Silly Season och truppen 18/19

Sida 7 av 24 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 15 ... 24  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av P i fre aug 10 2018, 07:39

Känns ju lite tråkigt om det blir en tung start även i år viket finns en viss risk med åtminstone Sjöa, Matt A och Lucas E borta från start. Det är ju rätt tunga namn varav 2/3 av toppcentrarna. Med sådan hype som det är nu blir det viktigt med en hyfsad start så inte alla direkt tänker "jaha, då var vi där igen..".

Hur skulle ni ställa upp premiärlaget?

P

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 18-08-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i fre aug 10 2018, 14:01

Premiärlaget växer nog fram under försäsong.

Spännande om Ahnelöv tar betet. Vad jag förstår börjar alternativen sina för honom, speciellt om han verkligen vill tillbaka till SHL. Samtidigt vill Chris helst ha en svensk back, men kanske dumt att hänga upp sig på nationalitet? Vi håller väl ändå tummarna för att den affären går i hamn? Eller finns mer önskvärda och alternativ som är realistiska?
http://hockeynews.se/articles/3626/
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/os-backen-aktuell-for-shl-aterkomst/

Henrik
Admin

Antal inlägg : 255
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i fre aug 10 2018, 15:38

Spontant känns det som om Sandin kommer att göra en Liljegren, om han nu inte spelar sig hela vägen in i Toronto direkt. Det senare är inte helt omöjligt, men det är mest troligt att det blir Marlies till att börja med.

Hursomhelst, jag tror inte att Sandin spelar med oss i vinter. Det innebär att det ska in en ersättare snarast möjligt - helst innan Köln om ni frågar mig. Jag tycker Ahnelöv känns som ett bra alternativ, och finns pengarna är det väl bara att slå till. Här vet vi vad vi får, vilket inte ska underskattas. Skulle inte bli förvånad om det händer något i början av nästa vecka.

roglesnack.se

Antal inlägg : 37

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre aug 10 2018, 18:00

Det surras en del om Ahnelöv i Röglekretsar. Har fått lite hintar här och var om att något kan hända snart. Till premiären hade jag nöjt mig med följande backpar:

Rasmus - Schira
Ahnelöv - Curran
Bertov - Youds
JW - Jonsson
(Alen lånas ut)

Chanserna att behålla Rasmus är nog större jämfört med Liljegren av flera anledningar. 1. Rögles förvandling och den förbättrade relationen med Toronto. 2. Rasmus är öppen för att spela i Rögle medan Liljegren ville lämna. 3. Mördande konkurrens bland backar i Marlies där Rasmus inte har en given plats. Borgman, Rosén, Liljegren, LoVerde, Holl Marincin, Nielsen... Bara där har du 6-7 backar som står före i kön på papperet. Jag ser ingen självklar plats för Rasmus i AHL och det sista de vill göra är att spela honom sparsamt. Bättre att låna ut honom till Rögle där han får mycket förtroende och istid och kan växa med uppgiften. Risken finns såklart att han övertygar på campen och då talar mycket för att han lämnar trots allt. Någonstans känner jag att Rasmus 2018 > Liljegren 2017.
Mike
Admin

Antal inlägg : 343
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre aug 10 2018, 19:42

Om Rögle får ha Sjögren frisk, behålla Rasmus + Elvenes och värvar Ahnelöv så längtar jag redan till en topp 6 placering och finalen i vår då Lindab kokar å gungar som mitt lösfläsk efter semestern.

Tuborg

Antal inlägg : 104

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 11 2018, 12:19

Har han inte missat Christian Thomas på en sådan lista?
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/har-ar-15-av-arets-tyngsta-varvningar/

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön aug 12 2018, 22:03

Intressant input om Thomas på Röglesnack.

Ett annat intryck från dagens träning är att nye Christian Thomas ser vass ut och han verkar redan ha funnit viss kemi med Taylor Matson. Nu tror jag kanske inte att de två kommer att matchas ihop när det blir allvar, men Thomas verkar vara en smart spelare. Han hittar ofta lösningar även om det är trångt och ont om tid, vilket lovar gott för fortsättningen.

http://roglesnack.se/tavlingsinriktade-traningar-gor-skillnad/
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån aug 13 2018, 16:29

Ahnelöv är enligt uppgifter till mig klar för Rögle. Bestämde sig idag. Återstår att se om det stämmer.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Zink i mån aug 13 2018, 17:42

Mike skrev:Ahnelöv är enligt uppgifter till mig klar för Rögle. Bestämde sig idag. Återstår att se om det stämmer.

Tror du det säger något om Sandins vara eller inte?

Det ska hur som helst bli mycket intressant att följa detta lagbygge framöver...

Zink

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 18-06-19

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i mån aug 13 2018, 17:47

Mike skrev:Ahnelöv är enligt uppgifter till mig klar för Rögle. Bestämde sig idag. Återstår att se om det stämmer.

Hoppas att Mikes uppgifter stämmer. Det hade spetsat till backsidan ytterligare och gjort att vi definitivt hade kunnat blicka uppåt i tabellen kommande säsong.

roglesnack.se

Antal inlägg : 37

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån aug 13 2018, 18:54

Zink skrev:

Tror du det säger något om Sandins vara eller inte?

Det ska hur som helst bli mycket intressant att följa detta lagbygge framöver...
Med Ahnelöv har man ingen panik. Sedan blir Rasmus en bonus. Behöver man en back till senare, tar man det då. Lite så tänker jag.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån aug 13 2018, 20:16

Enormt skönt om det skulle visa sig stämma. Med Rasmus inräknat hade jag ställt upp:

Sandin-Schira
Ahnelöv-Curran
Youds-Bertov

Sen är det upp till bevis för Bibic,Jonsson och Williamsson att konkurrera om platser.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons aug 15 2018, 10:17

Nån som hört nåt om HD kommer att bevaka matcherna nere i Köln?
Nåt nytt angående Ahnelöv?

Oi!

Antal inlägg : 43
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av eleganten i ons aug 15 2018, 10:22

Oi! skrev:Nån som hört nåt om HD kommer att bevaka matcherna nere i Köln?
Nåt nytt angående Ahnelöv?
Ja, det har de gått ut med extremt tydligt. Det kommer vara en nära bevakning.
Om de kan direktsända matcherna verkar dock vara en fråga som är ovan för huvudet på reportrarna vi kommer i kontakt med.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 88
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Zink i ons aug 15 2018, 12:39

eleganten skrev:
Ja, det har de gått ut med extremt tydligt. Det kommer vara en nära bevakning.
Om de kan direktsända matcherna verkar dock vara en fråga som är ovan för huvudet på reportrarna vi kommer i kontakt med.

Hittade detta..

https://www.hockeypuls.se/logga-in/se-orebro-rogle-i-koln-cup-har

Zink

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 18-06-19

Användarens profil

Inlägg av Dipa i ons aug 15 2018, 18:12

Na.se
Dvs Nerikes allehanda, visar matchen i morgon. 1 kr för testmånad.

Något nytt om Ahnelöv? Hoppas, om han är sugen och hungrig!
Kommer vi tappa Sandin och Elvenes? Om ja, backup?
Sjögren? Att räkna med som givande medspelare i höst?

Dipa

Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons aug 15 2018, 20:12

HD sänder morgondagens match mot Örebro.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i fre aug 17 2018, 11:31

Sandin kommer hamna i USA förmodligen.
Flera kritiska röster höjs nu för backsidan som är djup oroväckande och det har jag sagt sedan dag ett, däremot kommer Curran bli sjukt viktigt.

Stämningen i laget har varit väldigt god.

Rögle kan mycket väl skrälla sig till en SM-final om backarna skulle leverera över vad som förväntas.

Däremot finner jag det jävligt klantigt att både Sjöa och Andersson missar så många matcher i början på säsongen.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 248

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 17 2018, 18:44

Håller med om backsidan. Den kan i bästa fall, med stor positiv överraskning och mycket tack vare hela lagets spelidé med intensitet, överbelastning och backchecking mycket väl klara sig bättre än vad den antyder på pappret. Men jag står också fast vid att toppbacken måste in och det gärna så snart som möjligt, helt oberoende av Rasmus öde. Utåt sett kan jag tycka att Chris blandar dessa kort lite igen i senaste HD-intervjun, men självklart kan han i princip inte säga mer än han gör förrän toppbacken är signad.

Sen hoppas vi så klart, också oavsett, att Toronto till slut tycker det är bra att ha Rasmus i Rögle ett år. Vad som kan tala för det är det är extremt trångt om utrymmet därborta. Leafs har redan sju backar. Vill man ens ha en åttonde i sin max 23 roster vid säsongsstart? Farmarlaget Marlies har i dagsläget 12 backar, mest i AHL vad jag förstår. Iofs kan väl några skickas nedåt i organisationen till ECHL-laget eller bytas bort, men chansen att Rasmus får plats i NHL eller AHL måste ändå bedömas som relativt liten. Största faran för Rögle ligger nog i om Toronto vill att han ska spela ytterligare ett år i samma OHL-lag, i en ledande roll. Men varför skulle det vara att föredra framför att få en ledande roll i Rögle med vuxna män som motståndare? Avgörande blir förmodligen om Toronto har tillräckligt goda alternativ som ledande backar för sitt OHL-lag samt om tilltron till Rögle och Rasmus utveckling här är tillräckligt stark. Den som lever fram till NHL-start får se. Men Rasmus är en senare fråga, toppbacken måste in oavsett, gärna nu. Chris har dock is i magen och väntar på den som verkligen vill och/eller på rätt pris. Kanske är det inte riktigt kört för Ahnelöv i DIF eller KHL ännu? Eller så brottas Chris och agenten om kontraktsdetaljer? Hur har viskningarna gått den senaste veckan?

Lucas ska naturligtvis åka till Vegas och ta den lilla chans han har. Men skulle tippa att den chansen är typ 10%. Skulle han lyckas så är vi i princip redan så väl garderade vi kan vara på forwardssidan breddmässigt och även kvalitétsmässigt att döma av t.ex Höglanders och Bristedts debuter igår. Men Jäger m.fl får gärna spä på det intrycket

Sjögren ligger back, men i fas med sin plan. Självklart ska man tänka långsiktigt med honom, inte stressa fram eller riskera något. Riskerna med det är för stora, kan riskera hans karriär och han har ett fyraårskontrakt. Självklart önskar sig både klubben och Sjögren själv en lång framgångsrik tjänstgöring i Rögle. Varför äventyra den? Enda alternativet vore i så fall att inte värva hem honom alls inför denna säsong. Personligen tycker jag inte ens det vore ett rimligt alternativ. Ha tålamod! Alltid är det någon som har skadebekymmer. Truppen som helhet måste vara byggd för att tåla det hjälpligt i perioder. Det gör den. Och Sjöa kommer att vara nyttig för oss vad det lider.

Spelare som Matt Anderson spelar av inkomst/skatteskäl på artistkontrakt. Vill man ha honom får man ta det eller förmodligen punga ut med mer än vad det smakar. Det visste Chris redan när han började prata med honom, så det är kalkylerat med. Men kanske är det inte så klokt att överhuvudtaget någon spelare på "artistpremisser"? En fråga att bära med sig. Men nu har man ju gjort sitt val, så jag väljer att gilla läget, se fram emot Matts deltagande och döma honom och Chris efter säsongen.

Hoppas verkligen vi lyckas få en bra start på serien även utan Sjöa, Anderson, eventuellt även toppbacken, Rasmus och Lucas. Att döma av gårdagens säsongsdebut tycker jag det ser ut att vara fullt möjligt. Sen får vi hoppas att laget utvecklas under säsongen och att man kan vara riktigt slutspelsmässiga när det är dags.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 01:04

Jag förstår mig inte på Chris, han visste att vi var svaga på backsidan förra året och detta året så blev vi ännu sämre, om ej sämre så marginellt bättre eller likadant.
Om man då har den vetskapen varför gör man inte allt i sin makt att värva två riktiga toppbackar istället för att chansa såhär.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 23:24

TitanusDenAndra skrev:Jag förstår mig inte på Chris, han visste att vi var svaga på backsidan förra året och detta året så blev vi ännu sämre, om ej sämre så marginellt bättre eller likadant.
Om man då har den vetskapen varför gör man inte allt i sin makt att värva två riktiga toppbackar istället för att chansa såhär.
Vi är många som har delat oron över backsidan under lång tid. Men med nuvarande driv i gänget och sättet att spela verkar nuvarande uppsättning kunna lösa uppgiften relativt bra. Backbesättningen behöver alltså i praktiken inte vara riktigt så tvivelaktig som vi fruktar på pappret och utifrån tidigare erfarenheter. Vi ska också komma ihåg att Chris valt att lyfta upp Jonsson, förlängt med JW, värvat Youds, Curran och Bertov. Klart han ville behålla Schira och nu Sandin. Utöver att Rasmus kan försvinna och skador kan uppkomma är det därför bara möjligen rimligt att plats kan skapas vid eventuell utlåning av Jonsson, men han får ju fortsatt stort förtroende nu i säsongsupptakten, eller Alen, som Abbottarna själv ej valt. Men jag börjar tro att inte ens det kommer att ske. Att de skulle släppa eller låna ut någon av de övriga tror jag är väldigt osannolikt. Likväl tycker jag fortfarande det vore självklart man ska införskaffa en toppback snarast. Och allt tyder också på att så kommer att ske, kanske imorgon, kanske om en månad, men det kommer att komma in en väletablerad back. Chris kan inte vara mycket tydligare än han är på den punkten.

När man väl vet med Rasmus, då bör det kunna vara klart med toppbacken och då vet man hur resterande har fungerat under försäsongen, då kommer man eventuellt att försöka "ersätta" Rasmus så gott det går. Men det går förmodligen inte. För det skulle bli dyrt och pengarna räcker nog inte till mer än någon påläggskalv från HA isf, gissar jag. Kanske är man också nöjda i det läget även om man förlorar Rasmus. Men det beror alltså på hur övriga presterar fram tills dess och då ska man dessutom garanterat räkna in toppbacken bland de åtta kvarvarande. Tveksamt om man vill ha fler. Kanske får man ganska snart indikationer på att det bör fungera att fylla på det eventuella behovet av en nionde med någon från J20?

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 23:42

Om man tittar på offensiven - kan det bli ett problem att inleda säsongen utan såväl Sjögren som Elvenes och Anderson?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön aug 19 2018, 00:40

TitanusDenAndra skrev:Om man tittar på offensiven - kan det bli ett problem att inleda säsongen utan såväl Sjögren som Elvenes och Anderson?
Klart ledningen vill ha tillgång till dessa spelare, för de ska alla innebära klara förstärkningar. Kanske inte en lite rostig Sjögren till en början. Men tror inte man ser deras frånvaro i starten som ett stort problem, mer som en utmaning man redan tagit med i beräkningen och tar sig an utan större oro. Att döma av hur resterande presterat under de första två träningsmatcherna tror jag eventuell nervositet snarare förvandlas till tillförsikt. Tycker man inlett ganska övertygande, med god sammanhållning och pondus. Kunnande finns även utan de tre.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön aug 19 2018, 11:11

Är det verkligen helt kört med Sjöa till premiären? Det är knappa månaden kvar och han har varit på is i två veckor redan.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön aug 19 2018, 19:29

Mike skrev:Är det verkligen helt kört med Sjöa till premiären? Det är knappa månaden kvar och han har varit på is i två veckor redan.
Nä, det tror inte jag. Det enda jag är säker på är att man inte kommer att låta honom "tjuva" eller chansa det minsta. Det vill han inte själv heller. Han vill ha en lång hel period, helst fyra säsonger i rad, där han är med och lyfter sitt kära Rögle mot toppen i SHL. När han väl påbörjar den resan matchmässigt vill han vara helt redo. Och allt annat vore dårskap. Bara att låta honom få den tid han behöver. Med det sagt följer han ju hittills sin plan till punkt och pricka utan backslag. Och jag vet ej, men misstänker att den är "grovinställd" på att om kunna vara redo till seriepremiären. Det är en knapp månad kvar, en hel del kan hända på den tidsperioden. Vi får helt enkelt hålla tummarna! Men den som väntar på något gott...

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 7 av 24 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 15 ... 24  Nästa

Till överst på sidan