180818 Langnau Tigers - Rögle

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

180818 Langnau Tigers - Rögle

Inlägg av eleganten i fre aug 17 2018, 08:14

Matchtråd
eleganten
Admin

Antal inlägg : 173
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: 180818 Langnau Tigers - Rögle

Inlägg av Mike i fre aug 17 2018, 16:14

Blir intressant att se om de kör med samma formationer som senast eller ändrar om lite. Spelar Brithen och Youds?
Mike
Admin

Antal inlägg : 471
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 17 2018, 19:20

Samma lag blir det inte. Iaf Jäger och Bertov lär spela. Varför inte testa Horwath om han är med? Youds status känner jag ej till, men Brithéns deltagande eller ej lär bara hänga på om hans "känningar" är borta.

Gissar att man håller något intakt, efterhand vill behålla något som man tycker är närmast givet att luta sig emot, tex backparet Sandin-Schira för att de är bäst och för att tydliggöra för Toronto vilken roll Rasmus skulle få här. Men kanske även kedjan med Elvenes x2 +Ryfors, mer för att ge dem en ordentlig chans tillsammans innan Lucas åker på camp? Men annars tror jag inte att man drar sig för att ändra och kasta om ganska friskt. Förmodligen vill man ge alla spelare speltid och flera spelare chansen i mer än en position i olika kombinationer. Generellt betraktar man sig som ett lag där det ska spela mindre roll vem spelar exakt var och med vem. Men nog kommer vissa, t.ex Thomas, att vara mer eller mindre spikade på sin plats ganska snart. Frågan är mer vilka han spelar med?

Sen är jag lite nyfiken på om det går att skönja hur man matchar med hänsyn till konkurrenssituationen, som jag är övertygad om att man vill hålla vid liv i meningen att alla på detta stadium känner att de har chansen och är med och bidrar i laget. Likaså med hänsyn till mentala processer. Låter man t.ex Höglander och Bristedt spinna vidare eller såg man redan "tillräckligt" för att kunna låta dem vila utan att de blir nedslagna? Kanske är det lämpligare att resonera så kring t.ex Matson och ge honom en paus. Jag skulle nog valt att fortsätta med vissa yngre spelare och kombinationer som visar sig fungera med förhoppningen att de stärks ytterligare med förtroende och tillit. Typ Brithén störs inte av att vila. Bertov kunde nog stå ut med att vara sjua från start. Han är rutinerad nog och känner nog redan att han har häng på en plats bland de sex. Men att peta unga killar som visat framfötterna kanske inte är så smart eller lätt? Hur man hanterar det är jag nästan mest spänd på. Det gäller att få alla att känna att de är på en positiv väg samtidigt som man vill testa många möjligheter. Knepiga avvägningar.

Henrik

Antal inlägg : 428
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 10:52

HD sänder inte vilket är synd. Hade sett fram emot att få se Bertov och Jäger.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 12:50

IN: Kolppanen, Brithen, Youds, Bertov, Jäger, Horvath.
Ut: Pogge, Curran, Elvenes x2.

Kolppanen

Sandin - Schira
JW - Youds
Bertov - Jonsson
Alen

Zaar - Sandin - Thomas
Bengtsson - Brithen - Liss
Bristedt - Andersson - Höglander
Jäger - Matson - Horvath
Ryfors
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 16:10

Alla ännu oanvända som är tillgängliga in. Helt naturligt. Ville ska så klart också få stå. Backsidans ändringar känns heller inte konstiga. Naturligt att man vill ge Sandin bästa förutsättningar tillsammans med Schira och visa att man vill bygga på dem, även om man i dagsläget inte vet om man får det. Därefter är det mer ovisst. Men Youds skulle in och en tänkbar parhäst är JW som det ser ut nu. Bertov skulle också in. Tillsammans med Jonsson ger möjligen en tidig indikation om att man vill ge denna unga spelare tid och förtroende, precis som föregående säsong. Två bra matcher i rad vore nog riktigt bra för självförtroendet. Givet att man ville så fanns ingen plats för Alen och Curran just idag. Jag tror inte de mår direkt dåligt av att vila. Gissar att de testas tillsammans imorgon, jämte Bertov-Youds och Sandin-Schira medan JW och Jonsson då förmodligen får vila.

Men min gissning till idag kring matchning på forwardssidan blev riktigt fel, eller ändå rätt om man så vill. Hursomhelst hålls 2xElvenes+Ryfors ihop, men utanför isen. Ännu mer överraskande för mig är att det stuvas om ganska lite i övrigt. Men nog klokt att fortsätta på Bristedt-Andersson-Höglander som var pigga sist. Kanske kan bli en bestående kedja, fast normalt med Sjögren i stället för Andersson? Spännande om Brithén kan få loss Bengtsson och Liss. Tyckte Olle såg lite för bekväm och tam ut senast i närkamper och avslut. Men på förhand kanske inga jätteodds på att den formationen likväl kommer att bestå, även om Matson kanske tog chansen ganska väl i första matchen? Intressant att Sandin får fortsätta med Zaar och Thomas. Man kan ju mistänka starkt att Matt går rakt in och ersätter där senare, nästan oavsett hur mycket Linus imponerar. Intressant också att "hjälpgummorna" Sandin, Andersson och Matson alla fortsätter som centrar, att både Jäger och Horwath spelar på kanter samtidigt som Ryfors är 13:e. Vilken ruggig konkurrens det blir om Lucas stannar, när Matt kommer hit, Sjögren kommer ifatt och om alla är hela och friska! Speciellt om även Jäger och Horwath imponerar och Höglander och Bristedt fortsätter på inslagen väg under försäsongen. Då blir kampen brutal, även om man förutsätter Horwath får återgå till J20.Kanske ser vi början på en process där följande grunduppställning växer fram:
Zaar-Anderson-Thomas, Bengtsson-Brithén-Liss, Bristedt-Sjögren-Höglander, Elvenes-Ryfors-Elvenes, 13:e Matson/Andersson/Sandin/Jäger.
Jag baserar den gissningen på att "hjälpgummorna" Matson, Andersson, och Sandin redan nu är väldigt användbara i stort sett var som helst, redan nu får "fylla i där det fattas" och dessutom gör det bra. I takt med att t.ex Bristedt och Höglander samtidigt visar framfötter och i så fall befäster sina positioner får dessutom "hjälpgummorna" allt svårare att peta t.ex dem och hitta en fastare plats. Mao kan man se "hjälpgummornas lojalitet" som den stora nyckeln till att få "laget" att fungera. De kommer naturligtvis att behövas här och där när någon ännu fattas, blir skadad eller underpresterar. Darrar t.ex Ryfors på manchetten som fjärdecenter så lär någon av dem få spela där. Men inte petar någon av dem Anderson, Brithén eller Sjögren i första taget när de väl kommit hit och ifatt. Kanske får de alternera lite med dem för att spara på varandra under hösten? Och då underlättar det så klart stort om de ersätter relativt obesvärat. Övriga ytterforwards uppfattar jag mer som sådana av "bofast karaktär". De vill alla ha sin position i sin formation. Presterar de så har de också stor chans att få behålla sin plats. Mao, ytterforwards i första och andra formation känns redan rätt säkra på att åtminstone få en plats. Fortsätter Bristedt och Höglander på inslagen väg blir de svåra att peta. De flåsar redan 2xElvenes i nacken. Skulle Jäger och Horvath dessutom visa framfötter blir det ett litet helvete för "hjälpgummorna" att ta plats även på kanten.

Mest spänd just nu är jag kanske över vart Ryfors och Jäger verkligen tar vägen i laget och om Horvath kan överraska? En liten indikation har vi nu redan fått om att man inte riktigt tror på att det redan detta år finns plats för Jäger som center. Annars borde han nog flyttat ut någon av hjälpgummorna på en kant redan idag. Säkert för tidigt att sia om, men tycker mig alltså redan ana att det blir Ryfors eller en av hjälpgummorna på fjärde centerplats en bit fram i serien. Jäger får försöka slå sig in på en kant. Går naturligtvis att tänka sig även Ryfors där, men inte blir det lättare att hitta dit. Fast det enda som känns säkert är att många av mina gissningar från distans kommer att slå fel.

Sist men inte minst några mer övergripande intryck. Är det inte ganska tydligt att det finns en hierarki och kamp om positioner och speltid, men att man samtidigt vill hålla kampen vid liv, få alla i truppen att hålla samman och känna att de bidrar på något sätt? Måste vara bland det viktigaste i en lagsport, att på något sätt få alla att acceptera sin roll/position och samtidigt få dem att känna sig viktiga. Tydligt också tycker jag att man under Abbotts so far inte lika tydligt som traditionellt pekar ut en fjärdekedja/brunkarkedjan/rollspelarformation, man söker mer av ett brett kollektiv, en fartfylld maskin som ständigt snurrar på högvarv i 5-mot-5 på ett liknande sätt, och där så många som möjligt i princip ska kunna gå in och ut på en mängd olika postioner och också klarar det mha av en enkel, rak och fartfylld spelidé som omfattar alla. Med andra ord känns formationerna ganska lika och skiljer sig mer i form av meriter och förväntningar på produktion. Eller några formationer har rutin och ska bära laget, i andra ser man en potential att kunna göra det i en framtid. Ibland blandar smetar man därför också ut rutinen på ett förtjänstfullt sätt för att bistå talangen. Sen "spetsar" man så klart med speciella formationer i "special teams".

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 17:56

verkar som nerkes allehanda stod för TV-tekniken senast och att HD bara köpt in sig på det under den matchen för verkar inte bli någon sändning på hd av dagens match, bara liverapportering i skrift.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 18:13

Tror också att tanken är att Matt ska ersätta Linus så småningom. Intressant med tre högerskyttar i samma kedja (4 med Schira). Matson har en glasklar plats på fyra kedjor, frågan är bara var han ska in. Bengtsson - Brithen - Liss kan mycket väl bli en permanent formation om de får det att fungera. Frågan är var Linus tar vägen? Vore konstigt att göra en "From" och spela honom i den bästa möjliga omgivningen nu för att bänka honom när Matt är spelklar. Det bör rimligtvis finnas en bra anledning till att han matchas med Zaar och Thomas. Kedjorna ovan öppnar i sin tur för Elvenes - Sjögren - Elvenes, men det kan likväl bli som Henrik spår: Elvenes - Ryfors - Elvenes. Personligen tar det emot att spela Lucas i en sån omgivning. Ludvig måste visa framfötterna annars blir han uppäten av konkurrensen. I övrigt är det jättesvårt att sia. Vi har t.ex. inte sett Jäger än och det återstår att se om Höglander och Bristedt fortsätter briljera. Hursomhelst är forwardssidan extremt stark och konkurrensen är tuff. Stannar Rasmus samtidigt som en spetsback värvas och de matchar laget och spelarna rätt så kommer det att bli en fin säsong.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 19:08

Jag vet inte om folk tittar på matchen och jag må kännas tjatig men vårt försvarsspel är verkligen oroväckande.
Jag är djupt oroad inför säsongen. Detta kommer inte att hålla.

TitanusDenAndra

Antal inlägg : 363
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 19:15

TitanusDenAndra skrev:Jag vet inte om folk tittar på matchen och jag må kännas tjatig men vårt försvarsspel är verkligen oroväckande.
Jag är djupt oroad inför säsongen. Detta kommer inte att hålla.
Hur ser du den?

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 19:15

Hittar inte stream till matchen. Tar för givet att Chris ser det vi andra ser när det kommer till defensiven och att den står bättre rustad om en månad.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 19:22

Han sa ju i HD Studion att han inte har som ambition att förstärka backsidan...
På en bettingsida i mobilen vet inte hur jag kopierar länken.
1-1 nu men det hackar som fan.
Rögle bra framåt men bakåt virrigt som fan.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 19:29

Tar det han sa i studion med en nypa salt. Han vill dämpa pressen på sig själv och vill visa respekt för de nuvarande truppspelarna. Han söker en back aktivt.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 19:31

2-1 Rögle. Linus framspelad av Zaar.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 19:33

Höglander utmärker sig i varje byte enligt HD. Kung!
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 19:50

Mike skrev:Tror också att tanken är att Matt ska ersätta Linus så småningom. Intressant med tre högerskyttar i samma kedja (4 med Schira). Matson har en glasklar plats på fyra kedjor, frågan är bara var han ska in. Bengtsson - Brithen - Liss kan mycket väl bli en permanent formation om de får det att fungera. Frågan är var Linus tar vägen? Vore konstigt att göra en "From" och spela honom i den bästa möjliga omgivningen nu för att bänka honom när Matt är spelklar. Det bör rimligtvis finnas en bra anledning till att han matchas med Zaar och Thomas. Kedjorna ovan öppnar i sin tur för Elvenes - Sjögren - Elvenes, men det kan likväl bli som Henrik spår: Elvenes - Ryfors - Elvenes. Personligen tar det emot att spela Lucas i en sån omgivning. Ludvig måste visa framfötterna annars blir han uppäten av konkurrensen. I övrigt är det jättesvårt att sia. Vi har t.ex. inte sett Jäger än och det återstår att se om Höglander och Bristedt fortsätter briljera. Hursomhelst är forwardssidan extremt stark och konkurrensen är tuff. Stannar Rasmus samtidigt som en spetsback värvas och de matchar laget och spelarna rätt så kommer det att bli en fin säsong.
Tja Linus får ju bra möjlighet att visa att han kan fungera där som vikarie ifall Matt går sönder och kanske, likt Matson, visa att han bör vara med någonstans för det mesta. Förstår From-liknelsen, men den haltar lite. From fick verkligen chansen att spela in sig i förstalinan, men tog den inte och var tydligen inte mogen uppgiften. Tror inte Linus har några större förhoppningar om att sno åt sig en ledande roll, däremot ta en plats och nu har han fått i uppdrag att försöka axla Matts mantel i väntan på honom. Tycker också Matson är för bra individuellt sett för att ställas helt utanför. En sådan slitvarg bör få plats. Men jag tror han i praktiken kommer att bli förste "hjälpgumma" och flyttas runt en hel del där det behövs för stunden. Men fan vet han kanske får köra med Lucas och Sjögren eller nåt? Håller med om Ludvig, han måste upp till bevis. Höglander och Bristedt verkar ju spetsa till konkurrensen ordentligt. Skitspännande om även Jäger och Horvath gör det!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 19:52

Mike skrev:Tar det han sa i studion med en nypa salt. Han vill dämpa pressen på sig själv och vill visa respekt för de nuvarande truppspelarna. Han söker en back aktivt.
Precis så jag tolkar det i mina mindre hispiga stunder. Men emellanåt är jag nervös. Jag vill så gärna ha in den toppback som verkligen behövs!

Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 20:00

Mike skrev:Höglander utmärker sig i varje byte enligt HD. Kung!
Det är onekligen en väldigt positiv överraskning! Hans jobb till 6:an var riktigt vasst och visade på rejäl pondus och potential. Tror absolut han hamnar i NHL vad det lider.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 20:03

Hur bra skulle ni säga detta lag är med svenska mått mätt?
Lakers eller Almtuna?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 20:21

TitanusDenAndra skrev:Hur bra skulle ni säga detta lag är med svenska mått mätt?
Lakers eller Almtuna?
Skulle gissa på ett topplag i HA.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Ichor i lör aug 18 2018, 20:27

TitanusDenAndra skrev:Hur bra skulle ni säga detta lag är med svenska mått mätt?
Lakers eller Almtuna?

Enligt en topp250 rankning av europeiska lag hamnar Langnau på plats 60 för säsong 17/18. Rögle är på plats 71. Örebro plats 75. Växjö plats 2. Almtuna 115.

Hur bra de är i år är svårt att sia om.

Ichor

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör aug 18 2018, 20:29

JW fortsätter leverera. Han är en sån som jag lätt skulle kunna börja uppskatta om han presterar under en längre tid. Har alltid tänkt att han har mycket hockey i sig men hans grova misstag har dragit ner helhetsintrycket.
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 21:53

Mike skrev:JW fortsätter leverera. Han är en sån som jag lätt skulle kunna börja uppskatta om han presterar under en längre tid. Har alltid tänkt att han har mycket hockey i sig men hans grova misstag har dragit ner helhetsintrycket.

Det var en ganska klok sammanfattning.

Sen skulle jag bara vilja tillägga att när han är i form - då är han i form och såväl defensivt som offensivt håller en riktigt hög NHL-klass. Som dom matcherna innan hans skada förra säsongen.

MEN när han är som sämst vilket han exempelvis var 7-8 matcher efter varandra under Eldebrinks tid - Ja då är han den sämsta jävla backen ishockeyvärlden någonsin har skådad. Han gör absolut ingenting rätt. INGENTING.

Därför om vi kan få honom i form nu tidigt och se till att han bibehåller det så kan han bli lika bra som Gagné förra året.

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör aug 18 2018, 22:42

JW kan säkert bli stabil på ganska hög SHL-nivå, bara han fortsätter spela som han både han själv och tränarna vill numera, med intensitet tillsammans med laget. Han beskriver själv i HD sin defensiva uppgift som: pang på puckföraren och dela på spelare och puck varefter han ska kunna förvänta sig att partnern kommer efter och tar hand om pucken...Uppenbarligen kan han också träffa målet med en ganska bra bössa. Farten, intensiteten, enkelhet, instinkt och back-up/överbelastning som Abbottarnas spelidé bygger på passar nog JW riktigt bra. Det blir liksom tydligt, "enkelt" och tryggt, kanske extra viktigt just för honom som inte är någon briljant puckbehandlare med väldigt "raka rör". Eftersom Chris förlängde såpass tidigt med honom efter hans skada är det ju hursomhelst väldigt tydligt att Abbottarna litar och tror på honom.

Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i lör aug 18 2018, 23:05

Startar vi säsongen utan Sjögren,Elvenes och Anderson, hur oroväckande kan det bli tror ni?

TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: