SHL 2018-2019

Gå ner

SHL 2018-2019

Inlägg av Flying Farang i sön jun 17 2018, 12:26

Toms Ros lägger lite favorittryck på Rögle i sitt tips i dagens Aftonbladet, han tippar Rögle som 5:a och utnämner laget till säsongens stora överraskning. Han tror också att Daniel Bertov blir en flipp och Erik Andersson en flopp,

Laget vid brofästet placerar han som 12:a...

Vet inte om det är så värst bra att placera ett sådant tryck på Rgles axlar, jag hade föredragit ett tips runt plats 8-12 så att vi kunnat smyga i vassen lite.

Frölunda i topp före Djurgården och SAIK - sen Rögle.

Flying Farang

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: SHL 2018-2019

Inlägg av Mike i mån jun 18 2018, 01:28

Något överoptimistiskt kanske men samtidigt kul att folk börjar ta oss på allvar. Arvidsson på Hockeybladet vill inte vara sämre och tippar oss 4a. Intressant i sammanhanget är att han också tror på Bertov som årets utropstecken.

https://hockeybladet.nu/klubbar/bif/arvidsson-sa-slutar-shl-tabellen-sasongen-2018-19/
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor jul 12 2018, 22:52

Läste Arvidssons tips först nu. Tja, men får väl se denna optimism utifrån som komplimanger. Dels verkar RBK (Abbotts) inge förtroende, dels suktar man nog många gånger efter en ny uppstickare i SHL, att något lag rör om i den ganska stelnade grytan (i grunden strukturellt orsakad av att relativt få lag ständigt kan lägga rabarber på en större del av TV-pengarna, bygga tillgångar och cementera sina positioner relativt bekvämt)

Tycker iofs att Arvidssons motiveringar känns ok. DIF, FCH och Växjö bör hamna topp 4. Där finns både bredd och topp. Ett lite tunnare SAIK och HV som bytt mycket ser jag som största utmanare. Skitkul såklart om RBK med ett djävla driv och utveckling också kan tillhöra den skaran, sluta topp 6, växa och bli hyperfarliga i ett slutspel. Klart laget internt ska sikta ditåt. Sikta mot månen! Men gillar inte när laget snackar upp sig själva för mycket utåt sett. Hittills ok, hoppas det stannar där tills prestationerna och resultaten kan stödja de stora orden. Vi ska så klart också hoppas och drömma. Men jag försöker hela tiden påminna mig om att "stabil tillvaro" på play-in-plats vore ett klart steg framåt. Någonstans borde det vara ett slags "trygghetsmål" för laget och oss andra.

FBK har bytt mycket och känns svårtippade. Kanske värsta hotet mot RBK:s topp-6-dröm? MÖFF och Luleå känns tunga och stabila, men har de kunnande nog att kämpa sig högre än play-in? Och frågan är om högre mål blir realistiska igen för MÖFF om deras nuvarande intäktssida blir trendsättande. Örebro får alltid in flis, hur än kass de är. Och de vill så gärna, men ger fortfarande lite "ihopplockskänsla". Tror de i bästa fall når play-in. Och då bör de nog passera i mitt intryck lite avmätta BIF och LHC. Brynäs backsida går visserligen inte av för hackor på pappret, men frågan är om man är beredda på att åter slita för varandra i år som tidigare gjorde under Bulans ledning? Om inte, blir det kräftgång. LHC verkar ha gått i stå. Efter att inte ha lyft riktigt på några säsonger verkar man nu gå bakåt. Klart de kan gå bättre, men risken för plats tolv tycker jag känns större än på väldigt länge.

Huruvida Timrå eller Mora blir sist låter jag vara osagt, men dessa lag får kvala. Som bekant är det ingen dans på rosor att som nykomling med mindre TV-flis försöka etablera sig. Så oerhört kul att Rögles ekonomiska kostym och organisation nu börjar kunna mäta sig med de ovanför bottenträsket. På sikt måste de bitarna gå hand i hand med de sportsliga prestationerna för att kunna nå de önskvärda resultaten.

Henrik
Admin

Antal inlägg : 142
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre aug 31 2018, 23:51

Kanske borde väntat till precis före seriestart, men här kommer en aktuell spaning eller reviderad gissning på hur de går i SHL 18/19:

Tidigare såg jag FBK som svårtippade. Men på pappret och av försäsongsresultaten att döma bör de kunna bli en toppkandidat. Definitivt topp 6. Växjö och DIF finner jag minst lika givna som toppkandidater som tidigare. Men nu tycker jag kanske dessutom att HV känns som en ännu tydligare utmanare. Frölunda bör absolut också tillhöra topp-6-skaran. De har hittills bekräftat den bilden skapligt under försäsongen. Visst bör också SAIK på förhand ses som givna. Men just nu ligger de närmast till hands att kunna vackla. Inte imponerande att förlora mot MoDo och Bolzano. Så passa på Rögle, att äntligen spöa lapparna borta på fäbovallen i premiären! Kanske innan SAIK hittar rätt? Känns som läget, även om det återstår ett par veckor, kan vara mer gynnsamt än på mycket länge för att äntligen fälla denna "tolvtaggare" som vi brukar ha så väldigt svårt för.

Starkast i mittskiktet, 7-12 känns kanske faktiskt MÖFF och RBK just nu? Eller har jag fått hybris nu? Ungefär samma ambitioner har de också. Iaf Möff siktar på topp-6. Och Möggökarna har kanske lite mer torrt på fötterna för att kunna sikta dit. Men fallerar t.ex SAIK eller om något av de förväntade topplagen hamnar för långt efter inledningsvis, så är det inte omöjligt. Jag tror Möff konsekvent kommer att vara väldigt jobbiga att möta och ha en hög lägstanivå, inte helt olikt en maskin som DIF. Men självfallet hoppas jag att RBK visar sig vara bäst i Skåne i år. Inte heller omöjligt om vi hänger med inledningsvis och den fina forwardstruppen konsekvent flyger över hela banan för att underlätta för vår svajiga backsida. Sen får man hoppas att vi växer under säsongens gång.

Linköping, Luleå, Brynäs och även Örebro bör rimligtvis tillhöra samma skikt. Visst bör väl LHC kunna få upp farten och hålla jämna steg med RBK och Malmö? Men frågan är om Luleǻ och Brynäs fixar det? De verkar ha inlett säsongen riktigt skralt. Behöver inte betyda så mycket. Men det är heller inte givet att Bulan får sina mannar att jobba som galärslavar. Än mindre göra mål vad det verkar. Har Luleå skills nog att blanda sig i racet? Brynäs kan naturligtvis också flyga, men jag har känslan att det är ett av lagen i mittskiktet som löper störst risk att hamna i ingenmansland, trots sin fina backsida. Eller är det bara en from förhoppning för att RBK äntligen ska nå "play-in"? Örebro är lite av en "dark horse" som vi sannolikt måste ha bakom oss om vi ska äntligen ska nå slutspel och slippa det förhatliga "ingenmanslandet".

Och det vore väl själve f-n om vi skulle behöva bry oss om "räddningsplankor" i år. Det borde hursomhelst Mora och Timrå bli. Inte otroligt om "Överste gris" blir först att ryka från sin position. Förutom farhågorna för backsidan, känns det som att det värsta som kan hända oss är ett skadehelvete. Därefter finns så klart en viss risk för "stolpe ut" och en massa "hedersamma förluster" med typ uddamålet, i grunden för att vi i så fall fortfarande är lite mer klantiga bakåt. Stabiliteten kanske är vad den borde? Men jag är säker på att vi väldigt sällan kommer att vara fullständigt utspelade, falla ihop eller bli krossade som kunde ske under pre-Abbott-eran. Rimligtvis får vi svackor. Men tror inte de blir lika djupa och långvariga i år.

Färdiggissat för stunden!

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön sep 02 2018, 19:01

Känslan är att topplagen är väldigt jämna i år. FBK har spets och bredd så det heter duga. Ligans bästa centeruppsättning i hård konkurrens med DIF och bäst forwardsbredd. HV har ett jättebra lag och är en given toppkandidat. Jag tror inte att SAIK vacklar med en av ligans bästa backuppsättningar och med den spetsigaste forwardsuppsättningen av samtliga lag. Frölunda ser bra ut som vanligt och kommer vara där uppe och fightas. Växjö är inte lika bra som förra säsongen men kommer långt på ligans bästa målvaktspar, en fin backuppsättning och bra forwards. Med ordinarie manskap ser jag lagen ovan som de 6 bästa, men skador och värvningar under säsongen kommer ändra förutsättningarna.

I mittenskiktet skulle jag nog säga att Luleå ser starkast ut på papperet. De har inte gått bra på försäsongen men det är nog bara en tidsfråga innan maskinen kommer igång. Däremot kan de få problem om Olausson och Cehlin dras med skador under säs. Där bakom har jag ingen riktig känsla och ser det som jämnt skägg mellan RBK, Brynäs, Linköping och Malmö. Jag hade sagt RBK om Rasmus stannat och en back värvats, men nu kan det likväl bli de övriga tre. Örebro känns marginellt svagare än de nämnda 4 men jag skulle inte räkna bort dem helt. Det som känns säkert på förhand är att Timrå och Mora får kvala.
Mike
Admin

Antal inlägg : 178
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre sep 07 2018, 01:16

Eftera att på Mikes inrådan ha lyssnat på:
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/shl-podden-genomgang-av-samtliga-lag--592014.aspx
och kikat på allehanda tips, t.ex Sannys och MrMadhawks...
Så tycker jag kanske svenskafans podd bekräftar min känsla bäst, även om de flesta tips nu på försäsongen är relativt lika.

På förhand ser jag fortfarande samma favoriter till topp-6. Men lutar kanske än mer nu åt att främst FBK, Växjö, DIF och HV absolut hör hemma där. Jag tror dessa fyra blir topp-4. Håller med podden om att Frölunda inte har ersatt speciellt imponerande. Sätter dem därför som femma och flaggar för att de är ett av de lag som "play-in-lagen" i bästa fall kan hota sett över en lång serielunk. SAIK kan naturligtvis också hamna högt upp om det vill sig för dem. Men jag tycker precis som podden att målvakterna kan vara en svag punkt, att värvningen av Aaltonen känns konstig, att valet av Tommy Samuelsson som tränare känns lite mossigt. Det ger mig indikationer på att SAIK kanske börjat tappa sin identitet, nästan gått tillbaka och blivit lite gammaldags i sitt tänk, iaf slutat bli bättre. Om nu några lag ska skrälla negativt av dessa 6 tror jag alltså på Frölunda och kanske ännu mer på SAIK. Annars snackar vi jättenegativ skräll.

Med Ahnelöv på plats, kanske bäst att även vänta in Rasmus, så kan jag faktiskt tro att Rögle kan bli en av de större utmanarna i mittskiktet till topp-6-lagen. Jag tycker absolut man ska sikta ditåt. Men play-in skulle vara ett helt ok steg i rätt riktning. Att vi når dit kan man däremot nästan kräva nu, när man så smått börjat rätta till backsidan skapligt nog. Men självklart gäller det att få in alla på rätt plats först, få ihop det och att man är relativt hela för att det ska kunna uppfyllas.

Möff tror jag både podd och Sanny underskattar lite. Men om nu Bryggman fick en rejäl huvudsmäll i kväll ser det inte lättare ut. Blir de inte väldigt skadedrabbade tror jag absolut de uppvisar stabilitet, hårt arbete och lagmoral nog för att nå play-in. Jag tror faktiskt de kan slå Bulans Luleå på den punkten. Luleå känns lite beigt, men tror absolut även de når play-in. Och som fjärde play-in-lag...tja, jag chansar på Linköping. Men håller med podden om att mycket hänger på att Broc får till det. Och de är redan ganska hårt skadedrabbade. Går LHC till slutspel har de däremot mycket riktigt spets för att kunna djävlas med de flesta där. Håller också med om att, skulle Örebro plocka in en vass förstecenter och kanske en sniper värd namnet, då kan de skutta upp ganska rejält, kanske tom förbi hela "play-in-gänget"? Men jag gissar att Sundblad är en lite för fyrkantig typ och att de inte får ihop det riktigt i år heller, utan i vanlig ordning hamnar i "ingenmansland". Alla verkar överens om att Brynäs går mot ännu en svag säsong. De ger helt klart ett rörigt intryck, Sjödin verkar osäker, röd tråd saknas, svag försäsong och nu ska man ändra spelsystem osv, varför en imponerande backbesättning nog inte räcker så långt iaf. Men samtidigt tror jag nog podden överdriver BIFs floppvarning lite grann. De tror de riskerar att hamna på nedflyttningsplats. De platserna tror jag inte Timrå och Mora lyckas undvika i det långa loppet.

Gissar att "Överste Gris", Mats Lusth, blir förste tränare att få lämna. I mina ögon är han en ganska svag tränare, mest en töntig macho-typ som saknar kunskap att utveckla och lyfta Mora på det sätt som behövs. Inte har man satsat direkt under Silly heller. Kanske klarar sig Timrå lite bättre, med bättre ledarskap och piggare och intelligentare spelidé förutsatt att man har lite flyt med utveckling på t.ex Collberg m.fl? Störst utmanare till grisen om vem som ryker först bör BIFs Tommy Sjödin och LHCs Tommy Jonsson vara.

Henrik
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen