Silly Season och truppen 18/19

Sida 8 av 11 Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av TitanusDenAndra i sön aug 19 2018, 22:33

Sjögren missar premiären 110%.

Enligt Rögles läkare missar han förmodligen minst 3 första matcherna.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 59
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i mån aug 20 2018, 14:42

TitanusDenAndra skrev:Sjögren missar premiären 110%.

Enligt Rögles läkare missar han förmodligen minst 3 första matcherna.
OK! Men i så fall är det väl inte hela världen. Inte optimalt så klart, men vi klarar oss säkert ganska bra även utan honom i några matcher. Det är ju som det är. Man hade det i beräkningen, att så kunde ske, redan när man började prata med honom, likt vetskapen om Matts artistkontrakt. HV har två ledande centrar skadade nu och paniklöste med Andreas Falk från Luleå. Madhawk omnämner fyra skadade gökar idag osv. Det är ju närmast unikt att alla är tillgängliga samtidigt iaf. Bortsett från möjligen Bertov då, men han uppges ju vara ok, så har vi ingen "okalkylerad frånvaro".

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån aug 20 2018, 16:56

Tunga grabbar som var nere i Köln. Vilka är Green Front?

Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån aug 20 2018, 17:51

Vet inte om det är hybrisvarning på mig nu, tycker det såg väldigt bra ut mot Örebro. Både Langnau ochh Köln avfärdades ganska enkelt - i de tre första matcherna för säsongen!

Alla (?) nyförvärv har levererat och de ungdomar som värvats in har - bortsett från Jäger? - imponerat och överträffat förväntningarna. Ingen utom Sjögren är skadad. Två toppmålvakter som levererar direkt.

När spricker bubblan? Som Rögle supporter är man härdad, nog fan så kommer väl skadorna, flopparna och fiaskona snart?

Ska se matchen mot HV på fredag och de har ju gått ganska bra i säsongsinledningen och det är kanske det avgörande testet var årets Rögle står?

Stämmer det att Ahnelöv är klar så har vi ett riktigt bra lag som borde gå in topp 6 i SHL. Klarar klubben av det trycket som favoriter, ett tryck som vi aldrig haft tidigare?

Hur som helst så ska den här säsongen bli jävligt kul att följa!

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i mån aug 20 2018, 18:51

Det blir minst guld i år!!

Helt ärligt så tror jag detta kommer bära väldigt långt. Laget spelade riktigt bra i slutet av säsongen och med nyförvärven så lär man bli bättre. Hoppas på en 1:e back dock oavsett Sandin vara eller icke vara.

Tuborg

Antal inlägg : 14

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis aug 21 2018, 14:43

Det är många processer igång. Men det känns onekligen som man kommit igång bra. Redan innan Köln har man lyckats bli ett kollektiv. Väl där inledde man vinnarspåret. I spelet fanns grunderna där, inte minst ett bra försvarsspel som inger trygghet. Wennströms statistik på "röda avslut", ca 10-12 framåt och 3-4 bakåt anger tonen i lagarbetet. Talar också för 3-1 om effektiviteten är sådär, men "halva laget" spikar täpper till väl, mer mot 6-2 om effektiviteten är riktigt bra samtidigt som motståndarmålisen inte har bästa dan på jobbet. Extra roligt att ingen spelare ännu uppvisat för låg lägstanivå. Alla är på! Däremot har flera redan överraskat oss och avslöjat lite av sina högre nivåer i sitt spel.

Nu får man framöver leta sig fram till serieformationer mot mer kvalificerat SHL-motstånd. Det blir spännande och så klart mycket detaljer som ännu ska falla på plats. Men jag är övertygad om att kollektivet i sin aktuella form klarar sig ganska bra i säsongsupptakten. Sen får man helt enkelt hoppas att både Lucas och Rasmus stannar samt att "toppbacken", Matt och Sjöa efterhand kommer in och stärker oss på bästa sätt. Det egentliga "premiärlaget" eller ordinarie laget får vi vänta på några omgångar.

Då hänger det ju också på om vi är skadefria tills dess. Hyser vissa förhoppningar om det. För den initiativrika spelidén är faktiskt skadeförebyggande i sig. Man försöker komma först in i varje situation och är på så vis alltid beredd på en smäll. Det går dock aldrig att skydda sig mot huvudlösa övergrepp och olyckor. Hoppas vi slipper sådana under resten av försäsongen mot kanske lite mer "sansade" eller "mogna" SHL-kollegor.

Apropå tilltänkt backtränare Per till HV tror jag det kan vara bra för honom, HV och RBK. Dels för att killen verkar ha sökt en lite lugnare roll. Men framför allt för att jag tror Cory passar bättre in i vår tränarstab.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tis aug 21 2018, 20:16

https://www.hd.se/2018-08-21/widing-till-djurgarden

Widing får ett korttids kontrakt med DIF och det är bara att önska den hedersmannen lycka till - utom i matchen mot Rögle....

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 23 2018, 13:24

Vilka kontrakt bör snart förlängas?

Visserligen väntar vi mest i dessa dagar på besked om att toppbacken landat, Lucas och Rasmus stannar, Matt anlänt och Sjöa är redo. Men Oscar Möllers aktuella kontraktsförlängning till 2023 gör oss också uppmärksamma på att det börjar bli dags för Chris att försöka slå vakt om de spelare han vill fortsätta att bygga kring framöver.

I första hand handlar det naturligtvis om "bärande spelare" och de kontrakt som går ut efter denna säsong. Självklara fall för Chris och Rögle bör då vara Craig Schira och Ted Brithén. Långa kontrakt med dem vore perfekt för RBK. Tillsammans med Sjögren kan de ge en långsiktig stadga åt gruppen, själva vara tongivande nog för att kunna leda både mer tillfällig spets och orutinerad talang på rätt spår i "deras" kollektiv. Craig och Ted själva är förhoppningsvis inte omöjliga.

Bland kontrakt i övrigt som går ut i vår finns fler tänkbara förlängningar. Men dessa vill nog Chris se åtminstone en bra bit in på hösten innan han inleder diskussionen. Ville lär få vänta länge. Sannolikt även Alen. Kanske kan Youds tillsammans med JW tidigt imponera och relativt snart få ett kontraktsförslag?

På forwardssidan tar förmodligen båda parter en säsong i taget med gamle Anderson samt Thomas och Zaar eftersom de vill studsa över till Nordamerika, så där lär vi få vänta minst till säsongens slut. Återstår att se om någon av Matson, Linus eller Ludvig kan göra sig intressanta nog för förlängning innan dess.

Visst kan man i teorin redan nu vilja förlänga kontrakt som är skrivna längre än för kommande säsong, men det är svårt att hitta sådana fall som redan nu är aktuella. Kanske ligger Olle närmast en bit fram i år? Nog finns det väl all anledning att nu först fokusera på att ganska snart binda upp Craig och Ted för många säsonger framåt!

Senast ändrad av Henrik den tor aug 23 2018, 14:26, ändrad totalt 1 gång

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 23 2018, 13:51

Onekligen för oss positiva tongångar beträffande Rasmus. Håller med Flippmacka helt i hans resonemang. Om OHL inte längre är ett alternativ, och varför skulle han välja juniorhockey? Då står det nog mellan Rögle och att trängas i AHL med 12 Marlies-backar. Hur bra är det för Rasmus och Leafs? Rakt in i Leafs återstår om något ett veritabelt nålsöga. Alltså hoppfullt för oss med tanke på att ledningen tydligt visar att här får han en stabil partner, all speltid i världen i alla spelformer, helt enkelt bäst förutsättningar att utvecklas givet omständigheterna. Bara att be till Toronto att de också inser det.
https://www.flippmacka.se/
https://tipofthetower.com/2018/08/23/toronto-maple-leafs-report-rasmus-sandin-not-expected-retun-ohl/

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 23 2018, 15:58

Hyfsat nöjd med kaptensvalen. Schira är en naturlig lösning i Sjöa frånvaro. Om rehaben går som planerat så är jag helt övertygad om att Sjöa tar över C:et så småningom.

Prio är att förlänga med Schira och Brithen, gärna långa kontrakt så att vi har en stark stomme kommande år. I övrigt behöver man inte stressa. Thomas har 1+1. Motsvarar Zaar förväntningarna så hoppas jag att han blir erbjuden nytt. Matt blir 36 i höst och vi får helt enkelt avvakta status och prestation och bedöma med tiden om han har fler bra SHL-säsonger i sig. Vi behöver nog inte oroa oss för att Matson lämnar. Upp till bevis för Curran, Youds, Ludvig, Linus och Kolppanen. Alen lämnar troligen.

Min känsla är att Rasmus stannar i Rögle om han inte tokdominerar på campen bland Marlies backar.

Henrik skrev:Apropå tilltänkt backtränare Per till HV tror jag det kan vara bra för honom, HV och RBK. Dels för att killen verkar ha sökt en lite lugnare roll. Men framför allt för att jag tror Cory passar bättre in i vår tränarstab.
Det tror jag också. När vi diskuterar backuppsättningen glömmer vi nog ofta bort Murphys betydelse. Det är en uppgradering jämfört med förra året när Eldebrink hade backansvaret.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i tor aug 23 2018, 16:49

Mike skrev:Hyfsat nöjd med kaptensvalen. Schira är en naturlig lösning i Sjöa frånvaro. Om rehaben går som planerat så är jag helt övertygad om att Sjöa tar över C:et så småningom.

Har svårt att se att Sjögren kommer att ta över C:et när han är tillbaka. Skulle vara så att han inte mår bra utav att ha C:et på tröjan isåfall.

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 23 2018, 20:38

Enligt Hockeynews har Rögle dragit sig ur kampen om Ahnelöv. En av hans närmaste polare hade sagt till min källa att han är klar för Rögle, därför gick jag ut med det här.

https://hockeynews.se/articles/3746/

Annars är jag glad över nyheten. Vi behöver en annan backtyp. Ahnelöv är snuskigt dyr för att vara såpass begränsad. Här är en SHL-sportchefs ord om honom:

Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 23 2018, 23:44

Håller med om Ahnelöv. Hade inte rätt känsla. Kände inte till hans skadebekymmer. Det och svindyr plus att han som du säger Mike förmodligen inte är precis den spelartyp vi helst vill ha gör att vi inte behöver gråta. Kan dock gräma mig lite för att det inte blev Stollery. Hoppas Chris hittar något liknande till slut.

Jag känner mig väldigt trygg med kaptensvalen. Köper Cams motiveringar i HD rakt av. Sjöa behöver inte en kaptensroll just nu. Han blir säkert aktuell nästa säsong. Och ingen hindrar någon i laget att hjälpa till att leda. Craig är egentligen rätt självklar utifrån förutsättningarna. Tror det blir ett perfekt "omtag" för Ted med ett A. Utnämningarna av Matson och JW klargör om inte annat att tränarna tycker de har en ganska självklar roll i laget.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 24 2018, 15:22

Backföljetongen - eller backuppsättningen jag inte förmår släppa.

Chris håller ögonen öppna efter "toppbacken". Det låter ständigt typ så här: "Den kan komma in oavsett, nu eller långt senare, oavsett om Rasmus stannar eller ej." Men nu när man dragit sig ur Ahnelöv-affären känns det mer troligt att Chris faktiskt avvaktar om Rasmus hamnar hos oss eller ej. För det enda som han egentligen varit helt tydlig med, därmed inte sagt att han kan vara eller bör vara tydligare, är att han definitivt vill värva in en eventuell ersättare till Rasmus. Mao, avvaktar Chris också nuvarande besättnings försäsong, har begränsat med slantar, tycker att marknaden är fortsatt god. Inte minst har han oändligt med is i magen, vilket säkert är en stor styrka, ehuru påfrestande för supporterns nerver.

Jag upprepar. Jag tycker det vore väldigt synd om han inte fick in en väldigt duktig backpjäs till ganska snart, oavsett om Rasmus stannar eller ej. Visst, backuppsättningen är sannolikt inte riktigt så svag som vi befarar, han litar på dem och det måste han ju utåt sett. Jag tror att han säger det och menar det. Nuvarande spelidé och lagsamarbete gör det dessutom enklare för backarna. Det behöver inte bli en ödesdiger akilleshäl.

MEN! Det är inte så att flera av våra backar helt plötsligt blivit så mycket bättre individuellt sett. Det fråntar inte alla de individuella svagheter och begränsningar vi i flertalet fall fått uppvisade säsong efter säsong. Förstå mig rätt. Jag tycker det är skitkul om JW växer ut till värsta terriern utan hjärnsläpp, om Alen får upp lite fart, reaktionsförmåga och puckskicklighet, om Jonsson får tillräckligt med hår på bröstet för att klara sig, om Bertov verkligen fyller SHL-kostymen, om Curran verkligen klarar av att fylla vårt skriande behov av en offensivt ledande back, om alla dessa, även Youds kan hitta en högre lägstanivå och sist men inte minst om Rasmus stannar. Jo visst, då är det ju klart att backsidan säkert är tom mer än duglig. Men det enda som känns säkert i dagsläget är att kapten Schira håller måttet och mer därtill, dag ut och dag in. Och det räcker sannerligen inte. Det hade därför självklart inte gjort ont på något sätt med en toppback. Jag har svårt att se annat än eventuellt pekuniära risker. Snarare borgar en toppbacksvärvning för trygghet, tillit och säkerhet. Utan denna dansar man fortsatt på alltför slak lina.

Så om nu Chris lägger alla äggen i Torontos, utvecklingens och flytets korgar blir jag lite besviken och konfunderad. Finns lite slantar kvar finns all anledning att snarast förstärka med någon typ Stollery (som signade med Jokerit) snarast. Det skulle eliminera alla tvivel om den riktning mot toppen man nu gärna torgför. Utan denne toppback, med eller utan Rasmus, kvarstår ändå lite tvivel. Förhoppningsvis inte internt, men absolut i åskådarkretsar under ganska lång tid framöver. Klarar dagens uppsättning backar verkligen av att över tid förändra bilden av sig själva? Jag skulle ta hjälp av en toppback. En toppvärvning snart, oavsett Rasmus, skulle också bli den perfekta punkten på en excellent Silly där Chris verkligen använt varje krona på bästa sätt och som helhet byggt om iaf näst intill fläckfritt. Man kan alltid dividera om enskilda detaljer, men då har han gjort vad han kan och kan faktiskt bära huvudet högt oavsett hur tränarstaben sedan 6förvaltar. Om Rasmus lämnar tror jag däremot alla förstår om man inte har ytterligare stora slantar till ytterligare en back. I det läget är det så klart synd att man tappar Rasmus, men man har fortfarande gjort vad man kan med truppen. Och det värsta som kan hända då är att man får fylla på med något billigt från HA eller från egna juniorled för de åtta inte längre räcker eller håller. Om Rasmus stannar och man är nio hela är det väl ett i-landsproblem att någon får ont om speltid? Då får man väl låna ut eller släppa någon. Prio ett måste ju vara att bygga ett mer än dugligt lag och då inbillar jag mig att "trovärdighetsaspekten" inte ska underskattas just när man ska ta sina första steg i rätt riktning.

Lek med tanken att man efterhand kan leta sig fram mot följande backpar:
Sandin-Schira, ?-Curran, JW-Youds + Bertov, Jonsson eller Alen. OM det sker har vi redan tydliga teckan på att S+S kan bli succé, att C borde kunna bli det med en rutinerad parhäst och att JW+Y säkert kan vara ett alldeles utmärkt tredjepar. Förmodligen har vi åtminstone en mer än duglig sjundeback i Bertov och två dugliga i övrigt. Men ännu vet vi faktiskt inte alls om Bertov, Jonsson eller Alen håller för att stoppa in som stöd till Curran, bli eventuell ersättare till Sandin (tillåt mig tvivla). De är fortfarande i mina ögon bara spelare för tredje backpar i bästa fall. Om t.ex Bertov så småningom visar sig vara mer än så, så måste man ju likväl ha råd med att någon av topp-4-backarna indisponibel ibland. Någon på marginalen måste alltså klara det klivet. Ta då dagens situation, med Bertov indisponibel, hårfint att Curran var sjuk, fortsatt ingen toppback och flytta fram den några dagar i tiden, dvs inte heller någon Rasmus. Ja då får vi en uppställning som knappt kan sägas vara SHL-mässig.

Min poäng är att toppbacken behövs, oavsett, så snart som möjligt. Jag hoppas så klart att fantastiska prestationer under dagens match motbevisar mig rejält. Men i annat fall är kanske på sätt och vis det bästa som kan ske i dagsläget, att de underliggande bristerna i de bakre leden tydligt avslöjas? Upp till bevis nu alla backar! Forwardsuppställningarna finner jag relativt okontroversiella idag, men det kan ni andra få tycka till mer om.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre aug 24 2018, 20:51

Henrik skrev:
Sandin-Schira, ?-Curran, JW-Youds + Bertov, Jonsson eller Alen.
Om vi dömer utifrån historien och vad vi såg ikväll så skulle jag säga att JW-Youds är för riskabelt. Tror verkligen både två behöver en stabil tvåvägsback bredvid sig. Bertov kanske var tänkt till det men är skadad nu. Jonsson kanske kan bli det i framtiden. Just nu känns JW, Curran och Youds som ganska riskfyllda backar som behöver nån säker, rutinerad bredvid sig.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 48
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 24 2018, 20:52

Om nu Chris likväl ligger på någonstans och helst vill ha en svensk, så finns det väl bara Tim Erixon och Viktor Svedberg att välja på? Vilka utänningar kan duga i AHL? Vilka i KHL?
I Liiga finns väl knappast någon ledig som duger utöver Jake Newton? I NLA endast Sanguinetti. Kanske det vore enklast, bäst och billigast att ej gå över ån efter vatten och knipa Gormley som spelade i SHL för Mora förra året?

Jag ser det som självklart att man nu behöver en väletablerad back med dokumenterade resultat oavsett, och att bruttolistan därmed i princip lätt bör kunna urskiljas på EP. Sen kan man eventuellt scouta fram en omeriterad påläggskalv som man får svårare att leta sig fram till statistiskt längre fram.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 24 2018, 20:58

eleganten skrev:
Henrik skrev:
Sandin-Schira, ?-Curran, JW-Youds + Bertov, Jonsson eller Alen.
Om vi dömer utifrån historien och vad vi såg ikväll så skulle jag säga att JW-Youds är för riskabelt. Tror verkligen både två behöver en stabil tvåvägsback bredvid sig. Bertov kanske var tänkt till det men är skadad nu. Jonsson kanske kan bli det i framtiden. Just nu känns JW, Curran och Youds som ganska riskfyllda backar som behöver nån säker, rutinerad bredvid sig.
Du kan säkert ha väldigt rätt i det. Men det förstärker ju i såfall bara behovet av att värva dylik back, kanske tom två då, om man har "topplag" som måttstock/kravbild.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 25 2018, 10:41

Rasmus måste stanna och en klassback måste värvas. Rasmus UT och toppback IN gör oss inte bättre utan det blir snarare likvärdigt till en betydligt större kostnad. Jag har höga tankar om Rasmus och ser honom som ett lika säkert kort som Schira. Rasmus + "Stollery" (dessvärre klar för Jokerit) hade varit drömmen.

Rasmus - Schira
"Stollery" - Curran
Bertov - Youds

Extrabackar: JW - Jonsson
Lånas ut: Alen

Så här borde det se ut enligt mig.

Forwardssidan är jättebra. En liten kritik är att vi känns onödigt breda. I min uppställning nedan hamnar 4 hyfsade forwards utanför 4 kedjor och det är 1-2 för mycket. Lika viktigt är det att forwards håller sig skadefria, framförallt de tongivande. Vad jag menar är att vi inte har råd med att ha Sjöa och Matt borta mer än i de inledande matcherna om det ska kunna bli Play In. Som jag ser det idag kan Rögle sluta allt från 7-12a.

Fw-formationerna som jag vill se i dagsläget, baserat på träningsmatcherna:

Lucas - Matt - Thomas
Liss - Brithen - Zaar
Bengtsson - Sjögren - Bristedt
Höglander - Sandin - Matson

Extraforwards: Jäger, Ryfors, Ludvig, Erik

Tycker mig se 3 kategorier redan nu. Utan turordning:

1-6: Skellefteå, Djurgården, Frölunda, Växjö, Färjestad, HV71.
7-12: Luleå, Linköping, Brynäs, Rögle, Malmö, Örebro
13-14: Mora, Timrå

Jag tror inte att vi är tillräckligt stabila för att rå på topp 6-lagen. Vi är samtidigt inte så dåliga att vi riskerar kval. Det kan som sagt bli allt från en 7-12e plats. Det är såpass jämnt mellan lagen i mittenskiktet.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 25 2018, 13:07

Klockrent Mike!

Köper backparen av idag rakt av. Men guuud vad mycket osäkerhet det ännu finns på olika sätt kring varje pjäs idag, förutom Schira. Tror som du och Eleganten att Curran, Youds och JW egentligen bara är alternativ till varandra i andra och tredje. Och med en av dem känns båda dessa par osäkra nog även om de också har sina uppsidor. Klart de behöver stabiliteten själv vid sin sida, om det nu hjälper mot huvudlösa passningar och dräll. Hursomhelst en toppback till andra par och så vill det till att Bertov håller för tredje och att alla är friska. Tyvärr är nog bara Alen och Jonsson kapabla respektive mogna att utmana om Bertovs plats. Och tyvärr tenderar känslan av att inte vilja ha tillbaks Alen och JW på plan att återkomma väldigt snabbt efter några misslyckade insatser. Mitt förtroende till dem har blivit skadat efter att ha sett alltför många sådana genom åren. Med det vill jag egentligen inte gnälla på dem, mest påminna om att vi numera har en måttstock för ett lag som klarar "vägen mot toppen".

Håller med om dina "när alla väl är samlade formationer" som det känns idag. Kanske skulle byta plats på Höglander och Bengtsson? På bänken känns Jäger och Erik närmast en plats. Det gäller att prestera om man inte ganska snabbt vill åka rutchkana i hierarkin. Återstår att se om vi verkligen är helt skadefria och därmed alltför breda när väl Matt och Sjögren spelar. Ännu är inte bredden något problem. Speciellt som Horvath verkade straffa ut sig själv igår och Lucas ska på camp. Men bredden kan bli ohälsosam längre fram. I sådant läge får man låna ut eller släppa någon. Det som är mest frustrerande just nu är snarare att det dröjer innan ordinarie lag är tillgängligt, därmed kan formera sig och finna kemi.

Kan vi knipa närmare hälften av poängen de första tio omgångarna jublar jag i högan sky. Sett över hela serien kan man ju försiktigt hoppas på fler segrar än förluster, minst hälften av poängen och plusmål. Uppnås det är vi definitivt på väg! Men egentligen handlar det bara om att ta en match i taget och vilja vinna varje match, ständigt förbättra sig fram till ett slutspel där man ska vara på topp.

Har annars samma känsla som du Mike kring kategorierna just nu, speciellt som Luleå och Brynäs ännu inte uppvisar en direkt imponerande försäsong. Men de två kvallagen är det som som känns säkrast på förhand. I övrigt kan det bli väldigt jämt och lätt hänt att något lag byter kategori. Att tippa exakt ordning känns närmast omöjligt och nästan fånigt. Kan man spela på det?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön aug 26 2018, 18:39

Höglander gjorde tydligen väl ifrån sig i juniorkronorna i helgen. Målskytt och matchens lirare tom i sista matchen mot Tjeckien. Bör ha förbättrat sina möjligheter att få spela JVM tillsammans med Lucas och Rasmus, men då krävs speltid under hösten. I dagsläget verkar det inte alls otroligt att han också får det. Jag gissar att Nils går tidigt i draften nästa sommar.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön aug 26 2018, 20:46

Bengtsson har väl kanske inte gjort större väsen av sig under träningsmatcherna men jag tycker att vi ska ge honom tid och förtroende att växa in i det. Att han får spela med Zaar och co är ett kvitto på att han gör bra saker på träningar och att tränarna tror på honom.

I dagsläget har jag Bristedt före Höglander i hierarkin pga mognaden och helhetsintrycket. Bristedt är komplett och har starka tvåvägsegenskaper medan Höglander är offensivt utpräglad men inte oäven defensivt. Lägger man till att han är 17 år så känns han lite mer som en chansning i jämförelse. Jag har Bengtsson före Bristedt av samma anledning. Det här är vad jag tycker i dagsläget. Tiden får sedan utvisa vem som ska ha platserna högre upp.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån aug 27 2018, 16:45

Gormley är fortfarande ledig. Statistiknissen nämnde honom idag och ansåg att han skulle kunna gå in i ett första backpar i SHL. Påminner en hel del om en viss Stollery i spelstilen.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån aug 27 2018, 17:14

I dagsläget tycker jag också det lutar mot att vi får se Mikes senaste forwardstolva på ett ungefär som ordinarie en bit fram i serien, dvs typ så här:

Lucas - Matt - Thomas
Liss - Brithen - Zaar
Bengtsson - Sjögren - Bristedt
Höglander - Sandin - Matson

Extraforwards: Jäger, Ryfors, Ludvig, Erik

Men det kan vara så att Höglander och Bristedt håller på att spela sig uppåt i hierarkin eller iaf att de rätt så konsekvent spelar så pass bra att de blir svåra att hålla utanför, ungefär som Matson. De verkade ju dessutom passa bra tillsammans inledningsvis. Kanske logiskt att spinna vidare på dem, åtminstone så länge övriga inte direkt imonerar? Visst ser de redan ut att kunna bli en farlig tredjeformation med Sjögren? Det är upp till Bengtsson, Liss och Lucas också för den delen, att visa också under match att de verkligen ska gå före. Thomas och Zaar lär ligga ganska orubbat först i kön.

Framförallt tror jag inte vi ska förstora upp betydelsen av hierarki gällande 5-mot-5-formationerna. Jag tror heller inte det är så problematiskt för spelarna att hamna i den ena eller andra kedjan. De vet att Cam o co söker ett jämnt lag med fyra bra, producerande kedjor. Som jag uppfattar det vill i grunden kunna "rulla på formationerna" och fördelar gärna istiden jämt, så länge det går att motivera. Kollektivet ska fixa det. Visst, hierarkin saknar inte betydelse. Men kampen inom laget består huvudsakligen om att få spela över huvud taget, att få vara med och bidra, i andra hand om att få spela i special teams och i tredje hand om att "ligga högt i hierarkin". Lägre position i hierarkin tror jag i sin tur vägs upp ganska lätt hos individen, bara den får "hitta kemi med rätt kompisar" oavsett om denna kallas första eller fjärde. Alla måste i slutändan hjälpas åt att producera om man ska slå in på "topplagsvägen" även om några spelare, t.ex Thomas, förväntas producera mer. Den riktiga nitlotten är att stå helt utanför laguppställningen match efter match.

Potentiellt sista matchen med gänget för Lucas och Rasmus mot LHC. För de åker väl först efter den? Ska vi gissa på en laguppställning? Pogges tur att stå. Nog håller man väl Sandin-Schira intakt? Eller känner man redan nu att man vill testa att dela på dem, för att man inte litar riktigt på övriga och vill "sprida stabilitet"? Nja, tror inte man vill sända sådana signaler av oro redan. Tror man har mer tålamod med sina backar. Dock i flera fall förgäves är jag rädd. Ingen rök av klantighet, dräll etc utan eld. Men sen är frågan om Bertov är hel och om man vill ge honom, och/eller Alen och Jonsson chansen att "stabilisera" Curran/Youds/JW? För jag litar blint på Eleganten, att de tre sistnämnda inte bör spela tillsammans. Men hur ser tränarna på det? De kör kanske glatt vidare med JW och Curran? Om jag tillåts vara lite elak, med en dåres envishet, inte helt olikt Eldebrink kanske? Ursäkta, vi kanske får se JW och Curran briljera tillsammans på torsdag? Nu till forwards.

Det är det väl hög tid att ge Lucas sista chansen innan han åker på rookiecamp, att pröva sina passar i "Mikes förstaformation" med skottkunnige Thomas? Gissar att Sandin eller Matson vikarierar som center för så småningom tilltänkte Matt. Jag skulle nog låta Höglander få chansen att fortsätta som han inledde med Bristedt och vikarie Erik (tills Sjöa är redo). Det är nog även Montén mottaglig för även om Cam säkerligen skiter i den JVM-aspekten. Sen är det upp till Liss och Bengtsson att göra upp om platsen bredvid Brithén och Zaar. Träningar och dagsform får avgöra. "Förloraren" får kanske spela med Matson/Sandin och Jäger? Kanske det tom vore klokt att mot LHC ge Jäger en ordentlig chans som center, för att han förtjänat det och för att man är nyfiken på om han till skillnad från Horvath kan utmana Ryfors och hjälpgummorna på den posten? Är det då en tydlig "fjärdekedja" med Bengtsson och Matson/Sandin som vingar? I 5-mot-5 har de väl samma möjligheter som alla andra att visa sig på styva linan? Extraforward: Ryfors. Kanske dags att testa honom som ytterforward i några byte om nu någon av de på planen inte är "påkopplade"? Jag uppfattar det som att Horvath får hålla till godo med J20 ett tag framöver, men att han i närtid, när vi är kort om folk, kan få ytterligare någon "nödlösningschans" i händelse av skada. Känslan kring Ludvig är liknande. Han lär få ytterligare chanser en tid framöver. Men tar han inte dem med eftertryck snart så halkar han sakta men säkert efter i det interna racet.

Generellt inför LHC blir det intressant att se om man lyckas "koppla på igen", få upp fart och intensitet och kanske därmed nästan per automatik krympa avståndet mellan lagdelarna. Tyvärr fungerar det nog inte som motgift mot rena grodor, dräll, felpass eller felpositioneringar. De måste helt enkelt respektive individ plocka bort. Likaså måste respektive formation kunna undvika att tillsammans gå bort sig i offensiv zon.

Till Tingsrydmatchen 6/9 och returmötet mot HV den 9/9 saknas definitivt Rasmus och Lucas. Sjöa och Matt saknas fortfarande också. Alltså har man nätt och jämt sju backar och tretton forwards att tillgå om ingen blir skadad innan dess. Det blir ju spännande att se hur backsidan klarar sig utan både Rasmus och värvad toppback, hujedamej! Trillar poletten ner då Chris? I dessa två matcher och någon omgång in i serien stundar samtidigt lite av den slutgiiltiga kampen om forwardsplatserna för ett tag framöver. Vilka ska värma en bänk efter denna period, om alla i truppen fortfarande är hela? Den som inte tydligt positionerat sig under denna period lär iaf inte få det lättare att därefter sig in igen, om och när alla efterhand blir tillgängliga: Lucas, Rasmus, Matt och Sjöa, kanske till och med den där välbehövlige toppbacken?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån aug 27 2018, 17:25

Mike skrev:Gormley är fortfarande ledig. Statistiknissen nämnde honom idag och ansåg att han skulle kunna gå in i ett första backpar i SHL. Påminner en hel del om en viss Stollery i spelstilen.
Du har nämnt honom tidigare, och varför inte om han påminner om Stollery? Borde kunna vara en fullt tillräckligt bra "toppback" och värvning i Chris smak, iaf med tanke på ålder, förhoppningsvis även karaktär och spelstil. Kanske till och med väldigt mycket per krona? Visst borde väl Gormley vara intresserad av Rögle? Men vem är "statistiknissen"?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån aug 27 2018, 18:53

Jag lovar att jag verkligen ska försöka att låta bli att sukta efter ett backförvärv förrän vi vet med Rasmus!

Visst är det väl så att Chris pausar i letandet, eller snarare fortsätter hålla utkik men pausar ambitionen att signa en toppback tills han vet med Rasmus?
Och att allt tyder på att han faktiskt är nöjd med backbesättningen ifall Rasmus återkommer? Eller började han tvivla efter HV-matchen? Nja, vågar inte tro det.
Han utesluter visserligen inte värvning av en toppback oavsett Rasmus, men visst känns det väl som att backarna, utöver Schira och Sandin, framöver behöver konfirmera sina individuella brister eller otillräckligheter, så att säga "hjälpa Chris på traven" innan han verkligen är beredd att slå till med en förstärkning? Lite trist men sant tror jag.

Jag tänker som så att backarna visst kanske fixar det rätt så bra långa perioder. Men de svagheter vi så ofta sett prov på tidigare, och nu återigen mot HV, rimligtvis inte kan suddas ut tillräckligt under tillräckligt långa perioder för att det ska hålla för en väg mot toppen. Det är för mig bara önsketänkande. Jag skulle helt enkelt aldrig våga kalkylera med så mycket förbättring hos de jag redan hade samt träffsäkerhet bland de jag värvat som Chris verkar göra. De kommer ju där de kommer ifrån och alla kan rimligtvis inte gå hem samtidigt.

Fast kanske det hör till saken att många av de många free agents som ännu återstår själva, likt Rasmus, vill vänta ut sin egen chans på en camp någonstans i NA? Kanske Chris bara kallt väntar ut dem eller är mer eller mindre tvungen till det? Asch, nu försöker jag verkligen släppa toppbacken för en månad eller så...

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 8 av 11 Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan