra 6 bästa forwards borta för att det ska skörda frukt i SHL. Lägger man till den svaga backuppsättningen och målchanserna vi släppt till så ser det oroväckande ut om man vill sikta högre än ingemansland. Matt, Sjöa och Lucas kommer att ansluta tidigt, men frågan är om backarna håller för att skapa en vinnande trend som på sikt tar oss förbi etablerade lag som Brynäs, Luleå, Malmö. Linköping osv? Ge oss en toppback innan premiären!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör sep 01 2018, 16:22

Mike - Sen som du skrev här om dagen så har vi blivit positivt överraskade utav Bristedt och Höglander. Det är givetvis ett plus i kanten.
Men vi kommer inte ifrån faktumet att vi nu spelat två matcher mot kommande SHL-lag som båda lär vara mittenlag och båda matcherna blev förlust.
Vi vet inte när Matt och Sjöa spelar men vi lär åtminstone spela först 7-8 matcherna utan vår två främsta hot framåt och som du säger en svag backuppsättning försämrad ifrån förra året.

Abbots har faktiskt gjort det bra på det stora hela, men jag förstår inte hur två genier inom hockeyn som bröderna är kan ha en sådan kolossal tilltro till framförallt Alen Bibic och Ben Youds som dom tror kommer bli sensationella i år.

Jag hade höga förhoppningar innan säsongen men man måste vara realistisk också, det är svårt att ta höjd om något oväntat händer. Men i det här fallet har man VETAT att vår backsida är svag och man har dessutom VETAT att Sjöa och Matt missar första 7-8 matcherna
Varför har man inte tagit höjd för det då?!

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 01 2018, 18:04

Övertro pga förra säsongens överprestation. De tror att JW är bättre än han är. De tycker att Alen & Jonsson är ett stabilt backpar för att Rögle gick bra i vintras. Alen och JW borde ha lämnat. Curran skulle ej ha värvats. Istället för dessa 3 skulle man ha tagit in ett säkert kort och använt dagens resurser till ännu en toppback till. Dvs:

Schira1 - Schira2
Rasmus - Schira3
Bertov - Youds
Jonsson, Lassen

Samma kostnad, mycket bättre.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 01 2018, 19:31

Henrik skrev:
Mike skrev:Printz har signat ett korttidskontrakt med en SHL-klubb som verkligen behöver en back. Gissar på Timrå. Tror inte att Abbott vill ha en trött jävel som Printz.
Nä, det låter otroligt att det skulle vara RBK, då skulle ju lika gärna Murphy kunna snöra på igen, gissar också på Timrå. Tror risken är minimal, men lite mardrömstankar får man ju, att Murphy, som också kommer därifrån, bidragit med en gammal, seg "Cederholm" och späder på "glädjekalkylen". Förlåt, men kan aldrig glömma det antiklimaxet. Då förväntade jag mig också en "toppback" sist in.
Timrå tack och lov.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör sep 01 2018, 22:54

Ger er en nyhet till. Jalasvaara är klar för Timrå. Han är kass (och dyr) enligt mig så Timrå får gärna ta honom.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör sep 01 2018, 23:12

Titanus! Jag uppfattar det som att ALLA är mer eller mindre nervösa för backarna! Men sen kan man formulera sig olika och fokusera på olika saker.

Personligen har jag tagit fasta på att Chris redan valt att behålla Alen och förnyat 2 år med JW. Bägge besluten var, är och kommer sannolikt att förbli nära nog obegripliga för mig. Inte enbart pga av deras individuella brister, men mycket för att man redan fyllt på med Youds, som jag iofs, trots hans tillkortakommanden, kan tycka är ok i ett tredje par. Men samtidigt fyller han nästan svajighetskvoten bakåt för uppsättningen på egen hand. Så de tre tillsammans med utvecklingsbare Jonsson, Bertov från HA och Curran från Norge (alla chansningar i sig på sitt individuella sätt) bildar en alldeles för svag komplettering till fortfarande ej klare Sandin och kapten Schira. Det svajar för mycket i alla håll och kanter. MEN CHRIS HAR GJORT SINA VAL och det enda som går att påverka nu är EN TOPPBACK IN OCH HOPPAS PÅ SANDIN. Ingen mening att hålla på och spy galla över "de bristfälliga" hela säsongen. Men om toppbacken kommer och Sandin stannar, så kan man ju i förlängningen hoppas på att Alen tröttnar på bänken och drar och bara drömma om att JW med ett A på bröstet blir åttonde. Det skulle ju i så fall också bygga på att Curran, Bertov och Jonsson verkligen håller och går före. Suck, jag förstår dig verkligen Titanus.

Generellt ser jag inga riktiga strukturer i backbygget heller. Så om man tar det från 0. 8st. Alla i grunden tvåvägs, puckskickliga, åkstarka. Sen kan någon vara aningen långsammare om den är stor och stark, någon kan vara en liten skit om den är skicklig och vindsnabb. En i varje par kan ha sina största förtjänster offensivt, den andra defensivt, MEN ALLA MÅSTE VARA MER ELLER MINDRE ALLROUNDKUNNIGA OCH TILLRÄCKLIGT GRUNDTEKNISKT SKICKLIGA. Likaså kan man balansera fattningar, skottförmåga, speluppfattning etc i paren. Så enkelt uttryckt 4 riktigt bra etablerade, ena paret med offensiv högerskytt och en mer defensiv vänsterskytt, det andra paret tvärtom. 3:e och 4:e paret ska vara i princip likadana, I det ena kan en eventuellt vara lite äldre trygghet och rutin, medans den andra förväntas blomma nu eller snart (kanske typ Bertov), det sista paret kan gärna vara yngre, men talangfulla, billiga med potential att bli åtminstone hög SHL-klass, framtida spets i laget. (kanske typ Jonsson?) Men större talanger som är högt draftade (Rasmus) är bara tillfällig bonus. Inget man egentligen ska bygga kring eller räkna med.

Som det ser ut nu är det egentligen bara Schira och som är ok att räkna in på topp-4. Sandin visar sig ju nu också hålla, MEN DET KAN MAN INTE RÄKNA IN FRÅN START I BYGGET, DET ÄR EN BONUS I SIG OM HAN VERKLIGEN GÖR DET OCH DESSUTOM ÄR DET OSÄKERT OM HAN STANNAR. RASMUS ÄR OCH FÖRBLIR EN BONUSSPELARE SOM SKA RÄKNAS SOM EXTRA/9:E OCH BLI EN EXTRA KRYDDA OM HAN STANNAR.

Alltså skulle vi egentligen behövt 3 Schira till, dvs Schira-Schira2, Schira3-Schira4. Det visste vi alla, men Chris verkar ha förstått det lika dåligt som Masken eller haft ont om stålar eller priorieterat annorlunda? Men nog kunde han byggt om lite bättre när han ändå var i gång. Han valde ju själv JW (Chris och Rooth ser något där som få andra ser) så han kan bara skylla på Masken för Alen (och Schira).

Utifrån 4xSchira kan det möjligen anses ok att ha t.ex Youds-Bertov, Jonsson-JW. Men var ska Curran och Alen in? Ja inte vet jag med Alen eftersom man signade Jonsson och Bertov? De konkurrerar om två platser i 3:e och 4:e backpar. En av dem blir över. För han kan INTE kalkyleras med att utvecklas till en topp-4-back på förhand. Curran måste hålla måttet så småningom och bli något av en Schira (men naturligtvis med sina personliga drag), annars är han fel, för han ska gå i topp-4 och spela PP eller inte alls. Chansning i honom också så klart. Tufft för en 29-åring att helt plötsligt behöva bli snabbare. Om det överhuvudtaget går så kräver det säkert större delen av säsongen innan större skillnad märks. Och utöver det kan vi alltså bara hoppas på att toppbacken landas och bonus-Rasmus kan inkasseras, därmed bli Schira 3 o 4. Då skulle det totalt sett vara ok, men inte mer heller. Därför att i topp-4 ingår då minst en rejäl chansning och en bonusspelare.

Jämför forwards och backar. Ponera att Bonus-Lucas skulle stanna i Vegas. Ja, det skulle svida, men vi är då fortfarande 15 forwards, Bengtsson m.fl det lite lättare att ta sig in i ledande kedjor, men vi klarar oss utan Lucas. Det är redan byggt för det. 15+1 bonus. Men vad händer om Bonus-Rasmus stannar i Toronto? Ja då står kapten Schira nära nog naken där bak på topp-4, utan Rasmus, utan toppback, bara med Curran och folk som rimligtvis inte skulle ha varit tilltänkta för dessa positioner från start. Huvaligen!

Alltså, jag kan köpa att man inte finner 3 Schira till på ett bräde, samma säsong. Men att uppdatera truppen i år skulle för mig innebära att man åtminstone fann någon mer som påminde om vår kapten. Tänk om han försvinner efter denna säsong, då har vi ingen alls. Det gäller att behålla rätt och växla in någon bättre efterhand.

Avslutningsvis, så länge de är i truppen kommer jag aldrig att sluta hoppas, på att Curran får upp fart i ben och huvud, att JW och Youds slutar med huvudlösa pass, dräller och förbättrar sitt positionsspel i egen zon, att Alen lyfter främst i spelsinne och klubbteknik, blir lite snabbare i tanke och fötter, att Bertov visar sig kommit långt längre med de bitarna, att Jonsson bara växer och växer och växer...att Rasmus stannar och Schira förblir hel.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör sep 01 2018, 23:24

Mike skrev:Ger er en nyhet till. Jalasvaara är klar för Timrå. Han är kass (och dyr) enligt mig så Timrå får gärna ta honom.
Finns ju brännvin där med...och närma hem till Mumindalen, familjen, bastun. Håller med. Han är för begränsad, men kanske bra för Timrå som sannolikt mest måste försöka sätta stopp på motståndare i egen zon. Men det gäller att vi ser upp lite och åker runt honom så man inte åker på en rejäl propp. Den alkoholiserade grottmänniskan är djävligt hård.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön sep 02 2018, 00:34

Mike skrev:Ger er en nyhet till. Jalasvaara är klar för Timrå. Han är kass (och dyr) enligt mig så Timrå får gärna ta honom.

Detta är oerhört märkligt, då betyder det att Rögle inte ville ha honom då?
Jag vet att JJ hade pratat med en av sponsorerna som står mig nära och då var snacket att han lämnar Rögle för KHL, skulle varit minst 3-4 klubbar (så lät det iallafall) som ville ha hans påskrift. Jag lägger ingen värdering i det men tror knappast han får så mycket högre lön i Timrå och framförallt är dom ett sämre lag. Så den enda rimliga slutsatsen är att Rögle inte ville ha honom.

Henrik. Det jag har problem med på backfronten började redan förra året. Redan då hade vi sett hur Alen Bibic fuskar stundtals på isen, hur han dumpar puckar ner i icing eller hur han slarvar i uppspelen. Hans skridskoåkning lämnar också mer att önska. JW ska vi inte ens prata om, innan han fick sin "islossning" och började göra poäng där 3-4 matcher innan han blev skadad så var han...Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga men vissa perioder han gjorde under början på säsongen var bland det absolut sämsta jag har sett sedan jag började kolla på Rögle 1998. Hur man då förlänger med båda dessa två är för mig en gåta. Men skitsamma gjort är gjort. Problemen börjar sen. Dom gör sig först ovänner med Kevin G när den festnatten hade läckt ut (ja det är fortfarande sant) man börjar internt prata om att låta honom komma tillbaka och slutföra säsongen, någonting han gjorde med bravur. Likaså hade du Jalasvaara som var OK och Schira som var riktigt bra. Men i övrigt hade vi katastrofala backar. I det skedet så vet du till 90% att du blir av med Gagne och JJ - Du har tid att börja leta nya backar. Det är då fruktansvärt märkligt att du en redan dålig backuppsättning för ÄNNU SÄMRE när du ersätter Curran med Gagné och Jalasvaara med Bertov. Ska du kriga om ett SM-guld eller slutspel kan du för fan inte göra det med Bibic eller JW...
Curran har jag studerat noga dessa matcher jag har sett och jag är allt annat än imponerad vilket jag borde förstått med tanke på att det var Norge han briljerade i. Det som då är konstigt är hur Abbot i sedan första dagen dom kom till Ängelholm haft en sådan enorm tilltro till Bibic och JW att han ansåg sig ha råd att tappa Gagne/JJ dessutom och bara ersätta dom med snarlika spelare.
Chris borde agerat resolut och börjat leta efter två klasspelare samma dag som han blev av med Gagne och JJ. Detta vet jag han inte gjort, 1 back ja men han är genuint nöjd med backarna och det är för mig helt sinnessjukt, vi kommer att läcka bakåt oavsett om Sandin stannar eller inte. Vi har för dåliga backar helt enkelt.

Ni för ett klokt resonemang du och Mike.

Sen det som gör det hela ännu värre är att du kan ha bristfälliga backar om du har seriens bästa offensiv, det kanske vi hade haft om alla hade varit tillgängliga. Men nu kommer man avverka 20% serien utan sina två absolut bästa nyförvärv och kanske bästa anfallsvapen. Det är också åt helvete.

Jag framstår som lite för negativ nu märker jag men det är lika bra att folk är realistiska så att dom inte blir chockade när det börjar trilla in mål bakom Pogge och Ville.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 14:46

Tack Titanus! Och härligt att du är aktiv här igen!

Ser att vi är rörande överens om i stort sett ALLA turer på backsidan. Verkligen sinnessjukt om Abbotts känner sig genuint nöjda med besättningen. Men kanske man också kände att det skulle bli lite för turbolent att lösa även Alen. Det akuta gjorde man kvickt, klippte med Cade och tog typ det bästa som fanns att tillgå för stunden, Youds. JJ var trög och lätt att åka runt, men långt bättre fysisk spelare än Almen. Så långt tillräckligt rätt nödlösningar för att städa av säsongen.

Synd att Gagné gjorde sitt snedsteg. Men om jag fattat vad det handlade om så är min personliga hållning, stick och brinn, så gör man inte, oavsett hur bra spelare man är, TYVÄRR.
Sen får vi bara hoppas att Curran får upp farten.

Skitkul att man ger egna Jonsson kontrakt och han ser ut att ha förutsättningar att sakta men säkert växa ut till en fin SHL-back. Men vi behövde ju förstärkningar/uppdateraingar NU.
Och då blev såklart två års förnyelse med JW ett antiklimax i sammanhanget. Bertov säkert ok, tar förhoppningsvis kliv, men också märkligt oetablerat och svagt på förhand med tanke på vad man redan hade. Sandin, skitkul naturligtvis om han är kvar. Men man kan inte kalkylera med ännu en förhoppning i det läget. Säker tillgång till fler Schira tack!

Sen erkänner jag som sagt att jag var imponerad av JJs fysiska spel, stenhårt men också välavägt, skön kille verkar det, men Mike har en stor poäng i att det är för lätt att runda den tröge finnen varför jag håller fullständigt med om att det borde gå att hitta en lite snabbare och skickligare dylik. Det är dock inte Alen jag tänker på då. Gråt inte över JJ. Låt Timrå slita på suputen.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 15:35

Henrik - Schira och Rasmus är säkra kort som vi borde ha fler av på bekostnad av de sämre backarna och chansningen Curran. Det är möjligt att han växer efterhand och blir toppbacken vi hoppats på, men på papperet är han ett frågetecken och i mina ögon en omotiverad chansning när backuppsättningen ser ut som den gör. Är han scoutad? Han har sett långsammare ut än Alen under träningsmatcherna och stått för flera grova misstag. Youds satt på ett kontrakt och var direkt nödvändig förra säsongen, så det går inte att klaga på att han är kvar, även om han är betald att lira högre upp än i tredje backpar. Han och Bertov duger som 5e- och 6e-man. Jonsson har grundkapaciteten, åldern och "kostnaden" på sin sida och är direkt nödvändig längre ner i hierarkin. Jag kan inte minnas en enda grov tavla från Jonssons klubba. Han sticker kanske inte ut från mängden men är sällan dålig och har en skicklighet som kan ta honom till nästa nivå. De största frågetecknen är som sagt Alen - borde ha lämnat i våras. En begränsad back som varken har farten, skickligheten eller spelsinnet att hävda sig på nivån. JWs förlängning förblir ett frågetecken: 100 dåliga matcher, oönskad av Masken och Eldebrink, dissad av HA-lag, men Abbott förlänger baserat på 5 bra matcher? From hade också 5 bra matcher under en period. Det är förvisso för tidigt att döma ut Curran men jag tycker att man borde ha fokuserat på en meriterad back från en bra liga än en långsam puck hog från norska ligan, som är sämre än HA i kvalitet. Man borde dessutom ha räknat med att Rasmus kan försvinna och täckt upp för honom i god tid när det fanns många bra backar lediga. Jag är helt säker på att Chris vill förstärka, men backmarknaden idag är inte vad den var i våras och det är anledningen till att det drar ut på tiden.

Titanus - Rögle ville inte behålla Janne. Kostar mer än det smakar och han saknar både fart och skicklighet som bröderna betonat är A och O i SHL. Chris borde precis som du skriver ha varit ute i god tid och agerat resolut med tanke på vilka hål det fanns i de bakre leden. När Fairchild bänkades efter att ha varit katastrof ett tag, så kom JW in istället och var i princip ännu värre och kostade oss matcher.

Något som jag tycker är oerhört synd är att forwardssidan är såpass bra med Sjöa & Matt att vi med 2 bra backar + Rasmus på bekostnad av 2 virrpannor hade kunnat vara ett lag för SM.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 20:52

Jag hoppas att uppgifterna stämmer. För en månad sen sade jag nej för jag hoppades på Stollery eller liknande, men det är inte läge att sålla bland backar i dagens utsatta läge. Chris har kanske blivit mer desperata på sistonde och är beredd att matcha Ahnelövs löneanspråk?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 21:27

Mike! Kan bara hålla med! Tänk om man löst Alen direkt, aldrig förlängt med JW utan i stället börjat i rätt ände och signat två etablerade tvåvägsbackar tidigt, uppgraderat på vissa positioner med den "spets" som så tydligt saknas. "Schira 2 o 3" eller varför inte typ Gormley och Stollery. Då hade jag därefter lätt kunnat tänka mig en "Curran-chansning från Norge" och hoppats att det skulle vara "Schira 4". En rimlig prutning/chansning totalt sett. Även breddning med Bertov är helt ok i ett sådant läge. Och naturligtvis skulle man signa Jonsson om man långsiktigt tror på honom (och det verkar ju rätt). Sen hade man lugnt kunnat jobbat och hoppats på "Bonus-Rasmus" som man nu gjort. Och om han sen skulle dra, ersätta honom så gott det går efter marknad, återstod av flis samt mot bakgrund av de övriga sju då dittills visat upp på försäsongen. Skulle marknaden och börsen vara tom, ja då får man ju fylla på med en junis som åttonde. Det skulle alltså innebära en andra chansning, att man räknar in Bonus-Rasmus från start. Också hyfsat rimligt om man redan har värvat övriga. Hur svårt kan det vara? Varför börjar man i fel ände och prioriterar så fel? Kan problemet vara så banalt att Abbotts själva var forwards och därför prioriterar det så starkt, eller fattar man bara inte bättre?

Men nu är det ju som det är. Och då hoppas jag naturligtvis så in i h--vete på att alla backar lyckas över förväntan, inte minst Alen, JW, Curran, Bertov och Youds. På torsdag vill jag leta positiva tecken bland dessa. Jag skulle faktiskt vilja se Jonsson med Schira, tycker han förtjänat det, och därefter skiter jag i ordning och kombinationer, men tycker som Eleganten att Curran, JW och Youds ska spela i varsina 6backpar, dvs en får vara sjunde. Bertov o Alen bör spelas för att testas i 2a o 3e eller omvänt. Och Curran behöver ju mer tid. Så låt säga Schira-Jonsson, Bertov-Curran, Alen-Youds + JW. Lär ju inte hända. Dock ger jag mig inte på punkten att toppbacken nu MÅSTE in och att vi MÅSTE ha flax med Rasmus i detta läge. Annars är det inte bara synd utan oerhört synd med tanke på forwards- och målvaktsbesättning.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön sep 02 2018, 21:30

Mike skrev:

Jag hoppas att uppgifterna stämmer. För en månad sen sade jag nej för jag hoppades på Stollery eller liknande, men det är inte läge att sålla bland backar i dagens utsatta läge. Chris har kanske blivit mer desperata på sistonde och är beredd att matcha Ahnelövs löneanspråk?
Nu håller jag bara med!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 9 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 24 ... 40  Nästa

Till överst på sidan