180830 Rögle - Linköping

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

180830 Rögle - Linköping

Inlägg av Mike i ons aug 29 2018, 16:48

Pogge/Kolppanen

Sandin - Schira
Jonsson - Curran
JW - Youds
Jonsson - Bondesson

Liss - Brithen - Thomas
Bengtsson - Ryfors - Sandin/Jäger
Ludvig - Matson - Zaar
Höglander - Andersson - Bristedt

Lucas saknas.

Ser ingen röd tråd i formationerna, så tummen ner från mig. Hade önskat Höglander och Bristedt högre upp med Matson/Sandin i mitten men Erik får gärna motbevisa mig. Även Zaars omgivning känns tveksam. Hade nog föredragit Bengtsson med Matson och Zaar istället för Ludvig.
Mike
Admin

Antal inlägg : 471
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 180830 Rögle - Linköping

Inlägg av Henrik i ons aug 29 2018, 22:54

Sandin och Schira är avbockade. Vore fantastiskt kul, lugnande besked om Jonsson och Curran fick till det ordentligt tillsammans. JW o Youds. Det kan säkert gå hur som helst. Det är tyvärr ännu RBK:s signum med berg-och-dal-bane-prestationer i de bakre leden. Hoppas Liss blir lite intensivare och att han och Thomas lyckas måla mha av eminente Ted. Jag tycker Höglander, Andersson och Bristedt har förtjänat varandra. Lyckas de tillsammans imorgon också ser jag det som en given formation för serieupptakten, men jag tror likväl att man ska tänka sig Sjögren där i stället för Andersson vad det lider. Helt ok att Matson vikarierar för Matt bredvid Zaar, men hade nog också föredragit Bengtsson som andra vinge och Ludvig som trettonde. Ryfors-Jäger-Sandin tycker jag skulle vara spännande. Tycker som sagt att Jäger borde ges en centerchans och Ryfors en ytterchans nu på försäsongen. Sandin är en Matson jr, dvs en allround hjälpgumma som får fylla i där plats ges.

Men man får väl se det som att de vill ge Ludvig ytterligare någon chans i ny omgivning. Tar han den inte väldigt snart lär han i längden få svårt att ta en plats i denna församling. Kanske liknande tänk när man envisas med att bara använda Ryfors som center? Sen verkar man ha inställningen att Jäger får ge sig till tåls som sparkapital och kanske spela mest med J20, med tanke på hur relativt lite man ännu testat honom och nu fortsätter på samma spår? Hursomhelst tyder Roger Hanssons svar idag på att man fortfarande kanske inte söker seriestartuppställningar fullt ut i matchen i morgon, att de kanske framträder tydligare i de två sista träningsmatcherna nästa vecka.

Om man kalkylerar med att Höglander och Bristedt fortsätter ånga på, Liss, Thomas, Zaar och Bengtsson kommer igång allt mer och därmed blir rätt givna, Lucas dessutom är tillbaka och Matson kanske ligger närmast att få köra vidare som center trots att Matt, Sjöa och Ted alla är på plats, ja då finns det endast en tolfte forwardsplats kvar att slåss om för Linus, Erik, Simon, Ludvig och Ken. Kanske blir det Lucas med Matt och Zaar så småningom samt Bengtsson-Matson-Sandin, Erik trettonde, just för att Ryfors aldrig får ytterchansen, Jäger aldrig centerchansen men kanske ändå ej räcker till och Ludvig aldrig lyckas visa framfötter tillräckligt? Nu tar det visserligen minst en månad innan vi i teorin kan ha den konkurrenssituationen. Men bara tänk vad hårt det kan bli om platserna! Fram tills dess får vi se det positiva i att alla får sina chanser och känna oss trygga i att vi framöver kommer att ha gott om dugliga reserver att skicka in vid eventuella skador. Vi får nog vara glada bara vi hänger med skapligt inledningsvis i serien, spelmässigt och poängmässigt och att vi sedan blir allt helare och växer under säsongens gång. Och med det sagt är jag inte alls orolig för våra forwardsformationer, de kommer att växa fram! Men blåtta tanken på backsidan får mig att bita nervöst på naglarna av näst intill alla anledningar utom kapten Schira.

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 30 2018, 19:20

Bristedt och Höglander... vilken duo! Kan visa sig vara kap.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 19:32

Vänligen dela med er friskt av omdömen även idag!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 19:48

Tolkar HDs rapportering som att RBK inlett bäst, alla kör i hög fart. Tom så tanke, koordination och passar inte alltid hänger med. Att ingen gjort några direkta tabbar, alla skött sig hittills men att Höglander och Bristedt öppnat bäst.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 30 2018, 20:34

Rögle är klart bättre i 5 mot 5. Tre i virket och massor av halvchanser. LHC har fullt upp med att freda sig. Den här matchen gör mig övertygad om att Bristedt, Höglander och Linus Sandin ska gå in på 4 femmor. De två förstnämnda är klass. Älskar Bristedts låga tyngdpunkt och vändningar, påminner om Lasch. Höglander är en stjärna ikväll, gör allt rätt. Thomas och Zaar väntar nog på att SHL ska börja, de kommer växla upp. Förväntar mig mer av Curran och Bengtsson.

Vi spelar ett riktigt bra anfallsspel trots att vi saknar Matt, Sjöa och Lucas. Kommer se äckligt bra ut med fullt manskap. Dock måste backen in och Raz stanna.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 30 2018, 21:01

Bristedt wow
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor aug 30 2018, 21:13

Jag är fortsatt orolig över backsidan och ikväll blev jag inte tryggare tyvärr.
Däremot positivt överraskad utav Bristedt, var sjukt skeptisk över honom.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 363
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Euroc76 i tor aug 30 2018, 21:15

Rögle bäst av de två lagen sett över hela matchen. Men backsidan ser inte jättebra ut tycker jag. Helt övertygad efter att ha sett denna match att vi måste ha in minst en ny bra back. Curran ser osäker ut vid vissa tillfällen.
Bra? Höglander och Bristedt! Självklart. Men Rögle ser lite tunna ut emellanåt, fast när Sjögren och Anderson är inne kommer det se riktigt bra ut framåt är jag helt 100 på.
Jäger ersatte Thomas i sista, hoppas bara inte Thomas är skadad.
Nån som vet?

Euroc76

Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 18-07-30

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 30 2018, 21:21

Herrejävlar vad bra Höglander och Bristedt är.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 21:28

Visst har Höglander klass, lär gå i första rundan i sommar. Bristedt är ju underbar! Nog duger Erik gott åt dem. Kanske tom så att Sjöa får finna en annan plats? Och Matson och Sandin är svåra och peta. Så Bengtsson och Liss bör steppa upp innan Lucas, Matt och Sjöa ska tryckas in.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 21:31

Ryfors gör en del fina åkningar på egen hand och bekräftar Elegantens tes att han i grunden gör sig bättre på kanten. Jäger visar glimtvis att han bör ligga före Ludvig i kön.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av prebens i tor aug 30 2018, 21:33

Bristedt, Höglander o Andersson vilken kedja :).
Youds blandar och ger, han är inte stabil defensivt. Liss ser märkligt trött ut jag tror inte han hade ett skott på mål. Schira är en klippa och JW helt ok. Pogge blev överglänsd av J Johansson. Blev Thomas skadad? Spelade inte i sista.

prebens

Antal inlägg : 44
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tor aug 30 2018, 21:46

Det här var en match Rögle skulle ha avgjort enkelt under ordinarie tid, det var klasskillnad större delen av matchen. Har man 4-2 med mindre än 2 minuter kvar ska man inte tappa det!

Höglander och Bristedt! Vilka fynd! I C-more sändningen yrade kommentetorn om att Höglander var tänkt att lånas ut till HA - inte en chans om de bara fortsätter hälften så bra som idag.

Pogge kändes lite rostig, borde nog tagit fyran och et par havindianare. Fast han stod ju overksam stora delar av matchen.

Thomas spelade inte i tredje, skadad eller bänkad?

Rasmus var nere på lite mer "normal" nivå idag, ok men inte mer. Curran har ibland svårt med tempot viket föranleder en del onödiga pucktapp.

Liss ja, har inte riktigt kommit igång. Kanske varit bättre om han jobbat som snickare i sommar? Nåväl, vi vet vad han kan så det gäller bara att få det att lossna.

Vi ska stänga matchen vid 4-2 men slarvar och att vi sen förlorar straffarna tror jag beror på att Cam ville prova lite olika straffskyttar - en del försök var riktigt usla.

Flying Farang

Antal inlägg : 101
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor aug 30 2018, 21:54

Som ni andra varit inne på: Bristedt och Höglander är matchens stora utropstecken. I min bok har dessa mer eller mindre spelat sig till sin plats på 4 femmor. Jag tycker även att de bör spela med någon annan än Andersson. Höglander serverade honom många mackor idag som inte förvaltades. Kanske Brithén helt ärligt. Höglander har inget i J20 eller HA att göra. Han ska starta.

JW och Youds. Båda bidrar offensivt idag men är risktagande och inte alltid stabila i egen zon. Det kan väl vara OK om de fortsätter göra mål från backplats, något vi inte är bortskämda med. Då är det nog värre med Curran just nu. I de matcher jag sett har han inte bidragit med någonting. Osäker, slarvig och långsam i egen zon. Risktagande men utan utdelning hittills i offensiv zon. Om jag är säker på att exempelvis Bristedt är en lyckad värvning så är Curran den jag är mest osäker på.

Ryfors var bra idag. Jäger med, ge honom en match från start. Ludde gjorde inte bort sig heller, vissa bra aktioner. Linus Sandin också bra. Det är en mördande konkurrens bland forwards. Svårt vem som ska bort.
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor aug 30 2018, 22:02

Överlag mycket bättre insats idag, eller hur? Blir spännande att se hur de börjar forma premiärlaget nästa vecka. Lär ju handla mest om hur man kombinerar eftersom vi bara har 7+13 att tillgå då. Bara man kör vidare med Höglander-Andersson-Bristedt, viktigt att ta fasta på den formationen, så är jag öppen för nästan vad som eftersom ingen annan formation är så där hallelulja. Matson och Brithén sköter sig fint men yttrarna runt ikring dem får inte riktigt till det. Sandin är alltid ok. Så varför inte stuva om lite i övrigt och klämma in några sista test?
Ryfors (Lucas)-Matson (Matt)-Thomas
Liss-Brithén-Zaar
Höglander-Andersson-Bristedt
Bengtsson-Jäger-Sandin
Extra: Ludvig
Min önskan är starkast kring centrar och de till höger. Ryfors, Liss och Bengtsson kan flyttas om sins emellan, bara man passar på att testa Ryfors som ytter och även ger Jäger en rejäl chans från start, helst som center. Sen får dessa yttrar slåss om det tillsammans med bröderna Elvenes. Gissar att Matson och Sjögren tränger ut Jäger och Erik så småningom.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i tor aug 30 2018, 23:05

Henrik - Rögle var klart bättre än Linköping i 5 mot 5, sämre i special teams. Det är bara tillfälligheter och otur att man inte vinner med ett par mål. Jag struntar i resultatet och nöjer mig med att vi spelade bra och att några av nyförvärven såg oförskämt bra ut.

Jag vågar påstå att forwardssidan och anfallsspelet idag + Matt, Sjöa och Lucas håller hög SHL-klass. Inget att klaga på överhuvudtaget. Det är intensivt, kreativt, fantasifullt och man skapar mängder av klara målchanser. Backcheck är bra, forwards hjälper backarna på ett utmärkt sätt.

Backspelet: Inte pissdåligt men slarvigt emellanåt. Vi har tyvärr backar som gör hårresande misstag då och då och det måste man få bort. Rasmus MÅSTE stanna och en toppback måste värvas.

+++ Nisse. Fantastisk match. Gör allt rätt och bjuder på show.

++ Bristedt. Inte långt bakom Nisse. Ser äckligt irrationell ut och är snabbare på rören än jag hade trott.

+ Linus Sandin. Visar att han ska ha en plats. Stark, får fast pucken i anfallszon, skapar ytor åt sig själv och medspelarna, gör jobbet defensivt. När han spelar som idag så är han på Brithens nivå.

Special teams var ej bra. Såg inte alltför samspelt ut i PP. BP lite för passivt.

Curran hade återigen ingen bra kväll. Ser tung och slö ut. Jag trodde att han skulle vara mycket snabbare och rörligare. Han beskrev sig själv som snabb i en intervju i Köln och jag ser det inte. Håller i pucken för länge i vissa lägen och passar i blindo vid fel tillfällen. Behöver få upp farten och spela med marginal.

Jonsson - Överraskande bra idag. Han är inget problem.

Ludvig - Den jag tycker är mest "mellanmjölk" bland forwards hittills. Han är absolut inte dålig men jag saknar det där sista.

Ryfors - Den mest valpiga av forwards. Blandar jättebra intentioner med juniormisstag. Spelar mycket på chans. Saknar en jämnhet i hans spel.

Bengtsson - Helt OK men kan mycket bättre är min känsla.

Jäger - Spännande. Borde kanske få spela från start nästa match.

Thomas - Kan bättre. Utgick i tredje och såg inte alltför ledsen ut med Sjöa, Bertov och Alen på läktaren. Gissar på känning och vila som säkerhetsåtgärd.

Liss - Bra i spelet idag. Det kommer att lossna så småningom.

Zaar - Gjorde inte sin bästa match men han är bra och delaktig i en del framåt.

Brithen - Klasscenter.

Matson - Bra.

Erik A - Bra. Påminner en del om Matson. Kommer att göra nytta. Han ska dock enligt mig inte centra Höglander och Bristedt. Det ska Sandin göra och längre fram Sjöa/Brithen.

Schira - Klassback. Förläng!

Rasmus - Lika bra som Schira.

Youds - Bra överlag men något ojämn. Måste minimera de grova misstagen.

JW - Helt ok insats idag.

Pogge - Bra. Kunde kanske tagit någon puck men han stod för några riktigt vassa räddningar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Dipa i fre aug 31 2018, 09:07

Kul att Rögle var det bättre laget. En värdemätare i sig.
Vilken nivå håller LHC just nu? Verkade tama, som också tränaren tryckte på. De fattas några av sina spetsspelare (Billings, Gordon, Sörensen), men det gör ju även vi.
Hoppas att Liss, Tomas och Zaar höjer sig när serien startar. De är viktiga kuggar på flankerna. Att sen ungdomsstjärnskedjan med Höglander/Bristedt imponerar ger verkligen förhoppningar framöver. Det behövs.
Schira är en klippa men som alla säger, en toppback till skulle inte sitta fel.

Dipa

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre aug 31 2018, 09:10

RBK gör en bättre match än mot HV men HV var betydligt bättre än LHC.

Många förväntade toppspelare som är/varit alldeles för osynliga än så länge.

Höglander och Bristedt är grymma. De bästa värvningarna vad det ser ut som. Höglander är ju som Arla med Turbo.

Ludvig Elvenes är den som bör lånas ut. Känns inte som att han har det tyvärr. Otroligt synd.

Curran tyckte jag var bättre denna matchen. Har en offensiv spets som vi inte har haft sen Lintner men...... resten har vi redan sett. Och slipar han inte bort detta blir han en högrisk i varje byte precis som den nämnde.

En 1:e back på stubben tack!

Tuborg

Antal inlägg : 185

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 31 2018, 15:08

Spännande att följa allt eftersnack här, på flippmacka.se, roglesnack.se och dagens rögle-podd i hd! Och kul att sedan reflektera en runda till med anledning av era funderingar.

Härligt med Bristedt och Höglanders succé. Härligt att Nils inte vill sväva iväg. Bara köra på! Alla är överens om det naturliga i att de får fortsätta med Erik tills vidare. Erik gör uppenbarligen ett kanonjobb som uppsamlare och balansspelare åt vinthundarna. Att han följer upp på mål och styr etc. Visst kan han bli effektivare. Men förmodligen preliminärt tilltänkte Sjöa eller vem som, kan också missa. Jag tycker helt enkelt vi låter Nils-Erik-Leon fortsätta köra så det ryker och så får vi se var Sjöa verkligen tar vägen när det väl är aktuellt med come-back. Poängen är att denna kedja fungerar förträffligt. Varför då ändra? De enda jag i dagsläget skulle tillåta att störa denna kemi är ännu frånvarande Matt och Sjöa.

Tror tränarna myser lite kring den angenäma centerkonkurrensen. Matt, Ted och Sjöa är så småningom givna. Just nu konkurrerar Matson, Erik, Sandin, Ryfors och Jäger om den fjärde centerplatsen. Matson ligger bra till. Alla verkar vara överens om att han "ser stark ut" och ska finnas i uppställningen. Erik finns helt ingen anledning att röra just nu. Ryfors "valpighet och chansspel" som Mike pekar på kan tangera dels ambition, dels de förtjänster Eleganten pekar på med fart och genombrott. Så få den diskussionen ur världen genom att testa honom på en kant nu när man ändå har så många centeralternativ! Sandin är kanske också en av dem som av prestationerna hittills borde ligga före Ryfors i centerkön, men tvingats ut på en kant där han fortsätter att spela bra. Även honom vill de flesta ha in på 12. När man ändå flyttade ut Sandin tycker jag man lika gärna kunde ha testat Jäger som center. Samtidigt, Cam vill sällan göra för många förändringar samtidigt. Verkar tänka mer än en match i taget. Kanske är det nu därför dags för Ryfors/Bengtsson-Jäger-Sandin och Ludvig 13:e mot Tingsryd? Men ett alternativ är så klart att låta "försteseedade hjälpgumma" Matson centra denna "fjärdekedja" redan nu. Och argumentet bör då vara att man ändå ser framför sig att han kommer att hamna där så småningom. Alltså lika bra att även han i så fall får börja finna sin specifika omgivning, förutsatt att han redan vunnit "fjärdecenterkampen". Samtidigt tror jag vi i "Abbott-hockeyn" ska akta oss för att etikettera enheterna för hårt. "Gnuggarenhet" och "fjärdekedja" känns inte helt relevant längre. Abbotts vill ha fyra producerande enheter. Det krävs att alla gnuggar och bidrar. Rollfördelningarna är inte lika utstuderad längre.

Tills Matt och Sjöa är på plats borde det vara logiskt att fokusera på att hitta Teds ordinarie lekkamrater i andrakedjan. dvs de han ska spela med även då Matt och Sjöa är med. Jag tror absolut man ska försöka undvika en massa efterföljande rockader då Matt och Sjöa kommer in. De ska helt enkelt, så långt det är möjligt, stoppas in på någon vikaries bekostnad i ett annars "färdigt lag".

Jag lutar nog åt att ge tid åt Liss och Zaar med Ted i en "andrakedja". Ser man bara skaplig kemi mellan dessa spelartyper, ja ha då bara tålamod. Tills formen uppdagas får andra, t.ex Nils-Erik-Leon, producera. Thomas kommer att få överskådlig tid i "förstaformationen". Han är liksom värvad för att vara där. Men bortsett från individuellt lite ljumma prestationer så har han väl heller inte avslöjat någon anmärkningsvärd kemi med någon specifik medspelare. Det hör naturligtvis ihop. Så låt han invänta Matt och Lucas, jobba upp sig själv tillsammans med Ryfors/Bengtsson och Matson/Jäger/Sandin så länge. Om man köper att Matson och Sandin så småningom ändå hamnar i "fjärde", med Bengtsson som jag tycker det lutar åt nu, så varför inte köra Ryfors-Jäger-Thomas i "första" så länge? Kan inte se att det är en "chansning" man har något att förlora på just nu, tvärtom kanske? Men det allra bästa är ändå att det finns så många möjligheter med vår forwardsuppsättning. Spännande att följa!

Lycka till Rasmus! Men lite egoistiskt hoppas jag du kommer tillbaka och att vi därmed kan bocka av ett gediget par i dig och Schira. Många såg nu att JW och Youds tillsammans var på väg upp igen i berg-och-dal-banan. I podden menade Rooth att detta var ett färdigt par. Kanske lättare att säga när de också gör varsin pyts? Jag vill nog erinra om Elegantens brasklapp efter HV-matchen. Jag är själv tveksam kring deras lägstanivå över tid. Bara att hoppas att spelidén och förtroendet för dem verkligen bär frukt och de hittar lite mindre djupa dalar i banan. Det kräver absolut, som flippmacka är inne på, att forwards fortsätter backchecka, ger understöd och på så vis ingjuter mod och trygghet åt backarna att stå upp, gå pang på puckföraren, mer på instinkt. Allt förutsätter fart och hög intensitet från alla, att alla är påkopplade.

Jonsson verkar växa, sakta men säkert. Blir säkert en riktigt bra SHL-back så småningom. Men ändå känns det bara fånigt att redan nu räkna in honom på topp-4, även om vi ser att han klarar att vikariera för Rasmus eller fortsätta med Curran, om nu JW-Youds redan är spikade. Bertov och Alen torde vara huvudalternativen. Och jag gissar att Curran får gott om tid till anpassning. Men går det trögt i två matcher till kanske det lutar åt en liten paus i matchandet för honom framåt seriepremiären och ett omtag längre fram? För det är väl tveksamt om någon toppback i världen kan förmå honom att sluta sprida puckar, få fart på ben och huvud? Det måste han någonstans fixa själv. Så premiärparen som växer fram i nästa vecka blir kanske: Schira-Bertov, JW-Youds, Alen-Jonsson + Curran? Allt hänger på vilka mindre utropstecken som förstärks, vilka frågetecken som rätas ut, vertikalt eller horisontellt. Inte omöjligt att backsidan så småningom uppfattas som relativt stabil och spetsig, men ännu är helhetsintrycket alltför svajigt, ovisst och spännande.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 31 2018, 16:53

Lite till...

Flippmacka! Jag köper inte riktigt det där att tilltänkta toppspelare typ Thomas och Zaar skulle köra lite på en skridsko fram till serien. Skulle det vara så tänker jag inte moralisera och kalla det "divigt". I så fall får man väl beundra dem sedan när det gäller för att de hade sådan koll på sig själv. Men jag tror som sagt att de redan nu försöker hitta sitt eget spel och kemi med sina medspelare, för allt vad de är värda. För utifall de inte har järnkoll (diva-glider), så gör de annars det bara för svårt för sig själva. Nu är det svårt att exakt mäta "personliga rekord" i hockey, men all erfarenhet säger att det är väldigt svårt att helt plötsligt locka fram en spektakulär förändring/formtopp eller i detta fall snarare "byta trend" och gå in på en ny stig. Ok, ketchup-effekter finns, men mao tycker jag inte ni ska förvänta er något radikalt annorlunda under de första serieomgångarna av t.ex Thomas än vad han lyckas uppvisa i genrepen nästa vecka.

Hittills kan man väl säga att laget som helhet tagit 3 steg framåt i Köln, sedan 1 steg tillbaka mot HV och nu ett fint steg framåt igen, förbi Köln-nivån mot LHC. Processen innebär alltså alltid lite berg-och-dal-bana kring en trend. Man får lyckligtvis intrycket att dalarna blir kortvarigare i år och definitivt mindre halsbrytande. Svårt att se att detta laget "faller igenom" och får 7-0 i arslet. Sen är frågan om trenden pekar tillräckligt starkt uppåt för att vi ska få typ fler 4-3-vinster än förluster. Just i Thomas fall finns det väl all anledning att tro att det kommer att gå mer uppför. Vänta er bara inte så väldigt snabba förändringar.

Det är mycket därför jag tycker det är så spännande att följa dem nu på försäsongen. Gradvis får man justera sina förutfattade meningar utifrån vad man sett "på pappret". Man vet på förhand att allt inte sitter osv. Vad man kan säga att vi just nu håller på att lista ut är det faktiska utgångsläget spelarna faktiskt hade, följa hur de bygger vidare på det, eventuellt snabbt rättar till i vad mån man kommit "fel på det" eller får utstå grus i maskineriet. Höglander och Bristedt var tydligen redan bättre än vad vi trodde. Efterhand förändrar de nu sina egna och andras bilder av sig själva. Skulle bilden inte stämma med verkligheten blir det jobbigt. Självbilderina tex hos Ted, Matt och Sjöa sitter djupt och tryggt förankrade. Går det trögt så finns ett beprövat recept för att åtminstone hjälpligt uppnå "normal standard". Zaar och Thomas har börjat tillräckligt OK för att kunna känna tillförsikt tror jag. Vegas-Lucas lever ännu på moln. Liss är nog heller inte stressad än, men kanske på väg ner i fallskärm? Matson, Sandin och Erik har alla hittills börjat bra och sedan växt. Jäger är ännu lite oklar men definitivt pigg och ingalunda nedslagen, "ligger i och väntar på sin chans". Kanske börjar tvivlen smyga sig på lite hos mer beprövade Bengtsson och Ludvig? Och vad säger egentligen att de skulle lyckas bättre i SHL än tex Åslin eller Collberg? Förhoppningsvis gör de det. I värsta fall har vi bara haft helt orättvisa förväntningar. Men oavsett måste prestation och självbild synkas efterhand.

P.S JW-Youds måste bli yra i mössan när de ser sig i spegeln. Jonsson blir allt längre. Kan Alen bli det. Når Curran upp? Bertov fick absolut "grus i maskineriet". Vi längtar redan efter dig Rasmus! Leve kapten Schira!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre aug 31 2018, 19:01

Henrik - Höglander och Bristedt har visat prov på kemi. Erik har "bara" varit ok, mer eller mindre. Sandin har imponerat mer på mig och har en bättre offensiv, så jag hade hellre sett honom mellan dem två.

Thomas kommer i serien. Preseason skiter jänkarna i och har alltid gjort, vilket jag har förståelse för. Thomas och Zaar har inte lika mycket att bevisa som Bristedt, Höglander, Bengtsson mfl och vill inte riskera skador. Little och Roy såg inte värst taggade ut heller.
Sandin kan mycket väl vara bättre än Erik individuellt och passa ännu bättre med Höglander och Bristedt. Men vill man ändra i den kedjan nu? Jag tror inte det. Möjligen någon match längre fram. Generellt tror jag Cam försöker undvika att göra många ändringar samtidigt även om han kan se många alternativ framför sig. Tror han vill ha viss kontinuitet och undvika "tombola". Samtidigt verkar han förtjust i att göra någon smärre förändring mest hela tiden, för att hålla igång lagets "processutveckling", konkurrens, få alla med sig etc i någon slags avvägning han finner lämplig. Jag tror andra ändringar ligger närmare tillhands för stunden, men jag kan så klart ha fel. Den som lever på torsdag får se...

Tja, kan kanske köpa att Thomas och Zaar i någon mån är försiktiga, absolut ingen annan, men jag tror varken de eller laget isf vinner ett skit på det. Feltänk eller dålig kultur isf enligt mig. Tvärtom riskerar det bara att skapa osäkerhet, hos dem själva och laget. Det verkar det dock inte ha gjort, så ingen big deal. De borde dock snart tröttna på att bli överglänsta av Höglander och Bristedt. Och om amerikanerna varit lite smartare skulle de i stället köra så det ryker från start, snabbt visa vår skåpet skall stå och få de kvitto de velat ha, för sig själva och laget. Sedan kunde de kanske lite likt Lerg unna sig att glida lite med vetskapen att det funkar, fast ännu hellre bara nöjt lämna över åt en yngre lagkamrat som behöver all övning i världen. Känns också lite kass och divigt att uppta en plats och inte ge järnet. Så djävla mycket bättre är de faktiskt inte. Har du rätt så skulle Thomas ha fisåkt lite i två perioder senast för att sedan gå av med känningar. Är ganska säker på att "full insats och inställning" också minskar skaderisken. Glider man runt och är försiktig kommer man lätt fel in i situationerna eller åker på en propp. Och det är i grunden lite korkat enligt min mening att medvetet träna på matchsituationer "halvhjärtat". Varför nöta in något man sedan inte vill använda sig utav? Vad fan ger det? Jag tror mer att de kanske inte är riktigt "påkopplade/motiverade" vilket kan vara förståeligt. Synd om de medvetet mesar sig.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre aug 31 2018, 19:26

Baserat på träningsmatcherna:

Lucas - Matt - Thomas
Liss - Brithen - Zaar
Höglander - Sjögren - Bristedt
Bengtsson - Sandin - Matson

Extra:Erik, Ryfors, Jäger, Ludvig
Håller med om att det för tillfället ser ut som att det blir ungefär så längre fram om alla är tillgängliga. 1-3 exakt så enligt min uppfattning. Tycker fjärde och bänken också känns rätt för stunden, men inte lika definitivt. Sandin och Matson kan väl lika gärna skiftas? Går Sjögren in i stället för Erik håller jag med om att den senare lika gärna kan hamna på bänken, men det är inte givet. Bengtsson ska ännu vara på banan. Han förtjänar mer tid och kan lika gärna komma loss tillsammans med dem i "fjärde". Fast det gäller nog att uppvisa lite till mer under kommande "decimerade period" för att han inte ska riskera att hamna utanför framöver. Ludvig tycker jag nästan redan fått tillräckligt med chanser. Har varit ok, men det räcker ej i konkurrensen, därav 13:e enligt mig på torsdag. Det viktigaste just nu är att man verkligen testar Jäger och Ryfors tillräckligt för att få tydligare kvitto på var de kan bidra bäst. Mao, bara man kör Jäger från start och rimligtvis testar även honom som center snart, samt Ryfors som vinge, så tror jag de sista oklarheterna för stunden snart är borta.

Mitt lag mot Tingsryd - med alla varianter jag tycker är ok, bara Ryfors testas som vinge, Jäger får spela från start och Ludvig blir 13:e:
Bengtsson/Ryfors/Jäger (Lucas) - Sandin/Matson/Jäger (Matt) - Thomas - Stjärnan får chilla vidare med vikarier i väntan på M o L.
Liss - Brithén - Zaar - Kom loss nu! Skitbra om vi kan bocka av en enhet till.
Höglander - Erik (Sjögren) - Bristedt - Kör på bara! Sen känns det nog också lättare att stoppa in Sjöa här när Liss-Brithén-Zaar är igång.
Bengtsson/Ryfors/Jäger - Sandin/Matson/Jäger - Sandin/Matson/Jäger - Det går lika bra att visa framfötterna i denna enhet!
Extra: Ludvig - är inte direkt emot att han spelar, men tycker att det är hans tur att vila, prioriterar tester av Jäger och Ryfors och tycker övriga ska gå före i dagsläget.
Indisponipla: Lucas, Matt, Sjöa

Mao vill jag i förlängningen säkerställa att Ryfors och Jäger närmsta tiden verkligen får chansen att konkurrera om platserna, åtminstone i "fjärde", men kanske också visa sig vara fungerande alternativ högre upp i hierarkin. Medans Lucas, Matt och Sjöa saknas kan de lira med Thomas eller i fjärde. Visa framfötterna och hotta upp konkurrensen ytterligare eller bekräfta att de ska vara på bänken när Lucas, Matt och Sjöa väl är tillgängliga. Klart en fördel om de skulle visa sig hålla för att vikariera för indisponibel "spets". Och känns kanske mer naturligt att sätta hjälpgummorna Erik, Matson och Sandin i en brunkande "fjärdekedja", om det nu finns en sådan?
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre aug 31 2018, 20:12

Henrik skrev:Kanske är det nu därför dags för Ryfors/Bengtsson-Jäger-Sandin och Ludvig 13:e mot Tingsryd?
Ja, den formationen hade jag köpt. Jäger borde hur som helst få en ärlig chans från start, antingen som center eller på kanten. Jag är sugen på att se vad han går för och Bengtsson har ju inte gjort sig oumbärlig hittills.

Henrik skrev:Många såg nu att JW och Youds tillsammans var på väg upp igen i berg-och-dal-banan. I podden menade Rooth att detta var ett färdigt par. Kanske lättare att säga när de också gör varsin pyts? Jag vill nog erinra om Elegantens brasklapp efter HV-matchen. Jag är själv tveksam kring deras lägstanivå över tid.
HD-journalisterna vill ha tydliga figurer åt läsarna så som "färdiga formationer" vilket gör att de ofta uttalar sig för tidigt. Det är möjligt att Andersson är en jättestor anledning till att Bristedt och Höglander var så bra men jag kan inte bara slå fast det. Tycker inte man måste se den formationen som skriven i sten redan. Jag är sugen på att se vad duon hade kunnat uträtta med Brithén, Sjöa eller kanske Jäger som center.

Youds-JW är samma sak i relation till HD. De var inte gedigna i egen zon igår heller. Man får vara nykter i sin analys även om de slängde in varsitt mål. HD-journalisterna är i min mening allt som oftast för snabba att hylla och för sena att kritisera. Men härligt om Youds och JW kan vara offensiva hot, då kanske man kan förlåta misstag i defensiven!
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre aug 31 2018, 20:50

Bengtsson bör inte petas enligt mig. Tycker inte att han har varit dålig, och till skillnad från vissa andra har han en nivå till i sitt spel. Jag tror att han kommer växa med tiden och bli giftig.

Rooth skrev förra året att JW hade varit en av Rögles bättre backar senaste 2 åren när de flesta andra tyckte att han var kass. Just saying.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan