Silly Season och truppen 18/19

Sida 5 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Mike i ons jul 18 2018, 16:50

Jag får en känsla av att Rooth underskattar Bertov. Han har imponerat på mig varje gång jag har sett LIF och jag räknar kallt med att han går in i ett av backparen. Allsvenskans bästa back har inte signat här för att titta på, och jag skulle inte bli förvånad om han visar sig vara en av våra bättre backar i vinter.

Vill även poängtera att jag gärna slipper fler uberdefensiva Bibic/Lilja/Jalasvaara-typer i Rögle. Janne passar inte in i det fartfyllda och tempostarka SHL. Jag vill ha Curran med en tvåvägsback som kan bidra både offensivt och defensivt. Renodlade (ofta långsamma) defensiva backar är snart ett minne blott i en snabb liga som SHL. I princip alla värvningar av den typen har floppat i Rögle de senaste 10 åren. Jag tror att många stirrar sig blinda på Jannes fina bröstvärmare och glömmer bort att han samtidigt var ett rundningsmärke med begränsad spelsinne och teknik. Han täcker upp för Currans utflykter framåt men hur ska vi anfalla framgångsrikt med 4 mot 5? Utvecklingen går mot tvåvägsbackar.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i tor jul 19 2018, 01:58

Tror också Rooth kan underskatta Bertov. Hoppas verkligen det. Isf lyfter förmodligen backbesättningen, speciellt om Curran också motsvarar förhoppningarna.

Håller med, ingen renodlad trög defensiv tack. Men tror inte heller risken är så stor för det, om det nu överhuvudtaget inkommer två backar. En riktigt bra måste hursomhelst inkomma i rappet!

Mina utgångspunkter är att varken Schira (pga högerfattningen) eller Curran (pga offensivlustan) lär spela med Youds om denne är bland de sex. Därav är chansen stor att de tre hamnar i varsitt backpar, om nu inte Schira och Curran sätts samman. Youds kan isf möjligen få spela i andra tillsammans med en ny mycket kompetent tvåvägsback i andra. Är den nye mer offensivt lagd, oavsett fattning gissar/hoppas jag att Bertov ligger närmast till hands. Går han in bland de fyra lär han ju motsvara alla förväntningar och sannolikt uppgradera backbesättningen. Är den nye offensive vänsterfattad så kan han så klart också skiftas med Curran som då i stället troligen kör med Bertov. Skulle Sandin stanna får Bertov däremot nöja sig med att konkurrera med JW om platsen bredvid Youds i tredje par. Lämnar Sandin och det kommer in en andra ny från nu så kan det ju röra om det ytterligare. Återstår att se vad Chris får tag i och om han nyper en eller två. Jag hoppas och tror i första hand på en riktigt vass tvåvägsback med offensiva kvalitéer. Gärna högerskytt.

Man ska också ha klart för sig att Alen tillsammans med Schira är de enda Chris inte valt själv. Schira är orubblig. Jonsson lär tas om hand på något sätt och satsas långsiktigt på, möjligen/förhoppningsvis lånas ut i år. På förhand ser det därför kanske extra tufft ut för Alen. Men man kanske får skador och därför användning för alla till och från eller så får Alen alternera med JW och Bertov i en hård, jämn kamp. Vem vet, kanske spelar den nye med Schira, Alen med Curran och JW eller Berott med Youds alternativt sjunde? Hur Jonsson ska få speltid om alla är hela förblir dock en gåta.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 19 2018, 12:40

Intressant att Brent Regner går till Salzburg. Trodde den typen av spelare hade högre ambitioner med sin karriär. Visar hursomhelst återigen att högkalibrigt från AHL inte ska vara så väldigt svårfångat. Kom igen nu Chris!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor jul 19 2018, 13:42

Ryktas om att två slovakiska U18-landslagsforwards förstärker Rögles juniorer.

Michal Mrazik 16 år: https://www.eliteprospects.com/player/388216/michal-mrazik

Sebastian Cederle 18 år: https://www.eliteprospects.com/player/328488/sebastian-cederle

16-åringen Mrazik ser riktigt spännande ut på papperet.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i fre jul 20 2018, 07:16

Känns som om det här med Sandin kom som en överraskning för Chris och Rögle. Nu sitter man ju i en svår situation när en av 6 startbackar verkar försvinna.

Tycker man ska ge Toronto till månadsskiftet att bestämma sig, och få dem att garantera att om han inte spelar til sig en NHL tröja så spelar han säsongen i Rögle. Vilket de förmodligen inte kan ge.

Då återstår att värva, sent, dyrt och förmodligen chansartat. Inte idealiskt. Tror inte vi ser Rasmus i RBK tröjan något mer.

Får också lite dåliga vibbar av intervjun med Lucas, han kommer vara med Vegas större delen av försäsongen och det kan ju vara så att Vegas vill ha honom på närmare håll och spela honom i någon liga därborta. Då står vi där igen... Visserligen ser anfallet inte lika tunnt ut men det blir ju en osäkerhetsfaktor med två spelare som "kanske" spelar i Rögle.

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Ichor i fre jul 20 2018, 12:36

Flying Farang skrev: [...]

Får också lite dåliga vibbar av intervjun med Lucas, han kommer vara  med Vegas större delen av försäsongen och det kan ju vara så att Vegas vill ha honom på närmare håll och spela honom i någon liga därborta. Då står vi där igen... Visserligen ser anfallet inte lika tunnt ut men det blir ju en osäkerhetsfaktor med två spelare som "kanske" spelar i Rögle.

Fast Lucas draftades inte i första rundan, så han kan inte skickas till AHL om han inte tar NHL-plats. Är rätt säker på att han spelar i Rögle i höst, men osvuret är bäst.

Ichor

Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jul 20 2018, 19:19

Precis! Intervjun tyder på lyckad första Camp efter nytt kontrakt, att han fått blodad tand och känner att han kommit närmare sin NHL-dröm. Han kommer att gå för det, men det vore en skräll om han kvalificerade sig för Vegas trupp redan i år. Blir det så kan man eventuellt, i lugn o ro, ersätta honom under säsongen om något då finnes och resterande 15 inte anses räcka till. Men det är inte så att Lucas nödvändigtvis måste ersättas om han drar. Vore bara trist att tappa honom redan i år. Typiskt "bonus-spelar-scrnario" enligt mig.

Backsidan är idag inte lika bra eller bred plus att risken för att Rasmus drar är överhängande samt att vi kan tvingas hoppas till efter seriestarten. Backarna i sin helhet hamnar dock i liknande läge som forwards om man införskaffar typ Gormley nu. När man sedan vet med Rasmus, som gissningsvis sticker, kan man ställa sig själv frågan om det behövs fixas in ytterligare en back. Med 15+8 exklusive Lucas och Rasmus kan truppen sägas vara komplett för stunden.

In med backen NU Chris!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i lör jul 21 2018, 01:03

Ichor skrev:

Fast Lucas draftades inte i första rundan, så han kan inte skickas till AHL om han inte tar NHL-plats. Är rätt säker på att han spelar i Rögle i höst, men osvuret är bäst.

Men han draftades väl förra året och det här med att NHL kan ta de spelare de vill ur förstarundan gäller väl bara draftåret?

Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Ichor i lör jul 21 2018, 09:39

Flying Farang skrev:

Men han draftades väl förra året och det här med att NHL kan ta de spelare de vill ur förstarundan gäller väl bara draftåret?

Gäller så länge de är juniorer.

Ichor

Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån jul 23 2018, 10:29

https://www.hd.se/2018-07-23/rogles-scout-jag-ar-chris-abbotts-ogon-utat

En premiumartikel visserligen men det är intressant att ta del av hur scoutingen går till numera. Känns klart mer underbyggd och noggrann jämfört med tidigare.

Christian Thomas verkar oerhört välscoutad och har alla möjligheter att bli SHL´s stora snackis tror jag.

Man verkar lägga väldigt mycket fokus på karaktären hos spelaren och med det så förstår man att Aaltonen inte passade in något vidare.

Jag är iallafall jävligt glad att vi la de extra TV pengarna på att bredda kompetensen i organisationen både på scout och juniornivå. Det här kommer att bli riktigt bra!

Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jul 24 2018, 11:26

Sitter och skruvar upp mina förväntningar på att Chris o Co ska lyckas landa en riktigt vass back, med tanke på...
* Att få, om någon, konkurrent i SHL letar spetsback.
* Att det verkar finnas mycket ledigt på backmarknaden och att många ännu kan frigöras från NHL-organisationerna.
* Att stålarna verkar finnas.
* Att dagens trupp och organisation bör kunna ge tillräckligt stora locktoner hos en sista tung pusselbit.
* Den stora risken att Rasmus drar, att vi därmed sannolikt både har kvantitativa och kvalitativa hål att fylla.

Kanske inte så konstigt med tanke på marknaden att man har is i magen. Tydligt att man i vanlig ordning gör allt för att hitta rätt spelare och hellre väntar ut dessa alternativ. Panik o utfyllnad finns inte längre. Skönt! Ska försöka tagga ner med den vetskapen. Men skulle bli både förvånad och lite besviken om man inte lyckas värva en riktigt vass back till slut.

Därefter kan man i princip stänga butiken för stunden, avvakta Rasmus o Lucas öde, spana talangalternativ. Sen är spelet snart igång med allt vad det innebär för truppen under resans gång. Silly slutar aldrig.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jul 24 2018, 15:28

Har fått inside från två olika håll som säger att det finns finansiärer till spetsvärvningar. Dessutom har klubben egna medel kvar. Ekonomin är mao inget problem.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av flippmacka i tis jul 24 2018, 16:48

Kan intyga Mikes inlägg, det finns pengar om det behövs.

Vill även uppmärksamma att jag startat en hemsida och skriver om Rögle. Ni får gärna stoppa in huvudet och läsa om ni är sugna på lite personliga åsikter om truppen och Rögle allmänt i dessa uttorkade tider på nyheter!

Finnas att hitta på flippmacka.se

flippmacka

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 18-07-24

Användarens profil http://flippmacka.se

Inlägg av Mike i tis jul 24 2018, 17:29

Chris säger i HD att relationen med Toronto är jättebra och att de har ändrat sin syn på Rögle efter brödernas intåg och klubbens uppryckning. Mina förhoppningar om att behålla Rasmus ökade markant även om det fortfarande är ovisst. Det fina samarbetet med Toronto leder förhoppningsvis till att vi kan få in fler spelare från deras organisation. Marlies spelade som bekant AHL-final i våras.

Chris bekräftar också att det finns budget till fler värvningar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Oi! i ons jul 25 2018, 09:40

Mike skrev:Chris säger i HD att relationen med Toronto är jättebra och att de har ändrat sin syn på Rögle efter brödernas intåg och klubbens uppryckning. Mina förhoppningar om att behålla Rasmus ökade markant även om det fortfarande är ovisst. Det fina samarbetet med Toronto leder förhoppningsvis till att vi kan få in fler spelare från deras organisation. Marlies spelade som bekant AHL-final i våras.

Bara tänk er vad ett samarbete med Toronto skulle innebära för oss. En väldigt positiv utveckling det här, tycker jag. Nu händer det verkligen saker i föreningen.

Oi!

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i ons jul 25 2018, 21:03

Kanon med goda relationer!
Och visst känns det kanske mer som ett 50-50-läge med Rasmus nu, må han stanna!
Men så länge osäkerhet kring honom finns, pengar finns och vi har de backar vi har hade jag definitivt slagit till på typ Ahnelöv eller Virtanen om jag fått chansen i Chris kläder. Tolkar hans uppvisade intresse för dessa som att vi är rätt överens. Men förstår att han vill mota förväntningar och framhålla vad han har.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jul 25 2018, 23:11

Hade velat se två backförvärv så att JW petas ner till sjundeback till en början. Litar inte på honom som ordinarie. 5 matcher av stabilt spel räcker inte för att övertyga mig när han i de övriga 100 matcherna var direkt svag. Eter att Fairchild bänkades tog JW över hans roll som virrpanna och kostade oss matcher. Fortsätter han spela som på slutet av förra säsongen så hade man kunnat leva med honom i tredje backpar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av fidelis i tor jul 26 2018, 13:21

Håller helt med Mike angående JW. Han spelade riktigt stabilt och bra fram till sin skada, men det var också i runda slängor fem godkända insatser han gjorde. Det räckte för att han skulle få förlängt och (vad det verkar) en startplats i årets backuppsättning. Det är jag skeptisk till - visst kan det slå väl ut, men glöm inte bort att det inte var länge sedan han lämnade klubben och bara kom tillbaka eftersom marknaden inte erbjöd något bättre alternativ. Hans fem fina insatser förändrar inte det faktum att han var högst medioker i typ två år.

För övrigt hoppas jag att vi inleder säsongen med Elvenes *2 i kedja med Sjögren. Den kemin bröderna visade upp under säsongsavslutningen kan bli riktigt giftig om den bibehålls över längre tid. Men det sagt är Lucas jobb inte att lyfta sin bror, så om det inte fungerar ska han självklart spela i den miljö där han producerar som mest. Men jag hoppas han och brorsan får en chans i samma uppställning, för de två tillsammans såg riktigt vassa ut i våras.

fidelis

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 26 2018, 15:57

Häller också med om JW.
Men en ny kanon och Sandin kvar räcker nog för att han ska bli sjunde. Så kan stå ut med endast en kanon kommer in nu och att man sedan avvaktar Rasmus, givet att man bedömer chansen att han stannar som minst 50%. Om han sedan drar kan man införskaffa en till och förhoppningsvis blir då JW sjunde. Hur man än vrider och vänder på det måste en kanon in ganska snart! Jag är inte lika tillfreds som Chris med backbesättningen i dagsläget. Hoppas och tror att han försöker finna kanonen nu men vill slippa press utifrån att verkligen landa något samt skapa förtroende för de backar han redan har. Han må vara förlåten. Han vet ju inte hur många gråa hår ett par av dem åsamkat oss under lång tid.

Kan också tycka det vore rimligt att ge bröderna E en ordentlig chans tillsammans, gärna med Sjögren. Sen måste det så klart resultera också för att bli varaktigt. Beror också på hur andra enheter utformas och fungerar.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av prebens i lör jul 28 2018, 16:48

Enligt madhawk låg backen Petteri Lindbohm på Chris bord men han tackade nej. Hoppas det betyder att han har en annan på gång.

prebens

Antal inlägg : 22
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör jul 28 2018, 19:21

prebens skrev:Enligt madhawk låg backen Petteri Lindbohm på Chris bord men han tackade nej. Hoppas det betyder att han har en annan på gång.
Det hoppas jag verkligen på! Men lika bra att Lausanne sliter på Petteri. Vi behöver något med bättre stats och offensiva kvalitéer.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör jul 28 2018, 19:38

Henrik skrev:
prebens skrev:Enligt madhawk låg backen Petteri Lindbohm på Chris bord men han tackade nej. Hoppas det betyder att han har en annan på gång.
Det hoppas jag verkligen på! Men lika bra att Lausanne sliter på Petteri. Vi behöver något med bättre stats och offensiva kvalitéer.
Följde honom en del i St Louis och han gjorde inte bort sig i NHL i sin defensiva roll. Läste att han hade opererat axeln i vintras så det kan ha varit en av anledningarna till att han fick nej. Ahnelöv är inte heller någon poängspruta och naturlig ersättare för Rasmus, så frågan är hur Chris resonerar. Han är för bra för att dissa.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i sön jul 29 2018, 09:40

Undra kan man, olidligt spännande!
Kan nog vara så att Chris tycker marknaden ännu är gynnsamt och att de ännu inväntar spelare högre upp på önskelistan. Självklart är de inte mindre noggranna och kräsna med de allra sista pusselbiten/arna. Tålamod är en dygd sägs det, men hoppas de snart får till det med någon i önskelistans topp så vi lite lugnare kan sitta och hålla tummarna för att både Lucas och Rasmus stannar.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i sön jul 29 2018, 20:34

Ser spännande ut och blir det en spetsback så kommer detta bära riktigt långt.

Vem ansvarar för Rögles tröjnr? Man klöks ju nästan!!

Tuborg

Antal inlägg : 14

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön jul 29 2018, 22:32

Jag är nog rätt ensam om att föredra höga nummer. Thomas 92# är fan så mycket sexigare än Thomas #5. Min kritik riktar sig istället till de kräkgröna matchtröjorna med namnen på arslet. Synd att man inte matchar förvandlingen klubben gjort genom att uppgradera tröjorna med en mörkare nyans av grönt, svarta byxor och namn på ryggen.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan